Lapsi pelkää suihkua, osaatteko auttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cassyput
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Cassyput

Aktiivinen jäsen
28.04.2007
11 131
0
36
Mein mimmi 1v3kk on pelännyt nyt vuoden suihkussa käymistä, se ei onnistu lainkaan ilman suurta itkua ja hätäännystä. Se alkoi viime jouluna, kun oltiin pikaisesti joulusaunassa anoppilassa. Niillä on iso valkoinen kirkas suihkuhuone, jossa kaikuu. Mimmi pelästyi silloin.

Mimmi pestään tämän takia aina kylvyssä, mutta välillä aina varovasti kokeillaan suihkua äitin tai iskän kanssa. Aina se päättyy kyyneliin, lapsi oikeen vapisee kun vaan jalkakin joutuu suihkun alle. :(

Olis vaan kiva jos vois vaikka saunoa silleen että käy suihkussa. Mä en voi tän takia käydä lapsen kanssa esim. ollenkaan uimahallissa.

Mitä vois tehdä?

Ootko yrittäny antaa sen suihkuosan typylle tutkittavaks? Sillai että mahd.pienellä paineella tulis se vesi ja sais "leikkiä" sillä siellä kylvyssä ollessaan.

Uusia vateja ja leluja käytettäväks sinne suihkun alle. Kahvimitta ja tyhjät shampoopullot on ollu ainakin meillä mieluisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:
Entäs jos annatte sen suihkun lapselle itelleen käteen saa tutustua siihen rauhassa ja katella. Käykää pesuhuoneessa myös ilman että meette suihkuun, jos pelkää sitä tilaa.

Tämä kannattaa kokeilla.

mites oletteko kokeilleet niin, että lapsi olis kylvyssä ja suihku samalla päällä niin ettei vesi osu lapseen? Meillä tuo autto ja nyt muutaman kerran jälkeen lapsi on innokas suihkussa kävijä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:
Entäs jos annatte sen suihkun lapselle itelleen käteen saa tutustua siihen rauhassa ja katella. Käykää pesuhuoneessa myös ilman että meette suihkuun, jos pelkää sitä tilaa.

Näin mäkin tekisin ja teinkin, leikin kautta. Ensin sai suihkia ympäriinsä ja ottaa parhaat lelut suihkuun, siitä se lähti. Hiusten pesu oli hankalaa pitkään, mutta kovalla kehumisella sekin alkoi onnistua.

Meillä tyttö pelkäs suihkussa käyntiä,ni istuin suihkun lattialle ja otin tytön syliin ja leikittiin aina et tyttö on kauneushoitolassa kun hiuksia pestään..
nyt voidaan jo mennä ihan normaalisti suihkun alle

En pakota, se ei ole mun tyyliä.

Lapsi ei pelkää pesuhuonetta, se touhuilee useesti siinä suihkun alla omiansa ihan vaatteet päällä. Se on juuri se vedentulo mitä se pelkää.

Niiskunen mä en usko että toi auttais. Mimmi ei ole sitä tyyppiä, jonka kammot menee ohi itsestään. Töitä pitää tehdä.

Sitä suihkuosaa en oo kyllä koskaan antanu sen käteen, voishan sitä kokeilla. Tota on kyllä kokeiltu että se suihku tulee sinne ammeeseen, se ei pelottanut. Mutta se amme täyttyy kuitenki niin nopeeta.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
En pakota, se ei ole mun tyyliä.

Lapsi ei pelkää pesuhuonetta, se touhuilee useesti siinä suihkun alla omiansa ihan vaatteet päällä. Se on juuri se vedentulo mitä se pelkää.

Niiskunen mä en usko että toi auttais. Mimmi ei ole sitä tyyppiä, jonka kammot menee ohi itsestään. Töitä pitää tehdä.

Sitä suihkuosaa en oo kyllä koskaan antanu sen käteen, voishan sitä kokeilla. Tota on kyllä kokeiltu että se suihku tulee sinne ammeeseen, se ei pelottanut. Mutta se amme täyttyy kuitenki niin nopeeta.

