Lapsi repi lehteä - nakkasin lehden roskiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysynpä minäkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysynpä minäkin

Vieras
Tässä kun on näistä rangaistuksista ollut puhetta, niin kysäisenpä minäkin... Hieman alle 3-vuotiaamme lueskeli Muumi-lehteä, kunnes sitten jossain vaiheessa alkoi tympääntyä siihen touhuun ja alkoi riepottelemaan lehteä lattialla, sitten nyppimään sivuja irti jne. Olin kiinni vauvanhoidossa, joten en päässyt ottamaan lehteä pois. Kielsin repimästä lehteä useamman kerran, mutta homma vaan jatkui. Sitten sanoin, että jos vielä repii, lehti laitetaan roskiin. No niinpä tuo sitten vaan naureskeli ja repäisi sivun irti. Heti kun sain hommat valmiiksi, kävin hakemassa lapselta lehden ja vein roskiin.

Oliko liian paha rangaistus tuo roskiinheittäminen? Olen aikas tarkka siitä, että leluja, kirjoja ja muita tavaroita ei tarkoituksella hajoteta. Vahingot ovat asia erikseen, mutta tuo tahallinen rikkominen ärsyttää. Miten muulla tavoin tuossa olisi voinut toimia?

Kyllä mä olen rikotut lehdet/kirjat/romut laittanut roskiin, mitä niillä enään tekee? En mä sitä nyt rangaistuksena ole pitänyt, rikotut mitä ei saa korjattua heitetään pois ja uutta ei tilalle saa.

Ok, en sitten ylireagoinut. Mies vaan katsoi vähän pitkään ja sanoi jotain " ai ihan roskiinko se piti heittää..." Selitin kyllä vielä lapselle, että koska hän rikkoi lehden, sitä ei voi enää lukea ja siitä tuli roska. Roska heitettiin roskiin ja sieltä ei sitä enää saa ottaa. (lehden olisi kyllä varmaan voinut vielä teippailla tai korjata nitojalla, mutta ehkä lehden menettäminen opetti paremmin)

Mä en noteeraa tuollaista mitenkään, repikööt. Kunhan saa aikansa menemään... Eriasia jos olisi sotkenut koko asunnon sillä silpulla, kieltäisin välittömästi ja selittäisin ettei saa tehdä äidille turhaa siivoa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en noteeraa tuollaista mitenkään, repikööt. Kunhan saa aikansa menemään... Eriasia jos olisi sotkenut koko asunnon sillä silpulla, kieltäisin välittömästi ja selittäisin ettei saa tehdä äidille turhaa siivoa.

Mä en anna huvin vuoksi repiä, koska en tykkää että tavaroita tärvellään ajankuluksi. Lapsen voi olla vaikea ymmärtää, että miksi joskus saa repiä ja joskus ei ( silloin ei saa jos tulee äidille ylimääräistä hommaa). Meillä on paljon myös kirjastosta kirjoja lainassa, ja en halua että alkaa niitäkin repimään. Luvan kanssa saa välillä silputa esim. saksilla paperia.

Yhteistyössä