Lapsiperheiden järjestö: Muutos kotihoidon tukeen on "hirveä päätös"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "näinpä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28928010:
Se todellinen tarkoitus oli lopettaa kotihoidontuen maksaminen viimeistään silloin, kun lapsi on 2 v. Ihan sama, mitä se äiti sen jälkeen tekee. Tästähän on puhuttu jo useamman vuoden ajan, että oikeutta kotihoitoon pitää lyhentää. Jokainen, joka omilla tai puolisonsa rahoilla edelleen on kotona, voi sen toki tehdä.

Korjaa toki jos olen väärässä, mut eikö kht nimenomaan luotu siksi, että sen maksaminen tulee halvemmaksi kuin päivähoitopaikan järjestäminen?

Liekö tuo asia sitten muuttunut?

Tiesitkö, että yrityksen avainhenkilö ei ole synonyymi miehelle, kuten ei myöskään johtaja tms. Naisia on myös avainhenkilöinä ja johtajina yms. tehtävissä, joissa ei voi jäädä vuodeksi tosta vain kotiin.

Miten niin tuntuu oudolta, jos yhteiskunta määrittelee, että miehen on "jäätävä" kotiin, kun yhteiskunta on jo määritellyt, että naisen on jäätävä kotiin vähintään äityisloman ajaksi.

Komppaan täysin. Samalla tavalla yhteiskunta määrittelee tällä hetkellä sen, että naisen on taloudellisesti kannattavampaa jäädä kotiin. Tuntuu vain unohtuvan se, että yhteiskunnan muodostamme me ihmiset.

Komppaan täysin. Samalla tavalla yhteiskunta määrittelee tällä hetkellä sen, että naisen on taloudellisesti kannattavampaa jäädä kotiin. Tuntuu vain unohtuvan se, että yhteiskunnan muodostamme me ihmiset.
Aivan totta. Mutta ne naispuoliset avainhenkilöt eivät ole tähänkään asti olleet kolmea vuotta lastensa kanssa kotona, joten hallituksen ei tarvitse kohdistaa heihin mitään toimenpiteitä. Nämä naiset toimivat jo nyt kuten on toivottavaa. Tämä "kepitys" koskee niitä naisia, jotka ovat sen 3 vuotta kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28928225:
Aivan totta. Mutta ne naispuoliset avainhenkilöt eivät ole tähänkään asti olleet kolmea vuotta lastensa kanssa kotona, joten hallituksen ei tarvitse kohdistaa heihin mitään toimenpiteitä. Nämä naiset toimivat jo nyt kuten on toivottavaa. Tämä "kepitys" koskee niitä naisia, jotka ovat sen 3 vuotta kotona.

Mitä tarkoitat naispuolisilla avainhenkilöillä?

[QUOTE="vieras";28928253]Mitä tarkoitat naispuolisilla avainhenkilöillä?[/QUOTE]
Siis niitä naispuolisia työntekijöitä, jotka ovat työpaikoillaan avainhenkilöitä. Eihän nuo avainhenkilöt läheskään aina ole miehiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28928266:
Siis niitä naispuolisia työntekijöitä, jotka ovat työpaikoillaan avainhenkilöitä. Eihän nuo avainhenkilöt läheskään aina ole miehiä.

No mutta sukupuolesta riippumatta heillä on varmasti älliä ja kapasiteettia päässä tehdä oikeita päätöksiä ja elää tulojen mukaisesti se pikkulapsivaihe, ettei tarvitse valittaa tai kituuttaa.

Sit voi kysyä, et mitä päätöksellä haetaan, koska säästöjä siitä ei synny.

