Lapsi oksennustaudissa :( -vinkit jakoon!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti35
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti35

Vieras
Mitä hyväksi havaittuja vinkkejä teiltä löytyy lapsen oksutaudin "hallintaan"? Meillä ei tuo 3,5-vuotias osaa näemmä vielä ilmoittaa tulevasta oksennuksesta, vaan sinne se ryöppysi pitkin sohvaa...nyt on pyyhe alla, kun meni tuonne omaan sänkyynsä. Mietin vaan, että mites yöllä, jos oksentaa...ei kai se auta ku taas koko likka suihkuun, kun päällensä oksentelee...:(. Meillä ei oo ollu oksennustautia ku yhen kerran aiemmin, tosi lievänä silloin...

Lapsi patjalle lattialle nukkumaan.. Vuoraat patjan ja lattian patjan vierestä pyyhkeillä.. Ämpäri tietenkin viereen ja koita selittää, että jos muistaa niin tähtää siihen, kun oksennus tulee.. Joku helppo vaate päälle yöksi, mikä helppo riisua, jos likaantuu.. Tsemppiä! Onneksi tauti ei yleensä kauaa kestä.

meillä oksenteli 2.5 vuotias vuorokauden verran vastikään. rullasin matot lattialta ja vuorasin sohvat pyyhkeillä. sirottelin ympäri kämppää vateja ja ämpäreitä. huomasin että lapsi yleensä tuli mun lähelle tai pyrki syliin kun oksensi ja silloin oli kätevää että oli joku astia aina käden ulottuvilla niin sain ne oksennukset melko hyvin nappailtua vateihin.

snkyyn voi laittaa monta kerrosta pyyhkeitä ja napata vaan päällimmäisen kerroksen pois kun oksennus tulee. tyynyjä on hyvä olla varalla, niitä meni meillä kolme kpl yön aikana. oksennuksen jälkeen yövaatteet vaihdettiin ja enimmät suihkeltiin pois.

floridralia, mehua ja vettä juotiin vuoron perään, kiinteitäkin söi koko ajan pieniä määriä esim leipää, hedelmää, vaikka oksensikin ne sitten aina pois.

Itse kuljen kloriterätin kanssa ja pyyhin vähän väliä kaikki ovenkarmit ja muut mihin potilas on koskenut. Lisäksi oksujen korjaamisessa käytän kumihanskoja (ja koitan pidätellä omaa oksennusta). Käsidesiä jatkuvasti kaikille perheenjäsenille.

Kasa pyyhkeitä, yökkäreitä, varapeittoja ja tyyny lapsen sängyn lähelle. Kun lapsi oksentaa yöllä viet sen lämpimään pikasuihkuun, puhtaat vaatteet päälle. Nakkaat likaiset yökkärit, peitot, pyyhkeet kylppärin lattialle ja uudet puhtaat liinavaatteet+pyyhkeet sänkyyn. Jos oksennusta tulee vain vähän voit puhdistaa lasta märällä pyyhkeellä ja aamulla sit kunnon suihku ja shamppoo pesu. Jos oksennuspyykkiä tulee paljon laita pyykkikone jo yöllä pyörimään. Matot kannattaa rullata pois.
Muista antaa lapselle juotavaa. Mehu on hyvä, siihen voi lisätä hyppysellisen suolaa niin neste imeytyy paremmin.

Meillä oli kerran 3 alle 4v lasta noroviruksessa..voit kuvitella miten meillä pyykkikone laulo kun yhden yön aikana talosta loppu kaikki pyyhkeet+liinavatteet ja yökkärit...!

Meillä kyllä kerätään oksennusvaatteet ja -lakanat suoraan jätesäkkiin ja kaatopaikalle. Hyi, miten sellaisia krämmäleisiä lakanoita voi edes pestä ilman että koko pesukone on oksennuksessa. #oksennushymiö#

Viime oksutauti tuli kalliiksi kun piti ostaa uusi petari..

