Lapsilisät pois keski- ja suurituloisilta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miikkis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitä ihmettä te nyt tuohon takerrutte!!?! Aivan mitättömät palkkatulothan nuo on, alle tonni kuussa ja vielä verot :o Kyllä siihen voi opintotuen nostaa. On kyllä köyhää porukkaa täällä jos noita pidetään huikeina palkkatuloina, tsiisus menkää tekin töihin. 10000 vuosituloilla ei paljoa tarvitse tehdä niin voitte elää "rikkaina" :laugh:

Luitko sä koko ketjua? Luit etkä silti tajunnut pointtia? Minä käyn töissä ja alle 10000 euron bruttovuosituloilla ja olen ap:n ja muiden mielestä niin rikas että lapsilisäni pitäisi antaa köyhille koska säästän ne :D

Tämä on halpa ja reilu systeemi näin, sillä myös isotuloisilla aiheutuu valtavia tulonmenetyksiä lasten hankkimisesta verrattuna vastaavatuloiseen lapsettomaan perheeseen. Siinä vaiheessa kun aletaan tsekkailla satojen tuhansien ihmisten tuloja joka vuosi 18 vuoden ajan per lapsi, niin kaikki tavoitellut säästöt ovat menneet byrokratiaan.

[QUOTE="miikkis";25363178]Mikä se virallinen raja tällä hetkellä onkaan, en jaksa googlata, kun laiska olen.
Oma määritelmä: Ihminen, joka saa tarjottua lapsilleen terveellistä ruokaa, lämpimät ja puhtaat vaatteet, rakkautta, leluja ja virikkeitä ansiotuloillaan. Kaikkihan ei tätä tee, vaikka rahaa olisikin, mutta sitten ei olisi ainakaan rahasta kiinni.

Vähätuloisille ja köyhille lapsilisät antaisin joko suoraan tai haettavana etuutena. Heille kaikki lisäraha tulee tarpeeseen, lasten hyvinvoinnin takia ensisijaisesti.

Mietin vaan, kun nyt ollaan talouskriisissä ja leikataan paljon muualtakin, niin miksei sitten tästä?[/QUOTE]

Jos tän mukaan mentäis, niin kuka tämmösen arvion tulis suorittamaan? Vai lähettäiskö perheille joku kyselykaavake?

Ja nyt kun mietitään, että kenelle lapsilisät suotaisiin ja kenelle ei tulojen mukaan, niin otettaisiinko siinä jotenkin huomioon se, että loimaan keskustassa maksat vuokraa kolmen makuuhuoneen asunnosta 500 euroa kuukaudessa ja Helsingissä 1500 euroa kuukaudessa?
Voisin kuvitella, että Loimaalla pärjää helvetisti paremmin 1500 euron nettotuloilla kuukauden, kuin Helsingissä, vai olenko väärässä?
Eli jos nyt kovasti halutaan poistaa lapsilisät keksituloisilta ja varakkailta, niin eikö myös heillä tulisi huomioida menot?
Se mitä joku jo aikaisemmin sanoi, on se, että keskituloinen maksaa varmasti kaikesta ja sillä se tuntuu eniten persauksissa.
Toiseksi mä olen niiiiiiiiiiiiin kyllästynyt kuuntelemaan sitä, miten suomessa köyhiä sorretaan. Ihan tosi hei... varakkaat maksaa järjettömillä veroilla teidän elämisenne, niin eikö nyt olis syytä osoittaa jonkunlaista kiitollisuutta sensijaan, että te olette vaatimassa niitäkin pieniä etuuksia pois, mitä teidän hyväntekijöillenne maksetaan. Vai olisko parempi, että siirrytään jenkkien tyyliseen verotukseen? Tienaat mitä tienaat, niin maksat siitää 10% veroja ja persaukiset hoitakoot itse omat elinkustannuksensa, terveydenhuoltonsa, koulutuksensa ja kaiken muun.

Niin mua kiristää nä kaikki kiittämättömät ja lellityt ihmiset täälä. Ilmaseksi pitäis saada kaikki.

Me ollaan keskituloisia ja meillä kyllä ei mene lapsilisät säästöön. Palkka riittää lainoihin (reilu 100 000) ja laskuihin. Lapsilisät riittää ruokaan. Isompia ostoksia saa suunnitella ja miettiä. Välillä on todella tiukkaa mut selvitään kuitenkin.
Ja voin sanoa suoraan että pulassa oltais jos lapsilisät yhtäkkiä lopetettais.
Toisaalta molemmat maksaa palkastaan veroja. Miehen yritys maksaa veroja ja ne muutama tonni osinkoja mitä ollaan saatu menee verot ensin firmalta ja sit vielä meiltä..

