Lapsi tuli kerhosta itkua pidätellen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toi on ikävää, en tiedä tajuaako vanhemmat edes kuinka paljon lapsensa oikeasti toistelevat noita kotona kuultuja fraaseja "mä räjähdän sulle kohta" yms. Mun lapselleni oli 4-vuotiaiden ryhmässä joku tyttö sanonut että "susta ei kyllä koskaan tule mitään!" koska tytölläni oli ollut vain pari voileipäkeksiä sillä kertaa eväänä eikä sämpylää niinkuin tällä sanojalla.. Kyllä menin lankoja pitkin kerholle päin että mitä ihmettä? Tämä on nimittäin juuri se, mitä en ikinä ole enkä aio lapselleni sanoa, että sinusta ei tule koskaan mitään. Tyttö oli pahoilla mielin kun tuli kerhosta, kysyi kuitenkin vielä että "äiti, oliko se ilkeästi sanottu?" Enemmän oli ihmetellyt ilkeää ääntä ja tylyä käytöstä kuin tuota sanomaa.

Tasan kaksi vaihtoehtoahan siinä on: joko kotona on lapsen kuullen jostain syystä puhuttu meidän tytöstä ja äiti on puuskahtanut että siitä tytöstä ei kyllä koskaan tule mitään (en tiedä miksi näin olisi, mutta pieni paikkakunta jossa kaikki luulee tietävänsä toisten asiat ja juorut elää, joten..) tai sitten tälle tytölle on itselleen kotona sanottu noin ja laittoi nyt sitten pahan mielen kiertämään kerhossa. Ei kukaan 4-vuotias keksi tuollaista, ne sanoo että "oot tyhmä" jos suuttuvat toisilleen, tuo on aikuisten suusta tarttunut juttu täysin.

Minä jouduin karmean tilanteen näkemään,kun meidän 6-vuotiasta hakattiin kepeillä!!!!!!! lapsi nurkassa kyyryssä...
Kiusaajat olivat useita vuosia meidän lasta nuorempia,joten ´ei voi tehdä mitään´. Muuta kuin että lapsen kanssa juteltu ja tämä harrastus jätetty nyt kokonaan,ei mennä enää koskaan.

Kylläpäs on taas tällä palstalla osattu tehdä kärpäsestä härkänen. Ei hyvä luoja taas! Tää on kun joku helvetin
teinien hiekkalaatikko joidenkin osalta, täällä puretaan päivän paska toisiin - täysin tuntemattomiin ihmisiin.

Aloitus oli aivan asiallinen kunnes joku päätti tulla aukomaan päätään ap:lle että miettii oman kultanuppunsa käytöstä ja blaa blaa. Ap vain kysyi pitäisikö asiasta mainita kerhossa seuraavalla kerralla ja toiset mammat veti syystä tai toisesta herneen palkoja nenän täydeltä. Jep! Juurin näin täällä!

Ap mainitse vain asiasta niin osaavat sitten ohjaajat katsoa kuinka homma menee ja puuttua :)

[QUOTE="justus";25475032]Toi on ikävää, en tiedä tajuaako vanhemmat edes kuinka paljon lapsensa oikeasti toistelevat noita kotona kuultuja fraaseja "mä räjähdän sulle kohta" yms. Mun lapselleni oli 4-vuotiaiden ryhmässä joku tyttö sanonut että "susta ei kyllä koskaan tule mitään!" koska tytölläni oli ollut vain pari voileipäkeksiä sillä kertaa eväänä eikä sämpylää niinkuin tällä sanojalla.. Kyllä menin lankoja pitkin kerholle päin että mitä ihmettä? Tämä on nimittäin juuri se, mitä en ikinä ole enkä aio lapselleni sanoa, että sinusta ei tule koskaan mitään. Tyttö oli pahoilla mielin kun tuli kerhosta, kysyi kuitenkin vielä että "äiti, oliko se ilkeästi sanottu?" Enemmän oli ihmetellyt ilkeää ääntä ja tylyä käytöstä kuin tuota sanomaa.

