"Lapsi syö sitä mitä tarjotaan"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Tuohon lauseeseen olen usein törmännyt, täällä ja elävässä elämässäkin.

Meillä vähän vailla 3 v. ei ole koskaan maistanut pientä lusikallista enempää puuroa, eikä mitään vihanneksia, tai hedelmiä paitsi banaania.

Vitamiinit saa hedelmäsmoothieista ja purkista, sekä ruokien sekaan piilotetuista vihanneksista. Niitä on tarjottu ihan siitä asti kun kiinteitä alettiin antamaan, mutta ei ole koskaan suostunut syömään, maanitteluista huolimatta. Joskus on laittanut suuhun jotain noista, mutta yökännyt. Vauvana jopa oksensi jos sattui nielaisemaan lusikallisen jotain mistä ei pitänyt.

Miten siis nirson lapsen saa syömään jotain, jos ei hän sitä syö? Pakottamaan en kuitenkaan ala. Nirso on ollut aina, päiväkodin aloituksen jälkeen on onneksi tullut muutama ruokalaji lisää, joita syö. Mutta puuroon, vihanneksiin tai hedelmiin ei edelleenkään koske.

Tarkoitat varmaan ettei kokonaisiin hedelmiin koske, jos kerran syö smoothieta ja purkkia? Ja vihannekset menee ruuan seassa?

Mä olen etsinyt muotoja ja makuja jotka kelpaavat (esim nyt menee paprika raakana, ei paistettuna), tarjonnut aina muutakin ja kippaan ne päivästä toiseen kompostiin. Joskus saan yllyttettynä syömän hivenen, päiväkodissa maistaa sen hitusen kaikkea. Mutta ei se syö sitä mistä ei tykkää, mielummin lopettaa ruokailun siihen.

Meillä ei syö mysliä, viiliä, jugurttia (joskus menee banaanijugurtti, yksi tietty purkki), hedelmäsalaattia, kiisseleitä (juotava keitto joskus). Vihanneksista salaattia, kurkkua, melonia, porkkanaa ja paprikaa hitusen. Hedelmistä sentään omenaa, banaania, päärynää, viinirypäleitä ja joskus mandariinia lohkon. Soseista syö paria plaatua, marjoja puskista kesällä. Mä syötän hivenaineita.

Meillä sama juttu kohta 3 ja 4 v lasten kanssa. Puuroa kyllä syövät, siinä ei mitään.

Vihanneksissta ja hedelmistä kelpaavat banaani ja kurkku (tosin kurkku ei pienemmälle). Molemmille tulee helposti oksennusrefleksi, esim. tomaatista. Kesällä ei marjat kelvanneet...eivät suostuneet edes maistamaan. Tai jos yhden maistoivat, niin toista ei ainakaan ottaneet. :O

Päiväkodin kanssa asiasta jonkin verran puhuttu, ja yrittävät siellä pienin askelin saada lapsia maistelee, ja minä kotona. Kyllä lapset sitten ovat polleita kun jotain maistavat ja kehutaan.

Mutta ovat valikoivia syöjiä muutenkin. Tarjoan kaikenlaista, en vain lempiruokia.

En jaksa kauheesti aiheesta stressata, luotan siihen et aika tekee tehtävänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta;25311661:
Puuro on kyllä terveellinen ja halpa ruoka. Ja erittäin hyvä alku päivälle. Meillä lapset 6v ja 9v syövät edelleen aamuisin lautasellisen 4-viljan puuroa =)

niin no. mielipiteitä on monia. En ole karpppaaja, en vaan muuten ole koskaan ymmärtänyt tuota puurohössötystä lapsen parhaana ruokana.

• Tykkää
Reactions: Anatolia ja moekoe
meillä menee matkimalla kaikenlaista. Pidetään semmoisia maistelubileitä puolitoistavuotisen kanssa, jolloin saa röhnöttää puoliksi pöydällä ja ollaan ikään kuin retkellä. Pureskelee kaikenlaista, ja antaa mulle jos ei tykkää. Minä tyytyväisenä syön ne loppuun, ja poika on vaikuttunut. Innokkaasti ottaa jopa kiinankaalia ja salaatinlehtiä pureskeluun, vaikkei puraise niitä kuin pari kertaa.

