lapsi syö paitansa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään

Vieras
ompas hankala otsikoida asia...

Eli ongelma on tuo poika, 2v ja 2kk. Tutti hänellä jäi pois kaksivuotiaana. Nyt kuvioihin on tullut etenkin unille mentäessä paidan "syöminen". Pahimpina iltoina kun odottaa unta, saattaa istua sängyssään puolesta tunnista tuntiin ja leikkiä jollain mukaan haalimallaan lelulla ja pureksia paitansa kaulusta. Ja sitten ei tietenkään saa nukahdettua kun paita on märkä, ja se pitää vielä vaihtaa....

Kysymys kuuluu; onko tuo ihan normaalia käytöstä? Onko muilla ollut moista? jotenkin omituistelta tuntuu kun toinen vaan istuu pimeässä sängyssään mussuttamassa paitaansa. Ja liittyisikö tuo jotenkin siihen tutin poisjäämiseen, että kaipaa vielä jotain suuhunsa?

Ikuisesti kiitollinen olen jos joku jotain kommentoisi!

Onpa toisaalta "hassu"tapa. Mun poika joskus imi pehmolelun, sellasen lampaan, pientä häntää kun nukahti. Koskaan ei oikein syönyt tuttia mutta tätä lussutteli, tais olla kyllä alle 2v.
Sanoit sen itsekin että poika varmaan kaipailee vielä tuttia.. Onhan monilla lapsilla joku unirätti tosi pitkäänkin. Kaipa se ajallaan jää..

meillä myös perjantaina 3v täyttävä tekee samaa, ei tosin nukahtamaan mennessä vaan kun pitää ylipäätään keskittyä johonkin ja leikin tiimellyksessä. Ei meillä ainakaan liity mihinkään imemistarpeeseen, tutti jäi pojan omasta tahdosta pois 11kuisena.

liittynee varmaankin ihan siihen. Tuttihan toi turvallisuudentunnetta ja rauhoitti unille, ottanut nyt korvaavan keinon päästä uneen. Jotkut voivat renklailla alapäätään päästäkseen uneen, joten mieluummin imeskelee sitten. Myöhemmässä vaiheessa voidaan ajatella että jos tällästä alkaa yhtäkkiä ilmaantua niin liittyy jotenkin turvattomuudentunteeseen, elämänmuutoksiin. Meillä ollut isommalla lapsella sormien imemistä, kynsien pureskelua kun elämänmuutoksia (näitä esim.muutto,sisaruksen syntymä).kasvatusalalla kun itse olen niin näitä paidanhihojen pureskelijoita aina välillä tapaa. usein kyseessä rauhattomat vilkkaat lapset (vaikeaa olla paikallaan tekemättä mitään) tai että ihan kotioloissa jotain. Siis jos imeskelyä muulloinkin kuin nukahtaessa. Voi olla ohimenevää elämänmuutosta tai isompaakin juttua sitten. Ajallaan teillä varmaan menee ohi, turvaa voisi tuoda se että käy välillä siittelemässä tai nukahtaa esim. satukasettia kuunnellen tai hämärä yövalaistus, tutut rakkaat unilelut

Kylläpäs osuin oikeeseen aikaan...kun meidän 2,5 v poika harrastaa ihan samaa paidan imemistä esim leikkiessä ja pikkukakkosta kun katsoo...olen miettinyt myös mistä mahtaa johtua, mielenkiintoista lueskella muiden kokemuksia ja mukava olisi myös saada vinkkejä kuinka saisi loppumaan...

Miten olisi unirätti? Meillä on käytössä pieni puuvaillalakana. Älyttömän tärkeä riepula, jonka kanssa "pelaa" välillä päiväsaikaan, mutta nukahtaminen ei onnistu ilman tätä.
Toisilla se on harso.
Esikoisella oli minun vanha trikoinen yöpaita.

Yhteistyössä