lapsilla eri silmienväri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kahdenemo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kahdenemo

Vieras
Onko muita, joiden lapsella tai lapsilla on täysin eriväriset silmät kuin vanhemmilla? Tarkoitan siis että molemmilla vanhemmilla samanväriset mutta lapsella eri.
Me ollaan miehen kanssa molemmat ruskeesilmäisiä mutta lapset, ainakin toistaiseksi, ovat sinisilmäisiä. Toinen on jo kaksi, toinen vuoden joten silmien värin vaihtuminen ei enää niin tod.näköistä vaikka suvussani onkin muutamia joiden silmät vaihtaneet väriä vielä 4-vuotiaana. Ei siinä muuten ole mitään, kauniit silmät lapsilla ja pääasia että näkee mutta ihmetyttää kovasti vaikka perimästä ja geeneistä jotain ymmärränkin ja tiedän sen olevan ihan mahdollista. välillä olen saanut aika suorasanaisia kommentteja ja ihmettelyjä, että miten voi muka olla kun isälläkin ruskeet silmät, ja onko tuollainen edes mahdollista..
yritä nyt siinä änkyttää, että on se mahdolllista kun lasten mummoilla molemmilla siniset silmät, ja joo, en ole hyppinyt vieraissa :headwall:

ihan tosi, ihmiset osaavat olla joskus aika ajattelemattomia..

mun muistaakseni lopullinen väri silmissä tulee esiin vasta parivuotiaana, syntyessä se on lähes kaikilla sininen...
meidän molempien lasten silmien väri on kutakuinkin sama ku meillä. mä tiedän kumminkin pari tapausta jossa lasten silmien väri on täysin eri ku vanhemmilla, jopa yhden lapsen jolla on toinen silmä ruskea ja toinen sininen.

Silmien värin aiheuttaa perintötekijät eli alleelit. Ruskea silmäisyys on peittävä alleeli ja sinisilmäisyys peittyvä alleeli. ruskea silmäisillä siis voi olla sinisilmäisyyden geeni piilevänä, mutta sinisilmäisellä ei voi olla ruskeasilmäisyyden geeniä, koska se tulisi aina näkyviin.

Siis jos ihmisellä on ruskeasilmäisyyden geeni tulee se aina näkyviin -ruskeina silminä. JOs teillä vanhempina on tämä tilanne että molemmilla on piilevänä sinisilmäisyyden geeni (Onko isovanhemmilla sinisiä silmiä? JOs on niin sinisilmäisyyden geeni löytyy varmasti), voi lapsi periä molemmilta vanhemmilta tuon sinisilmäisyyden geenin ja näin ollen olla sinisilmäinen.
IHmisellä on kaksi silmän väriin vaikuttavaa geeniä, toinen peritty isältä ja toinen äitiltä. Sukusolujen jakautuessa jää jokaiseen sukusoluun jompi kumpi geeni. (Mummon tai ukin geeni)

Kun taas kaksi sinisilmäistä ei voi saada ruskeasilmäistä lasta ellei ole tapahtunut geenimutaatioita. Vaikeasti selitetty, mutta joka tapauksessa olkaa huoleti, kaksi ruskea silmäistä voi saada sinisilmäisen lapsen :)

Jeps!

Täällä on tyttö, jonka molemmilla vanhemmilla on ruskeat silmät ja tumma tukka. Tytöllä on vihreät silmät ja vaalea (tosin nyt alkanut vähän tummumaan) tukka. Ikää 8v. Jos ei tyttö olisi aivan isänsä näköinen, niin vähän pistäis miettimään, että missä on äiti vieraillut.. :D

varmaan johtuu niistä piilevistä geeneistä.meillä kans on molemmilla ruskeet silmät ja kummankin toisella vanhemmalla ja toisella siniset.nyt sitten meitin kaksosilla on toisella siniset ja toisella ruskeat silmät.

Mein 2-vuotisella tytöllä on täysin tumman ruskeet silmät ja pikkusiskolla, ikää 6kk, on ihan siniset. Kummallakaan meistä ei ole sinisiä eikä ruskeita silmiä vaan mulla on vihreet ja miehellä vihree-ruskot.

Terve! :)

Mun käsittääkseni silmien värin periytymisestä ei mitään varmaa voi etukäteen ennustaa ja saman perheen lapsella voi tosiaan olla keskenään myös eri väriset silmät, vaikka vanhemmat olisi esim. sinisilmäisiä. vanhemmilta periytyy tietty määrä pigmenttiä, jotka järjestyy sitten tietyllä tavalla kaikilla lapsilla.

Bilsan opettajani sanoi, että koulukirjoissa silmien värin periytyminen esitetään koulukirjoissa paljon yksinkertaisemmin kuin miten se tapahtuu todellisuudessa.

Ikävää, että olette joutuneet kohtaamaan moisia ennakkouluuloja. Ei varmaan tunnu kivalta selitellä asiaa vieraille. :)

Mun vanhemmilla ja kahdella pikkuveljellä on siniset silmät, mutta mulla ne onkin vihreenruskeensinertävät. Joukossa on myös hieman harmaata.
Isän sukulaiset jo epäili, että äiti on käynyt vieraissa, mutta nää mun silmien väri tulee just viiden sukupolven takaa.

