Lapsi puhuu kokoajan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Te joilla on jatkuvasti puhuvat lapset, miten hermonne kestävät? Mä puhaltelen, yritän jaksaa kuunnella, mutta välillä en vain jaksa ja olen äärimmäisen väsynyt jatkuvaan lapsen puhumiseen, kyselyyn ja selittämiseen. Oon sanonut, että nyt en ehtisi kuunnella tai nyt voisit olla hetken ihan hiljaa, mutta ei auta. Pari minuuttia on hiljaa ja taas alkaa armoton selitys. Ja kun asiat eivät ole mitään mitä sillä hetkellä pitäisi sanoa, miettä, ajatella, eivätkä niinkuin liity millään lailla mihinkään meneillä olevaan. Lapsi on 9v. Koulussa tullut palautetta samasta asiasta. Puhuu tunnilla, vähintäänkin hymisee tai hyräilee tai aivan spontaanisti yhtäkkiä sanoo jotain. Kyläillessä tai juhlissa selittää vieraille sitä ja tätä ja tuota.

Olen yrittänyt olla kuuntelevinani, vaikka miettisinkin ihan omia juttujani, mutta ei auta. Kulkee perässä ja selittää. Selitys on sellaisina kysymysmuotoisina kokoajan, jolla pitää kuulijansa kuuntelevassa tilassa tyyliin "arvaa mitä, arvaa kumpi, arvaa mikä oli jännä, veikkaa mikä näistä, tiiätkö kerran, mitä mieltä oot, mitä luulet jnejne." En vaan jaksa sitä pölötystä taukoamatta. Ja kaikkeen on vastattava, muuten jankkaa "no arvaa nyt, hei ihan oikeesti veikkaa nyt jne." Jos jään kiinni etten kuunnellut, lapsi loukkaantuu ja sanoo surullisena "sä et ikinä kuuntele mua."

Meillä on kaksi tosi vilkasta lasta ja molemmat puhuu paljon, mutta tää isomman tauoton pölötys on aivan käsittämätöntä. Pienempi sentään kyselee asiaa "missä pefletti on, onko tämä minun juomapullo, onpa hyvää ruokaa jne." Mun hermo on välillä todella ohut ihan siitä syystä, että ei ole hetkeäkään että olis hiljaista. Tvtä katsoessa kyselee kokoajan ohjelmasta tai jostain ihan muusta asiasta. Pyydän olemaan hiljaa ja höpötys alkaa taas kohta, luon tuiman katseen ja "ups mää unohin" ja taas jatkuu selitysrumba.

Ollaan lasten kanssa jatkuvasti, elleivät ole kavereillaan. Pelaillaan, uidaan, potkitaan palloa, luetaan, köllötellään sohvalla jne joten huomionhakua en usko olevan. Mutta mitä? Lapsella on kavereita, harrastuksia ja ihan normi elämää elellään. Kaveritkin selvästi välillä väsyy tähän. Ei ole auttanut keskustelu, lahjonta ei kiristys. Yksinollessakin eri huoneessa esim pelaamassa pleikkaa puhuu pelille "ääk ei, voi vitsi ei mun pitäny tolle syöttää, voi ei nyt toi tulee, apua, just, no mä meen sit täältä jne" jos katsoo youtubesta videoo käy kokoajan näyttämässä jotain "hei kato tää, tää on jännä, kato arvaa mitä kohta tapahtuu jne." Lista on loputon...

Millä kanssasisareni hermonne kestää!!???

Kuuntele nyt vaan! Voi tehdä tiukkaa, mutta lapset eivät kauan ole lapsia ja tulee aika, jolloin toivot, että kunpa tuo lapsi puhuisi asioistaan.
Samaa olisin sanonut, todella!
Lapselle ei tarvi puhua lapsen kielellä, vaan samaan tapaan kuin kenelle tahansa muullekin, paitsi ettei siinä saa olla yhtään sarkasmia eikä minkäänlaista nolaamista, mikä tuntuu olevan joidenkin mielestä vaan hauskaa.

