Lapsi syntyy 6/2012 ja palaan töihin 4/2013. Teenkö jotain väärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työläinen

Vieras
Siinä se tulikin. Eli aion palata heti töihin kun äitiysloma päättyy. Eli vauva on silloin 9-10kk. Vie vauvan päiväkotiin. Teenkö nyt jotain väärin?

Se miksi näin tapahtuu, ei johdu mistöään työinnosta, vaan olosuhteista, että on taloudellisesti välttämätöntä mennä töihin. Mieluiten olisin kotona. Mutta s eon täysi mahdottomuus. Tilanteeni on monimutkainen, joten en enempää siitä.

Mitä pahaa ratkaisussa on?

"Vien vauvan päiväkotiin". Ilmeisesti esikoinen? Ei niitä llapsia sinne vaan viedä, tuon ikäinen on perhepäivähoitoon ensisijaisesti. Muista laittaa hakemukset sit vetämään hyvissä ajoin :)

:) Ei, teet ihan oikein, töissä pitää olla jos töitä on. Työttömät nyt keksii kaikkea että ei tarvis olla töissä, välttelevät töitä kaikinkeinoin. Työttömyysturva pitäis muutenkin poistaa kokonaan.

minulla on 2 lasta,jotka on mennyt tarhaan 10kk ikäisinä.Ne eivät ole sitä kärsineet,mutta nyt kun näen 10kk lapsen niin näen miten pieniä ne ovatkaan ja jos joskus kolmas lapsi tulee niin kyllä jään pidemmäksi aikaa kotiin....

onko taloudellinen välttämättömyys laittaa tuon ikäinen juuri päiväkotiin, vai oisko mahdollista esim ryhmäperhepäivähoito, perhepäivähoito tai hoitaja lapselle kotiin tms, tai jos lapsen isä jäis lapsen kanssa kotiin, tai hän tai sinä työskentelisi osa-aikaisesti? toivottavasti lapsellasi ei ole mitkäään kymmenentuntiset hoitopäivät, koska silloin jää vain muutama tunti valveillaoloaikaa, jolloin ehdit lastasi nähdä.

Et sä väärin tee. Teet vaan kuten parhaaksi näet. Toisaalta taas kannattaa muistaa, että mielipiteet ja tilanteet muuttuu. Kun näet kuinka pieni lapsi oikeastaan onkaan ens vuoden huhtikuussa, niin saatat muuttaa mieltäsi. Ja se taloudellinen tilannekkin saattaa siitä kohentua. Oletan siis, että sulla on mies.

Tässä nyt on muutama sellainen asia, jotka ehkä tekevät elämästäsi haasteellisempaa kuin olit ajatellut ja ihan ensimmäisenä ehkä se, että nyt jo, vaikka lapsi ei ole edes syntynyt niin teet suunnitelman ja päätöksenkin ehkä jonka kanssa et ole sinut. Olet epävarma ja heti alkuunsa sinusta ratkaisu tuntuu jotenkin väärältä? Sinuna keskittyisin nyt vain kysymään itseltäsi näistä asioista - en palstalta, jossa todennäköisesti saat itsellesi pahan mielen ja ehkä vieläkin sekaisemman mielikuvan asioista ja niiden "oikeellisuudesta"?

Juu aivan. Tämä on esikoinen, ja ikäni puolesta viimeinen. Mulla on vaan jostain jäänyt käsitys, että mielipide on se, että lapsi tulee hoitaa kotona (ainakin 3-vuotiaaksi.) Jäin nyt taas miettimään, että mitähän vaurioita tästä nyt seuraa.

Ja aivan, tuo perhepäivähoito on varmasti paras vaihtoehto. Kuinka pian sitä voi kysyä? Heti vauvan syntymän jälkeen tms.?

[QUOTE="aloittaja";25813157]Juu aivan. Tämä on esikoinen, ja ikäni puolesta viimeinen. Mulla on vaan jostain jäänyt käsitys, että mielipide on se, että lapsi tulee hoitaa kotona (ainakin 3-vuotiaaksi.) Jäin nyt taas miettimään, että mitähän vaurioita tästä nyt seuraa.

Ja aivan, tuo perhepäivähoito on varmasti paras vaihtoehto. Kuinka pian sitä voi kysyä? Heti vauvan syntymän jälkeen tms.?[/QUOTE]

Mitään vaurioita ei seuraa niin kauan kuin sinä olet ratkaisuinesi sinut. Vauvan syntymän jälkeen kyllä voit varata hoitopaikan.

Tämä on minulle vaikea asia. Haluisin olla kotona. Mutta tilanne on erittäin hankala, ja mulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä töihin. Ja lapsen tekoa ei voi siirtää, koska ikää on jo nytkin liikaa. Mies on, mutta hänen työpanos on pakollinen.