Tasan kaksi vaihtoehtoahan siinä on: joko kotona on lapsen kuullen jostain syystä puhuttu meidän tytöstä ja äiti on puuskahtanut että siitä tytöstä ei kyllä koskaan tule mitään (en tiedä miksi näin olisi, mutta pieni paikkakunta jossa kaikki luulee tietävänsä toisten asiat ja juorut elää, joten..) tai sitten tälle tytölle on itselleen kotona sanottu noin ja laittoi nyt sitten pahan mielen kiertämään kerhossa. Ei kukaan 4-vuotias keksi tuollaista, ne sanoo että "oot tyhmä" jos suuttuvat toisilleen, tuo on aikuisten suusta tarttunut juttu täysin.[/QUOTE]

Tätä ilkeyttä meidänkin tyttö ihmetteli. Kysyi että miten joku voi olla niin ilkeä ja vihainen. Kun puhui siitä räjähtämisestä..

Ikävää tuollainen, mutta saattaa olla vain ihan tavallista lasten kinastelua.

Haluaisin tietää, minkä ikänen lapsesi on ja entä nämä "kiusaajat"?
Jos lapsesi on esim. 3 v ja "kiusaajat" 5 v, niin he eivät yksinkertaisesti halua leikkiä pienien kanssa. On niin eri jutut heillä. Lisäksi tytöt usein leikkivät kahdestaan. Tyttösi ei välttämättä ole ottanut leluja kädestä tai sotkenut leikkejä mitenkään, vaan isommat vain eivät tykkää aina pienemmistä ja pienemmät sitten taas rakastavat ja ihailevat isompia ihan täysillä. Sellaista se on. Kuitenkaan isompikaan lapsi ei aina osaa nätisti sanoa pienemmälle asiasta ja toisaalta isompienkin pitää minusta saada leikkiä rauhassa ilman pieniä.

Tuo "räjähdän kohta" on ihan selvästi opittu äidiltä/isältä. :D Sellaisia lapset päästävät suustaan. Eivätkä aina ole edes oikeasti kovin vihaisia, harmistuneita vain. Sitten matkivat aikuisten sanomisia.

Siispä relaa vähän, kysy kerhon ohjaajilta asiasta ja ohjaa omaa lastasi muiden leikkikavereiden pariin.

Olen samaa mieltä, että ois hyvä ymmärtää ettei voi 100% varmuudella sanoa mitä se oma lapsi siellä pk:ssa/kerhossa/koulussa tekee, vaikka ois miten hyvin kasvatettu. Ja kaverien mieliks tehään kans tyhmiä juttuja, joukossa tyhmyys tiivistyy.

Toisaalta jos ap kyselee miten kannattais toimia kun lastaan on kiusattu, niin en näe sitä tarpeelliseks alkaa tässä vänkäämään et mitä ap:n lapsi mahdollisesti tekee.

[QUOTE="justus";25475032]Toi on ikävää, en tiedä tajuaako vanhemmat edes kuinka paljon lapsensa oikeasti toistelevat noita kotona kuultuja fraaseja "mä räjähdän sulle kohta" yms. Mun lapselleni oli 4-vuotiaiden ryhmässä joku tyttö sanonut että "susta ei kyllä koskaan tule mitään!" .[/QUOTE]

Voi olla myös lastenohjelmista opittua. Enemmin ajattelisin, että ohjelmista tarttunut. Tai ainakin sydämestäni toivon niin..

Siis ehdottomasti olen sitä mieltä että asiasta kannattaa ottaa kerhossa puheeksi!!

Mutta kun ne omatkaan lapset ei aina viattomia ole, se on fakta!! Olishan se nyt kamala jos tuo ap siellä kerhossa kävis agressiivisesti huutamaan kullia ja nuppua JOS vaikka sattus kuulemaankin jotain omasta lapsestaan ;D

Se on äärimmäisen helppoa syyttää aina muita. Kukaan ei sanonut että aapeen lapsi OLISI tehnyt jotain väärin vaan vihjannut että se voisi olla mahdollista.

