Lapsi päiväkotiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miettivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miettivä

Vieras
Hieman kysymyksiä päiväkotiin menosta, jotka askarruttavat minua ja osa myös lastani.

Onko päiväkodin ruoka laadukasta, vai onko se vain koululaisten jäänteet?
Millaista toimintaa päiväkodeissa on?
Puututaanko kiusaamiseen tehokkaasti ja heti?
Mitä päiväkodin välipala sisältää?
Onko päiväkoti kannustava, eikä vain "plääh jos et osaa ni ei sit" ?
Puututaanko kaverittomuuteen?
Opetetaanko päikyssä ruokatavoille?
Mitä päiväkodissa on ruokana?

Noniin siinä muutama, vastailkaas jos tiedätte. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Miettivä:
Hieman kysymyksiä päiväkotiin menosta, jotka askarruttavat minua ja osa myös lastani.

Vastauksia:
- juu, koululaiset syö ensin ja niiden biojäteastia kuljetetaan sitten päiväkotilaisille.
- lähinnä lapset pyörivät ympyrää keskellä lattiaa ja muksivat toisiaan. keskiviikkoisin heille luetaan katkelmia perustuslaista.
- päiväkodissa ei kukaan koskaan kiusaa ketään, paitsi hoitajat tietysti lapsia ja vanhempia.
- välipala sisältää E234, E138, E456, E557 ja E666.
- ei siellä päiväkodissa mitään tarvitse osata.
- päiväkodissa ei ole kavereita, on vain kakaroita.
- päiväkodissa luetaan ruokarukous ja sen jälkeen lapset saa vaikka paiskoa seinille ne ruuat.
- nakkia.

Mitä oikeasti odotit saavasi vastaukseksi?

Häh, miks näin asiattomia vastauksia? :O Mäkin odottelin vastauksia näihin kysymyksiin...
Siis ei mulla ainakaan ole mitään hajua mitä päiväkodeissa yleensä tehdään ja millanen "aikataulu" siellä on...koska en ole ikinä itse päiväkodissa ollut enkä kavereilta ole kokemuksista kuullut.
Toisille nää on päivän selviä asioita mutta ei todella kaikille!
Meillekin tulee kohta ajankohtaisiksi nämä asiat ja mielelläni olisin kuullut minkälaista päiväkodeissa yleensä on :)

Minäkin olisin toivonut asiallisia vastauksia!

Tässä parhaillaan pohdin mitä tehdä kun vanhempainvapaa loppuu. Olisin erittäin kiinnostunut asiallisista vastauksista, koska en ole koskaan itse ollut päiväkodissa - ja eskaristakin on aikaa jo 30 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Häh, miks näin asiattomia vastauksia? :O Mäkin odottelin vastauksia näihin kysymyksiin...
Siis ei mulla ainakaan ole mitään hajua mitä päiväkodeissa yleensä tehdään ja millanen "aikataulu" siellä on...koska en ole ikinä itse päiväkodissa ollut enkä kavereilta ole kokemuksista kuullut.
Meillekin tulee kohta ajankohtaisiksi nämä asiat ja mielelläni olisin kuullut minkälaista päiväkodeissa yleensä on :)

no mitä ihmettä pitäisi vastata esim. tuohon "mitä päiväkodissa on ruokana?"?? öö, ehkäpä RUOKAA??

no mitä ihmettä pitäisi vastata esim. tuohon "mitä päiväkodissa on ruokana?"?? öö, ehkäpä RUOKAA??

No kerro vaikka minkälaista toimintaa päiväkodeissa on ?

Nuo asiat riippuva niin paljon siitä, minkälaisessa päiväkodissa lapset ovat. Minun lasteni päiväkodissa kannustetaan lapsia ja puututaan kiusaamiseen, muutenkin ohjataan leikkimään kaikkien kanssa ja että kukaan ei jää yksin. Toimintaa on paljon: jumppaa, askartelua, laulua, loruilua, pelejä, lukemista. Ja tietysti vapaata leikkiä ja ulkoilua.

Ruoka tulee vanhainkodin keittiöltä, mutta on samaa mitä kouluissakin syödään. Välipalat ovat liian köyhiä, tyyliin kiisseli. Tai joskus pulla ja mehu.