Viesti on mennyt perille: kokeileminen on hauskaa. Parsakaali raakana on ihanaa, suolakurkku ja punajuuri samoin, jopa oliivia menee pikkupaloina. Helppoa, kun voi heittää sekaan jotain vuoronperään jotain hyvää, millä saa epäilyttävämmätkin huuhdottua alas.

Koskaan en tyrkytä semmoisia, mistä poika ei tasan tarkkaan tykkää. Ylipäätään yritän pitää homman niin päin, että hän pyytää ruokaa, eikä niin että minä sitä olen tarjoamassa. Homma alkoi jo siitä puuronsyötöstä. Odotin jotain ynähdystä ja kädellä osoittamista, ennen kuin tarjosin lusikkaa. Jos tuli epähuomiossa vietyä lusikkaa kohti ilman pyytämättä, niin pakitin ja rupesin syömään omaa annosta.

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta;25311661:
Puuro on kyllä terveellinen ja halpa ruoka. Ja erittäin hyvä alku päivälle. Meillä lapset 6v ja 9v syövät edelleen aamuisin lautasellisen 4-viljan puuroa =)

puuron terveellisyydestä voi olla kyllä montaa mieltä...

puuroa ei nähdäkseni tarvita mihinkään, joten miksi sitä pitäisi syöttää..?

Mitä lapsi sitten syö?
mitä vihanneksia/ hedelmiä olette tarjonneet?

Aamupalaksi lapsi syö joko leipäpalan juuston kanssa, (vihannespäällysteet rapsii pois) tai maustamatonta jugurttia yleensä ilman mitään, joskus antaa laittaa vähän vauvojen hedelmäsosetta. :-) Mitään paloja jugurttiinsa ei tahdo. Juo smotihieita ja jugurttijuomia, mehuja ja mehukeittoja joskus. Rakastaa riisikakkuja.

Kaikkia yleisimpiä vihanneksia ja hedelmiä on tarjottu, mutta vain banaani kelpaa.

Niin, on kyllä muutenkin hyvin nirso, ruokalajeistakaan ei kauhean moni kelpaa.

Eikä auta vaikka sanoo ettei saa sitten muutakaan kuin vasta seuraavalla ruualla. Ei sitten syö mitään, voi olla vaikka koko päivän syömättä jos ei saa mieleistään. Lepsuja ei olla, mutta kun lapsi on voimakastahtoinen. Päiväkodissakaan usein ei syö mitään koko päivässä, ehkä 2 päivänä viikossa ei mitään, ja loppuina saattaa maistaa jotain vähän.

[QUOTE="tyytyväinen";25311729]meillä menee matkimalla kaikenlaista. Pidetään semmoisia maistelubileitä puolitoistavuotisen kanssa, jolloin saa röhnöttää puoliksi pöydällä ja ollaan ikään kuin retkellä. [/QUOTE]

Meillä söi 1,5veeenä vaikka mitä....

[QUOTE="a p";25311744]Aamupalaksi lapsi syö joko leipäpalan juuston kanssa, (vihannespäällysteet rapsii pois) tai maustamatonta jugurttia yleensä ilman mitään, joskus antaa laittaa vähän vauvojen hedelmäsosetta. :-) Mitään paloja jugurttiinsa ei tahdo. Juo smotihieita ja jugurttijuomia, mehuja ja mehukeittoja joskus. Rakastaa riisikakkuja.

Kaikkia yleisimpiä vihanneksia ja hedelmiä on tarjottu, mutta vain banaani kelpaa.

Niin, on kyllä muutenkin hyvin nirso, ruokalajeistakaan ei kauhean moni kelpaa.