JOS ON OULUSSA kerro kerhossa! Minun lapseni ja hänen kaverinsa ovat niin talittuneet toisiinsa ja nämä ilkeydet heiltä livahtaa. Ja ehdoton ei!!!! Tätä harjoitellaan kotona ja kavereilla mutta kun tämä kaksikko on yhdessä on se kuin pikaliimalla liimattu eikä mukaan mahdu muita vaikka kuinka olis suotavaa.
Tahdon ehdottomasti tietää jos kaksikko on taas ollut vauhdissa. Se on todella tärkeää tulevaisuutta ajatellNQ

Ihan tosiissaan pikkulasten väliset kinat on välillä vaikea asia. Tulee riitaa ja eristetään sitten porukasta. Sen ymmärrän ettei aina haluta leikkiä jokaisen kanssa, se on hyväksyttävää, mutta se ei, että sanotaan muillekin ettei kyseisen henkilön kanssa saa muutkaan leikkiä. Jokainen päättäköön kenen kanssa kaveeraa, näin se on aikuisten kohdalla ja sama pätee lapsiin.

Juu, niin on meilläkin kotona älyttömän kiltti tyttö, jos olen paikalla.. ei saa pikkuveli köniin, kavereiden kanssa sujuu leikit jne..

Mutta auta armias kun mä menen toiseen huoneeseen, alkaa komentelu, lelujen ottaminen, kinaaminen, jopa haukkuminen. Ja ainakin pikkuveljen läpsiminen ja töniminen, sitä ei vissii kovin paljoa muille lapsille onneksi harrasta..

Että kyllä se "meidän kullannuppukin" vaan osaa, arg..! Ja ei, ei ole vieraskorea, ei meinaa uskoa jos muut sanoo, mun siskon auktoriteetti rittää, mutta harvojen muiden.. Ei kovin kiva viedä mihinkään kerhoon kun tietää että se kiusaa muita.. :/ Mutta jostain sen on pakko alkaa nähdä mallia miten toisten lasten kanssa toimitaan.

Voihnan tuon puheeks ottaa, mutta jos ne kaksi muuta lasta ovat halunneet leikkiä yhdessä ja ap:n lapselle löytyisi muitakin leikkikavereita niin eipä tuossa mitään kamalaa ole tapahtunut.

"Mä kohta räjähdän sulle" on voinut olla vaan sanonta jonka toinen noista lapsista on kuullut lasten ohjelmista, kotoaan tms ja pistänyt mieleensä hyvänä ilmasuna.

Jos lapsellasi olisi sisaruksia, ei sinun tarvitsisi pähkäillä tuollaista asiaa. Lapset oppivat sisarustensa kanssa mittelöimään ja pitämään puoliaan- tutussa ja tirvallisessa kodin ympäristössä. Päiväkodissa ja koulussä pärjätään paremmin sitten noissa tilanteissa kun joku vähän myllyttää, kun on totuttu pieneen myllytykseen jo kotona. Jos lapsellasi olisi sisaruksia, about lähellä toistensa ikää, osaisit myös suhtautua asiaan järkevästi. On ihan tyhjää sanoa, että "lapseni on hyvin kasvatettu". He kaikki toimivat ryhmässä kuitenkin toisinaan eritavoin kuin kotona tai tilanteissa, joissa vanhemmat tuttuine sääntöine ovat läsnä.
Kiusaustilanteista pitää keskustella hoitohenkilökunnan kanssa, mutta on myös muistettava tilannetaju ja pyrittävä vahvistamaan lapsen taitoja selvitä noista tilanteista. Lelun repiminen kädestä tuntuu joku päivä säälittävän pieneltä hankalempien ongalmatilanteiden sattuessa kohdalle. Ja niitä ikävä kyllä satuu kohdalle ennemmin tai myöhemmin.

Tyypillistä. Mitäpä jos se tilanne on mennyt juuri ap:n kuvailemalla tavalla :) Onhan sekin mahdollista. Tällä palstalla kaikki tuppaa kääntymään yleensä juuri päinvastoin ja neuvon kysyjä on yleensä se joka onkin lopulta väärässä.

