lapsi sairaana --> töistä oltava pois

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äippä"

Vieras
Täällä alkoi viime viikolla rokkotauti ja sain to-pe lapun töihin.Rokko ei meinaa millään helpottaa ja näppyjä on tullut vielä eilenkin lisää,eli turha edes miettiä hoitoon vientiä.
Soitin töihin että olen poissa vielä.Pomo totesi että lapsen sairastumisesta alkaen voi olla 3päivää pois,ja yhden päivän palkatonta.sitten loppuaika menee palkattomana mikäli pitää olla pois.
Miksi viikonloppu lasketaan myös noiksi päiviksi?periaatteessahan olen ollut vasta 2päivää pois ja tänään tulee kolmas päivä.Työni on ma-pe,eli normaali arkityötä.
Pomo vain käski yrittää hankkia jonkun muun hoitamaan lasta.Miten tommonen onnistuu jos kaikki muutkin on töissä?Mies selvittää töissä voiko olla pois,mutta hänelläkin työkiireet painavat päälle.
Tämmönen on perseestä sanon minä!

[QUOTE="äippä";22611216]Täällä alkoi viime viikolla rokkotauti ja sain to-pe lapun töihin.Rokko ei meinaa millään helpottaa ja näppyjä on tullut vielä eilenkin lisää,eli turha edes miettiä hoitoon vientiä.
Soitin töihin että olen poissa vielä.Pomo totesi että lapsen sairastumisesta alkaen voi olla 3päivää pois,ja yhden päivän palkatonta.sitten loppuaika menee palkattomana mikäli pitää olla pois.
Miksi viikonloppu lasketaan myös noiksi päiviksi?periaatteessahan olen ollut vasta 2päivää pois ja tänään tulee kolmas päivä.Työni on ma-pe,eli normaali arkityötä.
Pomo vain käski yrittää hankkia jonkun muun hoitamaan lasta.Miten tommonen onnistuu jos kaikki muutkin on töissä?Mies selvittää töissä voiko olla pois,mutta hänelläkin työkiireet painavat päälle.
Tämmönen on perseestä sanon minä![/QUOTE]
Kyllä neljässä päivässä ehtii järjestämään sairaan lapsen hoidon. Aivan kuten on tarkoituskin. Jos vain haluaa.

missään ei tietääkseni puhuta 3 ARKIpäivästä.

palkka maksetaan koko kuukaudelta, ei vaan arkipäiviltä. vai onko sulla sellainen sopimus että viikonloput on palkattomia?

eli ilmeisesti maksullista lastenhoito apua?
rokossa on vaan se huonopuoli ettet etukäteen tiedä koska loppuu,jos tulee uusia näppyjä niin ei voi mitään.
ja sori vaan,alkoholi ei maistu.

Jos ette saa tai et halua hommata hoitajaa, ne loput päivät vaan on palkattomia. Ei sillä työnantajallakaan ihan loputonta velvoitetta palkanmaksuun ole, vaikka lapsen sairaus on poissaololupa.

Miehen kannattaa tarkistaa voitko hän olla palkallinea, koska yleensä se 1+3 pv palkallista on kerta per lapsen sairaus, ei suinkaan kerta per vanhempi.

Viikonloppu tosiaan lasketaan sairastamispäiväksi. En tiedä onko kaikkialla nän mutta tiedän että monessa paikassa on. Sitten pitää vaan olla palkattomalla tai järjestää muu hoitaja. Työnantaja on siis ihan oikeassa. Eihän se kivaa ole, mutta näin on asiat.

[QUOTE="äippä";22611230]ihan normi könttisumma kuukaudessa.
eli jos lapsi on sairaana,niin sairastuppa mielellään viikon alkupäivinä.[/QUOTE]

Se nyt vaan on voivoi, niinkuin elämässä jotkut asiat muutenkin.

Niin se vaan menee sääntöjen mukaan. Eri työnantajat saattavat katsoa asiaa eri tavoin, mutta tuo on pohja. Tavallaan ymmärrän sen, eihän firman tehtävä ole maksaa täyttä palkkaa lapsen kotihoidosta ja kyllähän sijaisen etsiminen voi tuottaa ongelmia. Eihän tuo kivaa ole, meilläkin muksut ollut paljon kipeänä ja jouduttu useampaan otteeseen oleen palkattomalla. Mun työnantaja on kuitenkin ollut varsin kohtuullinen vaatimuksineen kun tosiaan ollaan "jaettu" näitä lasten sairaslomia miehen kanssa. Näin kaikki kustannukset eivät tule vain minun työpaikalleni...