Eikä auta vaikka sanoo ettei saa sitten muutakaan kuin vasta seuraavalla ruualla. Ei sitten syö mitään, voi olla vaikka koko päivän syömättä jos ei saa mieleistään. Lepsuja ei olla, mutta kun lapsi on voimakastahtoinen. Päiväkodissakaan usein ei syö mitään koko päivässä, ehkä 2 päivänä viikossa ei mitään, ja loppuina saattaa maistaa jotain vähän.[/QUOTE]

mä en näkisi nirsoutta ongelmana, koska lapsi kuitenkin syö jotain. Vaihe varmaan menee ohi ja pikkuhiljaa ruokalajien määrä kasvaa. Sinnikkäästi vaan tarjoilette ruokia monipuolisesti, mutta eleettömästi.
Miten teillä on ruuan lisukkeet tarjolla? Laittaako aikuinen lapselle annoksen vai miten?

Mulla on yksi nirso ja pieniruokainen lapsi jonka kanssa ollaan saatu miettiä miten saadaan riittävästi ravintoaineita. Purkista sitten jatkoja jos on oikein nirsokausi..
Mä pidän hedelmiä koko ajan pöydässä esillä, samoin ruokien lisukekasvikset ovat kukin omissa kulhoissaan esillä, josta jokainen ottaa mitä ottaa.
Tällle nirsolle olen joskus antanut lämmintä ruokaa kolme riisiä ja tilkan kastiketta kun pyysi pientä annosta :whistle:

No meillä kyllä masitellaan mutta sylkee pois. Poika 2,5 ja vihannekset ja hedelmät ei uppoo. Hedelmistä onneksi omppu ja banaani ainakin välillä menee. Mandariineja ja kirsikkatomaatteja poika himoitsee usein, mutta sit ku maistaa ni sylkäsee. Kesällä marjat on nou, nou. Pakasteesta syö jäisenä mansikoita ja mustikoita ku laittaa riittävästi sokeria, on sekin parempi kuin ei mitään. Herneet, paprikat, porkkanat yms. nyppii pois ruoasta. Tekee sitä myös pk:ssa.

Joskus saattaa vaikka ananasta syödä jos leikitään vaik et "onko lusikka tyhjä ku äiti avaa silmät" tms. leikkiä, mut ei kuitenkaan koskaan myöhemmin syö sitä oma-aloitteisesti. Ei sitä jaksa enää noin ison kanssa joka lusikallisen kanssa pelata.

Toivon et joskus ees alkais syödä paremmin..

Ootko puhunu ko. asiasta neuvolassa? Voisiko olla aistiyliherkkyyteen viittavaa?

Olen puhunut asiasta neuvolassa, mutta ei mitään tuollaista puhunut. Sanoi vaan että tyrkyttää ei kannata eikä tehdä ongelmaa ettei syömisestä tule ahdistavaa tapahtumaa lapselle. Sanoi että purkista vitamiinit, ja että pitäisi tarjota kaikenlaista monipuolisesti ja uskoa jos lapsi sanoo ettei halua. Ja tarjota päivittäin kuitenkin jotain mistä tietää lapsen pitävän, ettei paino pääse liian alas.

[QUOTE="a p";25311991]Olen puhunut asiasta neuvolassa, mutta ei mitään tuollaista puhunut. Sanoi vaan että tyrkyttää ei kannata eikä tehdä ongelmaa ettei syömisestä tule ahdistavaa tapahtumaa lapselle. Sanoi että purkista vitamiinit, ja että pitäisi tarjota kaikenlaista monipuolisesti ja uskoa jos lapsi sanoo ettei halua. Ja tarjota päivittäin kuitenkin jotain mistä tietää lapsen pitävän, ettei paino pääse liian alas.[/QUOTE]

Vielä, että aistiyliherkkyys varmaan ilmenisi muillakin tavoin? Minun lapseni on tuota syömista lukuunottamatta muuten ihan normaali lapsi.

[QUOTE="tyytyväinen";25312258]entäs eleetön vaihtokauppa? Että saat suklaata jos maistat tuota ensin. Meillä se on toiminut aina. Tykkää hulluna suklaasta.[/QUOTE]

Ei toimi, ollaan kokeiltu. :-D

[QUOTE="a p";25312328]Ei toimi, ollaan kokeiltu. :-D[/QUOTE]

Sitte mä olen kyllä ihan neuvoton jos mikään ei ole niin hyvää... meillä kun ollaan ihan villinä sen suklaan perään.

