Lapsi pelkää hyttysiä hysteerisesti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mieskaverini tyttö pelkää hyttysiä ihan kuollakseen, enkä tiedä, miten auttaa? Koko juhannus meni sisätiloissa, koska tyttö ei uskalla ulos ollenkaan hyttysten takia. Jos sisällä on hyttynen, poukkoilee ihan paniikissa vaikka seinän läpi! Ei ole mitään pientä huomionhakuisuutta vaan ihan silmitöntä kammoa... mulla on itelläki lapsia, eikä ne välitä hyttysistä tuon taivaallista. Vähän nauroivat ja kiusasivatkin tätä mieskaverin lasta...ei tietenkää auttanu yhtään asiaa :rolleyes:. Onko kokemusta, miten auttaa tuon yli...koska myös mun ja miehen suhde alkaa olla koetuksella tän takia...uimarannalle tai mihinkää ei päästä, kun tyttö on nyt isällään kaks viikkoa:(. Äitinsä on yrittänyt jo kaikkensa, mutta ei oo saanu kammoa pois. Tyttö on 9 v.

Anna antihistamiinia ennenkuin yksikään pääsee puremaan. Sillä lailla se auttaa kutinaan ja muihin oireisiin paremmin, sillä todennäköisesti saa kunnon paukamat ja kutinat, jos joku pääseekin puremaan. Meillä minä ja yksi lapsista otetaan sitä aina, kun mennään jonnekin, missä varmuudella tulee syödyksi, jälkikäteen otettuna se ei enää oikein auta.

Sen jälkeen sitten tutkitte vaikka netistä, millaisia ne oikein ovat. Samalla katselette sieltä, millaiseen asuun pukeutuneena niistä on vähiten haittaa. Kun niitä sitten ilmestyy jokin kerta, niin puhut rauhoittavasti matalalla äänellä, ettei ole mitään hätää ja otat vaikka hellällä otteella kiinnni, ettei pääse päättömästi ryntäilemään.

Ostatte hänelle myös jonkin oman hyttyskarkotteen, sellaista voi laitella esim. vaatteisiin ja hankitte vaikka hyttyshatun (erä- ja retkeilyliikkeistä saa esim. kalastajalakkimallisia). Sänkyynkin voi hankkia verkon.

Se voi olla pitkällinen prosessi päästä tuosta kammosta eroon. Meidän hyttysallerginen ei onneksi hyttysistä mene aivan paniikkiin, mutta isompien pörriäisten kanssa on ollut ongelmia. Nykyään ei sentään aivan päättömästi hyppää jonnekin jonkin kimalaisen pörrätessä kukkasissa, mutta hänen olleessaan pienempi, piti olla tosi varuillaan liikkeellä ollessa, ettei esim. rynnännyt jonnekin autotielle, kun pyörätien laidassa joku pörisi.