Lapsi päiväkotiin , äiti kipeänä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ööh:
No, tässä keskustellaan nyt kahdesta asiasta sekaisin. Normaalissa päivähoidossa olevien lasten vanhemmat eivät joudu selvittämään työvuorojaan päiväkodille ja siis voivat pitää lapsiaan hoidossa vaikka 7-17 joka päivä ja tehdä sen ajan mitä vaan. Mutta vuorohoitopaikan lapselle saa vain sillä perusteella, että on itse vuorotyössä. Näin ollen vuorohoitopaikoissa kysytään työvuorolistat ja lapsi on hoidossa vain työvuorojen aikana. Siis vuorohoitoon ei voi viedä lasta omalla sairaslomallaan. Normaaliin päivähoitoon voi ja kannattaakin, sairaslomahan on itsensä terveeksi ja työkuntoiseksi hoitamista varten.

Mutta eihän ne sovitut hoitopäivät lisäänny, jos lapsi on hoidossa silloin kuin vuorotyöläisvanhempi on kotona sairastamassa. On minusta kohtuutonta vuorotyötä tekevää kohtaan, jos tuollainen sääntö todella on. Poikkeustilannehan se sairauspäivä yleensä on.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mutta nyrkkisääntönä oli se, että missä äiti/isä, siellä lapsi.
Lapsella on lain mukaan subjektiivinen oikeus päivähoitoon. Sillä ei ole mitään merkitystä, onko vanhemmat töissä, opiskelemassa, työttömiä, pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla, sairaana tai niin rikkaita, ettei tarvitse töissä edes käydä. Päiväkoti ei voi sanella sääntöjä, jotka ovat lain vastaisia.

Subjektiivinen päivähoito ei koske vuorohoitoa :wave:

No, tässä keskustellaan nyt kahdesta asiasta sekaisin. Normaalissa päivähoidossa olevien lasten vanhemmat eivät joudu selvittämään työvuorojaan päiväkodille ja siis voivat pitää lapsiaan hoidossa vaikka 7-17 joka päivä ja tehdä sen ajan mitä vaan. Mutta vuorohoitopaikan lapselle saa vain sillä perusteella, että on itse vuorotyössä. Näin ollen vuorohoitopaikoissa kysytään työvuorolistat ja lapsi on hoidossa vain työvuorojen aikana. Siis vuorohoitoon ei voi viedä lasta omalla sairaslomallaan. Normaaliin päivähoitoon voi ja kannattaakin, sairaslomahan on itsensä terveeksi ja työkuntoiseksi hoitamista varten.

Joo, menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Ei vuorohoitopk:n ohjeita ja sääntöjä kannata tulla kertomaan silloin kun ap kysyy voiko viedä lapsensa normipk:hon kun on kipeänä. Tottakai voit ja itse veisin että toipuisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Boycot:

Joo, menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Ei vuorohoitopk:n ohjeita ja sääntöjä kannata tulla kertomaan silloin kun ap kysyy voiko viedä lapsensa normipk:hon kun on kipeänä. Tottakai voit ja itse veisin että toipuisin.

Mä kylläkin neuvoin ensimmäisessä viestissäni kysymään pk:n hlökunnalta asiaa, sillä eri pk:illa on eri käytäntöjä.

Meilläpäin oli sääntönä se että jos äiti on kotona (tai isä) niin lapsikin on kotona. Eli kannattaa varmaan kysyä mitä mieltä pk:n hlökunta on.

Tasan kerran pyysin lupaa viedä hoitoon, kun itse olin ollut muutamaa päivää aiemmin leikkauksessa ja tuolloin sain luvan. Nuhakuumeet. yms. sairaudet ei meillä riittäneet syyksi ja koska olin samoilla linjoilla pk-hlökunnan kanssa, homma oli mulle ok.

Sorry, mut päiväkoti ei voi tollasta sääntöä laatia! Missään laissa ei tollasta pykälää ole!

Alkuperäinen kirjoittaja tuplien äiti:
Toihan on ihan pyllystä että lapsi pitäisi olla kotona jos veli/sisko on sairaana ja kotona. Millä tämä perustellaan? Useampilapsisessa perheessä ei kyllä kaikki voi jäädä kotiin jos yksi on sairas, kun ei mitenkään riitä aika ja huomio sille sairastuneelle näin. Esim. meillä jos kaksosista toinen on jo sairastanut vaikka viikonloppuna, ja ehtinyt tervehtyä niin vien sen terveen hoitoon ja sairas jää äidin kanssa kotiin. Perusteluna se että sairaana oleva saattaa nukkua päiväunia miten sattuu, ja kaipaa huomiota paljon enemmän. Mihin sen toisen laitan kun toista nukutan useammille unille? Terve ei pääsisi lainkaan ulos jne?

