Lapsi pyörän peräkärryssä, käytättekö kypärää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Simppu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Simppu"

Vieras
Saamme huomenna pyörään peräkärryn ja pääsemme vihdoin pyöräilemään lapsen kanssa :)

Aloin vain miettiä pyöräilykypärä asiaa. Itse olen pyöräillyt aina paljon mutta olen jotenkin vierastanut pyöräilykypäröitä eikä ole ikinä tullut sellaista hankittua. Ristiriitaista kun pidän hulluina niitä jotka ratsastavat ilman kypärää enkä voisi kuvitellakkaan itse ratsastavani ilman kypärää.

Mutta oletteko laittaneet lapselle pyöräilykypärän kun hän istuu peräkärryssä? Käytättekö itse pyöräilykypärää? Voisi olla ihan viisasta käyttää ja nyt olisi hyvä syy ostaa samalla itselle jos ostaa lapsellekin.

Jos kypärät päädymme ostamaan: Onko kypärissä paljon eroa jos ajatellaan turvallisuutta? Voiko vain mennä esim. Prismaan ja ostaa kypärät jotka istuvat parhaiten päähän? Vai kannattaako tehdä vertailuja ominaisuuksista? Mitään hienouksia en usko kaipaavani ennen kuin näkee tuleeko sitä kypärää edes käytettyä.

Olen käyttänyt aina kypärää, samoin jokainen lapsi aina kolmipyörällä ajamisesta saakka. Myös peräkärryssä olevilla lapsilla olen käyttänyt kypärää, tottakai.

En tiedä johtuuko siitä tämä "kypärättömyys" kun ne yleistyivät silloin kun itse olin yläasteella eikä kukaan muu saman ikäinen käyttänyt niin en ruinannut vanhempia ostamaan itsellenikään kypärää. Muistan, että niitä käyttivät pääasiassa ala-aste ikäiset silloin ja jotenkin ei ole tullut edes ajateltua koko kypärän käyttöä aikaisemmin.

[QUOTE="Simppu";30778438]En tiedä johtuuko siitä tämä "kypärättömyys" kun ne yleistyivät silloin kun itse olin yläasteella eikä kukaan muu saman ikäinen käyttänyt niin en ruinannut vanhempia ostamaan itsellenikään kypärää. Muistan, että niitä käyttivät pääasiassa ala-aste ikäiset silloin ja jotenkin ei ole tullut edes ajateltua koko kypärän käyttöä aikaisemmin.[/QUOTE]

No mä helpotan tätä mietintää. Itse saat ajaa rauhallisesti ja varovaisesti. Tuolla liikkuu kuitenkin melkoisia ohjuksia pyöräilijän nimellä. Itse olen meinannut monen kanssa törmätä vaikka kävelisin vain rauhallisesti. Tullaan vaikka miten päin ristiin ja pystyyn vauhdilla. Mitä luulet se kopin suojaavan jos sellaiseen tulee pyörä päin? Kypärä päähän enää ei olla ylä-asteella.

pyöräilykypärissä taitaa nykyään olla tietyt standardit niin ei ole niin tärkeää vertailla .Mitä nyt kannattaa valita mahdollisimman paljon omaa silmää miellyttävä, jos sitä tulisi joskus peräti käytettyäkin. Ei enää ilmeisesti myydä niitä styroksipottia mitä omassa lapsuudessa oli :D

Viimeksi muokattu:
Itse asiassa ainakaan kovin pienelle ei kannata laittaa kypärää tuonne kärryyn. Se kypärä nimittäin nostaa vauvan pään painoa aikatavalla ja siinä on niska kovilla jos tulee haaveri. Yleensä nuo kärryt on tehty niin, että lapsen (varsinkin pienen) pää ei osu mihinkään, mutta kannattaa ehkä katsoa sitä omaa kärryä, että miltä näyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja Kypärätön;30778451:
Itse asiassa ainakaan kovin pienelle ei kannata laittaa kypärää tuonne kärryyn. Se kypärä nimittäin nostaa vauvan pään painoa aikatavalla ja siinä on niska kovilla jos tulee haaveri. Yleensä nuo kärryt on tehty niin, että lapsen (varsinkin pienen) pää ei osu mihinkään, mutta kannattaa ehkä katsoa sitä omaa kärryä, että miltä näyttää.

Höpöhöpö, nehän ei paina varmaan edes 100g, todella kevyitä ovat!

Kyllä laittasin kärryynki kypärän. Meillä jokainen pyöräilee kypärä päässä, lapsikin heti kun oman fillarin 2v sai. Ei se lapsen potta tosiaan paina juur mittään eikä rassaa päätä.

[QUOTE="piipii";30778441]No mä helpotan tätä mietintää. Itse saat ajaa rauhallisesti ja varovaisesti. Tuolla liikkuu kuitenkin melkoisia ohjuksia pyöräilijän nimellä. Itse olen meinannut monen kanssa törmätä vaikka kävelisin vain rauhallisesti. Tullaan vaikka miten päin ristiin ja pystyyn vauhdilla. Mitä luulet se kopin suojaavan jos sellaiseen tulee pyörä päin? Kypärä päähän enää ei olla ylä-asteella.[/QUOTE]

Mitä järkeä on pyöräilyssä, jos ei ole suotavaa ajaa kovaa? Jos pyöräilijän pitäisi ajaa pyörällään 10 km/h vaikka hyvin pääsisi 30 km/h, niin ihan samahan se on jos autojen nopeutta laskettaisiin vaikka 60 km/h:sta 20 km/h:oon. Ympäristölle, taloudelle ja terveydelle haitallistakin se on, jos hiukankin korkeampaa nopeutta toivovan pitäisi heti siirtyä moottoriajoneuvoihin.

Mitä tulee tähän kypäräasiaan, niin sellaisia riskejä ei peräkärryssä istujiin juurikaan kohdistu, miltä kypärä merkittävämmin suojaisi. Ts. kypärä on siellä aika turha.

[QUOTE="Riiviöiden äiti";30778458]Höpöhöpö, nehän ei paina varmaan edes 100g, todella kevyitä ovat![/QUOTE]

Ööö, mä puhuin pienistä lapsista (tyyliin 1-2 vuotta). 100 g sellaiseen päähän on aika paljon. Ja siis luin tämän jostain lehdestä joskus eli en ole itse keksinyt.

Ja siis tarkoitan nimenomaan peräkärryssä. Siellä lapsi on sidottu kiinni, joten törmäystilanteessa pää retkahtaa kunnolla. Pyörällä/potkupyörällä ym tietenkin kypärä päähän.

Kyllä, käytän ja lapseni käyttävät. Aina.

Turvallinen kypärä on sopiva päähän, hihnat saa kiristettyä sopivasti (eli korva jää kolmion sisään) ja kypärä on riittävästi otsalla eikä keikahda takaraivolle. Prismasta myös saa hyviä kypäriä, lapsi mukaan sovittamaan.

Riippuu lapsen iästä. Meillä peräkärryssä maxi cosi kaukalo kiinnitettynä ja vauva 5kk. Ei kypärää koska ei sovi kaukaloon ja on muutenkin turvallinen ratkaisu. Ei autossakaan pidetä kypärää. Vanhempi käyttää kypärää istuessaan tarakalla olevalla istuimella mutta ei kärryssä. Tosin asutaan Hollannissa...

Yhteistyössä