Ap,sano rohkeasti asiasi kerhossa,toivottavasti juttu selviää. Oman pojan kanssa oli vastaava tilanne ja kun otin asian puheeksi niin kerho-ohjaaja sanoi että kiusaajapojasta ovat muutkin vanhemmat antaneet palautetta ja että tilanne on tiedossa.

Sen verran tunnen kyllä omaa lastani että osaan erottaa milloin hätä on oikea ja milloin jutussa on ehkä muutakin kuin mitä lapsi itse kertoo. En todellakaan niele kaikkea mitä lapsi sanoo ja tiedän varsin hyvin että poika osaa myös olla se hankalampi osapuoli. Mutta mä todellakin erotan nämä kaksi tilannetta toisistaan.

[QUOTE="vieras";25474470]Kaksi isompaa tyttöä oli yhteistuumin kiusannut meidän lasta. Sanoneet ettei saa leikkiä niitten kanssa, eikä koskeä yhtään niiden leluja.
Ja toinen sanoi että räjähtä kohta meidän tytölle.

Pitäisiköhän minun mainita tästä seuraavalle kerralla kerhossa?

Tästäkö se nyt lähtee.. Noinkin pienet jo kiusaa toisiaan? Todella pahamieli minulle tuli tytön puolesta, kun itkua kerhossa pidätellyt ja ihan surkeana kerhosta pois tuli ja tähän saakka tykännyt kerhosta hirveästi.[/QUOTE]

Sen kummemmin kyseenalaistamasta: Mikä on ollut lähtötilanne? Onko nuo 2 isompaa tyttöä ollut leikkimässä keskenään ja olisiko he kokeneet, että tyttösi tulee keskeyttämään? Tyttötrio on välistä aika mahdoton muoto.

Tässä viime aikoina olen oppinut katselemaan tilanteita eri näkökulmilta. Ja tottakai sanot kerhossa seuraavalla kerralla.

Pienetkin lapset osaavat olla todella brutaaleja toisiaan kohtaan, koska ovat kuitenkin pieniä eivätkä osaa suodattaa ja ovat myös siltäkin kannalta pieniä, että pettymyksiä on vaikea joskus kestää.

Omille lapsille olen yrittänyt pienestä pitäen opettaa sitä, että jos on tilanne, että muut lapset ovat leikkimässä, niin pitää kysyä, että voiko mennä leikkiin mukaan. Jos ei voi, niin siitä ei kannata pahoittaa mieltään, vaan keksiä sitten jotain muuta.

Sen kummemmin kyseenalaistamasta: Mikä on ollut lähtötilanne? Onko nuo 2 isompaa tyttöä ollut leikkimässä keskenään ja olisiko he kokeneet, että tyttösi tulee keskeyttämään? Tyttötrio on välistä aika mahdoton muoto.

Tässä viime aikoina olen oppinut katselemaan tilanteita eri näkökulmilta. Ja tottakai sanot kerhossa seuraavalla kerralla.

Pienetkin lapset osaavat olla todella brutaaleja toisiaan kohtaan, koska ovat kuitenkin pieniä eivätkä osaa suodattaa ja ovat myös siltäkin kannalta pieniä, että pettymyksiä on vaikea joskus kestää.

Omille lapsille olen yrittänyt pienestä pitäen opettaa sitä, että jos on tilanne, että muut lapset ovat leikkimässä, niin pitää kysyä, että voiko mennä leikkiin mukaan. Jos ei voi, niin siitä ei kannata pahoittaa mieltään, vaan keksiä sitten jotain muuta.

Mä taas oon opettanut että jos joku tulee kysymään pääseekö leikkiin,niin se otetaan.. Varsinkin jos siinä leikissä on mukana kaikki muut ja se kysyjä on yksin.

[QUOTE="aloittaja";25474611]Aika kipakka ja hyökkäävä asenne sulla.. Miksiköhän?
Nuputellaan ja koitetaan vittuilla..

