Lapsi yksin pihalle! Minkä ikäisenä???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26270031:
Lues nyt se itse kirjoittamasi viesti loppuun asti. Ei puhuttu siitä vesirokosta kuule nyt tässä ketjussa.

Viestin loppuosa kuului näin:
"En myöskään antaisi anteeksi sitä, jos kasvattaisin lapsia heitä kunnioittamatta ja parasta mahdollista heille toivomatta ja yrittämnättä sitä heille tarjota - silloinkin kun se itselleni henkilökohtaisesti epämukavaa."

Eikä siinä ole mitään mitä en tarkoita.
:)

Mummeliisa, tämä on aihepiiri, jossa sinun ja minun kaltaiset ajattelijat törmäävät toisella tavalla ajatteleviin kuin Suzuki tavarajunaan. Yritän itse olla ihan hiljaa, kun jouduin tästä vääntämään joskus aiemmin. Tällä hetkelläkin nuo 4v. ja 6v. ovat tuossa pihassa ihan yksikseen, mutta enää en viitsi ruveta perustelemaan päätöksiäni kenellekään, kun nämä omaan ja heidän mielestään ainoaan totuuteen uskovat eivät ota kuuleviin korviinsa, vaikka miten järjellä selittäisi.

Sen vielä sanon, että minäkin pidän arvossa kykyäsi kirjoittaa ilman tunnekuohuja. Tai ainakin pidätät ne tunnekuohut näkymättömissä ihailtavalla tavalla. Olen itse herkästi vittuuntuvaa tyyppiä, joskaan en alistu reagoimaan ihan jokaiseen provoon. Joskus keittää kuitenkin yli ja pahasti, enkä kertakaikkiaan pysty tuohon samaan tyyneyteen, jolla sinä näihin keskusteluihin osallistut.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Viestin loppuosa kuului näin:
"En myöskään antaisi anteeksi sitä, jos kasvattaisin lapsia heitä kunnioittamatta ja parasta mahdollista heille toivomatta ja yrittämnättä sitä heille tarjota - silloinkin kun se itselleni henkilökohtaisesti epämukavaa."

Eikä siinä ole mitään mitä en tarkoita.

No niin, eli olet siis sitä mieltä, että on anteeksiantamatonta (=väärin) olla lasten kanssa ulkona, koska tällähän nimenomaan viittasit tämän ketjun aiheeseen eli yksin ulkoiluun.

Mummeliisa, tämä on aihepiiri, jossa sinun ja minun kaltaiset ajattelijat törmäävät toisella tavalla ajatteleviin kuin Suzuki tavarajunaan. Yritän itse olla ihan hiljaa, kun jouduin tästä vääntämään joskus aiemmin. Tällä hetkelläkin nuo 4v. ja 6v. ovat tuossa pihassa ihan yksikseen, mutta enää en viitsi ruveta perustelemaan päätöksiäni kenellekään, kun nämä omaan ja heidän mielestään ainoaan totuuteen uskovat eivät ota kuuleviin korviinsa, vaikka miten järjellä selittäisi.

Sen vielä sanon, että minäkin pidän arvossa kykyäsi kirjoittaa ilman tunnekuohuja. Tai ainakin pidätät ne tunnekuohut näkymättömissä ihailtavalla tavalla. Olen itse herkästi vittuuntuvaa tyyppiä, joskaan en alistu reagoimaan ihan jokaiseen provoon. Joskus keittää kuitenkin yli ja pahasti, enkä kertakaikkiaan pysty tuohon samaan tyyneyteen, jolla sinä näihin keskusteluihin osallistut.

Kiitos.

No 4- ja 6-vuotiaat ovat kuitenkin hieman eri asia, kuin 2-vuotias. Sanoinhan itsekin tuolla ensimmäisillä sivuilla että meillä myös tuon ikäiset ulkoilevat itsekseen.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26270152:
No niin, eli olet siis sitä mieltä, että on anteeksiantamatonta (=väärin) olla lasten kanssa ulkona, koska tällähän nimenomaan viittasit tämän ketjun aiheeseen eli yksin ulkoiluun.

Olisi minulta anteeksiantamatonta=väärin tunkea joka kerta Lovan mukaan hänen mennessään leikkimään meidän pihallemme.
VAIKKA se olisikin minusta mukavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26270180:
No 4- ja 6-vuotiaat ovat kuitenkin hieman eri asia, kuin 2-vuotias. Sanoinhan itsekin tuolla ensimmäisillä sivuilla että meillä myös tuon ikäiset ulkoilevat itsekseen.

