Lapsilisät tulosidonnaisiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei todellakaan. Yhteiskunnassa on aivan liikaa tulosidonnaisia tukia jo nyt. Niitä pitäisi karsia, ei lisätä. Lapsilisien on tarkoitus tasata lastenhankinnan tuloja, ei tasata tuloja lapsiperheiden kesken. Siihen on monta muuta mekanismia. Itse olen todella, todella pienituloinen, mutta en jaksa ymmärtää tätä mikään-ei-riitä-ajattelua joka on suomen pienituloisten keskuudessa hyvin yleinen.

• Tykkää
Reactions: tiiru
[QUOTE="A P";24476366]Vielä jos saisin kommentteja tuosta pohtimastani asiasta. :) Olenko täysin väärillä ajatusteillä?

"Lapset jotka saavat tämän säästetyn summan aikuisuuden kynnyksellä, saavat periaatteessa köntän ilmaista rahaa. Ne lapset joille ei ole kyetty säästämään, ovat täysin omillaan ja joutuvat ottamaan opintolainoja ym.
Jos opiskelu ei onnistukaan ja jäädään "yhteiskunnan hylkiöiksi", menee luottotiedotkin hyvin helposti kun velkoja ei pystytä maksamaan."

Eli eriarvoisuutta lähdetään rakentamaan jo aivan pienestä pitäen.[/QUOTE]

Enemmän se eriarvoisuus rakentuu asenteista ja kasvatuksesta (tai sen puutteesta) kuin siitä, että toiset säästää lapsilleen rahaa ja toiset ei.

[QUOTE="lilla";24476415]Ei ole yhteiskunnan asia kerryttää kenenkään säästöjä.
Eli pois vain niiltä jotka ei niitä tarvitse.[/QUOTE]

Ja ne jotka tarvii, heille vain lisää vastikkeetonta rahaa yhteiskunnalta?

• Tykkää
Reactions: tiiru
Mun mielestä lapsilisiin pitäisi saada joku kerroin, joka ottaa huomioon asuinkustannusten eron eri paikkakunnilla. Erityisesti nyt, kun asuntolainan korkovähennystä leikataan. Nimittäin muut perustarvikkeet (bensa, ruoka, sähkö jne) on karkeasti ottaen saman hintaista eri puolilla maata, mutta asuminen maksaa etelässä ja isoilla paikkakunnilla moninkertaisesti joihinkin toisiin paikkakuntiin verrattuna. Lapsiperheillä kuitenkin asuminen muodostaa valtavan menoerän samalla kun tulot laskee perhevapaiden vuoksi ja lasten menot kasvavat. Joillain aloilla vaan työt on keskittyneet niin, ettei perähikiällä asuminenkaan ole mahdollista.

[QUOTE="A P";24476366]Vielä jos saisin kommentteja tuosta pohtimastani asiasta. :) Olenko täysin väärillä ajatusteillä?

"Lapset jotka saavat tämän säästetyn summan aikuisuuden kynnyksellä, saavat periaatteessa köntän ilmaista rahaa. Ne lapset joille ei ole kyetty säästämään, ovat täysin omillaan ja joutuvat ottamaan opintolainoja ym.
Jos opiskelu ei onnistukaan ja jäädään "yhteiskunnan hylkiöiksi", menee luottotiedotkin hyvin helposti kun velkoja ei pystytä maksamaan."

Ne perheet joissa laplisät laitetaan kokonaisuudessaan säästöön varmaan muutenkin säästäisivät lapsilleen rahaa. Minä olen superpienituloinen ja silti säästän lapselleni rahaa - aikuisuuden kynnyksellä voin antaa hänelle monta tuhatta euroa, kun pienistä puroista on kasvanut suuri joki, tai ehkä järvi, kun se raha on jäänyt sinne ;)

Eriarvoisuus lähtee enemmänkin elämänhallintataidoista. Hyvin toimeentulevat vanhemmat opettavat lapsilleen sellaisia arvoja ja asenteita joilla pärjää elämässään. Perheet joissa arvostetaan koulutusta ja työntekoa antavat paremmat lähtökohdat lapselle elämään. Perheet joissa vanhemmat osaavat käyttää rahaa oikein ja joissa lapsetkin opetetaan samoille tavoille ovat lapselle eduksi. Se nyt on selviö.

Etuudet pysykööt samanlaisina ku nytkin.

Onhan se epäreilua niitä kohtaan, joilla vuositulot 40tht, saavat verotuksen takia käteen saman ku lähempänä 30tht tienaavat. Eli mieluummin sit katottais nettotuloista.

Lisäks oon törmänny täällä perheisiin joissa on omat rahat. Yks sun toinen mamma valittaa, kun mies ei anna rahaa, ainoat omat rahat on kht ja lapsilisät, joista niistäkin pitää maksaa oma osa asumisesta, laskuista ja lastenvaatteista. Niin perkele ku näiltäkin sit vietäs osa lapsilisistä kansanedustajien palkkoihin niin siitähän se riemu repee.

Kaukaa haettua. Miten se on vähävaraiselta pois, jos jollain toisella on varaa säästää lapselleen opiskelurahastoa? Vaikka se rikas ei lapsilisää saisikaan, ei köyhällä silti olisi yhtään enempää rahaa laittaa lapsellensa säästöön. Ei rikkaan lapsilisä ole köyhältä pois.

Ei luottotiedot mene yhdeltäkään nuorelta siitä syystä, että naapurin nuori sai opiskelemaan lähtiessä isomman pesämunan. Ihan omaa tyhmyyttähän se on, jos luottotietonsa sössii. Ei siihen kyllä kenenkään lapsilisät mitenkään vaikuta :D

Siis tosissasko luulet että lapsilisien säästäminen lapselle vaikuttaa minkälainen rahankäyttäjä hänestä kasvaa? Voi jeesus sentään.
"Eli eriarvoisuutta lähdetään rakentamaan jo aivan pienestä pitäen" Ihme mielipide, tästähän juuri näkee millasena näät ihmiset jotka ei säästä lapselleen rahaa :D Se jos mikä on eriarvoisuuksien luokittelemista.
Lapsilisillä tuskin on minkäänlaista vaikutusta että se kultalusikkalapsi pärjää opiskeluelämän taloudellisesti eikä myöskään siihen, että opintotuella elävä päätyisi "yhteiskunnan hylkiöksi". Pienet on maailmankuvat sulla.

Lapsilisät kuuluvat mielestäni kaikille tasapuolisesti. Mä ansaitsen nettona noin vajaat 2000 e kk ja näin ollen en tietenkään ole oikeutettu minkäänlaiseen tukeen ja maksan täydet hoitomaksut yms. Mielestäni on kohtuutonta, että tämä ainoa tuki, johon olen oikeutettu, vietäisiin sekin pienituloisille.

Ja se, että joku säästää lapselleen rahaa, ei ole muilta pois. Jokainen tekee omat valintansa elämässään ja lapsille pystyy kyllä säästämään vähästäkin. Jos ei pysty, sitten lapsen on tehtävä niinkuin minunkin opiskeluaikana: käytävä töissä. Raha-asioiden ryssiminen on vain omaa tyhmyyttä ja elämänhallintaitojen puutetta.

Yhteistyössä