Sen voin sanoa että meidän tyttö on sen verran hyville tavoilel opetettu että tietää ettei toisten kädestä mennä ottamaan leluja. Ei ole tehnyt sitä ennenkään niin en usko että aloittaisi sitä näin yks kaks.[/QUOTE]

Näin voi olla.
Vaikka minun keskimmäinen on todella, todella kiltti, en siltikään menisi uskomaan ihan täysin häntä kiusaamisjutuissa. Kyselen ensin ja sitten mietitään mitä on tapahtunut. Yritän selvittää lähtötilanteen, mutta siinä tilanteessa pyrin kuuntelemaan neutraalisti.

Kyllä, lapsiani on kiusattu ja aina on pystytty asiallisesti tilanteet purkamaan.

Työssäni olen kokenut sitä, että vanhemmilla on juurikin se asenne, että ei se meidän JukkaMatti/VeeraIida ketään kiusaa eikä voi olla sellainen kuin kerrotaan. Se on "shokki" myös vanhemmille, jotka eivät välttämättä osaa ajatella asiasta yhtään mitään tai eivät tiedä miten käsitellä asiaa. Ja sitten yrittävät mahdollisesti lakaista tilanteet maton alle.

[QUOTE="vieras";25488695]Mä taas oon opettanut että jos joku tulee kysymään pääseekö leikkiin,niin se otetaan.. Varsinkin jos siinä leikissä on mukana kaikki muut ja se kysyjä on yksin.[/QUOTE]

Näin meilläkin, mutta kaikillapa ei näin olekaan. Siksi olen myös yrittänyt opettaa, että kaikki eivät halua olla kaikkien kanssa.

Näin voi olla.
Vaikka minun keskimmäinen on todella, todella kiltti, en siltikään menisi uskomaan ihan täysin häntä kiusaamisjutuissa. Kyselen ensin ja sitten mietitään mitä on tapahtunut. Yritän selvittää lähtötilanteen, mutta siinä tilanteessa pyrin kuuntelemaan neutraalisti.

Kyllä, lapsiani on kiusattu ja aina on pystytty asiallisesti tilanteet purkamaan.

Työssäni olen kokenut sitä, että vanhemmilla on juurikin se asenne, että ei se meidän JukkaMatti/VeeraIida ketään kiusaa eikä voi olla sellainen kuin kerrotaan. Se on "shokki" myös vanhemmille, jotka eivät välttämättä osaa ajatella asiasta yhtään mitään tai eivät tiedä miten käsitellä asiaa. Ja sitten yrittävät mahdollisesti lakaista tilanteet maton alle.

Eivät kaikki vanhemmat ole tälläisiä :) Jotkut osaavat/haluavat lukea lastaan tämmösissä asioissa suht helposti ja huomaavat mistä on oikeasti kyse. Mitä jos ap on juuri tämmöinen vanhempi? Ihmettelen sitä selitysvelvollisuutta mikä pitäisi laittaa jokaisen aloituksen perään,kun sitä aloituksessa mainittua tilannetta ei voi koskaan käsitellä sellaisenaan vaan aina oletetaan että aloittaja on ihan pihalla eikä tiedä mistään mitään.

Heti tehdään oletuksia ja kuvitellaan omassa päässä että miten se tilanne on OIKEASTI mennyt,ihan vaan siksi kun ap ei ole vuolaasti kuvaillut ensin välejä lapseensa ja sen jälkeen niitä seikkoja joiden perusteella hän uskoo lapsensa puhuvan totta. Ehkä hän on jo miettinyt ja jutellut nämä asiat lapsensa kanssa läpi ja tullut siihen tulokseen että tytön kertomus on tässä tapauksessa totta ja SEN JÄLKEEN kirjoittanut ajatuksiaan palstalle?

Ihan sama jos joku kysyis vaikka että mitä teen kun lapsi vaan itkee kokoajan ja joku vastaa siihen että NO OTA SE SYLIIN FUCKING IDIOT!!1!!?+ Tulee aina semmonen olo että hohhoijaa,tätäpä ei varman kukaan oo itse tullut ajatelleeksi..

Yhteistyössä