Lapsi saa leikkiä vain yhden kaverin kanssa kerrallaan? Mikä idea siinä on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muutaman äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Muutaman äiti

Vieras
Pojalla on yksi kaveri, ihan mukava ja mukavantuntuisesta perheestä. Heillä on vain yksi sääntö, joka mua kummastuttaa ja tekee kulmakunnan poikien leikeistä vähän haastavia. Eli tämä 8v poika saa leikkiä vain yhden kaverin kanssa kerrallaan. Muut korttelin pojat leikkivät usein porukalla. Esim pelaavat jalkapalloa tai sänkyä viereisellä kentällä. Tämä poika kiertelee hakemassa kavereita ulos, mutta jos vaikka meidän pihalla on jo pojalla kaveri, hän ei saa jäädä näiden poikien kanssa sinne leikkimään. Useinhan tietysti yrittää houkutella jommankumman mukaansa, mutta usein tietysti joutuu lähtemään yksin kotiinsa, kun kaksi tai useampi poikaa on jo kasassa, eikä äiti anna jäädä silloin leikkimään. Mikä tässä on ideana äidillä? Yrittää väenvängällä tehdä omasta pojasta syrjittyä ja yksinäistä vai mitä? Mulle ei aukene...

Minun 10-v pojan kaverilla on sama systeemi. Tätä poikaa on alettu karttamaan. Paitsi että hän saa sen yhden kaverin aina houkuteltua leikkimään, koska omistaa kaikki mahdolliset pelit ja vekottimet, mitä tuon ikäinen voi omistaa.

[QUOTE="vieras";24566437]Minun 10-v pojan kaverilla on sama systeemi. Tätä poikaa on alettu karttamaan. Paitsi että hän saa sen yhden kaverin aina houkuteltua leikkimään, koska omistaa kaikki mahdolliset pelit ja vekottimet, mitä tuon ikäinen voi omistaa.[/QUOTE]

Tiedätkö syytä?

Kaikessahan koitetaan opastaa lapsia tulemaan toimeen ryhmässä ja kaikkien kanssa, koska sitähän aikuisenakin töissä jne joutuu toimimaan ryhmissä... Erittäin outoa käytöstä. Ainoa lapsi?

Syntymäpäiville kyllä pääsee. Mutta tuo leikkikielto koskee kaikkea muuta. Ymmärtäisin hyvin, ettei vaikka johonkin kotiin saa mennä, siis jos äiti kieltäisi leikkimästä heillä sisällä useamman kaverin kanssa. Mutta kerran esim poika haki meidän poikaa läheiseen puistoon ja kun (samalla luokalla oleva) kaveri halusi mennä myös, äiti käski omansa kotiin. Ja ihan mukavia poikia kaikki. Ei oo mitään kiusaamisia tms muita ollut. Kaikki ottavat mukaan leikkimään mielellään.

Mun lapsi on sellainen että ei osaa oikein leikkiä kun yhden kaverin kanssa. Heti kun on useampia niin hän on ulkopuolinen. Toivoisin niin että pääsisi harjoittelemaan näitä puuttuvia taitoja tässä yhteiskunnassa jossa sosiaalisuus on niin tärkeää toisille. En ole toki kieltänyt tilanteita, että olisi useampia kavereita kerralla, vaikka ne eivät selvästi toimikaan. Kaveritilanteita ei juurikaan luontaisesti tule, toiset vaan jää yksin, ja sehän aina niiden yksin jääjien oma syy joidenkin mielestä, mitäs eivät ole toisenlaisia.

meillä tuntuu olevan naapurustossa yhden lapsen sääntö. ottavat vain yhden lapsen leikkimään kerrallaan pihalle jossa ei kuitenkaan yhtään valvota leikkiä. meillä taas saa kaikki lapset leikkiä joten sitten kun haluaisivat naapuriin leikkimään ei meidän sisarukset olekaan tervetulleita, en sitten päästä ketään vaan ovat meillä tai oman perheen kesken. eri asia olisi jos joutuu koko ajan vahtimaan niin ymmärtäisin mutta...Kaipa se on tuo riehumisen mahdollisuus kun on paljon lapsia mutta en ole meillä ongelmia havainnut, sisään en kyllä laumaa päästäkään normipäivänä.

[QUOTE="mie";24566465]Kaikessahan koitetaan opastaa lapsia tulemaan toimeen ryhmässä ja kaikkien kanssa, koska sitähän aikuisenakin töissä jne joutuu toimimaan ryhmissä... Erittäin outoa käytöstä. Ainoa lapsi?[/QUOTE]

No kun näin minäkin ajattelen. Olen ollut tyytyväinen, että tässä on niin monta poikaa, joiden kanssa voi leikkiä yhdessä tai erikseen. Että on kiva kun on kavereita. Ei ole toi edes ainoa lapsi. Isosiasrus kyllä niin iso, että tuskin keskenään leikkivät.