Mulla on ystäviä, jotka ovat kotiäitejä, ja en tiedä miten edes uskallan sanoa tästä pakkosuunnitelmasta. Mun tilanne tosin helpottuu kesällä 2014, joten silloin voin jäädä kotiin ja jään ehdottomasti.

Helpottavaa kuulla, että muillakin on vauvat viety hoitoon jo 10kk.

[QUOTE="aloittaja";25813157]Juu aivan. Tämä on esikoinen, ja ikäni puolesta viimeinen. Mulla on vaan jostain jäänyt käsitys, että mielipide on se, että lapsi tulee hoitaa kotona (ainakin 3-vuotiaaksi.) Jäin nyt taas miettimään, että mitähän vaurioita tästä nyt seuraa.

Ja aivan, tuo perhepäivähoito on varmasti paras vaihtoehto. Kuinka pian sitä voi kysyä? Heti vauvan syntymän jälkeen tms.?[/QUOTE]

Kunnalliselta paikkaa hakiessa hakemus sisään viimeistään 4kk ennen hoidon alkua. Yksityiselle voi jo ilmoittautua, varsinkin jos suosittu pk, ei "sisäänpääsy" ole niin äkkiä sanottu.
Omat mukeloni ovat ilmoitettu yks.pk:n joulukuussa, kun hoidontarve alkaa 1.9.
Tsemppiä, voi olla raskasta viedä noin pieni hoitoon, toisaalta, kun muusta ei kokemusta sitä ei varmaan koe raskaaksi sillä tavalla, kun moni lapsiaan pitkään hoitanut kokisi.
Ja oppiihan se lapsi siel hoidossa vaikka mitä, toki kannattaa miettiä, onko valmis uhraamaan lapsen ekat askeleet hoitotädille, vai oliskos kotona vielä hetken.
Musta on ihan ok viedä lapsi hoitoon vaikka 10kk iässä, mutta olen kyllä toisaalta kuullut harmitusta juurikin tälläisistä että lapsi leimaantuu hoitajaan enemmän kuin äitiinsä, koska viettää hoitopaikassa enempi aikaa kuin kotona yms.
Mutta, ei oo multa pois ja parempi lapselle olla hyvissä käsissä hoidossa, kun esim. kunnallisen päiväkodin jättiryhmässä!

[QUOTE="aloittaja";25813223]Tämä on minulle vaikea asia. Haluisin olla kotona. Mutta tilanne on erittäin hankala, ja mulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä töihin. Ja lapsen tekoa ei voi siirtää, koska ikää on jo nytkin liikaa. Mies on, mutta hänen työpanos on pakollinen.

Mulla on ystäviä, jotka ovat kotiäitejä, ja en tiedä miten edes uskallan sanoa tästä pakkosuunnitelmasta. Mun tilanne tosin helpottuu kesällä 2014, joten silloin voin jäädä kotiin ja jään ehdottomasti.

Helpottavaa kuulla, että muillakin on vauvat viety hoitoon jo 10kk.[/QUOTE]

No niin - sulla ei sitten ole muuta vaihtoehto jos sulla ei kerran ole muuta vaihtoehtoa - mitä siinä sitten enää rypimään ja miettimään, että mitä kaikkea mielipahaa tuo asia tuottaa - pistät asian toimimaan ja piste. Lapsen tekoa ei voi siirtää? What...etkös sanonut, että teille pieni syntyy jo kesällä? Ei tietenkään voi ENÄÄ siirtää!? Ja ystävillä on omat ratkaisunsa, et ole tilivelvollinen heille teidän ratkaisuistanne. Et tsempit vaan!

Jos haluaisit olla kotona, selvitä vielä pystyisitko mitenkään tekemään lyhyempää työaikaa/vajaata viikkoa! Silloin sitä yhteistä aikaa lapsenkin kanssa jäisi enemmän.

Ratkaisussasi ei ole mielestäni mitään pahaa. Pidän sitä täysin normaalina toimintatapana.

Oma äitini meni äitiysloman jälkeen töihin ja minä hoitoon, enkä siitä mitenkään vaurioitunut. Pikemminkin sosiaalistuin! Eivätkä myöskään vaurioituneet lukuisat kaverini, joiden perheessä toimittiin siihen aikaan samoin. Vain muutamat työttömät äidit olivat kotona aina lastensa kanssa ja kaikkien "normaalien työntekijäperheiden" lapset olivat perhepäivähoidossa/päiväkodissa.

Nämä kamalan hoitoonvientikohtalon kokeneet lapset ovat nyt elämässään menestyviä aikuisia, joten en näe minkäänlaista yhteyttä siinä että aikainen hoitoon vienti vahingoittaisi lasta. Sen sijaan kotihoidossa olleet muutamat tutut ovat olleet aina ja yhä nykyäänkin jokseenkin syrjäytyneitä yhteiskunnasta - sattumaako? En tiedä.

