lapsi sairaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuhanenät
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:
Alkuperäinen kirjoittaja Pikku-Akka:
Kyllä, jos noin pieni lapsi, mitä Ap:llä, niin olisi voinut vieraat ilmoittaa, että lapsi on nuhainen. Ap olisi voinut joustaa ja vierailla eri aikaan. Meidän poika oli hiukan nuhainen jouluna, joten soitimme ja kysyimme haittaako muita, jos tulemme kylään. Eipä ollut suuri vaiva ilmoittaa.
Kyllähän se tauti voi tulla mistä tahansa, mutta tuon ikäisen kanssa sitä mielellään välttää ruuhkia flunssa-aikaan ja nuhaisia vieraita, minimoidaan mahdolliset tartuntariskit.

Mut entä jos lapsella on AINA nuha?

Ilmoittaa vaan, että on nuha. Eihän Ap sanonut, että viraiden olisi kotiin täytynyt jäädä, mutta apn perhe olisi vieraillut eri aikaan.
En sano, että niiden pitäisi olla neljän seinän sisällä, joiden lapsilla flunssa. Mutta, jos tietää, että samaan paikkaan on tulossa pieniä vauvoja, niin asiastahan voi näiden vauvojen vanhempia infota.

Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:
Kyllä, jos noin pieni lapsi, mitä Ap:llä, niin olisi voinut vieraat ilmoittaa, että lapsi on nuhainen. Ap olisi voinut joustaa ja vierailla eri aikaan. Meidän poika oli hiukan nuhainen jouluna, joten soitimme ja kysyimme haittaako muita, jos tulemme kylään. Eipä ollut suuri vaiva ilmoittaa.
Kyllähän se tauti voi tulla mistä tahansa, mutta tuon ikäisen kanssa sitä mielellään välttää ruuhkia flunssa-aikaan ja nuhaisia vieraita, minimoidaan mahdolliset tartuntariskit.

Mut entä jos lapsella on AINA nuha?

Ilmoittaa vaan, että on nuha. Eihän Ap sanonut, että viraiden olisi kotiin täytynyt jäädä, mutta apn perhe olisi vieraillut eri aikaan.
En sano, että niiden pitäisi olla neljän seinän sisällä, joiden lapsilla flunssa. Mutta, jos tietää, että samaan paikkaan on tulossa pieniä vauvoja, niin asiastahan voi näiden vauvojen vanhempia infota.

Mä en jaksa enää infota... Meidän kohta 9kuisella vuotaa nenä ihan koko ajan.. Noh, se ei taida mitään flunssaa kyl ollakkaan...

Infoamisen jaksamisesta ei tässä tapauksessa ollut kyse, yhteyksissä oltiin useita kertoja kyseisen päivän aikana ja sovittiin aikataulusta että ollaan yhtä aikaa kylässä.. Ja olisi säästänyt meidät kahden yön valvomiselta. (juu, ennen kuin suututte: tiedän että lapset valvovat ja että valvottuja öitä tulee vielä paljon.)

ap ei meinaa malttaa pysyä poissa vaikka jo lupasi.. ;)

En tarkoita, että kotiin pitäis jäädä neljän seinän sisään. Mekin ollaan kovasti nähty ystäviä ja niiden lapsia, mutta vajaan 5 kk aikana tämä on ensimmäinen kerta kun sairastuttiin. Kaikki ovat vain aikaisemmin ilmoittaneet jos ovat sairaana ja on siirretty tapaamista.

Eikä tämä tosiaan maailmanloppu ole vaikka lunssassa ollaankin, kuten jo ekasssa viestissä kerroin. Mutta ihan vaan ajatuksia ja keskustelua halusin. :)

miksi joka asiaan pitää etsiä syyllistä.. kyläpaikan räkäinen lapsi... kyllä ne pöpöt leviää ihan joka paikassa ja kun ei voi tietää mistä mikin pöpö on kotoisin.... sairastetaan räkätauti pois ja se on siinä!

Tätä juuri tarkoitin. Ei sitä kirkoissa tarvitse kuuluttaa, jos oma lapsi nuhassa. Mutta, jos tuttavilla vauva, joka tulossa samaan paikkaan, niin ei se nyt iso homma ole heille kertoa, että oma lapsi nuhassa. Vauvan perhe voi sitten tulla uudelleen joku toinen kerta. Eri asia, jos ei tiedä vauvaperheen tulemisesta samaan kyläpaikkaan.

silloin kun meillä ovat lapset flunssasia niin välttelen sellaisia paikkoja missä on pieniä vauvoja esim just kyläilyä serkkupojan luona missä on vauva 6 kk. pienillä vauvoilla mun mielestä flunssa on eri kuin isommilla lapsilla.

Mä en kyllä pelkästä nuhasta ilmottele jos ei ole jotain ihan älytöntä tautia. Ja me oltais jouduttu nyttenki jouluna ilmotteleen kaikille sukulaisille nuasta tai oleen sen takia koko joulu kotona. Ihmeellistä hermoilua teiltä.