Aikoinaan asuin paritalossa, rauhallinen piha, ei liikennettä. Esikoinen ulkoili yhdessä naapurin vanhemman tenavan kanssa hiekkalaatikolla ja sen ympäristössä hädin tuskin 3-vuotiaana. Itse join kahvia sisällä ja tein omia töitäni. Seurasin tilannetta ikkunasta.

Jälkihuomio: laskeskelin juuri, että esikoinen oli tuolloin 2,5v.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26270221:
No niin, tulihan se sieltä. Miksi sitten muiden äitien tekemänä tämä asia on muka ok, jos se sinun kohdallasi on anteeksiantamatonta?

Koska meillä on meidän tilanteemme, tämä nimenomainen lapsi tällä nimenomaisella pihalla minun hoivassani. Ei tulisi mieleenikään arvostella muiden valintoja muissa tilanteissa.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
6-vuotiaana sai tyttö mennä ekaa kertaa yksin ulos. Sillonkin oli puhelin mukana ja selvät rajat missä saa olla. Asutaan rivitalossa jossa aidattu takapiha ja etupiha on käytännössä parkkipaikkaa. Parkkipaikan takana on leikkikenttä, mutta sinne ei näköyhteyttä. Lisäksi on lähellä kaupungin keskustaa, liikenneympyräkin on ihan tuossa parin sadan metrin päässä..

Tyttö on nyt seitsämän ja hyvin on rajat olleet mielessä, saa ulkoilla yksin. 4v saa olla itsekseen takapihalla (kun on aidattu ja nään ikkunasta) tai sitten menee aikuisen kanssa tuohon puistoon.

En jaksanu kahlata koko ketjua läpi mutta mä oon menny vähän lapsen ja tilanteen mukaan. Esikoinen sai alkaa ulkoilla yksin eskaritalvena mutta pikkusiskonsa, joka on nyt 4,5v, on nyt kevään korvalla saanu alkaa olemaan yksin tossa omassa pihassa. Kerrostalossa asutaan mutta on rauhallinen alue eikä mitään vaarallista lähelä. Meilä on tuossa sellanen sisäpiha jossa on leikkivälineet, siinä se on yksin ollu. Muualle ei ole vielä asiaa.

Minä julistaudun saman kasvatusperiaatteen kannattajaksi kuin Mummeliisakin.Ainakin tässä ulkoiluasiassa (tosin monessa muussakin). Mielestäni ei ole syytä rajoittaa kaksivuotiaan ulkoilua vain siksi että minä haluan. Olen siis myös "huoleton" äiti. Onko se sitten niin väärin, jos lapsi leikkii suojaisassa omakotitalon pihassa ilman että äiti on pihassa. Itse olen useasti sisällä ja seurailen lasten tekemisiä ikkunasta ja meillä on ikkuna tai ovi auki. Miksi minun pitäisi kieltää lapsilta ulosmeno, jos esim. olen tekemässä kotitöitä, olen migreenissä tai laitan ruokaa? Meillä kun lapset ovat käytännössä koko kesän ulkona. Minusta olisi kohtuutonta kieltää heitä menemästä leikkimökkiin, keinumaan, hiekkalaatikolle, metsään tms. toteuttamaan heidän tärkeintä työtään, leikkiään. Useasti olen sanonut, että "odottakaa, mennään kohta kun olen tehnyt tämän". Siihen nämä lapseni vastaavat poikkeuksetta, että eivät minua mukaansa tarvitse/halua, vaikka minä haluaisin mennä. Pitäisikö siis ruveta kiukuttelemaan, kun en pääse mukaan? Heillä on omat juttunsa jotka he sitten esittelevät ylpeinä halutessaan. Nyt tosin istun terassilla ja nuo lapset ovat tuossa lähimetsässä kuulemma "ruokkimassa " lintuja. En näe kaiken aikaa mitä tekevät, mutta kuulen heidät ja päät vilkkuvat. Ei ole reilua, että kyttään heidän tekemisiään. Heidän mielikuvituksensa pääsee lentoon, kun eivät tiedä minun olevan lähellä. Keksivät mitä ihanampia leikkejä, sopivat riitansa kerrassaan ihailtavalla tavalla, ovat vastuuntuntoisempia, huolehtivat toinen toisistaan ja kokevat onnistumisen riemua rakennellessaan majoja yms. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että olisivat valvomatta ulkona, en vain ole itse aina ulkona vaikkakin kuulo ja näköetäisyydellä. Lapsen luovuutta en missään tapauksessa aio ruveta rajoittamaan, ja haluan, että saavat kokea olevansa luottamuksen arvoisia sekä oppivat ongelmanratkaisukykyä. Tätä kaikkea lapsen on vaikea oppia jos vanhemmat ovat kaiken aikaa läsnä. Hekin oppivat passuuttamaan sen sijaan että ratkaisisivat ongelmansa itse. Jos täällä olisi Mummeliisan kaltainen ihminen, kysyisin heti hoitopaikkaa, jotta lapset saisivat kasvaa omana luovana itsenään. Näiden asioiden kanssa ihmiset ovat eri linjoilla ja saavat olla, mutta itse haluan kasvattaa lapsilleni "kantavat siivet" niin kuin Mummeliisa upeasti asian ilmaisee. Kyse ei siis ole laiskuudesta, kun kaksivuotiaani on lähtenyt tuohon pihaan leikkimään.

