Lapsimorsiamia on jo yli 60 miljoonaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gluteus maximus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Sikke1:
:'( :x Järkkyä, että jotkut voivat myydä lapsiaan |O

Niin on. :( Tai oikeestaan ennemmin vielä järkkyä se, että jotkut ihmiset tuntee olevansa niin ahtaalla, että myy lapsiaan. :'( Ja varmaan tollainen "lapsi naimisiin"-päätös on helpompi tehdä, kun heidän kulttuurinsa ja yhteiskuntansa sen hyväksyy... Että jos alkaa rahat hupeneen, ja meet apua jostain kysyyn (tai mistäköhän tuolla edes apua saa ) niin sanotaan vaan että teillähän on tuo tyttö ja sekin jo melkeen 12... hyi kammotus. :$ Kyllä mä myisin ennen itseäni ku lastani, ei mikään mahti maailmassa sais mua naittaan tyttöäni jollekin aikaselle ukolle. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Totoro:

Niin on. :( Tai oikeestaan ennemmin vielä järkkyä se, että jotkut ihmiset tuntee olevansa niin ahtaalla, että myy lapsiaan. :'( Ja varmaan tollainen "lapsi naimisiin"-päätös on helpompi tehdä, kun heidän kulttuurinsa ja yhteiskuntansa sen hyväksyy... Että jos alkaa rahat hupeneen, ja meet apua jostain kysyyn (tai mistäköhän tuolla edes apua saa ) niin sanotaan vaan että teillähän on tuo tyttö ja sekin jo melkeen 12... hyi kammotus. :$ Kyllä mä myisin ennen itseäni ku lastani, ei mikään mahti maailmassa sais mua naittaan tyttöäni jollekin aikaselle ukolle. :/

niin....tämä on mielestäni kyllä tosi vakava ongelma.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
niin....tämä on mielestäni kyllä tosi vakava ongelma.

Niinpä. :/ Ja toi lapsimorsiammien määrä on aivan järkyttävä. Mutta niinku tossa aikasemminki pohdin, kulttuuri ja muut tällaset seikat määrää oikeesti hirveen paljon ihmisen elämässä. Kyllähän mekin täällä länsimaissa tehdään sellasta, mitä me ei periaatteessa niin haluttais tehdä, esim. viedään lapset päivähoitoon, vaikka mieluummin itse kasvatettais ja heitä hoidettais. Tietenkään tuo nyt ei sillätavalla ole verrattavissa, mutta ehkä he näkevät tuon "lapsen naittamisen" samanlaisena juttuna, että eihän se kivaa ole, mutta kun kaikki muutkin sitä tekee ja rahaakin on jostain saatava. Tulee jonkulainen "yhteiskunnan paine" siihen niinku mukaan.

Mutta siis kaikesta huolimatta olen täysin samaa mieltä sun kanssas, tuolle pitäisi ehdottomasti tehdä jotain, lapsiparat. :( Muutenkin tuo naisen asema, erityisesti nuorten tyttöjen asema, monissa maissa on jotain aivan kammottavaa.

... Mistä tulikin mieleeni, että pitäisköhän näin joulun kunniaksi liittyä johonki hyväntekeväisyysjärjestöön....

samoilla linjoilla olen..

Niinpä. Se mikä länsimaissa on lapseen sekaantumista ja niin ollen rikollista toimintaa, on monessa muussa maassa aivan arkipäivää. Esim. Saudeissa tytöstä tulee nainen sinä päivänä kun hänen kuukautisensa alkavat, vaikka sitten 10-vuotiaana, ja siitä eteenpäin hänen naittamisensa useimmiten vähintään isänsä ikäisen äijän kanssa tulee ajankohtaiseksi :(

Ei se vaan ole ihan noin yksioikoista, mitä tuosta jutusta olisi voinut päätellä. Paikoissa, missä kulttuuriin kuuluumorsiammen hinnan maksaminen on asialla myös toinen puoli; miehet on iäkkäämpiä naimisiinmennessään, koska eivät ole sitä morsiamen hintaa aiemmin pystyneet maksamaan.
Ei lapsimorsiamet poistuisi poistamalla vanhempien köyhyys, koska ne joillakin alueilla vaan on tapa. Tavat asuu syvemmällä kuin näkyvissä syissä.