Kyllä minä veisin lapsen päiväkotiin jos itse olisin kipeänä ja saisin siitä sairaslomaa. Lapsi pääsee näin ulkoilemaan ja itse saa lepoa.

Meillä ainakin on tuo suositus sen takia jos toinen kaksosista ei olisi vielä sairastunut mutta todennäköisesti kantaa sairautta. Joten tartuttaisi sitten vain lisaa lapsia hoidossa. Mutta jos jo sairastanut, niin silloin mielestäni ihan ok jos tuodaan hoitoon.

Vanhemman sairasloma on vanhemman toipumista varten annettu. Mitähän työnantaja tykkäisi, jos maksaa kallista sairaslomaa työntekijälleen joka sitten peuhaa kotona lapsensa/lapsiensa kanssa? Silloinhan ei sairasloma käy oikein toteen..

Vielä kerran: vuorohoito on eri asia, koska siihen ei ole laissa määriteltyä subkejtiivista oikeutta eli siis lasta ei silloin voi viedä klo.6.30-17 ulkopuolelle jäävällä ajalla vuorohoitoon. Voi olla että joissakin kunnissa on jokin oma ohjeistus ko.asiaan vielä, mutta ne ovat suosituksia. SItten ns. tavalliset ryhmät pk:ssa --> aina voi lapsensa viedä hoitoon kun lapselle varattu paikka. Oma asia siten alkaako selitteleen henkilökunnalle miksi tuo hoitoon jne. itse en alkais jauhamaan. Sitä paitsi lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen eli oikeus myös saada kavereiden kanssa leikkiä ja olla mukana pk:n toiminnassa myös niinä päivinä kun vanhempi kotona taikka kipeenä tms.

Lopuksi: päivähoitolaki ei sano mitään siitä, että miten hoitopaikkaa voi ja saa käyttää, laissa on vain kohta subjektiivisesta oikeudesta.

Ja tämän tiedän koska olen itse toiminut pitkään ph:ssa esimiehenä...

Mä en jaksais lähtee kuskaan lasta mihkään päiväkotiin, jos oisin ite kipeenä. Vietettäs rauhallista päivää kotosalla, telkkaria katsellen jne. Ei sille lapsellekaan pahaa tee joskus olla hissuksiin kotosalla ja viettää vapaapäivää. Ja tiedän kyllä mistä puhun, monestikin kipeänä hoitanut lapsia kotosalla, eikä mieleenkään tullut viedä tarhaan...

Ja riippuu se vähän taudistakin, viedäkö vai ei. Itse katson niitä vähän kieroon, jotka tuovat mahataudissa olleen lapsen heti vaan hoitoon kun mahdollista. Eri jos pientä nuhaa ja yskää ja lapsi muuten hyvässä kunnossa, sillon voi viedä kyllä...

Mä en nyt oikein tajua tota vuoropäiväkodinkaan touhua - siis jos sinne on ilmoitettu, että Nico-Petteri on hoidossa tiettyinä päivinä, niin mitä väliä sillä on onko vanhempi saikulla vai töissä? Onhan sille lapselle varattu hoito niiksi päiviksi kuitenkin, ja hommaako päikky muka jonku varalapsen sinne heti jos joku vakituinen onkin pois? Vai millä ne tota perustelee?

Itse olin viime viikolla oksennustaudissa, ja todellakin lapsen isä vei lapsen hoitoon (tavalliseen päikkyyn) ja mä yrjösin rauhassa kotona.

Mä olen ollut 39 asteen kuumeessa täällä viikolla ja todellakin lapsi meni hoitoon. Tuli kieltämättä kyllä huono omatunto asiasta. Mutta en ois millään kyenny viihdyttään lasta koko päivää kuumeisena. Lapsi kun ei viihdy hetkeekään yksin vaan vaatii koko ajan leikkiseuraa. Oisin varmaan saanu sydärin jos en ois voinu viedä hoitoon. Isänsä siis vei ja haki ja viihdytti lasta illat että mä sain levätä.

Kyllä mä ainakin veisin lapsen hoitoon, jos olisin itse kipeänä. Mitä iloa sille lapselle olis päivän aikana minusta, jos mä en muuta jaksais kuin sohvalla maata.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meilläpäin oli sääntönä se että jos äiti on kotona (tai isä) niin lapsikin on kotona. Eli kannattaa varmaan kysyä mitä mieltä pk:n hlökunta on.

Tasan kerran pyysin lupaa viedä hoitoon, kun itse olin ollut muutamaa päivää aiemmin leikkauksessa ja tuolloin sain luvan. Nuhakuumeet. yms. sairaudet ei meillä riittäneet syyksi ja koska olin samoilla linjoilla pk-hlökunnan kanssa, homma oli mulle ok.