Meillä kyllä kerätään oksennusvaatteet ja -lakanat suoraan jätesäkkiin ja kaatopaikalle. Hyi, miten sellaisia krämmäleisiä lakanoita voi edes pestä ilman että koko pesukone on oksennuksessa. #oksennushymiö#

Viime oksutauti tuli kalliiksi kun piti ostaa uusi petari..

Joko hyvä provo tai umpitollo. Onnea vaan valitsemallasi tiellä. Ei kovin ekologista ajattelua..

[QUOTE="jep jep";26073022]Joko hyvä provo tai umpitollo. Onnea vaan valitsemallasi tiellä. Ei kovin ekologista ajattelua..[/QUOTE]

Kiitos analysoinnista, en ole ainakaan provo, joten varmaankin olen sitten umpitollo. Sulle on varmaan vierasta, että jonkun tekee pahaa katsella / haistaa tai edes miettiä oksennusta.

Rullaa matot pois.
Vuoraa kaikki kangas sohvat ja tuoli lakanoilla tai pyyhkeillä.
Lapsi nukkumaan patjalle lattialle mahd lähelle sinua.
Monta kerrosta pyyhkeitä ja (aikuisten) pussilakanoita kaksinkerroin päällekäin. Pussilakana on sen verran tiivis että pitää parhaiten oksennuksen pinnassa ja pyyhe alla kerää lopun kosteuden. Kun on monta kerrosta päällekäin ei tarvitse kuin kääriä päällimäiset vaikka kylpyammeeseen.Kun tyyny on pussilakanan ja pyyhkeen alla, ei se sotkeennu. Peittoja kannattaa laittaa myös valmiiksi. Itse laitan pussilakanan sisälle fleece peiton tai pyyhkeen.

Pojallemme lääkäri suositteli maidon juontia mehun sijaan. Kuulemma mahatauti paranee näin nopeammin. On kyllä osoittautunut hyväksi vinkiksi. Meillä nuo mehun ja limsan juojat sairastavat huomattavasti pitempään kuin nuo maidonjuojat. Sain juuri vuodeosastolla työskennellessäni vinkin, että perunajauho on paras mahatauti lääke, eli liuotetaan perunajauhoa nesteeseen. Se on eri asia kuinka lapsi tuota juo.

Meillä täällä saman ikäinen mahatauti potilas on oksentanut tänään viimeisen kerran, nyt vain ripuloi. Muistathan huolehtia riittävästä nesteytyksestä, ihan sama mitä lapsi juo kunhan juo. Ja suolaa pitäisi saada elimistöön myös. Eli jos ei suostu juomaan Osmosal liuosta, antaa vaikka syödä pienen palan makkaraa, sipsiä, popcornia tms. suolaista. Paljoa suolaa ei tarvitse, mutta jonkun verran kuitenkin. Suolaa voi hieman laittaa vaikka juomaan, juuri sen verran ettei maistu. Ja jos on kova kuume, anna vaikka suppona kipulääke, jotta saat juomaan eikä nestettä haihdu taivaan tuuliin. Kuivuminen on pahin uhka. Jos lapsi ei pissaa puoleen vuorokauteen lainkaan, menee täysin vetämättömäksi/uneliaaksi eikä juo tarpeeksi, kannattaa mennä lääkäriin. Nestettä voi antaa vaikka teelusikalla muutaman minuutin välein. Meillä neste menee parhaiten lääkeruiskulla tai pillillä. Mutta vain kerran meillä on yksi lapsi joutunut sairaalahoitoon kuivumisen vuoksi. Riippuu paljon siitä miten lapsi suhtautuu juomiseen tai kuinka ahkerasti oksentaa/ripuloi. Tämä lapsi joka sairaalaan joutui joi kyllä runsaasti, lähes 3 l/vrk, mutta oksensi 5-8 kertaa tunnissa, joten kuivui puolessa vuorokaudessa tiputus kuntoon. Viimeksi onneksi tuo oksennus ruljanssi hänen kohdallaan kesti vain 6 tuntia, eikä kuivunut pahasti.