Minun mielestäni olisivat kyllä voineet ilmoittaa flunssaisesta lapsestaan siellä kyläpaikassa, ap:n vauva on kuitenkin vasta 5 kk!! Eihän sille sitten mitään voi jos flunssa tulee ja nuhaisia lapsia on tosiaan paikat täynnä, kaupat yms, mutta jos on tiedossa kyläreissu niin on kyllä mielestäni AINA KOHTELIASTA ilmoittaa tuleville vieraille että meillä muuten on nyt flunssaa liikkeellä. Itse ilmoitan aina, vaikka olisi pelkästään aikuisia tulossa. Ei kukaan varmaan ehdoin tahdoin itselleen räkätautia halua ja näin ollen vieraat voivat itse päättää tulevatko vai jättävätkö tulematta.

Tietysti lapset sairastavat usein ja varsinkin päiväkotihoidossa olevat/koululaiset, mutta tässähän oli kyse pienestä vauvasta. Ymmärrän hyvin sinun mielipahasi tästä aiheesta, ap. Halaus ja jaksamista pienen potilaasi kanssa!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Lörppähuuli:
Minun mielestäni olisivat kyllä voineet ilmoittaa flunssaisesta lapsestaan siellä kyläpaikassa, ap:n vauva on kuitenkin vasta 5 kk!! Eihän sille sitten mitään voi jos flunssa tulee ja nuhaisia lapsia on tosiaan paikat täynnä, kaupat yms, mutta jos on tiedossa kyläreissu niin on kyllä mielestäni AINA KOHTELIASTA ilmoittaa tuleville vieraille että meillä muuten on nyt flunssaa liikkeellä. Itse ilmoitan aina, vaikka olisi pelkästään aikuisia tulossa. Ei kukaan varmaan ehdoin tahdoin itselleen räkätautia halua ja näin ollen vieraat voivat itse päättää tulevatko vai jättävätkö tulematta.

Tietysti lapset sairastavat usein ja varsinkin päiväkotihoidossa olevat/koululaiset, mutta tässähän oli kyse pienestä vauvasta. Ymmärrän hyvin sinun mielipahasi tästä aiheesta, ap. Halaus ja jaksamista pienen potilaasi kanssa!!!

Näin. Tosin kukin tekee tyylillään, mutta itse en katso suureksi vaivaksi ilmoittaa.
Eikä kaikille tarvitsekkaan, vain vauvaperheelle! Tuskin niitä vauvaperheitä, niin monia on. Ja kuten sanoin, se vauvaperhe voi halutessaan jättää tulematta tai olla ottamatta kylään.
Kun oma poika oli 5kk ja kaverin pojalla oli vain pieni nuha. Sai meidän muksu häneltä kolme viikkoa kestävän keuhkoputkentulehduksen ja korvatulehdukset. Oli elokuu, eikä ollut flunssaa liikkeellä ja kun nuhainen poika kävi kylässä, alkoi seuraavana päivänä meidän pojan lentsu.

Itselläni 5kk ikäinen vesseli ja en nuhanenien takia vierailuja siirtele!
Lapsen voi pitää kauempana kipeestä ihmisestä eikä kipeiden tarvii tulla syleksiin räkiään lapseeni=) Ihan turhaa vouhotusta minun mielestä. Itsekkin vouhotin ekan kohdalla, mutta kolmas on jo optettanut et ne nuhat/flunssat tulee jos on tullakseen! Vastustuskykyä lapset tuskin saa jos välttelee koko ikänsä nuhia yms!Ymmärrän vastasyntyneen "eristämisen" mutta jo kuitenkin 5kk ikää..

Alkuperäinen kirjoittaja Minä vaan:
Itselläni 5kk ikäinen vesseli ja en nuhanenien takia vierailuja siirtele!
Lapsen voi pitää kauempana kipeestä ihmisestä eikä kipeiden tarvii tulla syleksiin räkiään lapseeni=) Ihan turhaa vouhotusta minun mielestä. Itsekkin vouhotin ekan kohdalla, mutta kolmas on jo optettanut et ne nuhat/flunssat tulee jos on tullakseen! Vastustuskykyä lapset tuskin saa jos välttelee koko ikänsä nuhia yms!Ymmärrän vastasyntyneen "eristämisen" mutta jo kuitenkin 5kk ikää..

Hienoa! Tee sinä noin, minä teen näin! Annetaan sen pienen 5 kk:n ikäisen saada ja kärsiä kaikenlaiset nuhat vaan kun äiti tahtoo kyläilemään...Sinne vaan vapaaehtoisesti kyläpaikkaan, ottamaan riski, josko vaikka tällä reissulla sitten tulisi ekstrana se korvatulehdus! Eihän sinun siitä tarvitsekaan kärsiä van sen pienen vauvan, joka ei vielä osaa edes nenäänsä niistää!! Vaikka onhan tuolla JO 5 kk ikää....iso lapsi siis jo! Ihanaa kun olemassa näin omaa lastaan ajattelevia äitejä. Heippa vaan!! (vilkuttaa hyvästiksi)

No flunssa ja vatsatautikin voi tarttua vaik vahingossa... me kyläiltiin joulunpyhinä tuttavaperheessä ja nuhaa oli sekä heidän että meidän muksuilla ja asia oli ok. No seuraavana yönä meidän tyttö alkoi sit oksentaa ja on voinut ehkä tartuttaa tuttavien lapsetkin, mutta toivon kyllä ettei oo tarttunu... eihän sitä aina voi ennustaa noita tauteja, mutta itsekin kyllä jätän menemättä paikkoihin, joissa pieniä vauvoja jos vähänkään flunssaa.