Meidän naapurissa tuntuu olevan samantyyppistä toimintaa... vaikuttaa lähinnä vallankäytöltä, tyyliin kuka leikkii ja kenen kanssa leikkii. Ko. naapurin tytöltä ei leikit isommalla porukalla tunnu oikein luontuvan, niinpä hän yrittää hajottaa porukan mieleisekseen.

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen äiti;24566479:
Mun lapsi on sellainen että ei osaa oikein leikkiä kun yhden kaverin kanssa. Heti kun on useampia niin hän on ulkopuolinen. Toivoisin niin että pääsisi harjoittelemaan näitä puuttuvia taitoja tässä yhteiskunnassa jossa sosiaalisuus on niin tärkeää toisille. En ole toki kieltänyt tilanteita, että olisi useampia kavereita kerralla, vaikka ne eivät selvästi toimikaan. Kaveritilanteita ei juurikaan luontaisesti tule, toiset vaan jää yksin, ja sehän aina niiden yksin jääjien oma syy joidenkin mielestä, mitäs eivät ole toisenlaisia.

No tässä tapauksessa kyllä äiti saa katsoa peiliin, jos poika jää yksinäiseksi. Noi muut pojat on jo aikalailla venyneet, ettei kyseisen lapsen tarviis jäädä yksin. Usein joku lähtee sen seuraksi, mutta jossain vaiheessa varmaan kyllästyvät yhden paapomiseen. Ja nää on useimmat jo esikoulusta pojalle tuttuja. Että selvää pitäis olla, että ei tätä yhtä siellä kiusata kun ei muitakaan.

Meillä oli yhden kaverin sääntö siten, että kotiimme sai tulla vain yksi kaveri kerrallaan. Olimme itse töissä ja pelkäsimme, että meno yltyy hallitsettomaksi, jos on useita kavereita ilman valvontaa. Joukossa tyhmyys tahtoo tiivistyä.

[QUOTE="vieras";24566558]Meillä oli yhden kaverin sääntö siten, että kotiimme sai tulla vain yksi kaveri kerrallaan. Olimme itse töissä ja pelkäsimme, että meno yltyy hallitsettomaksi, jos on useita kavereita ilman valvontaa. Joukossa tyhmyys tahtoo tiivistyä.[/QUOTE]

Tämän vielä ymmärrän, mutta aloittajan tapausta en..

[QUOTE="vieras";24566558]Meillä oli yhden kaverin sääntö siten, että kotiimme sai tulla vain yksi kaveri kerrallaan. Olimme itse töissä ja pelkäsimme, että meno yltyy hallitsettomaksi, jos on useita kavereita ilman valvontaa. Joukossa tyhmyys tahtoo tiivistyä.[/QUOTE]

No tÄmän toimintatavan ajatus kai on ihan selvä. Ei meillekään saa tulla hallitsemattomasti kavereita silloin kun emme ole kotona. Mutta tämä poika ei saa koskaan leikkiä kuin yhden pojan kanssa. Jos vaikka meillä on jo pojalla kaveri, hän ei saa tulla leikkimään kolmanneksi. Eikä esim, jos läheisessä puistossa on jo kaksi tai kolme luokkakaveria potkimassa palloa, saa jäädä potkimaan niiden kanssa. Vain siten saa, että kaksi poikaa lähtee pois, niin hän saa jäädä kahdestaan yhden pojan kanssa. En tiedä kasvattavatko kiusaajaa vai kiusattua.

[QUOTE="mie";24566465]Kaikessahan koitetaan opastaa lapsia tulemaan toimeen ryhmässä ja kaikkien kanssa, koska sitähän aikuisenakin töissä jne
joutuu toimimaan ryhmissä... Erittäin outoa käytöstä. Ainoa lapsi?[/QUOTE]

Äh, miksi aina kun jossain on jotain outoa, ajetellaan että se on ainoa lapsi :stick:? Tässähän oli kyse siitä, että vanhemmat eivät anna leikkiä porukassa. Munkin tyttö on ainoa lapsi, mutta leikkii mielellään porukassa ja musta on vaan kiva, kun on paljon lapsia koolla. Meille en mielelläni ota kahta lasta enempää, koska koira stressaa sitä hälinää. Muuten saisi mun puolestani olla vaikka huoneen täydeltä väkeä.

kaksi leikkii sopuisasti. Kolmas ei sovi joukkoon,pariton määrä. 4 kun leikkii niin meno on villiä, vahinkoja sattuu,kielen käyttö hurjaa,kiusataa jo yhtä porukassa.
Lasten leikki on julmaa välillä.
Leikki sujuu jos jokin aikuinen on katsomassa hiukan perään.

