Lapsi tuli kerhosta itkua pidätellen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kaksi isompaa tyttöä oli yhteistuumin kiusannut meidän lasta. Sanoneet ettei saa leikkiä niitten kanssa, eikä koskeä yhtään niiden leluja.
Ja toinen sanoi että räjähtä kohta meidän tytölle.

Pitäisiköhän minun mainita tästä seuraavalle kerralla kerhossa?

Tästäkö se nyt lähtee.. Noinkin pienet jo kiusaa toisiaan? Todella pahamieli minulle tuli tytön puolesta, kun itkua kerhossa pidätellyt ja ihan surkeana kerhosta pois tuli ja tähän saakka tykännyt kerhosta hirveästi.

Kyllä minusta tuollainen on asiatonta kerhossa, ilman muuta otatisin puheeksi. Yleensä näissä ei kuitenkaan kannata lähteä kovin hyökkäävästi liikenteeseen. Eli minä kysyisin asiasta jotenkin näin: "Meidän tytöllä oli kovasti paha mieli edellisen kerhokerran jälkeen. Huomasitteko te, että tytöllä olisi ollut jotain kinaa sen ja sen kanssa?". Jos ohjaajat eivät olisi huomanneet mitään, kertoisin tytön kertoman heille ja pyytäisin, että seurailevat vähän tilannetta. Pienetkin lapset kiusaavat, enkä halua asiaa vähätellä. Mutta toisaalta tilanteet onneksi muuttuvat nopeasti. Saattaa olla, että seuraavalla kerralla tyttö on mukana leikeissä, eikä kukaan muista tapahtunutta :)

Sano kerhossa asiasta.
Ja omalle lapselle voit sanoa et jos nuo tytöt ei leiki niin leikkii muiden lasten kanssa sitten.
Tuossa voi olla takana myös tuo et isommat haluaa leikkiä jotain monimutkaisempaa leikkiä ja siksi ei pienempi mahdu mukaan. Ja lapset ei kovin diplomaattisia ole aina sanomisissaan.

Mun esikoisella aikanaan oli vähän samaa ongelmaa, ohjasin et leikkii poikien kaa jos ei tyttöjen kanssa suju, ja muutamasta pojasta tuli koko päikkäriajaksi tytön parhaat kaverit!

Inhottavaa :(

Kyllä sanoisin asiasta kerhossa.

Käsittelethän asian myös tytön kanssa kotona, ettei se jää häntä kaivelemaan.

Joo, kyllä me puhuttiin. Alkuun ei meinannut kertoa kun oli niin paha mieli, mutta kertoi kuitenkin.Ihan sydäntä särki kun toiselle silmin nähden kauhean pahamieli.
Sanoin myös tytölle että jatkossa joka kerta kun jotain tälläistä tapahtuu niin ehdottomasti pitää mennä sanomaan kerho-ohjaajalle, koska sitä varten he siellä ovat.

Ensiviikollahan sen sitten näkee että millä mielin hän sinne jää.

Täytyy kyllä asiasta mainita syrjässä ensikerralla.

Kauhea mitkä leijonaemon tunteet tälläinen nostaakaan pintaan :D Varsinkin kun ei ole itse ollut paikalla "poikasensa" puoli pitämässä.
Jotenkin olen ajatellut että kiusaamisjutut alkaa vasta siellä koulussa..

[QUOTE="vieras";25474562]Sano kerhossa asiasta.
Ja omalle lapselle voit sanoa et jos nuo tytöt ei leiki niin leikkii muiden lasten kanssa sitten.
Tuossa voi olla takana myös tuo et isommat haluaa leikkiä jotain monimutkaisempaa leikkiä ja siksi ei pienempi mahdu mukaan. Ja lapset ei kovin diplomaattisia ole aina sanomisissaan.

Mun esikoisella aikanaan oli vähän samaa ongelmaa, ohjasin et leikkii poikien kaa jos ei tyttöjen kanssa suju, ja muutamasta pojasta tuli koko päikkäriajaksi tytön parhaat kaverit![/QUOTE]

Itsekin mietin että olisko ollut jotain tälläistä, mutta tyttö sanoi että ei ymmärrä miksi ***** oli niin vihainen. Eli siis ollut oikeasti ilkeä. Ja se vähän kalskahti korvaan että sanottu että räjähtää kohta..