Juu ei muuta ku enemmän tukia vaan kotona makaaville ja työssäkäyviltä kaikki pois. Siinä sitä on kannustusta keskituloisille kerrakseen.

Eikö kuitenkin ennemmin niin että lapsia "hankkivat" työssäkäyvät ihmiset jotka pystyy myös lapsia elättämään eikä niin että ne valmiiksi tukien varassa elävät tekee lisää ja lisää lapsia yhteiskunnan elätettäviksi?

Siis näinkö pitäisi joidenkin mielestä toimia, että hyvätuloiset maksaa veroja jopa 30% tuloistaan ja luopuvat lapsilisistä huonotuloisten eduksi.

Eli siis hyvätuloisten kustannuksella vielä enemmän mahdollistettaisiin huonotuloisten elämä???? Työssäkäynnistä pitää tehdä kannattavaa. Ei maksaa noin vain tukia huonotuloisille. Vaikka kaikenmoisia tukia ja palkkoja nostettaisiin kuinka niin aina on se joku joukko joka sitä rahaa saa vähiten ja valittaa. Työssäkäyvät itse tienaavat rahansa. Kaikilla on mahdollisuus opiskeluun ja työntekoon. Ei pidä valittaa asioista, joihin itse voi vaikuttaa.

Mä en ymmärrä mikä se ihmisissä sapettaa, jos toiset säästää lapsilisät ja antavat ne käyttöön sitten kun lapsi muuttaa pois kotoa, lapsen tarpeisiinhan ne silloinkin menee ja sitä vartenhan tämä etuus on olemassa.

Ihan vain esimerkkinä. Minulle koitui kahden lapsen äitiyslomista yli 20 000 euron tulonmenetykset. Lapsilisien on siis tarkoitus (lapsesta aiheutuvien menojen lisäksi) myös kompensoida näitä tulonmenetyksiä verrattuna vastaavatuloiseen lapsettomaan perheeseen. Toisin sanoen siis kannustaa myös työssäkäyviä ok/parempituloisia lisääntymään. Eikä siis mitään ökyrikkaita olla, mutta kun jostain tulorajoista puhutaan, niin helposti jos niitä laitetaan, ne koskevatkin sitten jo suurta osaa keskituloisiakin. Käyttöön lapsilisät ovat meilläkin tulleet.

[QUOTE="miikkis";25363557] Ihmettelen edelleen, onko lapsilisien leikkaamiseen keski- ja suurituloisilta muuta syytä kuin se, että keski- ja suurituloiset eivät halua? [/QUOTE]

No jos vaikka katsottaisiin hieman laajempaa kokonaisuutta kuin tätä yhtä yksittäistä (pientä) etuutta. Meillä on progressiivinen verotus joka rokottaa jo keskituloisia aikalailla rankemmalla kädellä kuin pienituloisia. Tämän lisäksi keskituloinen on oikeutettu maksamaan täydet hoitomaksut ja tulevaisuudessa myös täysimääräiset YLE-maksut, toisin kuin pienituloiset. Vielä kun otetaan huomioon asumistuet ja muut mitä keskituloinen ei saa niin kyllä alkaa olla jo kohtuus kaukana. Mutta joo, revitään vaan vielä vähän lisää keskituloisten selkänahasta niin kohta heistäkin tulee pienituloisia ja voidaan alkaa nyhtää suurituloisilta vielä vähän enemmän.

Mua ärsyttää ainaki kaikki kateelliset kitisijät jotka valittaa, että ei sais säästää lapsilisiä. Me ei olla suurituloisia, ei todellakaan ja säästetään silti se lapsilisä. Pärjätään kuitenkin näinkin. jos tulee tilanne, että tarvii käyttää se niin sitten käytetään.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;25363164:
Eihän se noin mee vaan äitiyspäivärahoista, kotihoidontuesta, sekä työttömyyspäivärahoista noi on maksettu :)

öö, miten niin? verorahoilla noi kustannetaan ja veikkaapa kumpi maksaa enemmän veroa 5000 euroa kuussa palkkaa saava vai sellainen joka saa vain kh-tuen?

Siis näinkö pitäisi joidenkin mielestä toimia, että hyvätuloiset maksaa veroja jopa 30% tuloistaan ja luopuvat lapsilisistä huonotuloisten eduksi.

Eli siis hyvätuloisten kustannuksella vielä enemmän mahdollistettaisiin huonotuloisten elämä???? Työssäkäynnistä pitää tehdä kannattavaa. Ei maksaa noin vain tukia huonotuloisille. Vaikka kaikenmoisia tukia ja palkkoja nostettaisiin kuinka niin aina on se joku joukko joka sitä rahaa saa vähiten ja valittaa. Työssäkäyvät itse tienaavat rahansa. Kaikilla on mahdollisuus opiskeluun ja työntekoon. Ei pidä valittaa asioista, joihin itse voi vaikuttaa.

