lapsi valvoo öisin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua

Vieras
eli minulla on vuoden ikäinen lapsi. paljon on semmoisia öitä että poika valvoo öisin. eilen meni nukkumaan klo 21, heräsi klo 2 ja nukahti taas klo 5.. eli 3 tuntia valvoi viime yönä.. näitä öitä on aika paljon. varmaan 2-3 viikossa, välillä on myös öitä jollon nukkuu koko yön mutta antakaa minulle vinkkejä mite saisin nämä yövalvomiset pois!
lapsi ei juurikaan itke kun valvoo vaan kitisee ja pyörii ja hyppii ylös.. olen aivan poikki...

Meilläkin valvotaan aina välillä. Liekkö sitten jotain tekemistä sen kanssa, että nyt opetellaan juuri kävelemään.

Tosin meitä ei niinkään se ylös pomppiminen ja pieni mumina ja ähinä haittaa kun lapsi on omassa huoneessaan. Herätään vaan kun alkaa kitisemään ja sitä tekee onneksi aika harvoin öiseen aikaan.

meilä poika oppi kävlemään jo 2 kuukautta sitten eli siitä ens usko johtuvan tämän..
nukkuu omassa huoneessa jayritän aina kun herää että jäis sinne nukkumaan, joskus asettuu ja jos ei asetu niin ota lopulta viereen kun en jaksa enää istua ja seistä sängyn vierellä. joskus sitten nukahtaa viereen ja aika usein on näitä öitä että valvoo kolmekin tuntia..
oko tämä edes normaalia enää tämän ikäisellä vai pitäisikö kysellä jostain apua?
en usko että mihinkään sattuu kun ei varsinaisesti itke ja välillä nukkuu ihan hienosti 9 tuntia heräämättä..
onko kellään muilla näin pitkiä aikoja lapset hereillä?

meillä alkoi vuoden iässä myös levottomuudet, alkoi herätä klo 4 ja saattoi jäädä valvomaan :( Me aikaistettiin nukkumaanmenoa klo 19 ja nukkuu hiiskahtamatta klo 5. toivoisi tietenkin että nukkuisi pitempään, mutta valitsen mieluummin yhtäjaksoiset unet ja aikaisin heräämisen kuin keskellä yötä valvomisen ja pitempään nukkumisen (jos edes nukkuisi...).

Heippa!
Onko allergian mahdollisuudet suljettu pois... Meillä alkoi imetyksen loppumisen jälkeen 7kk kauhea yölevottomuus ja valvominen, joka sitten todettiin maitoallergiaksi. Nyt kauramaidolla ja nukkuu todella hyvin, jos ei ole kipeä... Kop, kop, kop....Ennen herättiin yössä 10-20 kertaa (oikeesti), nyt herätään 1-2 kertaa satunnaisesti ja tytöllä ikää 1,5 vee

Alkuperäinen kirjoittaja mui:
Heippa!
Onko allergian mahdollisuudet suljettu pois... Meillä alkoi imetyksen loppumisen jälkeen 7kk kauhea yölevottomuus ja valvominen, joka sitten todettiin maitoallergiaksi. Nyt kauramaidolla ja nukkuu todella hyvin, jos ei ole kipeä... Kop, kop, kop....Ennen herättiin yössä 10-20 kertaa (oikeesti), nyt herätään 1-2 kertaa satunnaisesti ja tytöllä ikää 1,5 vee

käytättekä kapan kauramaitoa vai millaista? me ollaan kans maidottomalla, mutta en ole vielä korvaavia tuotteita käyttänyt kuin yosa jugurttia, imetän vielä.

Kaksi vuotiaana alkaa nukkumaan... Nyt reilu kasvuotias ja koko ikänsä, muutamaa viimekuukautta lukuunottamatta, ollu just tuollainen valvoja, kitisijä ja pyörijä. Ja ei, mitään syytä ei löydetty... Aika monelta rauhattoman lapsen vanhemmilta kuullu ton, et kaksvuotiaaksi kestää ja meillä ainaki piti paikkansa! Koitahan vain jaksaa! :)

mä: valvottiinko teilläkin monta tuntia yössä usein? olisi helpottavaa edes tietää että tämä on normaalia ja että muillakin on näin..
alan jo syyttää tästä itseäni. ehkä en osaa hoitaa lastani ja sen takia valvoo..

Nyt just siirryttin ihan kaupan kauramaitoon, tohon gogreen (sitä ei saakaan antaa alle 1-vee), kaupan Yosajogurtit on käytössä ja muut vastaavat tuotteet kaurakermat ruokiin yms... Päiväkodissa toimii myös hyvin ruokavalio. Lisälsi meillä kalsium-lisä käytössä, koska saa niin vähän kalsiumia päivässä.

Alkuperäinen kirjoittaja mui:
Nyt just siirryttin ihan kaupan kauramaitoon, tohon gogreen (sitä ei saakaan antaa alle 1-vee), kaupan Yosajogurtit on käytössä ja muut vastaavat tuotteet kaurakermat ruokiin yms... Päiväkodissa toimii myös hyvin ruokavalio. Lisälsi meillä kalsium-lisä käytössä, koska saa niin vähän kalsiumia päivässä.

paljonko annat kalsiumia päivässä? ja annatko koko annoksen kerrallaan vai osissa? onko sillä imeytymisen kannalta väliä, lähinnä sitä ajattelen tässä. Olen välillä puolikkaan tabletin antanut tuolle (250 mg)...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
joo ens mäkään tajunnu tota herätys juttua.. sitähän just ens nimenomaan halua että herää.. sit taas valvoo koko yön

Käytkö seurustelemaan lapsen kanssa vai laitatko vain takaisin vähin äänin nukkumaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
joo ens mäkään tajunnu tota herätys juttua.. sitähän just ens nimenomaan halua että herää.. sit taas valvoo koko yön

Käytkö seurustelemaan lapsen kanssa vai laitatko vain takaisin vähin äänin nukkumaan?

No en tietenkään. Meillä on tuollainen yöheräilijä, joka herää ensimmäisen kerran n. tunnin tai puolentoista tunnin jälkeen, kun on nukahtanut. Silloin hän on siirtymässä kevyen unen vaiheesta syvään uneen, ja jostain syystä herää, eikä nukahda itsekseen.

Tähän olen nyt kokeillut tuota kevyttä "herättämistä", missä kohennan peittoa, niin että hän ei herää kokonaan, mutta havahtuu kuitenkin. Jatkaa normaalisti uniaan. Nyt on monta yötä mennyt ilman heräilyä.

Jossain kirjassa oli kans, että jos lapsi herää joka yö samoihin aikoihin, niin varttia tai puolta tuntia ennen käy havahduttamassa kevyesti. N. viikon ajan joka yö, ja katsoo, onko tästä apua. Tiedän, siinä joutuu itse tekemään hiukan töitä, mutta varmaan ihan kokeilemisen arvoinen juttu.

Tämä auttaa niihin huutoitkukohtauksiin myös.

Yhteistyössä