Naisia työelämään? Mihin?
No minä en ole päätöstä ollut tekemässä, joten ei hajuakaan :D Mielestäni vähintäänkin dille päätös aikana, jolloin kortistossa on valmiina satoja tuhansia ihmisiä ja mollin sivuilla vapaita työpaikkoja muutama kymmenen tuhatta. Voihan olla, että tässä vaan saadaan naisia kokonaan kotiin, mene ja tiedä. Itse ainakin näen pienenä riskinä sen, että jotkut nuoret naiset alkavat tosissaan pohtia kotiäidin "uraa" ja siten jäävät tilanteeseen, jossa nk omaa rahaa ei ole kuin korkeintaan lapsilisät ja ovat taloudellisesti täysin riippuvaisia puolisoistaan. Vaikka mikäpä siinä, jos parisuhde voi hyvin. Oma äitini oli aikoinaan 17 vuotta kotiäiti eikä ollut mitään kotihoidontukia vielä keksittykään.

te äidit sekä isät jotka olette samaa mieltä siitä että kotihoidon tuen jakamisen tulisi jatkossakin säilyä perheen päätettävänä, allekirjoituksia osooitteeseen

http://www.adressit.com/allekirjoitukset/kodinhoidontuen_jakaminen_perheiden_paatettavaksi/start/3400

kertokaa asiasta muillekin!

[QUOTE="vieras";28928271]No mutta sukupuolesta riippumatta heillä on varmasti älliä ja kapasiteettia päässä tehdä oikeita päätöksiä ja elää tulojen mukaisesti se pikkulapsivaihe, ettei tarvitse valittaa tai kituuttaa.[/QUOTE]
No ovatko he tähän asti valittaneet tai kituuttaneet? Eivät. He toimivat kuten ovat toimineet tähänkin asti eikä tämä nyt tuleva muutos olekaan tarkoitettu heille vaan niille, jotka ovat sen kolme vuotta kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28928282:
No ovatko he tähän asti valittaneet tai kituuttaneet? Eivät. He toimivat kuten ovat toimineet tähänkin asti eikä tämä nyt tuleva muutos olekaan tarkoitettu heille vaan niille, jotka ovat sen kolme vuotta kotona.

Siis miten niin esimies asemassa oleva nainen synnytettyään lapsen ei jäisi hoitamaan tätä siihen saakka kunnes lapsi täyttää 3v.? Omassa lähipiirissäni nimenomaan nämä korkeasti koulutetut naiset ajattelevat lapsensa parasta ja osaavat tehdä ratkaisuja sen mukaan, mukaan lukien minä itse. Hyvä asema työelämässä ja korkea koulutus ei tarkoita tyhmyyttä ;)

[QUOTE="vieras";28928303]Siis miten niin esimies asemassa oleva nainen synnytettyään lapsen ei jäisi hoitamaan tätä siihen saakka kunnes lapsi täyttää 3v.? Omassa lähipiirissäni nimenomaan nämä korkeasti koulutetut naiset ajattelevat lapsensa parasta ja osaavat tehdä ratkaisuja sen mukaan, mukaan lukien minä itse. Hyvä asema työelämässä ja korkea koulutus ei tarkoita tyhmyyttä ;)[/QUOTE]
Esimiesasema ei ole synonyymi avainhenkilölle. Itse asiassa avainhenkilöt harvoin ovat esimiehiä, koska heidän ydinosaamistaan tarvitaan ihan muuhun kuin johtamiseen. Avainhenkilöt ovat siis työntekijöitä, joilla on sellaista erityisosaamista, mitä on hyvin vaikea korvata ja jonka puuttumisen vuoksi yritys tulisi kärsimään merkittäviä taloudellisia tappioita.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
[QUOTE="vieras";28928303]Siis miten niin esimies asemassa oleva nainen synnytettyään lapsen ei jäisi hoitamaan tätä siihen saakka kunnes lapsi täyttää 3v.? Omassa lähipiirissäni nimenomaan nämä korkeasti koulutetut naiset ajattelevat lapsensa parasta ja osaavat tehdä ratkaisuja sen mukaan, mukaan lukien minä itse. Hyvä asema työelämässä ja korkea koulutus ei tarkoita tyhmyyttä ;)[/QUOTE]

Ilmeisesti ne sukupuolielimet määrittävät sen tyhmyyden, esimiesasemassa oleva mies kun ei tämänkään ketjun mukaan tuohon kykene.

JOS kävisi niin hullusti, että meille tulisi joskus kolmas lapsi, niin vaikka se olisi vahinkoraskaus ehkäisystä huolimatta, olisi meillä miehen kanssa aikaa miettiä mitä tehdään. Voisi yrittää säästää ja mies voi ajoissa sopia työnantajansa kanssa mahdollisesta omasta osastaan kotona.