Tosin sekin taitaa vaikuttaa aikas paljon, että millä mielellä lähtee neuvottelemaan. Eli täytyy olla, niinkuin asialla ei olis sulle mitään merkitystä. Kyllä tuo ahmattikin menee epäluuloiseksi heti, jos ehdottelija muuttuu maanittelijaksi.

[QUOTE="tyytyväinen";25312334]Sitte mä olen kyllä ihan neuvoton jos mikään ei ole niin hyvää... meillä kun ollaan ihan villinä sen suklaan perään.

Tosin sekin taitaa vaikuttaa aikas paljon, että millä mielellä lähtee neuvottelemaan. Eli täytyy olla, niinkuin asialla ei olis sulle mitään merkitystä. Kyllä tuo ahmattikin menee epäluuloiseksi heti, jos ehdottelija muuttuu maanittelijaksi.[/QUOTE]

Kannattaakohan ruuasta/ syömisestä tehdä neuvoteltavaa asiaa josta voidaan käydä vaihtokauppaa..?
Jotenkin pelkkä ajatus on hassu: kun syöt jotain josta et pidä, niin saat sellaista mistä pidät. Vähän niinkuin kunhan syöt tarpeeksi ruokaa saat jälkkäriä. Siis hetko..eikö siinä opeteta että kunhan syö paljon, niin se on hyvä? Syömällä saat lisää syötävää..?

Ensimmäkin joku lapseton on keksinyt sloganin "lapsi syö mitä tarjotaan".

Ystävien kanssa yhdessä ruokailu on myös lapsesta kivaa. Kun kaveri maistaa oliivia, kukkakaalia tai vaikka dippaa leivän öljyyn ja dukkahiin, niin se voi olla se ärsyke, joka saa nirson tekemään saman perässä. Eli suositan ruokavieraita ja paljon ruokavierailuja ymmärtäväisten ystävien luokse; tosin ilman ruokailua ja maistelua haittaavaa asenneilmastoa, että lapsi saa edetä ruokalajien seassa haluamallaan tavalla ilman päivittelyä kenenkään taholta.

Uusiin makumaailmoihin ja kasvisten makuihin on hyvä totuttautua tuttujen ruoka-aineiden kautta. Siis arkisena esimerkkinä lapsi, joka pitää spaghetista. Sen kanssa voi tarjota kastikkeen, joka on maustettu uusilla kasviksilla tai mausteilla ja näin tuodä ihan normaalisti lapsen ruokavalioon uusia makuja. Pöytään voi kattaa myslejä, siemeniä, pähkinöitä ja muuta, jota itse ripautat jogurttiin; joku päivä lapsikin haluaa maistaa.

Ja syöttehän siis itse monipuolisesti, käytätte kasviksia, mausteita ja muut perusjutut on kunnossa?

meillä esikoinen on nirsoilija. mutta jos ei tarjottu ruokakelpaa niin sitten on nälissään. kyllä sille viimeistään iltapuuro yleensä uppoaa jos päivän aikana ei muu kelpaa. kakkonen syö ensin omansa ja sitten muiden ruuat ja kaikki tarjottu kelpaa! 4v ja 2v pennut.

Periaatteesaahan terve ihminen, on se sitten aikuinen tai lapsi, syö kyllä sitä mitä tarjotaan jos on nälkäinen. Mutta jos aina annetaan vaihtoehdot niin tietenkin asiat menee päälaelleen...