Niin ja miksi ihmisten edes pitäisi tienata yhtäpaljon? Kai se nyt on päivänselvää, että siivoojalla ja Elopilla saattaa olla hieman erilainen palkkataso?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;25365844:
Niin ja miksi ihmisten edes pitäisi tienata yhtäpaljon?

No ettei kenellekään vaan tule paha mieli... Ja koulutustasoa tai työkokemustahan ei myöskään arvoteta mitenkään kun mun vaan pitää saada saman verran kuin mun naapuri koska mä haluun. Ehkä Suomen kannattaisi siirtyä kommunismiin niin kaikilla olisi hyvä olla ;)

No ettei kenellekään vaan tule paha mieli... Ja koulutustasoa tai työkokemustahan ei myöskään arvoteta mitenkään kun mun vaan pitää saada saman verran kuin mun naapuri koska mä haluun. Ehkä Suomen kannattaisi siirtyä kommunismiin niin kaikilla olisi hyvä olla ;)

No niinpä... Ihan käsittämätön tapa ajatella, että kyllä mullekkin kuuluu, vaikka ei toi työnteko nappaa, mutta naapuri saa hyvää palkaa, niin tänne kans. Lapsilisä kuitenkin kuuluu kaikille. Ihan sama, jos sanottais, että hyvätuloiset ei saa ottaa äitiyspakkausta, että riittää köyhille.

[QUOTE="Tosimies";25363523]Pakko kysyä. Kuinka tyhmä oikeasti olet jos luulet että yksi hiihtopuku voi maksaa 3000 euroa?[/QUOTE]

Pakko kysyä, kuinka tyhmä oikeasti olet jos luulet ettei sellaisia hiihtopukuja olisi olemassa? :D

[QUOTE="Vieras";25363537]Kannattaisi varmaan alkaa lukemaan muutakin kuin otsikoita ja aku ankkoja. Ei kai kukaan voi olla niin tyhmä että luulee hiihtopuvun maksavan noin helvetisti.

Ei tämä kyllä tullut yhtään yllätyksenä, nehän ne mekastaa aina eniten jotka asiasta tietää vähiten...[/QUOTE]

LOL tuommoinen kimpaantuminen on nimenomaan paljastaa keskustelijan puutteet tietyillä osa-alueilla....aloittaja on niitä harvoja asiallisia keskustelijoita :)

Ihan perusperusmatematiikalla, 3000/200 = 15 euroa, ei sekään taida ihan riittää hiihtopukuun? Ehkä käytettyyn, mutta tuskinpa semmoisia kansanedustajille ostettaisiinkaan :) Myöhemmin tulikin sitten ilmi että niitä ei ostettu kaikille, mikä selittää summan suuruuden.

[QUOTE="miikkis";25363232]Eikös se lainanmaksu kuulu maksaa omasta pussista, ei lapsilisillä?

Ei se pääoma estä lasta joutumasta pikavippikierteeseen, oppii vaan tuhlaamaan hillittömästi, jos ei suoraan sijoita esim. asuntoon.[/QUOTE]

Eikös lasten elatus ja yleisestikin toimeentulo tulisi hankkia omista tuloista eikä tulonsiirroista valtiolta? Miksi katsotaan, että tukien varassa eläminen olisi jotenkin normaalia ja kunniakasta?

[QUOTE="mmm";25365808]öö, miten niin? verorahoilla noi kustannetaan ja veikkaapa kumpi maksaa enemmän veroa 5000 euroa kuussa palkkaa saava vai sellainen joka saa vain kh-tuen?[/QUOTE]

Ihanko totta? :o

Me kai ollaan keskituloisia, mutta ilman lapsilisää ei pärjättäisi. Yritän laittaa lapsilisän lasten tileille, mutta se ei tarkoita sitä että se kovin kauaa olisi säästössä. Joka kuukaisi ei väkisin osteta sillä lapsille jotain, vaan säästetään jos vaikka tulee isompia menoja lapsiin liittyen. Esim. lääkärikäynnit, vakuutukset, harrastukset, vaatteet...omasta palkasta ei meillä olisi näihin välttämättä varaa juuri silloin kun tarvetta on.

Juu kannatetaan ihan kypällä tätä. Tehdään myös siten et köyhille kaikki ilmaiseksi, ihan kaikki, keskituloisille kirjasto maksulliseksi, kaikesta mahdollisesta lisämaksua.. no yle-verokin nousee keskituloisilla et sekin auttaa tässä pyrkimyksessä...tehdään sellainen maailma et köyhällä ja keskituloisella on ihan sama summa käytettävissä kuukaudessa...ainoa ero näillä on sit et köyhä on kotona ja keskituloinen tekee töitä...

Yhteistyössä