No kerro vaikka minkälaista toimintaa päiväkodeissa on ?

semmosta mistä ne kyseiset lapset tykkää. piirtämistä, leikkimistä, muovailua, laulamista, ulkoilua, leipomista... ihan niitä samoja juttuja mitä teette kotonakin lasten kanssa.

No mä voin kertoa omien lasteni päiväkodeista, mutta päiväkoteja on erilaisia.

Ruoka ei ole koululaisten jämiä, eivät ole mitenkään yhteyksissä kouluun. Hyvää sapuskaa lasten mielestä. On vaihtelevuutta, on tuoreita hedelmiä ja vihanneksia.

Toimintaa: normiarkeen kuuluu piirtäminen ja askartelu, ohjatut leikit, vapaa leikki, jumppa, laulutunti, yms. Ulkoillaan kahdesti päivässä. On kaikenlaista "extraa" kuten retkiä, teemapäiviä.

Kiusaamiseen on puututtu, mutta se toki vaatii sen että lapsi kertoo olevansa kiusattu.

Välipala voi olla vaikkapa sämpylää, kiisseliä, viiliä, hedelmää, piirasta...

Kannustava paikka on, jos lapsella on vaikeuksia joidenkin asioiden osaamisessa niin lapsi saa niissä asioissa tukea.

Kenenkään ei ole tarvinnut jäädä yksin, mutta yksin saa kyllä olla jos haluaa.

Ruokatavoille opetetaan; keskustella saa vaan ei meluta eikä säheltää. Kaikkea pitää maistaa. Syödään siististi. Korjataan omat astiat pois. Ruoasta kiitetään. Annetaan ruokarauha kaverille. Jne.

Kannattaa vilkaista koulujen ruokalistaa, löytynee netistä. Se antaa osviittaa siitä mitä pk:ssa syödään (ja pk:n listankin itse asiassa löytää usein netistä ).

Sanokaa nyt edes vaikka siitä päivärytmistä, milloin unet ja ulkoilut?

eiköhän tuo ole päiväkoti- ja ryhmäkohtaista.

Voi hyvänen aika.

Entäs noin vuoden ikäisillä tavallisessa kunnallisessa päiväkodissa? Oma kokemus kelpaa, ei tarvi koko maailmaa tietää.

Pikkuisten ryhmän rytmi (eli 0-3 v) oli kutakuinkin tällainen:

Aamupala kello 8

Ulos kello 10

Sisälle syömään kello 11

Nukkumaan kello 12

Herätys kello 14-14.30

Välipala 14.30-15

Ulos säästä riippuen kello 15-16

Kaikkein pienimmät saivat nukkua vaunuissa/rattaissa ulkona muiden leikkiessä ja ulkoillessa, aamu- ja iltapäivällä, jos siihen oli tarvetta. Maito/vellipulloa näkyi pikkuisilla myös ruoka-aikojen ulkopuolella, eli lapsikohtaisesti mentiin.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
No mä voin kertoa omien lasteni päiväkodeista, mutta päiväkoteja on erilaisia.

Ruoka ei ole koululaisten jämiä, eivät ole mitenkään yhteyksissä kouluun. Hyvää sapuskaa lasten mielestä. On vaihtelevuutta, on tuoreita hedelmiä ja vihanneksia.

Toimintaa: normiarkeen kuuluu piirtäminen ja askartelu, ohjatut leikit, vapaa leikki, jumppa, laulutunti, yms. Ulkoillaan kahdesti päivässä. On kaikenlaista "extraa" kuten retkiä, teemapäiviä.

Kiusaamiseen on puututtu, mutta se toki vaatii sen että lapsi kertoo olevansa kiusattu.

Välipala voi olla vaikkapa sämpylää, kiisseliä, viiliä, hedelmää, piirasta...

Kannustava paikka on, jos lapsella on vaikeuksia joidenkin asioiden osaamisessa niin lapsi saa niissä asioissa tukea.

Kenenkään ei ole tarvinnut jäädä yksin, mutta yksin saa kyllä olla jos haluaa.

