Lapsi sairas, miten toimia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lisa"

Vieras
Tässä olis pulma. Päivähoidosta soitettiin tänään yhden aikaan että lapsi kuumeessa. Lähdin töistä, hakemaan lasta ja soitin työnantajalleni (äidilleni, joka palkannut minut pieneen yritykseensä töihin) asiasta. Hän ei ilahtunut. Tiesin sen jo etukäteen. Onhan hän aina vihjaillut, ettei kannata sairastua yms. Kysyin, että miten nämä asiat menee, pitääk minun korvata nämä poissaolot vai onko muuten vain palkattomia? Äiti totesi, että palkattomia varmaan kuitenkin on, muttei korvaamisesta osannut sanoa. Kysyin, että voitko selvittää asian, hän sanoi että katsotaan nyt miten tässä ehtii. Osaako joku selventää minulle, mitä sanoo laki näissä asioissa? Vai onko edes mitään teittyä yhtä ainoaa oikeaa käytäntöä ja lakia? Äitini oli sitä mieltä, että mieheni voisi kyllä jäädä hoitamaan lasta. mutta jos nämä ovat palkattomia vapaita nämä lasten hoidot, niin silloin minä pienempi palkkaisena ehdottomasti hoidan!

Laita yksityiskohtaisempi otsikko, saat enemmän vastauksia!

Yleensä saa 2 päivää olla työstä pois pelkällä omalla ilmoituksella, palkatta. Sen jälkeen lääkärintodistus. Mutta palkatontahan se on, ellei työnantaja halua maksaa. Äidlläsi ilmeisesti on pieni yritys. Silloin on ymmärrettävää, että poissaolot harmittaa, muttei auta. Tietysti jossain vaiheessa, jos ja kun lapsen sairastumisia tulee enemmän, olisi hyvä vuorotella. Pakollistahan se ei ole, mutta parempi sopu säilyy työnantajaan, jos voi sanoa miehen hoitaneen viimeksi, että nyt on oma vuoro.

Katsohan ensin alasi työehtosopimus. Siinä on todennäköisesti määritelty jotain tilapäisestä hoitovapaasta alle 10-vuotiaan lapsen sairastuessa. Sairastuminen on sellainen juttu mille ei voi mitään. Toivottavasti teillä on kuitenkin kirjalliset työsopimukset ja muut laillisuusasiat kunnossa. Työsopimuksessa pitäisi lukea sekin minkä alan työehtosopimusta noudatetaan.

Työsopimuslakiiin perustuva tilapäinen hoitovapaa takaa sinulle oikeuden olla pois 4 päivää. Jos työssäsi noudatetaan jotakin työehtosopimusta, saat palkan TES:n mukaan. Missään nimessä sinun ei tarvitse korvata mitään.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170701142601EH

En tiedä mitä työehtosopimusta teillä noudatetaan, mutta kaupanalalla saa olla 3 pvää palkallisena pois, toisilla vaaditaan th:n todistus ( kuten meillä ), mutta toisilla riittää pelkkä ilmoitus.Jos äitisi ei maksa palkkaa, niin mies varmasti saa olla palkallisena hoitamassa lasta.

Miten äitisi ei työnantaja osaa kertoa työntekijöilleen, miten toimia lapsen sairastuessa?

Jotenkin tuollaisen säätämisen perheyrityksessä teidän kesken voi vielä ymmärtää, mutta toivottavasti äidilläsi ei ole muita, ulkopuolisia työntekijöitä.

Mutta katso nyt ihmeessä omasta työehtosopimuksestasi, miten asia on.

Yleensä saa lääkärintodistuksella n. 3 päivää palkallista vapaata, ihan samoin kuin olisit itse sairauslomalla.

Yhteistyössä