Lapsi tarhaan vaikka moiselle ei ole "tarvetta" ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mummeliisa

Tunnettu jäsen
28.08.2010
34 446
106
63
60
Oulu
www.viipaleita.net
Juniori täyttää ensi tammikuussa 5 ja on ollut kotihoidossa/perheen sisäisessä vuorotteluhoidossa tähän asti - ja olnee kevääseen.
Kodin (ja isosiskon 6 v sekä siskonlasten jotka 6,4,1 ja 1 v) lisäksi päiviinsä kuuluu 2x viikossa kielikerho, 1x viikossa perhekerho, muskari, viikoittainen uiminen ja ratsastus.

Ja jäpikäs turhautuu&pitkästyy!
Pahasti.
Se, että veljenpoika ja isosisko pääsevät päivittäin eskariin (ja hän ei) on hänen mielestään huutava vääryys ja on ilmiselvää että kaipaisi enemmän stimulanssia arkeensa.

Olenkin alkanut miettimään, että olisiko tässä se ensimmäinen minun lapsisani joka todella menee (siis menisi ensi syksynä) tarhaan ennen eskari-ikää...
Mielipiteitä?

No, sähän sen lapses tunnet. Jos teilläpäin on hyvin päiväkotipaikkoja, niin miksei voisi mennäkin. Ajattelitko kokopäivää vai puolipäivää vai miten? Luulis, että joku 8-12 olis riittävä aika, sillon sais aamupalan, lounaan, aamupv toiminnan ja ulkoilun, mutta ei tarvis nukkua päiväunia...

[QUOTE="nina";24999366]No, sähän sen lapses tunnet. Jos teilläpäin on hyvin päiväkotipaikkoja, niin miksei voisi mennäkin. Ajattelitko kokopäivää vai puolipäivää vai miten? Luulis, että joku 8-12 olis riittävä aika, sillon sais aamupalan, lounaan, aamupv toiminnan ja ulkoilun, mutta ei tarvis nukkua päiväunia...[/QUOTE]

Puolipäivä varmaankin.
Se seurannee paremmin ensi vuonna ekan luokan aloittavien isosiskon ja veljenpojan päiväjärjestystä - ja jättää sitten iltapäivät yhteisille aktiviteeteille heidän kanssaan.
:)

Niin no, lapsestahan tuokin riippuu paljon.
Lapsi näköjään kuitenkin hyvin ilmaisee kaipaavansa jotain muutakin arkeensa, olisiko se sitten sen päivähoito? Koko päivä voisi olla ehkä liian pitkä, kun ei ole pakottavaa tarvetta, mutta osa-aikainen hoitopäivä?

Puolipäivähoito voisi olla hyvä. Kiva, että lapsella on menoja ja harrastuksia ja seuraa kotonakin, jotenkin ärsyttää että virikehoitoon viedään vain siksi, että äiti tai isä ei tykkää käydä perhekerhossa/kyläilemässä/harrastuksissa edes kerran viikossa. Jos niitä harrastuksia ja muuta virikettä kuitenkin on järjetetty, ja lapsi siitä huolimatta pitkästyy, on virikehoito varmaan ihan paikallaan tai jopa tarpeellinen asia :)

Meillä on lähes vastaava tilanne, mutta ei onneksi ole mitenkään ilmaissut, että pitkästyisi. Päivät ei tahdo riittää kaikkeen puuhaan kotona mitä olis. Nukkuu vielä päikkäritkin. Kerhossa käy kahtena päivänä 2,5 h ja yhtenä iltana uimakoulussa ja yhtenä iltana koko perheen voimin ratsastamassa.

Me kyllä aiotaan pitää lapset kotona ainakin eskari-ikään, mahdollisesti pidempäänki. Tulkoon pitkästyminen jos tullakseen. Eiköhän se mene ohi ja luovuttahan se kasvattaa. Eskarikin saattaa jäädä väliin, kun kuljetukset on vähän niin ja näin. Olis joka tapauksessa joka päivä 2 km kävelyt lähimmälle pysäkille. Kun taxit ei enään nouda kotoa, vaan "lähimmältä pysäkiltä". Sen takia siis ollaan jättämässä mahdollisesti eskarikin väliin.

Mun on pakko kertoa kun meille kävi päin vastoin. Meillä on kevät ja kesä puistoiltu päivittäin ja poika tykännyt aivan hirmuisesti mutta nyt syksyllä tuli ongelmia ja puistotäti on sitä mieltä, että nuo pojan sosiaaliset taidot ovat ihan hukassa kun hän keskeyttää muiden leikit ja välillä heittelee pipoja :( Nyt sitten otetaan lapsi puistosta pois jotta voisi kotona harjoitella sosiaalisia taitoja ja harjoittelemaan muita puistossa tarvittavia asioita.