[QUOTE="eeee";25474578]Toki ottaisin asian esille.

Mutta oliko tyttösi sitten mennyt ottamaan näiden leluja ilman lupaa ja siitä nää muut tytöt hermostuneet? Mietipä asiaa myös siltä kantilta, ettei se oma nuppusi ole niin puhtoinen ja kiltti.[/QUOTE]

Aika kipakka ja hyökkäävä asenne sulla.. Miksiköhän?
Nuputellaan ja koitetaan vittuilla..

Sen voin sanoa että meidän tyttö on sen verran hyville tavoilel opetettu että tietää ettei toisten kädestä mennä ottamaan leluja. Ei ole tehnyt sitä ennenkään niin en usko että aloittaisi sitä näin yks kaks.

Kyllä minusta tuollainen on asiatonta kerhossa, ilman muuta otatisin puheeksi. Yleensä näissä ei kuitenkaan kannata lähteä kovin hyökkäävästi liikenteeseen. Eli minä kysyisin asiasta jotenkin näin: "Meidän tytöllä oli kovasti paha mieli edellisen kerhokerran jälkeen. Huomasitteko te, että tytöllä olisi ollut jotain kinaa sen ja sen kanssa?". Jos ohjaajat eivät olisi huomanneet mitään, kertoisin tytön kertoman heille ja pyytäisin, että seurailevat vähän tilannetta. Pienetkin lapset kiusaavat, enkä halua asiaa vähätellä. Mutta toisaalta tilanteet onneksi muuttuvat nopeasti. Saattaa olla, että seuraavalla kerralla tyttö on mukana leikeissä, eikä kukaan muista tapahtunutta :)

Asiallisella linjalla ajattelin kyllä lähteä asiaa esittäämään :)
Kerkeän tässä välissä jäähtyä hieman :D

Ensikerralla voiva toki ollakin kavereita taas. Tämän toisen tytön kanssa ovatkin olleet aijemmin sulassa sovussa.

[QUOTE="aloittaja";25474611]Aika kipakka ja hyökkäävä asenne sulla.. Miksiköhän?
Nuputellaan ja koitetaan vittuilla..

Sen voin sanoa että meidän tyttö on sen verran hyville tavoilel opetettu että tietää ettei toisten kädestä mennä ottamaan leluja. Ei ole tehnyt sitä ennenkään niin en usko että aloittaisi sitä näin yks kaks.[/QUOTE]

??? no anteeksi jos arvostelin lastasi .... mitä en edes tehnyt koska yritin vain katsoa asiaa myös toiselta kantilta. Mutta taidatkin olla tyypillinen "ei minun lapsi mutta kun ne muut!"

Alkuperäinen kirjoittaja Tyypillistä;25474671:
??? no anteeksi jos arvostelin lastasi .... mitä en edes tehnyt koska yritin vain katsoa asiaa myös toiselta kantilta. Mutta taidatkin olla tyypillinen "ei minun lapsi mutta kun ne muut!"

Sama tuli mieleeni... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Tyypillistä;25474671:

Juu juu.. yritit katsella asiaa toiselta kantilta, ihan tosiaan? Jos olisit yrittänyt katsella asiaa toiselta kantilta, olisit tehnyt sen normaalisti - ystävällisesti, etkä alkanut nuputtelamaan ja kullittelemaan.
Tai sitten sulla on todella huonot vuorovaikutustaidot suotu.

Kyllä minun lapseni osaa kiusata ja härriä, mutta ei tee sitä ilkeästi ja tosissaan.
Ja niinkuin jo aijemmin kirjoitin lapseni tietää että ei saa ottaa leluja toisilta, joten en usko että tekee sitä kerhossakaan kun ei tee sitä muuallakaan.

[QUOTE="minä";25474680]Sama tuli mieleeni... ;)[/QUOTE]

Juuro tuollaisten äitien pennut ne siellä päiväkodissa/kerhossa/koulussa/puistossa kiusaa. Ne lapset joiden äideilläkään ei ole mitään käytöstapoja.

Ap: ehdottomasti kerrot ensikerralla kerhossa ohjaajalle. Mutta niinkuin joku jo kirjoitti: asiallisella linjalle :)
Kyllä! Näinkin pienet lapset todella osaavat kiusata!! Varsinkin ne joiden vanhemmatkin ovat ilkeitä ja arvostelevat ja haukkuvat surutta muita.

