Lapsilla (ja sitä myöten koko koulussa) oli taannoin eka et-tunti :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maomao
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

maomao

Aktiivinen jäsen
23.05.2010
4 535
12
38
Oli kuulemma hirveän hauskaa ja nyt toivovat, että sitä olisi joka päivä :D Nelosluokkalaisen mielestä oli ensin "noloa" joutua sinne uskonnon sijaan, mutta lopulta tuumasi, että nyt kaveritkin tahtovat et-tunneille ;)

Onneksi saatiin ryhmä järjestymään, siitä oli vielä viime vuonna vähän epävarmuutta. Mites muut et-opiskelijat, millaisia tunteja on ollut?

Noilla epeleillä on kaikilla ollut et alusta saakka. Mossad kertoi, että hänen koulussaan on nyt historian suurin et-tyhmä, n. 15 oppilasta, 7-9-luokkalaisia.
Ja ovat olleet hyvin tyytyväisiä kaikki et-opetukseen, -opettajiin ja -tunteihin.

Mun lapseni ovat pitäneet ET- tunneista. Kovin selkeää käsitystä tuntien kulusta minulla ei ole, mutta ilmeisen paljon siellä keskutellaan, sellaista ajattelua herättelevää keskustelua. Joskus on myös katsottu elokuvia. ja lapset kyllä ovat viihtyneet. Ja yksi parhaista asioista on lasten mielestä se, ettei heillä ole ollut ET-tunneilla kokeita.

Loogisena jatkumona et-tunneille oli Satsilla Protu-leiri. Mahtava kokemus kaikenkaikkiaan! Olivat todella keskustelleet ja pohtineet asioita. Suosittelen!

Aika rentoo tuntuu olevan. Puhuvat maailmanrauhasta, eri kulttuureista, väkivallattomuudesta, suvaitsevaisuudesta jne. Käyvät mielellään ET-tunneilla. Eivät ole koskaan esittäneet toiveita vaihtaa uskontotunteihin. Heillä käynyt mm. Ihmisoikeusliiton ihminen puhumassa jne.

Todella säälin lapsia, jotka et-tunneilla istuvat vain ja ainoastaan sen vuoksi, että vanhemmillaan on jotain hampaankolossa uskontoa vastaan. Mutta minkäs teet, jos pakanavanhemmat kasvattavat lapsistaan samanlaisia.

Todella säälin lapsia, jotka uskontotunneilla istuvat vain ja ainoastaan sen vuoksi, että vanhemmat uskovat johonkin. Mutta minkäs teet, jos uskovaisvanhemmat kasvattavat lapsistaan samanlaisia.

[QUOTE="äiti";24432092]en halua et lapseni osallistuvat sellaisille tunneille.[/QUOTE]

Miksi? Etkö halua, että lapsesi oppii maailman uskonnoista, etiikasta, ihmisistä?

Kiinnostavaa olisi tietää, missä päin Suomea vasta nyt saatiin ekat ET-tunnit?

T.et:läinen ekojen joukossa 80-luvun alussa

Ihan uteliaisuuden vuoksi kysyn vähän aiheen vierestä? Onko sellaisissa kouluissa, joissa et-opetukseen olisi tulossa vain yhden tai kahden perheen lapset, ollut painostusta saada vanhemmat luopumaan näistä tunneista? Ihan sillä kysyn, kun tiedän että ortodoksiperheiden vanhemmilta silloin tällöin saatetaan kysyä: "Eikö teille kävisi tämä normaali uskonnonopetus?" Tietysti tilanne on monessakin mielessä vähän erilainen, mutta siinä mielessä sama, että enemmistön edustajat kokevat joskus vähemmistön oppituntien järjestämisen jonkinlaisena ikävänä velvollisuutena josta yritetään luistaa.

