Ohhoh, olipa hauska löytää täältä tää vanha ketju. Kun kirjoitin tänne aiemmin, niin lapsi oli vasta tilauksessa, mut nyt tää vauvahaave kieppuu mun sylissä varsin konkreettisena pienenä miehenä, eikä tahdo antaa äidilleen lakisääteistä lounastaukoa.
Etukäteen näemmä olen jonkin verran pelännyt omaa jaksamista, mutta äitiys on yllättänyt täysin, ja positiivisesti. Elämä lapsen kanssa on ollut helppoa ja antoisaa. Ei ollenkaan sellaista kuin mihin minutkin oli peloteltu. Meillä oli miehen kanssa kriisisuunnitelma, jolla oltais pärjätty vaikka minkälaisessa katastrofissa, mutta sitä ei sitten tarvittukaan, koska lapsi on ollut helppo ja hyväntuulinen sekä nukkunut hyvin.
Töiden kanssa kävi, kuten olin etukäteen ajatellutkin. Työnantaja toivotti tervetulleeksi töihin sitten taas joskus, kun lapsi on kasvanut, kunhan mulla on hankesuunnitelma ja rahoitus mukanani. Meillä oli hyvä, molemminpuolinen hyötysuhde sen aikaa kun se kesti, eikä kumpikaan jäänyt toiselle mitään velkaa. Hyvillä mielin sieltä lähdin.
Voin sanoa rehellisesti, että lapsen saaminen on ollut elämäni paras asia. Raskausaika oli vaikea, ja ehkä siksi lapsen synnyttyä on ollut helppoa olla äiti, vaikka tietynlainen kriisi ja pitkä prosessi se kuitenkin on. Mut sitä rakkauden ja onnellisuuden tunnetta, minkä oma lapsi herättää, en olisi mitenkään voinut etukäteen uskoa, enkä osaa sitä kuvailla. Jos kuvailisin, se olisi niin siirappista, että osalle lukijoisa tulis siitä pahoinvointia.

Jos vaan ollaan onnekkaita, niin näitä tulee meille vielä lisää, ja siksipä täällä taas haaveillaan.
Mut nyt olen voimakkaasti myös sitä mieltä, että jos ei lapsia halua, niin ei niitä pidä missään nimessä hankkia. Voin vaan kuvitella, kuinka ahdistavaa raskaus ja äitiys on, jos ei ole ollenkaan siihen valmis. Elämässä on paljon muutakin sisältöä kuin lapset ja äitiys. Mutta omalla kohdallani kaikki pähkäilyt ja miettimiset tuntuu näin jälkikäteen olleen vähän sivuraiteille. Ensinnäkin mietin kovasti, miten MINÄ muutun ja jaksan, ja miten minä pärjään! Nyt tuntuu ihan hullulta; enhän minä mihinkään tässä ole muuttunut, hiukan vaan jalostunut empaattisemmaksi, tehokkaammaksi ja rennommaksi. Ei äitiyteen voi hukkua, jos ei itse sitä halua.