Eli ei haittaa muuten kuin jos suihku osuu. Entä onko tarkka vaatteistaan? Pesulaput ja saumat?

Meillä myös tyttö pelkäsi aiemmin suihkua, sitten tehtiin niin, että pestiin ensin tytön kylpyankka suihkun alla, kehuttiin reipasta ankkaa ja sitten tyttö suihkutettiin ja kehuttiin tyttöä. Sen jälkeen ei oo pelänny suihkua, nykyisin aina kun ollaan menossa suihkuun tyttö hakee ensin ankan ja haluaa että se pestään ensin. =)

Meillä opeteltiin suihkussa käyntiä niin, että ammeeseen laitettiin vettä pohjalla, poika sinne ja sitten suihkulla laskettiin ammeeseen vettä. Niin, että se suihku oli veden alla ja poika sain rauhassa tutustua moiseen kapineeseen. Eli ei alussa edes suihkutettu vettä lapsen päälle.

Matami-Mutkula mitä on kalvovärit? Me ollaan kyllä melko tarkkoja sisustusasioista, saako ne kuvat helposti pois? :ashamed:

Ei ole tarkka pesulapuista ja vastaavista.

Martsu tuo vois toimia, minkä ikänen sun tyttö kun tuo auttoi? Mahtaako mimmi olla vielä liian pieni ymmärtääkseen?

No mä oon ollu tosi julma tossa asiassa. Esikoinen pelkäsi pienenä suihkua, tai ei itse suihkua vaan sitä kun päähän laitettiin vettä. Pesin pojan ensin varovasti muuten, varovasti kädellä kastelin hiukset mutta sitten vaan väkisellä suihkun alle kun hiukset piti huuhtoa. Muutama kerta ja pelko hävisi. Kuopuksen kanssa sama juttu, suihkun alle vaan, niin huomasi ettei ole pelättävää, ja nyt käy mielellään suihkussa.

Mulla tässä taustalla se, että itse pienenä pelkäsin myös tuota suihkussa hiusten pesua. Äiti pesi mun hiukset sitten aina vadin päällä käsin. Päiväkodissa kun mentiin uimahalliin, niin tädit väkisellä tyrkkäs mut suihkun alle ja pelko loppui siihen.

Mun poitsu pelkäsi kans suihkua ihan kuollakseen pienempänä. Käytettiin sitten kastelukannua suihkuna ammeessa. :D Se ei ollut pelottava, kun ei kuulunut niin kovaa ääntä. Poika ei vieläkään (6v) varsinaisesti tykkää suihkusta (varoo tarkoin silmiä ja korvia) mutta käy toki suihkussakin jo ilman huutoa.

Meillä ihan sama ongelma ja poika 1,5v. Ei olla jaksettu kauheesti stressata, ollaan vaan pesty kylvyssä. Meillä poika pelkää sitä kohina ääntä joka tulee kun on suihku päällä suihkukopissa. Itse suihkua ei pelkää -kylpyyn voi laittaa suihkulla vettä, suihkukoppiakaan ei pelkää -tykkää leikkiä siellä... mutta ne kaksi yhdessä...

Meillä oli karmeeta hiusten pesu ja sit koko suihkussa käynti lopulta. Otin sit pikkujakkaran lapselle ja annoin hänelle juomapullon ilman korkkia ja siihen vettä ja sai sillä kastella itseään ja sit taas täytettiin pullo uudestaan. En koskenut itse lapseen olleskaan vaan annoin pestä ite ittensä. Sit oli myös sumutinpullo ja ruisku kovin mieleisiä, kun niillä sai suihkussa leikkiä samalla kun suihkuteltiin. Nykyään suihkuttelee ihan itekin, mut välillä haluaa vaan tolla pullolla pestä ittensä.

Ja aina onnistuneen suihkukerran jälkeen ihan hirvee hehkutus B)

Yhteistyössä