Sorry, mut päiväkoti ei voi tollasta sääntöä laatia! Missään laissa ei tollasta pykälää ole!

osaako täällä ihmiset lukea vai ei! Kyllä vaan voi, niin kuin sanottua, subjektiivinen oikeus päivähoitoon EI koske vuorohoitokoteja. Mä en henk.koht. käsitä miten ihminen ei omaa lastaan pysty hoitamaan jos on vähän nuhassa tai kuumeessa.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

osaako täällä ihmiset lukea vai ei! Kyllä vaan voi, niin kuin sanottua, subjektiivinen oikeus päivähoitoon EI koske vuorohoitokoteja. Mä en henk.koht. käsitä miten ihminen ei omaa lastaan pysty hoitamaan jos on vähän nuhassa tai kuumeessa.

Ja mä en käsitä miksi pitäis. Siis tietty joku pikku nuha on eri asia, silloin mä menen ihan töihin kyllä, mutta esim. kovassa kuumeessa tai mahataudissa, miksi sen lapsenkin pitäis jäädä kotiin? Saako siitä jonku hyvä äiti-mitalin?

... ja mä en henk.koht. käsitä miten ihminen jää sairaslomalle jos on _vähän_ nuhassa tai kuumeessa.

Minkä takia pitäis lasta hoitaa kotona kipeenä ja minkä takia sinne tarhaan tarvii mitään selitellä tai kysellä että saako vai ei.
Lapset tarhaan ja ite sängynpohjalle, niin minä ainakin tekisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Ja mä en käsitä miksi pitäis. Siis tietty joku pikku nuha on eri asia, silloin mä menen ihan töihin kyllä, mutta esim. kovassa kuumeessa tai mahataudissa, miksi sen lapsenkin pitäis jäädä kotiin? Saako siitä jonku hyvä äiti-mitalin?

No saa siitä ainakin sen tunteen, että pystyn ja jaksan lapseni itse hoitamaan. Tuolla logiikallahan kaikkien kotiäitien ja -isienkin pitäisi saada viedä lapsensa hoitoon kun on itse kipeänä että "saa vähän levätä". Tai mitä työssä käyvä tekee sitten kun itse on lomalla ja lapsikin päivähoidosta lomalla ja vanhempi sairastuu? Soittoa vaan päiväkotiin vai että nyt kuulkaa mun tarttis vähän saada levätä?

No saa siitä ainakin sen tunteen, että pystyn ja jaksan lapseni itse hoitamaan. Tuolla logiikallahan kaikkien kotiäitien ja -isienkin pitäisi saada viedä lapsensa hoitoon kun on itse kipeänä että "saa vähän levätä". Tai mitä työssä käyvä tekee sitten kun itse on lomalla ja lapsikin päivähoidosta lomalla ja vanhempi sairastuu? Soittoa vaan päiväkotiin vai että nyt kuulkaa mun tarttis vähän saada levätä?

Tulihan tää kotiäitikorttikin tähän ketjuun. Aargh. Sillä kotiäidillä tai kesälomalaisella ei kuule oo niitä töitä odottamassa sitä parantumista. Sillon voi sairastella vähän pitempäänkin ja vähemmän leväten.

Viedäänhän ne virikelapsetkin sinne hoitoon että äiti saa vähän levätä uuden vauvamussukkansa kanssa. Paljon pahempi tuo asia on minusta kuin että jos vie parina päivänä vuodessa lapsen hoitoon kun on itse kotona oikeasti kipeänä (ei siis missään pikku flunssassa). Virikelasten äidithän ne vasta saamattomia ovat kun eivät jaksa edes terveenä hoitaa itse kaikkia lapsiaan. Ja sitten perustelevat että "kun se meidän janniina-janette niin loistavasti viihtyy siellä hoidossa". Höpönlöpön!

Meillä pk:ssa ei edes kysytä missä mä päiväni oikeasti vietän. Ja kun olin mahataudissa lapsi meni tosiaankin isänsä viemänä pk:in. Hoida siinä muka taaperoa kun juokset vähän väliä vessaan oksentamaan ja ripuloimaan ja lopun aikaa makaat sohvalla kykenemättä tekemään yhtään mitään. Ei olisi käynyt mielessäkään pitää lasta kotona ja sairastuttaa häntä, nyt välttyi ilmeisesti taudilta kun aikaa on mennyt jo viikko.

Tulihan tää kotiäitikorttikin tähän ketjuun. Aargh. Sillä kotiäidillä tai kesälomalaisella ei kuule oo niitä töitä odottamassa sitä parantumista. Sillon voi sairastella vähän pitempäänkin ja vähemmän leväten.

Paitsi, että se kotiäiti tekee niitä töitään siellä kotona joka päivä, riippumatta siitä onko kipeena tai pitäiskö saada levätä.

Yhteistyössä