Ruokatavoille opetetaan; keskustella saa vaan ei meluta eikä säheltää. Kaikkea pitää maistaa. Syödään siististi. Korjataan omat astiat pois. Ruoasta kiitetään. Annetaan ruokarauha kaverille. Jne.

Kannattaa vilkaista koulujen ruokalistaa, löytynee netistä. Se antaa osviittaa siitä mitä pk:ssa syödään (ja pk:n listankin itse asiassa löytää usein netistä ).

Kiitos!

Yleisesti voi varmaan sanoa, että aamupala on n. 8. Sen jälkeen mahdollisesti joku toimintahetki tai vapaata leikkiä ennen ulkoilua. Meidän tytön päiväkodissa ulos mennään n. 9.30 jälkeen. Sisälle tulevat n. 11, riippuu varmaan vähän onko kyseessä isojen vai pienten ryhmä. Lounas ja sen jälkeen lepo (n. 12-14). Välipala, vapaataleikkiä ja ulos.

Tytön päiväkodissa on ohjelma viikolle eli tiettyinä päivinä on tietty ohjelma mm laulutunti, liikuntatunti. Ruuasta en osaa sen kummemmin sanoa, mutta eikö noi koulujen ja päiväkotien listat löydy mahdollisesti kuntien kotisivuilta?

Käy ihmeessä päiväkodissa juttelemassa!

Sanokaa nyt edes vaikka siitä päivärytmistä, milloin unet ja ulkoilut?

eiköhän tuo ole päiväkoti- ja ryhmäkohtaista.

Voi hyvänen aika.

Entäs noin vuoden ikäisillä tavallisessa kunnallisessa päiväkodissa? Oma kokemus kelpaa, ei tarvi koko maailmaa tietää.

oikeasti, tuo on päiväkoti- ja ryhmäkohtaista. ne jotka tarvii 2 unet nukkuu 2 unet. hyvin liikkuvat muksut ulkoilee enemmän kuin ne, jotka vaan istuu rattaissa. sisällä tehdään niitä juttuja mitkä sen ikäisiltä onnistuu. syötetään jos ei itse osaa, vaipat vaihdetaan tarvittaessa.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Pikkuisten ryhmän rytmi (eli 0-3 v) oli kutakuinkin tällainen:

Aamupala kello 8

Ulos kello 10

Sisälle syömään kello 11

Nukkumaan kello 12

Herätys kello 14-14.30

Välipala 14.30-15

Ulos säästä riippuen kello 15-16

Kaikkein pienimmät saivat nukkua vaunuissa/rattaissa ulkona muiden leikkiessä ja ulkoillessa, aamu- ja iltapäivällä, jos siihen oli tarvetta.

Kiitos tästäkin!

Tuo päiväunien ym. ajankohta mietityttää, että osaa sopeuttaa vähitellen tenavan rytmin sopivaksi. Jossain vaiheessa kun sinne päiväkotiin hänkin suuntaa.

Meillä on vanhempi lapsi Steiner-päikkärissä ja siellä syödään kasvisruokaa, joka ainakin yritetään tehdä luomusta ja lähiruoasta. Oma keittäjä tekee ruoan. Välipalana saavat yleensä kai hedelmää kuivattuna tai tuoreena. Lapsi on puolipäivähoidossa ja siihen mahtuu pari ulkoilua ja yhteistä puuhaa, kuten laulua,leikkejä, askartelua... Ja vapaata leikkiäkin on, mutta olen ymmärtänyt että siellä pyritään pitämään meno melko hiljaisena ja rauhallisena, joten kai sitten ohjattua toimintaa on aika paljon.

Puolipäivälïsten poistuttua kokopäiväläiset käyvät levolla ja nukkuvat jos nukahtavat. Muuta en loppupäivän ohjelmasta tiedä.

Riippuu ihan paikasta miten siellä kasvatetaan ja mihin puututaan, vai mennäänkö ihan perstuntumalla. Hurjia juttuja kuulee välillä, mutta kai ne on aika poikkeuksia.

