Lapsilisät pois keski- ja suurituloisilta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miikkis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"miikkis"

Vieras
Miksi, miksi ei?

Minusta lapsilisät ovat yhteiskunnalle ISO kuluerä ja ihmiset, joilla on varaa säästää ne rahat lapsen tilille (säästivät sitten tai eivät), eivät niitä rahoja oikeasti tarvitse.

En keksi yhtään perustelua sille, miksi keski- ja suurituloisten pitäisi lapsilisät saada.

Tuli tuosta lapsen tili-ketjusta mieleen.

Ennen kuin tämä keskustelu menee pidemmälle: kerro hyvä ihminen euromääräiset rajat näille keski- ja surituloiselle. Koskisiko tämä koko perheen tuloja vai riittäisikö jomman kumman vanhemman isot tulot?

Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;25363144:
Mikä on mielestäsi tuloraja että henkilö on keskituloinen

Mikä se virallinen raja tällä hetkellä onkaan, en jaksa googlata, kun laiska olen.
Oma määritelmä: Ihminen, joka saa tarjottua lapsilleen terveellistä ruokaa, lämpimät ja puhtaat vaatteet, rakkautta, leluja ja virikkeitä ansiotuloillaan. Kaikkihan ei tätä tee, vaikka rahaa olisikin, mutta sitten ei olisi ainakaan rahasta kiinni.

Vähätuloisille ja köyhille lapsilisät antaisin joko suoraan tai haettavana etuutena. Heille kaikki lisäraha tulee tarpeeseen, lasten hyvinvoinnin takia ensisijaisesti.

Mietin vaan, kun nyt ollaan talouskriisissä ja leikataan paljon muualtakin, niin miksei sitten tästä?

Lisät pois vain kaikilta. Köyhien ei tarvi lisääntyä jos eivät pysty lasta elättämään. Pitkällä tähtäimellä luokkaerotkin tasoittuu kun persaukiset ei enää synnytä. Vai miten soli?

Tuet kuuluu kaikil,e ja ne rikkaat ne veroistaan maksaakin, eli hyvä että saavat jotain takas

[QUOTE="miikkis";25363178]Mikä se virallinen raja tällä hetkellä onkaan, en jaksa googlata, kun laiska olen.
Oma määritelmä: Ihminen, joka saa tarjottua lapsilleen terveellistä ruokaa, lämpimät ja puhtaat vaatteet, rakkautta, leluja ja virikkeitä ansiotuloillaan. Kaikkihan ei tätä tee, vaikka rahaa olisikin, mutta sitten ei olisi ainakaan rahasta kiinni.

Vähätuloisille ja köyhille lapsilisät antaisin joko suoraan tai haettavana etuutena. Heille kaikki lisäraha tulee tarpeeseen, lasten hyvinvoinnin takia ensisijaisesti.

Mietin vaan, kun nyt ollaan talouskriisissä ja leikataan paljon muualtakin, niin miksei sitten tästä?[/QUOTE]

Saisko sit keski ja suurituloiset verohelpotusta vai pitäiskö maksaa edelleen korkeita veroja jotta sosiaalietuudet pysyy pienenpituloisilla?

Helppo on huudella. Se, tämä ja toi maksu isommiksi suurituloisille. Sitten tuo etuus pois. Ja vielä voitaisiin vähän veroja kiristää suurituloisilta. Kukaanhan ei itse tietenkään tähän mystiseen suurituloisten ryhmään koe itse kuuluvansa.

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25363184:
Oujee, minä siis saan osallistua köyhien elättämiseen, mutten olisi oikeutettu samoihin tukiin. :popcorn:

Onhan niitä tukia paljon muitakin, eikä niistäkään rikkaille anneta mitään. :)

Tietenkään verohelpotusta ei jaeta, koska tämä on yhteiskunnalle säästöehdotus - mieluummin leikataan niiltä, joilla on valmiiksi, kuin vedetään pois lapsilta ja vanhuksilta, lakkautetaan terveuskeskuksia, yhdistetään kouluja jne.

[QUOTE="miikkis";25363178]Mikä se virallinen raja tällä hetkellä onkaan, en jaksa googlata, kun laiska olen.

Mietin vaan, kun nyt ollaan talouskriisissä ja leikataan paljon muualtakin, niin miksei sitten tästä?[/QUOTE]

Niin et otetaan vaan kaikki lisät keskitulosilta pois jotta nekin muuttuis sitten pienitulosiksi. Hyvä idea! Oli meinaa aika tiukkaa olla kotihoidon tuella ku ei saanu mitään hoitolisiä, kun meillä on kuitenkin aika isot lainanmaksut ja halusin hoitaa lapseni kotona.Niin ja lapsellehan ei oo järkee yrittää kerätä pääomaa että se ei ois pikavippikierteessä isompana.