Kerron tapauksen oman lapseni kohdalla: Ihmettelin kun eräs toinen lapsi kävi aina välillä tönäisemässä omaani. Aikani asiaa katseltuani, menin tönijän luo ja kysyin jotta onko oma lapseni tehnyt jotain mistä hän on kenties harmissaan...? Vastaus oli joo. Hän oli joskus mennyt kävellen pojan rakentaman hiekkalinnan yli. Ok, homma sovittiin sitten siinä, lapseni pyysi anteeksi, vaikkei tapahtumaa muistanut, saattaa olla että on vahingossa huitaissut linnan mäsäksi, who knows, ja tämä linnan rakentaja sitten ei kyennyt mitenkään sanallisesti asiaa selvittämään vaan osoitti pahan mielensä noin.

Eli homma sovittiin ja töniminen loppui siihen paikkaan.

• Tykkää
Reactions: Kastanja
Kannattaahan tuosta mainita. Mutta samalla muistaa että kaikkien kanssa ei ole pakko leikkiä joka kerta ja lapset ei tosiaan vielä välttämättä osaa ilmaista asiaa nätisti. Ja myös suodattaa vähän sen mukaan onko lapsi muuten hyvin herkkä vai ei. Oma poika on vähän herkkis toisinaan ja välillä saattaa ottaa kiusaamisena esim. ihan leikin tiimellyksessä sattuneen vahingossa tönäisyn. Eli tarvii aika tarkkaan kuulostella mitä oikeasti on tapahtunut ennenkuin lähtee ketään kiusaamisesta ripittämään.

[QUOTE="aloittaja";25474711] nuputtelamaan ja kullittelemaan .......

Kyllä minun lapseni osaa kiusata ja härriä, mutta ei tee sitä ilkeästi ja tosissaan.
[/QUOTE]

Ehkä ne muutkaan ei olleet tosissaan ...

Siis oikeesti, en mä tarkoita että sun lapsi veisi siellä leluja toisilta mutta SE VOI OLLA MAHDOLLISTA JA SE(KIN) ON AIVAN NORMAALIA LASTEN KÄYTÖSTÄ ja nämäkin asiat on selvitettävissä...

nuput ja kullit .. ??! Taitaa sulla olla aika vakava lukihäiriö jos tuollaisia tekstissäni näit.

Ja kuka se tässä HYÖKKÄÄ? Se että edes vihjaa ettei sun lapsi olisikaan täysin viaton tässä asiassa, saa sut hyökkimään agressiivisesti toisten päälle. Katso peiliin.

[QUOTE="aloittaja";25474711]Juu juu.. yritit katsella asiaa toiselta kantilta, ihan tosiaan? Jos olisit yrittänyt katsella asiaa toiselta kantilta, olisit tehnyt sen normaalisti - ystävällisesti, etkä alkanut nuputtelamaan ja kullittelemaan.
Tai sitten sulla on todella huonot vuorovaikutustaidot suotu.

Ja niinkuin jo aijemmin kirjoitin lapseni tietää että ei saa ottaa leluja toisilta, joten en usko että tekee sitä kerhossakaan kun ei tee sitä muuallakaan.[/QUOTE]

Tszzzöööötttttssssss!!!!!

Tässä näemme tyypillisen esimerkin aiheesta "ei koskaan minun lapseni":

Lapsi osaa kiusata ja härriä mutta ei tee sitä ilkeästi ja tosissaan. Niin. Jos sen kiusaamisen ja härrimisen TOINEN osapuoli ottaakin sen tosissaan, on kyseessä silloin KIUSAAMINEN.

Lapsi tietää ettei saa tehdä jotain, ja kun ei tee sitä muuallakaan niin tuskinpa kerhossakaan. Niin. Minunkin lapseni tietää ettei saa mennä yksin isänsä tietokoneelle mutta sinneppä aina menee kun huomaa tilaisuuden koittaneen.

[QUOTE="aloittaja";25474711]Kyllä minun lapseni osaa kiusata ja härriä, mutta ei tee sitä ilkeästi ja tosissaan.[/QUOTE]

Mistä sinä sen tiedät miten tämä sinun lapsesi "ei ilkeästi ja tosissaan" kiusaama ja härnäämä lapsi sen "ei ilkeän ja tosissaan" kiusaamisen ja härnäämisen kokee???