Jaksamista yöajalle, meillä jatketaan ripuleiden siivouksella. ;)

Kiitos analysoinnista, en ole ainakaan provo, joten varmaankin olen sitten umpitollo. Sulle on varmaan vierasta, että jonkun tekee pahaa katsella / haistaa tai edes miettiä oksennusta.

No ei tee pahaa ei, kun ammatissani joudun kaikkien ihmisruumiin ereitteiden kanssa tekemisiin. Ilmaisin mielipiteeni turhan kärkevästi, en olisi uskonut että olet tosissasi, olen pahoillani. Entä jos laitat likaantuneet liinavaatteet ja vaatteet pussiin ja vaikka pesulaan pestäväksi, ei tulisi niin kalliiksi ja säästyisihän siinä luontoakin. Ei niihin takuulla jää mitään oksupöpöjä.

Meillä on lapsen patjan ympärillä vinyylikankaasta ommeltu patjansuojus. Kangas on siitä hyvä, että sen voi pyyhkiä desinfiointiaineella, kun on heittänyt likaiset lakanat päältä pois. Se ei kuitenkaan ole hiostava tai liukas eikä rapise. Samoin tyyny on taudin iskiessä ohuen muovipussin sisällä, päälle tyynyliina. Ja helppo vaihtaa uuteen pussiin, jos edellinen sotkeutuu. Lattialle sängyn viereen sanomalehtiä, jotka saa nopeasti roskiin, jos sattuu osumaan ohi ämpärin.

Sohvalle nukkumaan laittamista helpompaa on siirtää kaksi patjaa olkkariin ja vuorata ne lakanoilla ja pyyhkeillä. Pistä vati (laakea, ei siis korkea ämpäri) lapsen viereen. Nuku ihan lapsen vieressä kiinni, niin ehdit ojentaa vadin lapsen eteen ennen kuin oksu tulee. Yleensä lapsi itkee tai ainakin liikahtaa ennen kuin oksentaa. Sulle itelles tulee huonon unen yö, mutta vain vähän sotkua. Kosteita pyyhintäpyyhkeitä ja juotavaa viereen kanssa. Yleensä oksutauti ei onneks kestä kauan!

Meillä päästiin melko vähäisellä pyykkäämisellä kun majoituin itse muksun sängyn viereen patjalle ja olin valvomassa oksentamista. Jotenkin sitä aina heräsi ennen itse tapahtumaa ja sai sangon alle. En tosin uskaltaisi jättää poikaa yksin,oli loppu ajasta niin kuitti ettei edes yrittänyt nousta ylös kun oksennus tuli.

Mulla on oksutaudin varalle vanhoja lakanapaloja, jotka laitan päällimmäiseksi sänkyyn, alle pyyhettä ja muovitettu frotee, ettei koko sänky mene pilalle. Lakanapalan heitän roskiin, jos siinä on iso oksennus ja allaolevat pyykkiin.

Patja keskelle lattiaa (matot yms pois) ja se vuorataan hyvin hyvin ja ehdottomasti vesipestävä petari siihen petiin. Viereen pesuvati (matalaan leveään on helpompi oksentaa kuin kapeaan ämpäriin). Jos lapsi ei vielä osaa itse oksentaa siihen astiaan, niin sitten itse viereen nukkumaan.

Kiitos hyvistä vinkeistä! Meillä meni yö onneksi ilman oksentamista, eli aika lievänä oli tauti taas. Yöllä oli kyllä aika kovassa kuumeessa (en mitannut, mutta varmaan yli 38, sen verta kuuma oli) ja useaan otteeseen heräsi itse onneksi juomaan vettä. Aamulla on jatkettu juomista, ihan hyvällä omalla tunnolla annan pillimehuakin useamman, että saa nesteitä. Pissa oli aamulla ihan tummaa, vähän punertavaakin, joten nesteitä tarvii...aamusta ei ollut enää kuin 37,2, ja nyt suht virkeä, mutta ruoka ei maistu vieläkään. Mehukeittoa, mehua ja juotavaa jogurttia on mennyt, puolikas nakki. Sipsejä on tarjolla ;).

Yhteistyössä