Päiväkoti on aivan eri asia kun sieltä ei oikeesti voi nuhan vuoksi pois jäädä ihan noin vaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Terve vaan mua ootetaan....:
Hienoa! Tee sinä noin, minä teen näin! Annetaan sen pienen 5 kk:n ikäisen saada ja kärsiä kaikenlaiset nuhat vaan kun äiti tahtoo kyläilemään...Sinne vaan vapaaehtoisesti kyläpaikkaan, ottamaan riski, josko vaikka tällä reissulla sitten tulisi ekstrana se korvatulehdus! Eihän sinun siitä tarvitsekaan kärsiä van sen pienen vauvan, joka ei vielä osaa edes nenäänsä niistää!! Vaikka onhan tuolla JO 5 kk ikää....iso lapsi siis jo! Ihanaa kun olemassa näin omaa lastaan ajattelevia äitejä. Heippa vaan!! (vilkuttaa hyvästiksi)

Tiedäthän, tuo kirjoituksesi kertoi enemmän sinusta itsestäsi kuin äidistä joka oikeasti on jo jotain kokenutkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lupaathan itse, että kun sinulla on esim kolme koulu/päiväkoti-ikäistä lasta, et koskaan liiku nuhaisen lapsen kanssa paikoissa, jossa voit kohdata muita lapsia.

tää on totta.meillä pauhaa rs-virus,ei tosin kyläillä mutta ollaan käyty yhdellä vaunulenkillä ja kaupassa siinä samalla.
muista olla töistä 2viikkoa saikulla kun lapsellasi on flunssa ettei uut päiväkodin lapset sairastu myös.

ei kaikkia välttämättä pieni flunssa haittaa.. itse oon aina infonnut ja mulle on infottu jos perheessä on flunssaa.. ja kyllä meille kylään sillon saa tulla..ja ollaan myös itseki saatu kylää mennä..
Mua ei pienet flunssat haittaa..ne voi saada mistä vaan muutenki.. mut sit jos on jo jotai muuta ku se pelkkä flunssa ni sit kyl en päästä/kyläile missää..

no eihän se kivaa ole jos vauva tulee kipeeks.. mutta aina sille ei mitään maha.. tulin itse jouluna kipeeks ja paikalla oli myös 5 kuukauden ikänen kummipoikani.. nyt toivon vaan etten ois häneen tartuttanu... :/

Mikä tässä oli niin vaikea tajuta? Nyt oli kyse vauvasta ja ei vaadittu ketään pysymään kotona!! Onko se tosiaan niin jumalattoman suuri vaiva sano vauvan vanhemmille, että meidän lapsi on flunssassa.
Mulla on tarkoitus mennä tänään kaverin tykö kylään, jolla pieni lapsi. Meidän poika on lentsussa, joten kyllä aion soittaa ja kysyä, että haittaako, jos otan pojan mukaan vai jätänkö isän kanssa kotia.

Jos lapsella on AINA nuha, ois varmaan syytä tutkituttaa syy. Ja kunnolla räkänen lapsi ei kuulu vauvan lähelle. Vatsataudista ei pitäs edes joutua keskustelemaan - vai kuinka moni teistä on valmis ottamaan kyseisen taudin perheeseen "niitä nyt tulee ja menee" -asenteella?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos lapsella on AINA nuha, ois varmaan syytä tutkituttaa syy. Ja kunnolla räkänen lapsi ei kuulu vauvan lähelle. Vatsataudista ei pitäs edes joutua keskustelemaan - vai kuinka moni teistä on valmis ottamaan kyseisen taudin perheeseen "niitä nyt tulee ja menee" -asenteella?

No vatsataudista tai kroonisesta nuhastakaan tässä ei ollut kyse.

Mää En vie kylään sairaita lapsia ja oletan, että muutkaan ei vie. Siis oikeesti sairaita. Mää väistelen noita tauteja näiden astmalasteni kanssa. Sairaalapäiviä riittää muutenki.

Selvennettäkään vielä, että kyllä meilläkin kysytään JOS meidän omat nuhassa saako tulla vai ei, mutta suurinosa meidän tuttava perheistä on moni lapsisia eikä kammoa nuhaneniä ;) KUUMEISTA lasta ei viedä kylään eikä vatsatautista!
Mutta Jos siis kyläpaikassa nuhaneniä niin kyllä ollaan menty kylään.

Yhteistyössä