[QUOTE="vieras";25474725]Juuro tuollaisten äitien pennut ne siellä päiväkodissa/kerhossa/koulussa/puistossa kiusaa. Ne lapset joiden äideilläkään ei ole mitään käytöstapoja.

Ap: ehdottomasti kerrot ensikerralla kerhossa ohjaajalle. Mutta niinkuin joku jo kirjoitti: asiallisella linjalle :)
Kyllä! Näinkin pienet lapset todella osaavat kiusata!! Varsinkin ne joiden vanhemmatkin ovat ilkeitä ja arvostelevat ja haukkuvat surutta muita.[/QUOTE]

Yksi korjaus. Meillä ei ole pentuja, sillä meidän koira ja kissa ovat ihan aikuisia jo. ;)

Ja lapset todellakin osaavat kiusata! Myös ne joiden äidit kuvittelevat, että juuri heidän lapsensa on se kiltti ja hyvin kasvatettu...

Alkuperäinen kirjoittaja Tyypillistä;25474765:
Ehkä ne muutkaan ei olleet tosissaan ...

Siis oikeesti, en mä tarkoita että sun lapsi veisi siellä leluja toisilta mutta SE VOI OLLA MAHDOLLISTA JA SE(KIN) ON AIVAN NORMAALIA LASTEN KÄYTÖSTÄ ja nämäkin asiat on selvitettävissä...

nuput ja kullit .. ??! Taitaa sulla olla aika vakava lukihäiriö jos tuollaisia tekstissäni näit.

Ja kuka se tässä HYÖKKÄÄ? Se että edes vihjaa ettei sun lapsi olisikaan täysin viaton tässä asiassa, saa sut hyökkimään agressiivisesti toisten päälle. Katso peiliin.

Ainoa hyökkäävä tässä on todellakin ollut aloittaja. :D

Jankutijankuti. Niin, heti oli taas parempien palstalaisten pakko päästä sanomaan, että "Mietipä asiaa myös siltä kantilta, ettei se oma nuppusi ole niin puhtoinen ja kiltti."

Joopajoo. Eli ap:n ei kannata sanoa kerhonohjaajille mitään eikä välittää siitä, että lapsella oli paha mieli, koska palstalaisten mielestä ap:n lapsi oli kuitenkin tuhma ja tyhmä. Jepjep taas. :xmas: Hieno meininkin hei palstalaiset!

Jankutijankuti. Niin, heti oli taas parempien palstalaisten pakko päästä sanomaan, että "Mietipä asiaa myös siltä kantilta, ettei se oma nuppusi ole niin puhtoinen ja kiltti."

Joopajoo. Eli ap:n ei kannata sanoa kerhonohjaajille mitään eikä välittää siitä, että lapsella oli paha mieli, koska palstalaisten mielestä ap:n lapsi oli kuitenkin tuhma ja tyhmä. Jepjep taas. :xmas: Hieno meininkin hei palstalaiset!

No kyllähän se on se asia, mitä pitää jokaisen vanhemman tiedostaa. Asioilla on aina puolensa ja hyvin harva pieni lapsi omaa täydelliset vuorovaikutustaidot (kun aikuisenakin meillä on niissä puutteita). Se miten toinen kokee toisen käytöksen ei ole niin selvää ja välillä lapsilla on vaikeus täysin oikein sitä olotilaansa tuoda ulos. Erityisesti konfliktitilanteessa. Omakin lapseni kertoo isovanhempien kiusaavan (silloin kun komennetaan tai ei tehdä niinkuin hän sanoo). En kuitenkaan soita poliisia paikalle.... Myöskään ap:n kommentti "minun lapseni osaa kiusata, mutta ei tee sitä tosissaan" oli huvittava, jos kerran automaattisesti toiset lapset ovat hyökkääviä ja syyllisiä.

Mutta oli tilanne selkeä kiusaus puolin tai toisin tai väärinymmärrys, ainoa tapa on kyllä selvittää hommaa siellä kerhossa paikanpäällä. Varmasti tilanteessa on jotain muutettavaa jatkossa.

Yhteistyössä