Kyllä nuo et-tunnit varmasti olisivat hyviä myös uskonnon tunneilla käyville lapsille. Saisivat myös näkemystä ja ajateltavaa toiselta kannalta. En muista koska se nyt oli että vasta muista uskonnoista puhutaan enemmän uskonnon tunneilla ja sielläkin vain kovin pikaisesti. Luulisin, että et-tunnit tai muihin uskontoihin perehtyminen jo nuoremmasta lisäisi suvaitsevaisuutta.

Ps. oma koululainen siis on mukana uskonon tunneilla.

Me ei kuuluta kirkkoon mutta lapset käy tavisuskonnon tunneilla, se on aine josta saa helpolla hyvän numeron ja on lähinnä yleissivistävää, vai onko jossain vielä uskonnonopetus jotenkin tunnustuksellista?
En väitä etteikö et:kin olisi hyvä aine mutta meillä mennään näin (yhtenä syynä myös käytännön helppous: ei tule hyppytunteja keskellä päivää yms)

Kun minä olin nuori, ei siellä ET-tunneilla montaa kävijää ollut. Ja kyllä sen takia meinattiin pitää vähän erilaisena, kun siellä kävi (minä siis olin niillä tunneilla).
Olettaisin kuitenkin, että nykyään jo olisi ryhmät kasvaneet, kun (ev.lut) uskonnon merkitys vähenee ja kirkosta erotaan minkä keritään.
Toivottavasti sitten kun oma poika on koulu-iässä ei enää pidettäisi outona kirkkoon kuulumattomuutta. :)

Kun minä olin nuori, ei siellä ET-tunneilla montaa kävijää ollut. Ja kyllä sen takia meinattiin pitää vähän erilaisena, kun siellä kävi (minä siis olin niillä tunneilla).
Olettaisin kuitenkin, että nykyään jo olisi ryhmät kasvaneet, kun (ev.lut) uskonnon merkitys vähenee ja kirkosta erotaan minkä keritään.
Toivottavasti sitten kun oma poika on koulu-iässä ei enää pidettäisi outona kirkkoon kuulumattomuutta. :)

Miä olen suuresti ihmetellyt sitä että poika on ollut päiväkodissa, eskarissa, ekalla ja nyt tokalla edelleen ainoa ryhmästään joka ei kuulu kirkkoon, osallistuu kyllä uskonnontunneille koska itse haluaa niin =) Ei myö missään Helsingissä asuta mutta ei nuo mitään pieniä ryhmiä ole olleet..

On tähän asti ollut jotain mistä ainakin tytär on pitänyt. Ovat keskustelleet, pohtineet moraalia, oikeaa ja väärää, etiikkaa, käyneet läpi muita uskontoja, erilaisuutta jne, tehneet aiheista esitelmiä jne. Nyt tyttäreni sanoi, että aikovat katsoa Little Miss Sunshine -elokuvan seuraavilla kerroilla.

Minun siskoni sai aikoinaan et-opetusryhmän perustettua lastensa kouluun ja ihan vetoamalla lakiin, koska koulu oli vain haluton järjestemään et-opetusta. Siihen asti siellä oli tyylinä ilmoittaa, että lapsesi kävelee keskenpäivää toiseen kouluun ja takaisin jos et osallistu uskontotunneille ja painostettiin/maaniteltiin ottamaan uskonto. Sinänsä huvittavaa, että kyseinen koulu oli edelläkävijä minun lapsuudessani tarjotessaan aidosti vaihtoehdoksi et-opetusta, jossa itsekin olin.

Ei ole ollut lapsista noloa tai epämukavaa istua et-tunneilla. Ryhmät ovat pieniä, kuten olettaa saattaa, mutta se parantaa vain mahdollisuutta keskusteluihin.

Minulle edes järjestetty et tunteja, kun itse kävin koulua enkä kuulunut kirkkoon. Meitä oli minun ikäluokassani kaksi kirkkoon kuulumatonta ja meillä oli vain vapaata uskonnontuntien sijaan.

Yhteistyössä