Lapsen pitäminen kolmen vuoden ikään asti kotona on mielestäni ylihysterisointia. Lapsi kasvaa hyvin siellä hoidossa muiden lasten kanssa ja saa nuoresta pitäen monipuolisia sosiaalisia suhteita. Mikäli varaa on hoitaa lasta kotona (tai toinen vanhemmista on työtön), on tietysti luonnollinen valinta jättää lapsi kotiin, mutta nämä viimeaikoina pinnalla olleet kotihoidontuen keskustelut ovat olleet pitkälti naurettavia. Vuoden laskeminen tukiaikaan olisi kyllä ihan paikallaan. Kahden vuoden yli voivat olla kotona sitten ne, joiden säästöt antavat periksi.

Porvoosta päivää. Kannattaisiko harkita vauvan antamista heti aboptoitavaksi, jotta sitä ei tarttisi hoitaa hetkeäkään?

Ja kannattaa tosissaan kysyä duunista jotain kevennystä työaikaan. Laki kun velvoittaa et olet oikeutettu tekemään 30h/viikko eli osittainen hoitovapaa. Tätähän voi tehdä molemmat vanhemmat samaanaikaan, tosin sitä hurjaa korvausta ei makseta kuin toiselle. :)
Silloin voisit olla töissä 4pv ja kotona 3pv viikosta.
Olen itse tehnyt vuoden 50% työaikaa, lapset olivat kotihoidossa koko ajan, koska tein tunnit iltaisin/viikonloppuisin. Ja pomokin tykkäs, kun ei ollut pahemmin noita lapsi sairas poissaoloja.
Nyt teen 30h/vko ja lapset hoidossa 10pv/kk eli kokoajan kipeinä. Enemmän mä ehdin töissä olemaan ja tekemään, kun lapset oli kotona, kun nyt, kun ne kantavat joka pöpön hoitopaikasta.
Mut tee osittaista se väli jonka olet töissä, ei siinä palkassa nyt niin hirveästi kärsi ja sit ei joudu maksaa täysiä pk-maksuja kun vähemmät päivät riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja työläinen;25813047:
Siinä se tulikin. Eli aion palata heti töihin kun äitiysloma päättyy. Eli vauva on silloin 9-10kk. Vie vauvan päiväkotiin. Teenkö nyt jotain väärin?

Se miksi näin tapahtuu, ei johdu mistöään työinnosta, vaan olosuhteista, että on taloudellisesti välttämätöntä mennä töihin. Mieluiten olisin kotona. Mutta s eon täysi mahdottomuus. Tilanteeni on monimutkainen, joten en enempää siitä.

Mitä pahaa ratkaisussa on?

Jos olisin sä, niin jäisin kotiin vielä tuoksi kesäksi, kun nyt olet menossa huhtikuussa töihin, keksisin jotain muuta että pärjäisin edes sen kesän yli ja menisin vaikka syyskuussa töihin, lapsi olis jo huomattavasti isompi ja osais kävellä jne.

Hei haloo, ja relaappa vähäsen! Mitäs jos antaisit sen lapsen syntyä ensin?
Yhteiskunnallekko sen lapsen teit, vai itsellesikö?

Jos heti lapsen syntymän jälkeen pitäisi jo hetimiten hoitoon ilmoittaa, niin ei sulla terveen paperit kyllä ole!
Mitäs jos pohtisit muitakin vaihtoehtoja ennen kuin ennen lapsen syntymää päätät jo asioista?
Onko lapsella isää? Onko lapsella mummuja?

Minä en kyllä keksi hyvää syytä, että olisi PAKKO laittaa hoitoon 9kk ikäisenä.
AINA on vaihtoehtoja.
Mutta sinä et selvästi nyt osaa ajatella lapsen kannalta yhtään...
Vähän sääliksi käy lastasi..

Jos heti lapsen syntymän jälkeen pitäisi jo hetimiten hoitoon ilmoittaa, niin ei sulla terveen paperit kyllä ole!
Mitäs jos pohtisit muitakin vaihtoehtoja ennen kuin ennen lapsen syntymää päätät jo asioista?

AINA on vaihtoehtoja.

Järkevää se on etukäteen suunnitella elämää, asiat saattavat muuttua tilanteen edetessä mutta ei suunnittelusta haittaa ole.

AINA on vaihtoehtoja.

Mä en ymmärrä, miten ihmiset voi olla näin ilkeitä ventovieraille! Sä et tiedä mitään aloittajan tilanteesta jne. Ihmisten elämät ja elämäntilanteen ovat erilaisia, ja musta on törkeää arvostella muita ilman minkäänlaista syytä.

Nämä on isoja kysymyksiä monessa perheessä. Onko mahdollista tehdä lyhyempiä työpäiviä, saako lapsen perhehoitoon?Isossa päiväkotiryhmässä ei hoitajien sylit riitä.

Yhteistyössä