No ei kestäkään, välillä vaan pakko sanoa että kerro isille. Tai nyt pitää olla hiljaa. Tai nyt on ulkoilun aika.
Meillä ylivilkas 12v poika, parin viikon päästä pitäis pärjätä yläasteella:confused:

Kuuntele nyt vaan! Voi tehdä tiukkaa, mutta lapset eivät kauan ole lapsia ja tulee aika, jolloin toivot, että kunpa tuo lapsi puhuisi asioistaan.
Nää on näitä huippuvinkkejä, kun yksi makaa poikittain sylissä sätkien ja toinen roikkuu haarukkakäden olkavarresa kun yrität syödä niin "nauti nyt kun ne tulee syliin, hetken ne on vain pieniä!".

Kyllä, hetken vain, mutta silloinkin pitää saada välillä syödä, pissata ja ajatella kokonainen ajatus.

Meillä on aloittajan lapsen kaltainen 4-vuotias monologisankari, jonka selostuksessa on aina 3-6 sanan välein "vai mitä?" jota toistetaan kohoavalla volyymilla kunnes vastaan. Ihana, rakas ja ajoittain ihan hirveän uuvuttava. Mutta hyvä tietää ettei aika tule tässä pariin vuoteen avuksemme :D

Tarpeeksi usein pyydettyäni rauhaa uudan "Nyt se turpa kiinni". Siitä lapsi voi suuttua tai järkyttyä, mutta myöhemmin kun jaksan taas niin selitän miksi kuppi meni nurin. Sitten kaikki on taas ok. Kyllä tuon ikäisen pitää jo alkaa tajuta mikä käytös sopii ja mikä ei. Teet karhunpalveluksen jos lapsi ei opi että riepoo muita käytöksellään.

Oon tätä miettinyt. Ja yritän jaksaa kuunnella, mutta tähän hetkeen en vain löydä ajatusmallista apua. Oon vaan ihan puhki välillä siihen pölötykseen. :unsure: Tämä ajatusmalli toimii muhun samalla tavalla kuin pahimmassa koliikkivaiheessa vinkit "kyllä se menee ohi, jaksat nyt vaan". Se oli ihan itkun aiheuttama neuvo kun en vaan jaksanut.

Mut yritän..
Ap

Nää on näitä huippuvinkkejä, kun yksi makaa poikittain sylissä sätkien ja toinen roikkuu haarukkakäden olkavarresa kun yrität syödä niin "nauti nyt kun ne tulee syliin, hetken ne on vain pieniä!".

Kyllä, hetken vain, mutta silloinkin pitää saada välillä syödä, pissata ja ajatella kokonainen ajatus.

Meillä on aloittajan lapsen kaltainen 4-vuotias monologisankari, jonka selostuksessa on aina 3-6 sanan välein "vai mitä?" jota toistetaan kohoavalla volyymilla kunnes vastaan. Ihana, rakas ja ajoittain ihan hirveän uuvuttava. Mutta hyvä tietää ettei aika tule tässä pariin vuoteen avuksemme :D

Kuulostaa just meidän meinigiltä, tosin kukaan ei enää roiku missään, syliin kyllä tulevat:love: ja helpotusta ei tosiaan ehkä ole vielä luvassa..meillä menty näin nyt 7-vuotta:LOL:
Ap

Tarpeeksi usein pyydettyäni rauhaa uudan "Nyt se turpa kiinni". Siitä lapsi voi suuttua tai järkyttyä, mutta myöhemmin kun jaksan taas niin selitän miksi kuppi meni nurin. Sitten kaikki on taas ok. Kyllä tuon ikäisen pitää jo alkaa tajuta mikä käytös sopii ja mikä ei. Teet karhunpalveluksen jos lapsi ei opi että riepoo muita käytöksellään.