Meillä myös vajaa 3 vuotias eikä meillä syödä kuin aprikoosi- suklaa- tao vispipuuroa, muille yökkää. Riisi ei mene missään muodossa.
Vihanneksia syö melkein kaikkea paitsi tuorekurkkua mutta meillä niitä on ollut aina tarjolla ja on rohkaistu mutta ei pakotettu maistamaan ja nyt on tultu siihen että moni juttu on tullut hänen ruokavalioonsa kun on nähnyt kyseistä ruokaa mun lautasella ja on halunnut maistaa.
Kiisselit ei mene alas eikä mikään jogurtti missä on "rämmäleitä" tai paloja.
Hedelmät nyt menee kaikki mitä meillä nyt yleensäkkin syödään mutta nekin on oppinut syömään kun on uteliaisuuttaan halunnut maistaa multa.
Mutta sun lapseen mennäkseni niin sehän on jo tosi hyvä että smoothieita juo, annatte vaan itse päättää eli pidätte esillä ja laitatte ruokapöytään vihanneksia aina vaihtelevasti. Ei lasta vaan voi pakottaa syömään sitä mitä hän ei halua mutta jos joskus saatte hänet maistamaan jotain uutta niin hurratkaa ja riemuitkaa siitä näyttävästi =)!
Ootteko kokeillut tarrasysteemiä eli jos vaikka suostuu nuolaisemaan jotain uutta ruokaa niin saa tarran. Niin jatketaan pari päivää sen kyseisen ruuan kanssa ja sen jälkeen pitää ottaa pieni pala että saa sen tarran ja niin jatketaan jokaisen uuden jutun kanssa mitä haluatte hänen kokeilevan.
Mun kirjoitus oli vähän sekava mutta kai siitä jonkun tolkun sai :laugh:

Meidän 4 v myös, melkoinen taivuttelu seuraa uusia ruokalajeja.
Joulupöydän porkkanalaatikkoo ?
Puhumattakaan ällön hajuisesta lanttulaatikosta ?
Syö perusruokia riisi, peruna, makarooni - osaa hedelmistä ja vihanneksista.
Meillä epäilen joillekin allergiataipumusta - raaka tomaatti (itselläni on allergioita ), raaka mansikka, kala.
Samoin kuin monella vaikkapa smoothie, klimpitön marjasoppa menee - jugurtti ei laisinkaan, Actimelit ja juotavat jugut menee, suklaavanukkaat tietenkin, viili kelpaa ...
Appelsiini ja mandariini ei oikein meinaa mennä - epäilen että tuossakin on jotain allergia tynkää ?
Kirpeistä mauista pitäminen on kuulema ihan biologista - geeni. Meilläkään - ei minullkaan - mene punaviinimarjat tai puolukat raakana ... ei lapsellekaan.

Tyytyväinen oli vasta 1,5 v äitee - toivottavasti matka jatkuu samanlaisena . Meillä nirsoilu alkoi 2 v !
Itse en pidä 'sekoittamisesta' tai vaihtokaupoista - suklaata tai karamellia on opeteltu syömään vasta nyt 3,5 v ikäisenä. Varsinkaan siis esim 1,5 v lapselle suklaata en ymmärrä miksi pitäisi antaa ?

Tosiaan näin meidän itsepäinen 4v on tosi vvaikea saada maistamaan jotain mitä hän ei itse halua maistaa. On kokeiltu pikkupalata, hienot tai lapselle silmään milelyttävät kattaukset. Prinsessalautaset. Lahjonnat - ainoa millä voi saa menemään vastentahtoisne suupalan on uhkailu - lempilelun pois ottamisella tms - tällöin lapsi on jo kehittänyt psyykkisen yökkäysreaktion (minusta nykyään näyttää että osaa jo näytellä yökkäystä uskottavasti ).
Aiemmin on kyllä esim pinaatti oikeasti yökkäyttänyt ja oksennuttanutkin.
Tarrat ei enää tähän meidän ikäiseen tepsi...

Ihan joka ruokailussa tai joka päivä ei viitsi pakottaa ja huudattaakaan , muuten ruokailuista tulee kauheita hetkiä...
Vitamiineja minäkin syötän lisäksi.

Onneksi tuo lapsi on ollut huipputerve - nyt 4v oli eka antibioottikuuri anginnaan vasta !

Itseä vaan niin kauhistuttaa ja ärsyttää esim 10-15 v lapset jotka eivät syö kuin muutamaa ruokaa - ja kyse ei ole allergioista. Huonoa käytöstä ja vaikeaa elämää tiedossa jatkossa ...

Yhteistyössä