Tytöillä on tuollaista kolmen kimpan ongelmaa, ei pojilla yleensä. Sääliksi käy poikaa, jos ei saa porukkaan mennä edes mukaan. Ymmärtäisin, jos jokin syy tähän. Ja se on ok, että sisälle vain yksi.

Jos kaikki noudattais sitä, että saa leikkiä vain yhden kanssa, niin kiva siinä sitten kierrellä kavereita läpi, että onko kaikilla jo joku. Ja siinä tuntee itsensä aikamoisen hylätyksi, jos kerta toisensa jälkeen sanottais, että sori, lukumäärä täynnä.

Lisään vielä, että tytöillä tuo todennäköisesti johtais siihen, että niillä olis joku varauskirja, missä varataan suosituimpia kavereita omaksi viikkotolkulla eteenpäin. Yritä siinä sitten saada joku kaveri ex tempore...

kaksi leikkii sopuisasti. Kolmas ei sovi joukkoon,pariton määrä. 4 kun leikkii niin meno on villiä, vahinkoja sattuu,kielen käyttö hurjaa,kiusataa jo yhtä porukassa.
Lasten leikki on julmaa välillä.
Leikki sujuu jos jokin aikuinen on katsomassa hiukan perään.

Tuolla tyylillä aikuinen ylläpitää ja hyväksyy järjestelmän, jossa useamman kanssa ei voi leikkiä... joka on täyttä puppua.

[QUOTE="vieras";24566895]Tytöillä on tuollaista kolmen kimpan ongelmaa, ei pojilla yleensä. Sääliksi käy poikaa, jos ei saa porukkaan mennä edes mukaan. Ymmärtäisin, jos jokin syy tähän. Ja se on ok, että sisälle vain yksi.[/QUOTE]

Sanoisin että se ongelma on tyttöjen vanhemmilla, jotka eivät kannusta porukalla leikkimiseen.

En mä oikein näe syytä siihen, että lapsi väkisin pitäisi opettaa siihen, ettei osaa olla ryhmässä. miten tuo poika oppii olemaan useamman kanssa, kun just tossa iässähän sitä opetellaan. Tässä saattaa pihalla useinkin olla paljonkin lapsia eri taloista (omakotitaloalue), ja ihan mukavasti noi leikkii yhdessä. Välillä olen joutunut sanomaan, että joku uudempikin pitää ottaa leikkeihin mukaan, pois jättäminen on kiusaamista ja aina on kivasti otettu. Mutta noin päin, että joku EI SAA tulla porukkaan mukaan, vaan ÄITI KÄSKEE jättämään yhden rannalle, on mulle kyllä outoa. En osaa suhtautua. Mitä sanoa sille kolmannelle (siis silloin, jos paikalla sattuu olemaan vain kaksi kaveria ja tämä poika), jonka poika haluaa jättää yksin. Saattaa suosivan röyhkeästi tulla meidän ovelle ja kysyä " tommilta ja nikolta", että tuleeko jompikumpi leikkimään hänen kanssaan. Molemmat ei voi tulla. Useinhan eivät lähde kumpikaan, mutta välillä tosiaan houkuttelee jollain pleikkarpelillä esim. Ja äitinsä käskystä siis.

[QUOTE="Alkup";24566981]En mä oikein näe syytä siihen, että lapsi väkisin pitäisi opettaa siihen, ettei osaa olla ryhmässä. miten tuo poika oppii olemaan useamman kanssa, kun just tossa iässähän sitä opetellaan. Tässä saattaa pihalla useinkin olla paljonkin lapsia eri taloista (omakotitaloalue), ja ihan mukavasti noi leikkii yhdessä. Välillä olen joutunut sanomaan, että joku uudempikin pitää ottaa leikkeihin mukaan, pois jättäminen on kiusaamista ja aina on kivasti otettu. Mutta noin päin, että joku EI SAA tulla porukkaan mukaan, vaan ÄITI KÄSKEE jättämään yhden rannalle, on mulle kyllä outoa. En osaa suhtautua. Mitä sanoa sille kolmannelle (siis silloin, jos paikalla sattuu olemaan vain kaksi kaveria ja tämä poika), jonka poika haluaa jättää yksin. Saattaa suosivan röyhkeästi tulla meidän ovelle ja kysyä " tommilta ja nikolta", että tuleeko jompikumpi leikkimään hänen kanssaan. Molemmat ei voi tulla. Useinhan eivät lähde kumpikaan, mutta välillä tosiaan houkuttelee jollain pleikkarpelillä esim. Ja äitinsä käskystä siis.[/QUOTE]

tuollainen toiminta on röyhkeää. sehän herättä eripuraa tommissa ja nikossa, jos vaikka se peli houkuttaisi toista, tai molempia mutta toinenhan jää sitten yksin. en antaisi omani toimia noin.

Yhteistyössä