Naisvaltaisilla aloilla tuo oikeasti on jopa pieni ongelma, kun se tuppaa olemaan niin että ne äidit on niitä kun hoitaa sairaat lapset ja näin kustannuksetkin kasaantuu näille aloille. Itse olen miesvaltaisella alalla ja tuolla tuntuu olevan huomattavasti hövelempi suhtautuminen lasten sairasteluun ja sen kustannuksiin, liekkö sen takia että se ei ole heillä niin suuri "kustannuserä" kun meitä äitejä ei ole paljoa.

[QUOTE="äippä";22611240]no voi voi.ihania nää joidenkin kommentit.
halusin vaan lähinnä tarkistaa asiaa yms.[/QUOTE]

tuo voivoi-kommentti ei sitten ollut ekalta ltm-vastaajalta :snotty:

Asiallista ja varmaa, luotettavampaa tietoa saat helpommin katsomalla oman sovellettavan tessin määräykset asiasta, ihan ystävällisenä vinkkinä. Samalla kannattaa kurkata myös miehen alan vastaavat kohdat.

meillä ollaan vuoronperään sairaan lapsen kanssa kotona,mulle vaan sattui nyt tämmönen pidemmän kaavan tapaus.
mies selvittelee omaa poissaolo mahdollisuuttaan töistä tänään,niin että saa palkan.
muuten on turha vaihtaa kotona olijaa jos kumminkin molemmille tulee palkatonta.

[QUOTE="äippä";22611250]meillä ollaan vuoronperään sairaan lapsen kanssa kotona,mulle vaan sattui nyt tämmönen pidemmän kaavan tapaus.
mies selvittelee omaa poissaolo mahdollisuuttaan töistä tänään,niin että saa palkan.
muuten on turha vaihtaa kotona olijaa jos kumminkin molemmille tulee palkatonta.[/QUOTE]

Niin mutta mikäs työtilanne on? Sen suhteen kotona olijan vaihto voiskin olla eduksi, noin jatkoakin ajatelle. Meinaan vaan että jos sun työt vaikka on sysätty jollekin toiselle siksi aikaa kun olet lasten kanssa kotona, voisi siinä mielessä olla parempi että sinä kävisit vuorostasi "hoitamassa velvollisuuksia". Mä olen huomannut että kun itse toimii asiallisesti työnantajaa kohtaa löytyy sitä jousto silloin myös toiseen suuntaan paremmin. En toki väitä että kaikissa työpaikoissa, mutta joissakin kyllä. Mutta itse toki teidät parhaiten mikä sinun työtilanne on ja miten poissaolosi siihen vaikuttaa. Heitin tämän tähän vain noin toisena näkökulmana.

Meillä töissä mennään tarkasti sääntöjen mukaan,ihan pilkulleen eikä joustoja ole.
Parin viikon ajan on ollut paljon sairastelua,eikä sijaisia ole löytynyt pahemmin joten jos joku muu on lisäkseni nyt pois..niin tiedän tosiaan mikä tilanne on töissä.

asiaan ei varmaankaan vaikuta mitenkään se että jolla alkoi ensin rokko on nyt ns.terve.toinen jolla alkoi lievempänä rokko on nyt pahemmin taudin kourissa.
to-pe poissaolo on kirjoitettu viime viikon potilaalle ja tällä viikolla hoitajan luo mennään tämän viikon potilaan kera.

[QUOTE="äippä";22611274]asiaan ei varmaankaan vaikuta mitenkään se että jolla alkoi ensin rokko on nyt ns.terve.toinen jolla alkoi lievempänä rokko on nyt pahemmin taudin kourissa.
to-pe poissaolo on kirjoitettu viime viikon potilaalle ja tällä viikolla hoitajan luo mennään tämän viikon potilaan kera.[/QUOTE]

Oletko varma että työnantaja ymmärsi eri lapsen olevan sairaana? Nimittäin 1+3 poissaolopv palkallisena on per lapsi per sairaus (kannattaa tietty tarkistaa oma tes). Jos ymmärsin nyt oikein?

jos lapsi A sairasti viime viikon, voit olla lapsen B kanssa samat 1+3 pv palkallisena pois. Tai jos lapsella A olisi ollut viime viikolla vesirokko mutta nyt oksennustauti, laskenta alkaa taas alusta koska kyseessä on eri sairaus. Tässä tapauksessa tosin kannattaa käyttää lapsi näytillä neuvolassa, koska oksutauti on helppo feikata puhelimitse. Ettei tule epäilyksiä työnantajalla siis, jotkut kun huijaa näinkin.