- ruoka ei ole koululaisten eikä kenenkään muunkaan jäänteitä.
- toimintaa on erilaista, riippuen mitä kasvatusajatusta päiväkoti kannattaa. Yleensä toiminta on leikkiä, ulkoilua, askartelua, lukemista, retkeilyä, juttelua, yhdessä oloa yms.
- kiusaamista ei hyväksytä, tietenkään.
- päiväkoti pyrkii kannustamaan lasta tekemään itse.
- lapsia kannustetaan leikkimään kaikkien kanssa ja edesautetaan kaverisuhteiden syntymistä.
- ruokatavat opitaan tietenkin jo kotona (vai?) ja niitä pidetään yllä päiväkodissa.
- ruokana on kaikkea laidasta laitaan, mahdollisimman terveellisesti ja monipuolisesti.

Näin usein asiat menee, mutta ei ole mitään yhtä ja samaa kaavaa mitä kaikki päiväkodit noudattaa. Jokaisella päiväkodilla on omat tapansa toimia asioiden suhteen, joten parhaimman tiedon saat kysymällä siitä ryhmästä, johon lapsesi menee.

Kyllä te äidit tosi vähän tiedätte mitä päivkotihoito lapsenne, ja sen puoleen myös itsenne kannalta vanhempana merkitsee. Miten ihmeessä sitä pienen avuttoman taaperon voi viedä laitoshoitoon josta tietää että lapselle annetaan ruokaa ja viedään ulos jne. tiedetään AIKATAULU.
Miten teidän lastanne autetaan kasvamaan ja oppimaan asioita,miten teitä vanhempia autetaan ymmärtämään ja seuraamaan lapsenne arkea päiväkodissa miten hän asioita kokee ja miten häntä tullaan auttamaan, eikö nämä ole asioita josta pitäisi ottaa selvää!?

Ota ap siis selvää miten lastasi tullaan hoitamaan, ja valitse se päiväkoti joka tuntuu Sinusta hyvältä äitinä. Päiväkoti joka auttaa Sinua ja lastasi tutustumaan uuteen paikkaan jne.

Omasta kokemuksestani puhun nyt isosta päiväkodista, jonka yhteydessä koulu:

-Ruoka on enimmäkseen eineksiä
-Kerran kahdessa kuukaudessa tai harvemmin retkiä, ulkoillaan vain hyvällä säällä, toisinaan askartelua
-Kiusaamiseen ei ole puututtu tai siitä ei tiedoteta vanhemmille, kuulin nyt vasta että lasta kiusattu syksystä asti
-Kannustavuudesta vaikea sanoa mitään
-Kaverittomuudestakaan en tiedä
-Ruokatavat osasivat jo ennen kuin menivät
-Ruokana ja välipalana eineksiä tai sitten "kumiperunaa" ja halpislihaa tms. ja välipalat kai enimmäkseen kiisseliä tai leipää

MUTTA olivat aiemmin pienessä yksityisessä pk:ssa jossa viikottain retkiä, tunnelma ihan toinen, hyvät ruoat ja paljon paremmat hoitajat. Eli riippuu paikasta todella, todella paljon. Nyt olen tullut siihen tulokseen että otan lapset tästä eskari+pk-yhdistelmästä pois ja vaihdan muualle.

Käy tutustumassa siihen päiväkotiin, johon ensisijaisesti olet lapsesi ajatellut laittaa ja varmuuden vuoksi vielä pariin seuraavaankin vaihtoehtoon. Saat parhaiten kuvan toiminnasta, kun se sinulle paikanpäällä kerrotaan ja näet omin silmin touhua. Itse olen nyt käynyt tutustumiskäynnillä kahdessa päiväkodissa ja kolmanteen olen menossa ensi viikolla. Ja sitten hakupapereita täyttämään.

Ja vieras 20:12 jatkaa että tuohon isoon päiväkotiin en IKINÄ laittaisi nuorimmaistani, sillä siellä ei todellakaan välitetä pienen lapsen itkusta! Olen tämän omin silmin havainnut ja tätikin sanoi, että "joo, lapsi itkee, ei se siitä rikki mene" kun pieni itki kuralammikossa syksyllä. No, niin. Monenlaista päiväkotia on.

Yhteistyössä