[quote="kotiäiti";26266901]mummeliisalla esimerkiksi on ihan toisenlaiset kuviot ja sitten viitsii täällä mainostaa pienten lasten ulkoilua yksinään. Ketjussa käsittääkseni alunperin kysyttiin, että minkä ikäisenä lapsen voi antaa ulkoilla yksinään. Huom! Oikeasti, älkää ihmiset/äidit/vanhemmat mainostako tuollaista, että pienet lapset saisivat ilman aikuisen läsnäoloa tehdä mitä haluavat.[/quote]

tarkoitin tätä.

Minulla on 5- vuotias lapsi ja haen oikeaa juttua siinä minkäverran saa olla yksin ulkona. Olen päätynyt siihen, että kun näen terassilta missä on ( ja vilkuilen usein) niin saa mennä sille alueelle.
Asumme kaupungissa jossa suht rauhallinen piha, mutta välillä vierailee ohimennen jotain juoppoa ja isompaa lasta. Meillä on sellainen tilanne, että yksi perhe on antanut lapsensa olla yksin todella pienestä, isompien sisarusten hoivissa pieni. Tämä on kasvattanut tarvetta miettiä rajoja. Jos lapsella on isosisarus mukana on jokin turva vaikeinta on kun on yksi lapsi jonka täytyis pysyä muiden mukana, mutta turvassa. Joku kirjoitti jossain juuri ongelmasta jos paikalle tulee vanhempi lapsi joka kohtelee suojatonta pikkulasta huonosti. Oma lapseni oli kaukana ja isompi poika alkoi potkia onneksi näin ja juoksin paikalle. Se voiko päästää yksin on kiinni siitä missä asuu ja mikä on näköyhteys koko pihaan.
Itse musitan lapsuudesta, että meidät lapset lähetettiin pihaan, mutta meillä oli sisarukset turvana. Muistan kuitenkin, että lapsijoukon kintereillä pyöriskeli outo setä yli ystävälliseti, muistan kuinka tunsin vaistomaisesti vastenmielisyyttä. Elikkä aikuisten taholta voi tulla myös negatiivisia kokemuksia suojattomille lapsille. Tilanne on monesti myös niin,e ttä jos joku katsoo oman lapsensa perään ja moni muu ei tee sitä tulee tästä yhdestä näiden muidenkin kasvattaja.

Minun 5 vuotiaani saa ulkoilla omalla pihalla yksin, käyn välillä kurkkaamassa jos ei ole hetkeen pyöräillyt meidän talon edestä. Rauhallinen piha, leikkipaikka pienen metsikön vieressä, taloyhtiön toisessa päässä. Ei vaara autoista. Tarkat säännöt minne saa mennä. Ei metsään ilman vanhemman lupaa, ei asiaa taloyhtiön toiseen päähän missä parkkipaikka ja autotie. Toimii hyvin, lapsi on luonteeltaan rauhallinen ja kuuliainen ja erittäin tarkka säännöistä.
Vajaa vuosi sitten nuorempi sisar kuoli kun hoitava sukulainen jätti 1,5v hetkeksi yksin ulos kun kävi mökin sisällä ajatuksena että hän kuulee kun toinen leikkii sillä aikaa kun käy sytyttämässä saunan tai mitä lie. Lapsi hävisi pihasta ja löytyi etsintöjen jälkeen järvestä (olisi yhtä hyvin voinut olla syvä oja) Tuloksena hapenpuutteesta johtuva aivovamma, pysyvä tajuttomuus ja lopulta kuolema 4kk sairaalassa olon jälkeen. Kaikki käy nopeasti joten pitäkää huolta kullanmuruistanne jos lähellä on mahdollisia vaaran paikkoja, ojia, autoteitä yms. Olen kuullut monenmoisia valitettavia kohtaloita sen jälkeen vertaistukiryhmissä jotka olisivat olleet täysin vältettävissä jos pieniä lapsia oltaisiin valvottu paremmin. Ja se voi tapahtua myös sinulle, en minäkään olisi voinut ajatella että näin käy meille, eihän näistä valitettavista kohtaloista lue kuin lehdissä.

Yhteistyössä