Sama. Välillä napsahtaa ja sit karjaisen. On kyllä hiljaa. Mutta ei silti tunnu kivalle kun toinen ei selvästi tahallaan.

Meillä on kolme jatkuvasti hölöttävää 5-12v. Meillä on käytössä hiljaisuuskisa aina välillä, etenkin automatkoilla; joka puhuu seuraavaksi, häviää kisan. Ilmoitan kisan kun tuntuu, että pää räjähtää jatkuvaan älämölöön tai täytyy vieraassa paikassa esim. suunnistaa tai kuunnella navigaattoria. Näissä tilanteissa lapsetkin rauhoittuvat miettimään asioita itsekseen ja ’asettuvat’ aloilleen hetkeksi. Lisäksi koen kisan riittävänä/sopivana tekosyynä olla vastaamatta jokaiseen ÄITII!! -alkuiseen kommenttiin.

Ettei olisi adhd? Meidän pojalla on, nyt 10 v., ja puhunut sekä päästellyt ääniä jatkuvasti siitä lähtien kun oppi puhumaan.

Luultavasti on. Tt tulee arvioimaan koulukäytöstä syksyllä. Jaksan kyllä motorista vilkkautta, toistoja ja ohjausta vaikka välillä sekin uuvuttaa, mutta tämä puheripuli on käsittämättömän uuvuttavaa. Mulla ei ole yhtään hetkeä ajatuksilleni ja mietin vaan mikä jatkuvaan pölötykseen auttaisi. Vai auttaako mikään. Oon ihan vihreä kateudesta välillä kun käydään yökylässä tuttavaperheillä ja lapset istuu hiljaa ja tuijottaa tvtä tai puuhaa omiaan. Juu, ei meillä(n):LOL:
Ap

Et selvästikään ole läsnä, siinä syy. Menkää kirjakauppaan ja ostat omia kirjoja hänelle, kun osaa lukea kuitenkin. Mikä ongelma tämä on:
"Kyläillessä tai juhlissa selittää vieraille sitä ja tätä ja tuota.

Olen yrittänyt olla kuuntelevinani, vaikka miettisinkin ihan omia juttujani, mutta ei auta." Rehellisyyttä hän tarvitsee ja silloin annat kirjan tai haet arenalta ohjelman, mitä voi katsoa. Sun täytyy itse opetella miettimään omat juttusi muulloin, kuin lasten kans! Lapset eivät ole tyhmiä.(y)

Sama. Välillä napsahtaa ja sit karjaisen. On kyllä hiljaa. Mutta ei silti tunnu kivalle kun toinen ei selvästi tahallaan.

Ei tunnukaan, tiedän. Ei meilläkään tahallaan, mutta ajattelemattomuuttaan kyllä, ja se raivostuttaa. Kun olen useamman kerran sanonut, eikä lapsi siitä piittaa, saa kokea seuraukset. Siitä se oppii. Pakko oppia, koska kukaan ei tykkää tuollaisesta tyypistä joka ei ota muita huomioon vaan höpöttää vaan omiaan, valitettavasti, enkä halua lapselleni sellaista osaa elämässä.

Meillä on kolme jatkuvasti hölöttävää 5-12v. Meillä on käytössä hiljaisuuskisa aina välillä, etenkin automatkoilla; joka puhuu seuraavaksi, häviää kisan. Ilmoitan kisan kun tuntuu, että pää räjähtää jatkuvaan älämölöön tai täytyy vieraassa paikassa esim. suunnistaa tai kuunnella navigaattoria. Näissä tilanteissa lapsetkin rauhoittuvat miettimään asioita itsekseen ja ’asettuvat’ aloilleen hetkeksi. Lisäksi koen kisan riittävänä/sopivana tekosyynä olla vastaamatta jokaiseen ÄITII!! -alkuiseen kommenttiin.
Kiitti.(y)
Ap

Yhteistyössä