Mää oon tähän ketjuun syypää. :D Ilmoitin tuonne lapsentili ketjuun säästäväni 4 lapsen lapsilisät heidän tileilleen se nähtävästi herätti närää aapeessa, ollaan kuitenkin pienituloisia mutta lapsilisät ei ole meille kulutus rahaa tai tulonlähde vaan ne ovat lastenrahaa heidän tulevaisuuttansa varten, itse olen nuorena joutunut puilla paljailla elämäni aloittamaan, aikoinaan päätin kun omat lapset teen turvaan heille jonkin sortin kivemman elämänalun, onko siinä jotain väärää?:(

[QUOTE="miikkis";25363209]Onhan niitä tukia paljon muitakin, eikä niistäkään rikkaille anneta mitään. :)

Tietenkään verohelpotusta ei jaeta, koska tämä on yhteiskunnalle säästöehdotus - mieluummin leikataan niiltä, joilla on valmiiksi, kuin vedetään pois lapsilta ja vanhuksilta, lakkautetaan terveuskeskuksia, yhdistetään kouluja jne.[/QUOTE]

Vedettäishän tuossa osalta lapsista pois. Eriarvoistettais lapset jo laitokselta lähtiessä.

[QUOTE="mona";25363216]Niin et otetaan vaan kaikki lisät keskitulosilta pois jotta nekin muuttuis sitten pienitulosiksi. Hyvä idea! Oli meinaa aika tiukkaa olla kotihoidon tuella ku ei saanu mitään hoitolisiä, kun meillä on kuitenkin aika isot lainanmaksut ja halusin hoitaa lapseni kotona.Niin ja lapsellehan ei oo järkee yrittää kerätä pääomaa että se ei ois pikavippikierteessä isompana.[/QUOTE]

Eikös se lainanmaksu kuulu maksaa omasta pussista, ei lapsilisillä?

Ei se pääoma estä lasta joutumasta pikavippikierteeseen, oppii vaan tuhlaamaan hillittömästi, jos ei suoraan sijoita esim. asuntoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;25363227:
Vedettäishän tuossa osalta lapsista pois. Eriarvoistettais lapset jo laitokselta lähtiessä.

Lapset eriarvoistuvat myös sillä, että toisilla on 18-vuotiaana tilillään yli kymppitonni, toisilla ei mitään. :)

[QUOTE="miikkis";25363209]Onhan niitä tukia paljon muitakin, eikä niistäkään rikkaille anneta mitään. :)

Tietenkään verohelpotusta ei jaeta, koska tämä on yhteiskunnalle säästöehdotus - mieluummin leikataan niiltä, joilla on valmiiksi, kuin vedetään pois lapsilta ja vanhuksilta, lakkautetaan terveuskeskuksia, yhdistetään kouluja jne.[/QUOTE]Jos tämä skenaario toteutuisi, minä vaatisin, että saan ruksata itse ne esmes vaikka kymmenen vaihtoehtoa, mihin minun verotuloni kohdennetaan, ei välttämättä osuisi ruksi kohtiin lapsilisät ja kotihoidontuki.

• Tykkää
Reactions: Black Diva´s
[QUOTE="vieras";25363222]Mää oon tähän ketjuun syypää. :D Ilmoitin tuonne lapsentili ketjuun säästäväni 4 lapsen lapsilisät heidän tileilleen se nähtävästi herätti närää aapeessa, ollaan kuitenkin pienituloisia mutta lapsilisät ei ole meille kulutus rahaa tai tulonlähde vaan ne ovat lastenrahaa heidän tulevaisuuttansa varten, itse olen nuorena joutunut puilla paljailla elämäni aloittamaan, aikoinaan päätin kun omat lapset teen turvaan heille jonkin sortin kivemman elämänalun, onko siinä jotain väärää?:([/QUOTE]

Se on väärää et "korvamerkityn"rahan menet säästöön laittamaan :)

[QUOTE="vieras";25363222]Mää oon tähän ketjuun syypää. :D Ilmoitin tuonne lapsentili ketjuun säästäväni 4 lapsen lapsilisät heidän tileilleen se nähtävästi herätti närää aapeessa, ollaan kuitenkin pienituloisia mutta lapsilisät ei ole meille kulutus rahaa tai tulonlähde vaan ne ovat lastenrahaa heidän tulevaisuuttansa varten, itse olen nuorena joutunut puilla paljailla elämäni aloittamaan, aikoinaan päätin kun omat lapset teen turvaan heille jonkin sortin kivemman elämänalun, onko siinä jotain väärää?:([/QUOTE]

Ei siinä mitään väärää ole, eikä se minussa sinänsä närää herättänyt.

Pohdin vain, että kun tällä hetkellä on tosi isoja säästöleikkauksia kaikkialla yhteiskunnassa käynnissä, niin miksi syydetään selvää rahaa sellaisille, jotka eivät sitä mihinkään tarvitse. Sinun tilanteeseesi ajatukseni ei edes vaikuttaisi, jos olette kerran pienituloisia. :)

[QUOTE="miikkis";25363235]Lapset eriarvoistuvat myös sillä, että toisilla on 18-vuotiaana tilillään yli kymppitonni, toisilla ei mitään. :)[/QUOTE]

Mutta ovat tuolloin hieman iäkkäämpiä kun suoraan laitokselta tulleet. Tuolloin on monesti eriarvoistuttu jo monista muistakin syistä kun vaan taloudellisen tilanteen myötä.

[QUOTE="miikkis";25363235]Lapset eriarvoistuvat myös sillä, että toisilla on 18-vuotiaana tilillään yli kymppitonni, toisilla ei mitään. :)[/QUOTE]

Säästäminen on sitten kai kiellettävä kokonaan ihan vaan varmuuden vuoksi jos ei pelkkä lapsilisän poistaminen riitä pahimpien penninvenyttäjien tapauksessa.

Yhteistyössä