Mies voi olla loppuviikon pois töistä sairastajan kanssa.Itselleni on haettava lappu tästä päivästä ja kysyttävä laittaako loppuajan miehen nimelle kun hän jaa vuorostaan kotiin,ettei tarvisi taas huomena mennä uudestaan hakemaan samaa paperia samasta lapsesta.

Alkuperäinen kirjoittaja siis täh;22611291:
Onko todella niin, että jos lapsi on kuukauden sairas niin vanhempi saa olla 3pv kotona vaikka ois saikkulaput? Sen jälkeen pitää saada lapsi jonnekin muualle.

sairastumispäivä + 3 seuraavaa pv PALKALLISENA voi olla pois, sen jälkeen poissaolo on luvallista mutta palkatonta. Luepas tarkemmin koko ketju ;)

[QUOTE="äippä";22611295]Mies voi olla loppuviikon pois töistä sairastajan kanssa.Itselleni on haettava lappu tästä päivästä ja kysyttävä laittaako loppuajan miehen nimelle kun hän jaa vuorostaan kotiin,ettei tarvisi taas huomena mennä uudestaan hakemaan samaa paperia samasta lapsesta.[/QUOTE]

Hyvä että selvisi :)

kyllä on.kaikkien isovanhemmat eivät ole eläkeikäisiä tai muuten kotona oleskelijoita...eli hoitajan hankinta on kiven alla.toisin sanoen jompi kumpi vanhemmista hoitaa aina pidemmän aikaa sairastajaa palkattomana.

[QUOTE="äippä";22611301]kyllä on.kaikkien isovanhemmat eivät ole eläkeikäisiä tai muuten kotona oleskelijoita...eli hoitajan hankinta on kiven alla.toisin sanoen jompi kumpi vanhemmista hoitaa aina pidemmän aikaa sairastajaa palkattomana.[/QUOTE]

Kannattaa tarkistaa josko kelan maksaman tuen ehdot täyttyisivät? Ainakin joissain tapauksissa (etukäteen tiedetyt toimenpiteet) kela maksaa ansiotuloja korvaamaan erityishoitorahaa joka pitää hakea. Voi kyllä olla että normaalit flunssat ym ei kuulu sen piiriin, mutta eihän sen kysyminen haittaa. =)

[QUOTE="äippä";22611301]kyllä on.kaikkien isovanhemmat eivät ole eläkeikäisiä tai muuten kotona oleskelijoita...eli hoitajan hankinta on kiven alla.toisin sanoen jompi kumpi vanhemmista hoitaa aina pidemmän aikaa sairastajaa palkattomana.[/QUOTE]

niinpä ja kaikilla ei oo ollenkaan isovanhempia. mun vanhemmat on kuolleet, miehen vanhemmat asuu 500km päässä eivätkä pääse ja kaikki lähellä asuvat sukulaiset on töissä. lastenhoitaja meillä on mutta sekin saikulla monta kuukautta eteenpäin. eli aika hankalaa olis järkätä sairaan lapsen hoitoa muutoin kuin että toinen on töistä pois, oli se aika miten pitkä tahansa. mutta meillä onneksi on järkevät työnantajat jotka ei heti ruikuta jos lapsi on sairas, kun eihän niille sairauksille mitään voi, tulee kun tulee.ne ymmärtää sen.

Miksi se on niin traagista olla palkattomalla yksi päivä jos lapsi kerran on sairaana?Enkä tarkoita nyt ap:ta yksinomaan vaan ihan yleisesti ihmettelen kun täällä tuntuu kerran kuussa olevan joku tällainen aloitus missä hämmästellään,että eikös mulle maksetakaan palkkaa kun olen sairaan lapsen kanssa kotona..

Yhteistyössä