Periaatteessa ei ole olemassa kuin kahdenvärisiä silmiä: sinisiä ja ruskeita. Muut (vihreät, harmaat jne) ovat sinisen värin muunnoksia.

Silmän väriä määrää geenipari, joista toinen tulee isältä ja toinen äidiltä.
Silmät ovat siniset (tai joku muunnosväri), kun molemmat pareista ovat sinisiä eli sekä äiti, että isä on siirtänyt sinisilmäisyyden geenin lapselleen.
Silmät ovat ruskeat, kun joko molemmat tai vain toinen on ruskeasilmäisyyden aiheuttava geeni. Eli jos toinen geeniparin geeni on sinisilmäisyyden aiheuttava ja toinen ruskeasilmäisyyden aiheuttava, tulee lapselle ruskeat silmät.

Näin ollen, jos kerran molemmilla lapsen mummoilla on siniset silmät, he ovat siirtäneet lapsen vanhemmille (eli teille) välttämättä sinisilmäisyyden geenin. Vahemmat (eli te) ovat saaneet isiltään ruskeasilmäisyyden geenin, jolloin molempien vanhempien silmät siis ovat ruskeat. Te vanhemmat kumpikin olette antaneet lapsillenne sen "piilossa" olevan sinisilmäisyyden geenin eli molemmat geeniparin geenit ovat sinisilmäisyyden geenejä ja näin ollen lastenne silmät ovat siniset.

Teidän lapsenlapsillanne tulee olemaan siniset silmät silloin, jos lapsenne saavat lapsia sinisilmäisten kanssa. Jos lastenne puolisoilla on ruskeat silmät, lapsenlapsenne voivat olla joko ruskea- tai sinisilmäisiä.

Satun itse olemaan kahden ruskeasilmäisen sinisilmäinen lapsi, jonka kaikki sisarukset ovat ruskeasilmäisiä. Molemmissa isovanhemmissa on toinen puolisko sinisilmäinen (vaikkei tämä olisi edes välttämätöntä - kaksi ruskea silmäistä voi saada sinisilmäisen lapsen, vaikka isovanhemmatkin olisivat kaikki ruskeasilmäisiä) Kokemuksesta tiedän, että kaikilla ei "järki riitä" tätä teoriaa ymmärtämään, joten varmaan hamaan hautaan saakka saatte kuulla "leikkimielisiä" vihjailuja lastenne silmien väristä... \|O

Unohtakaa jo nämä koulun biologian tunnilla opitut pahasti vanhentuneet silmien värin periytymisopit. Värin periytyminen on paljon monimutkaisempaa kuin vielä 10 vuotta sitten tiedettiinkään. Mistään väriyhdistelmästä ei voi nykytietämyksen mukaan sanoa, että jonkin tietyn värin ilmeneminen jälkeläisissä on mahdotonta. En nyt jaksa hakea tähän linkkejä uusimmista tutkimustuloksista. Uskokaa vain viisaampaa suosiolla. Valitettavasti vanhentuneet opit elävät sitkeästi ihmisten mielissä.

Mun äitillä ja isällä on siniset silmät mutta mulle on periytynyt ruskeahkot. Äitini veljellä on ruskeat silmät joten oliskohan tullut sieltä kautta. Omalle lapselle tuli siniset niinkuin isällänsäkin on.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.02.2007 klo 14:40 kahdenemo kirjoitti:
Onko muita, joiden lapsella tai lapsilla on täysin eriväriset silmät kuin vanhemmilla? Tarkoitan siis että molemmilla vanhemmilla samanväriset mutta lapsella eri.
Me ollaan miehen kanssa molemmat ruskeesilmäisiä mutta lapset, ainakin toistaiseksi, ovat sinisilmäisiä. Toinen on jo kaksi, toinen vuoden joten silmien värin vaihtuminen ei enää niin tod.näköistä vaikka suvussani onkin muutamia joiden silmät vaihtaneet väriä vielä 4-vuotiaana. Ei siinä muuten ole mitään, kauniit silmät lapsilla ja pääasia että näkee mutta ihmetyttää kovasti vaikka perimästä ja geeneistä jotain ymmärränkin ja tiedän sen olevan ihan mahdollista. välillä olen saanut aika suorasanaisia kommentteja ja ihmettelyjä, että miten voi muka olla kun isälläkin ruskeet silmät, ja onko tuollainen edes mahdollista..
yritä nyt siinä änkyttää, että on se mahdolllista kun lasten mummoilla molemmilla siniset silmät, ja joo, en ole hyppinyt vieraissa :headwall:

ihan tosi, ihmiset osaavat olla joskus aika ajattelemattomia..

Heips!

Mulla ja miehellä ruskeat silmät, samoin esikolla mutta kuopuksella täysin siniset. Tosin, vielä voi vaihtua, mutta on kyllä meidän pieni blondi, että epäilen silmien värin muuttuvan. :) Esikoinen siis muutenkin tumma, samoin mies, mä olen siltä väliltä.

Yhteistyössä