Mä en halua edes kuvitella, minkälaista elämää nuo lapsimorsiamet joutuvat elämään. Kyllä siinäkin täytyisi olla jotain sääntöjä tuon ikärajan suhteen. Esimerkiksi, että edes alle 15-vuotiaita ei myydä vaimoiksi. Tai ainakin sen seksin kanssa pitäisi olla jokin ikäraja... Tai edes jotain!!! Tuo on niin uskomattoman ällöttävä juttu, että pienet tytöt joutuvat vaimoiksi vanhoille äijille.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Ei se vaan ole ihan noin yksioikoista, mitä tuosta jutusta olisi voinut päätellä. Paikoissa, missä kulttuuriin kuuluumorsiammen hinnan maksaminen on asialla myös toinen puoli; miehet on iäkkäämpiä naimisiinmennessään, koska eivät ole sitä morsiamen hintaa aiemmin pystyneet maksamaan.
Ei lapsimorsiamet poistuisi poistamalla vanhempien köyhyys, koska ne joillakin alueilla vaan on tapa. Tavat asuu syvemmällä kuin näkyvissä syissä.

Niin tosiaan, tuolta kannalta en oikeastaan asiaa olekaan ajatellut...
Eipä siis ihme, että tuollasia juttuja ei ihan kättä heilauttamalla poistetakaan.
Jos ongelmaan ois helppo ratkasu, niin eihän sitä enää oliskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mä en halua edes kuvitella, minkälaista elämää nuo lapsimorsiamet joutuvat elämään. Kyllä siinäkin täytyisi olla jotain sääntöjä tuon ikärajan suhteen. Esimerkiksi, että edes alle 15-vuotiaita ei myydä vaimoiksi. Tai ainakin sen seksin kanssa pitäisi olla jokin ikäraja... Tai edes jotain!!! Tuo on niin uskomattoman ällöttävä juttu, että pienet tytöt joutuvat vaimoiksi vanhoille äijille.

Peesi. Ei pysty suomalaisessa yhteiskunnassa eläneenä ymmärtämään miten joku 40-vuotias edes haluaa 11-vuotiaan vaimon itselleen. Kamalaa, miten loppuu tuonkin tytön lapsuus ja niin monien muiden.

Mulla on mielikuva että ainakin joissain kulttuureissa seksiin olisi ikäraja, ettei nyt heti 11v aleta sitä harrastamaan.. Ja jopa niin, että jos häät on kun tyttö on 8v, niin tyttö asuu vielä vanhempiensa luona joitain vuosia? En ole varma, mutta tällainen mielikuva on.

Meidän on helppo sanoa että ällöttävää, mutta se elämä on siellä niin erilaista muutenkin, että varmaan me ei täysin sitä tajuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Anna:

Mulla on mielikuva että ainakin joissain kulttuureissa seksiin olisi ikäraja, ettei nyt heti 11v aleta sitä harrastamaan.. Ja jopa niin, että jos häät on kun tyttö on 8v, niin tyttö asuu vielä vanhempiensa luona joitain vuosia? En ole varma, mutta tällainen mielikuva on.
Meidän on helppo sanoa että ällöttävää, mutta se elämä on siellä niin erilaista muutenkin, että varmaan me ei täysin sitä tajuta.

Juu, jossain on näinkin.
Ja tosiaan, kun ei täällä aoikein tajuta sitä -vaikka ei niin paljon ole aikaa kun ylemmissä sosiaaliluokissa täälläkin oli niin- että avioliitto on monessa kulttuurissa pelkkä taloudellinen tai poliittinen sopimus, ei sillä ole tunteiden kanssa mitään tekemistä.

Tässäkin ketjussa kun on teitä, jotka haluavat auttaa lapsia ja parantaa lasten oloja, niin tässä teille linkkivinkki:

http://www.pelastakaalapset.fi/index.php?id=33

=)

Yhteistyössä