Mun mielestä oli ihana että äiti antoi mun mennä esi- ja leikkikouluun 4-vuotiaana, sain siis oikein valkkailla ja viihtyä sen mitä viihdyin. Mitään muuta tarvetta tuolle ei ollut kuin mun oma halu. (Asuttiin sillon Ruotsissa, joten siellä oli kaikenlaisia vaihtoehtoja).

Että itse olen sitä mieltä, että jos vaan paikkoja on, niin päästä ihmeessä lapsi päiväkotiin jos sinne haluaa :).

Voi olla hyvä ratkaisu. Pistä vaikka samaksi aikaa kun nuo toiset ovat eskarissa. Etenkin jos joudut vielä eskarilaisen kuljettamaan itse, niin sellaiseen aikaan hoitoon, että matkat suoriutuvat samalla reissulla, jos ovat eri paikoissa.

Meillä on lähes vastaava tilanne, mutta ei onneksi ole mitenkään ilmaissut, että pitkästyisi. Päivät ei tahdo riittää kaikkeen puuhaan kotona mitä olis. Nukkuu vielä päikkäritkin. Kerhossa käy kahtena päivänä 2,5 h ja yhtenä iltana uimakoulussa ja yhtenä iltana koko perheen voimin ratsastamassa.

Me kyllä aiotaan pitää lapset kotona ainakin eskari-ikään, mahdollisesti pidempäänki. Tulkoon pitkästyminen jos tullakseen. Eiköhän se mene ohi ja luovuttahan se kasvattaa. Eskarikin saattaa jäädä väliin, kun kuljetukset on vähän niin ja näin. Olis joka tapauksessa joka päivä 2 km kävelyt lähimmälle pysäkille. Kun taxit ei enään nouda kotoa, vaan "lähimmältä pysäkiltä". Sen takia siis ollaan jättämässä mahdollisesti eskarikin väliin.

Minä olen pitänyt myös vanhemmat lapset kotona/perheen sisäisessä vuorohoidossa eskari-ikään asti. Tämä nykyinen kuopus on ainoa,
joka on selvästi osoittanyt pitkästyvänsä ja kaipaavansa enemmän stimulanssia.
Sille lienee luonnollinen selitys siinä, että kotona nyt vähemmän muita lapsia "omasta takaa" kuin oli isompien ollessa pieniä.

Meillä muuten onnistui tuo eskaritaksi omakustanteisesti eli maksamme itse pienen summan ja taksi tuo&vie eskarilaiset. Se iso apu arkeen, kun ei tarvitse pukea ja pakata kuljetusreissuille autoon noita yksivuotiaita...

Mun on pakko kertoa kun meille kävi päin vastoin. Meillä on kevät ja kesä puistoiltu päivittäin ja poika tykännyt aivan hirmuisesti mutta nyt syksyllä tuli ongelmia ja puistotäti on sitä mieltä, että nuo pojan sosiaaliset taidot ovat ihan hukassa kun hän keskeyttää muiden leikit ja välillä heittelee pipoja :( Nyt sitten otetaan lapsi puistosta pois jotta voisi kotona harjoitella sosiaalisia taitoja ja harjoittelemaan muita puistossa tarvittavia asioita.

Joo. Lapset erilaisia ja se rikkaus, kunhan vain aikuiset malttavat huomioida sen erilaisuuden ja järjestää lapsen olot sen mukaan.
Ja niin selvästi olette toimimassakin.

[QUOTE="Noo";24999621]Meillä 5v poika meni aamupäiväksi päiväkotiin, kun tyttö aloitti koulun. Seuraavana vuonna olikin sitten eskari ja siellä tuttuja kavereita päiväkodista.[/QUOTE]

Joo. Näiden tämän hetken suunnitelmien mukaan tulee menemään noin meilläkin ensi syksystä alkaen.

[QUOTE="vieras";24999632]Voi olla hyvä ratkaisu. Pistä vaikka samaksi aikaa kun nuo toiset ovat eskarissa. Etenkin jos joudut vielä eskarilaisen kuljettamaan itse, niin sellaiseen aikaan hoitoon, että matkat suoriutuvat samalla reissulla, jos ovat eri paikoissa.[/QUOTE]

En minä vielä laita, koska ryhmät jo täysiä ja suunnitelmat/sitoumukset keväälle tehty. Mutta ensi syksystä alkaen todennäköisesti laitan (kuusivuotiaat ovat siinä vaiheessa sitten ekaluokkalaisia.)

Joo. Lapset erilaisia ja se rikkaus, kunhan vain aikuiset malttavat huomioida sen erilaisuuden ja järjestää lapsen olot sen mukaan.
Ja niin selvästi olette toimimassakin.

Juu ollaan, hän on aloittanut kerhotoiminnan jotta ne taidot kehittyisi. Kotona kun 2v. ei niitä opi jos ei ole samanikäisiä muita lähellä. Kuin puistossa ja kerhossa.

Huonosti kasvatettu häirikkölapsi.

Yhteistyössä