NYT se kirpaisii toisia perheitä, tulevaisuudessa on pakko ajatella vähän tarkemmin jos on niitä jotka haluaa lapset itse kotona hoitaa.

Yrittäjiä olen jäänyt tässä miettimään...

itse olen yrittäjän vaimo ja uudistus mietityttää minuakin,esikoisemme on nyt 1v ja uudistus tuskin hänen aikanaan tulee mutta entä jos tulee lisää lapsia...
mieheni yritys on pieni ja hän on olennainen osa yritystä voi olla työmaalla +10 tuntisia päiviä 30 päivää putkeen! työhän sinäänsä jatkuu kotona myös(tomisto hommat,paperi sotkut) työ on sellaista alaa johon itse en ole erikoistunut eli en voisi ottaa hänen paikkaansa ihan noin vaan ja en tiedä haluaisinko edes tehdä sitä työtä. tietty mieheni voisi laittaa työntekijänsä tekemään työt mutta sillon tarjonta vähenisi(meillä 3 työntekijää ja heilläkin pitää olla vapaapäivät yms työlain mukaset asiat) ja kun työn tarjonta vähenisi asiakkaatkin varmaan alkaisi miettimään muita vaihtoehtoja. miehen tulot estävät meitä saamaan muita tukia(työttömyskorvaus,tt-tuki) eli jos laittaisin mksun tarhaan 1.5votiaana jäisin silti rahattomana työttömänä kotiin.(tietty työtä voi etsiä jo etukäteen) .
mieheni myös joutuu puhumaan pitkiä tärkeitä työpuheluita ,mitenköhän sellanenkin onnistuisi kotona.
itse en tiedä kuinka kauan aijon olla koti -äiti mutta varmaan niin pitkään kun koen että esikoinen on kehitykseltään valmis hoitoon menemään, viellä en niin tunne. mutta ainakin pienyrittäjän on lähes mahottomuus jäädä pois työstäänsä.. siinä menee asiakkaat ja kaikki.

itse olen yrittäjän vaimo ja uudistus mietityttää minuakin,esikoisemme on nyt 1v ja uudistus tuskin hänen aikanaan tulee mutta entä jos tulee lisää lapsia...
mieheni yritys on pieni ja hän on olennainen osa yritystä voi olla työmaalla +10 tuntisia päiviä 30 päivää putkeen! työhän sinäänsä jatkuu kotona myös(tomisto hommat,paperi sotkut) työ on sellaista alaa johon itse en ole erikoistunut eli en voisi ottaa hänen paikkaansa ihan noin vaan ja en tiedä haluaisinko edes tehdä sitä työtä. tietty mieheni voisi laittaa työntekijänsä tekemään työt mutta sillon tarjonta vähenisi(meillä 3 työntekijää ja heilläkin pitää olla vapaapäivät yms työlain mukaset asiat) ja kun työn tarjonta vähenisi asiakkaatkin varmaan alkaisi miettimään muita vaihtoehtoja. miehen tulot estävät meitä saamaan muita tukia(työttömyskorvaus,tt-tuki) eli jos laittaisin mksun tarhaan 1.5votiaana jäisin silti rahattomana työttömänä kotiin.(tietty työtä voi etsiä jo etukäteen) .
mieheni myös joutuu puhumaan pitkiä tärkeitä työpuheluita ,mitenköhän sellanenkin onnistuisi kotona.
itse en tiedä kuinka kauan aijon olla koti -äiti mutta varmaan niin pitkään kun koen että esikoinen on kehitykseltään valmis hoitoon menemään, viellä en niin tunne. mutta ainakin pienyrittäjän on lähes mahottomuus jäädä pois työstäänsä.. siinä menee asiakkaat ja kaikki.

Sitten teidän on vaan pärjättävä ilman kht. Toisaalta jos olisit työttömänä ilman työttömyystukea, miten se eroaa, että hoitaisit lastasi ilman kht? Erona on vain se, että hoitaessasi lastasi säästyisi tarhamaksu

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28928313:
Esimiesasema ei ole synonyymi avainhenkilölle. Itse asiassa avainhenkilöt harvoin ovat esimiehiä, koska heidän ydinosaamistaan tarvitaan ihan muuhun kuin johtamiseen. Avainhenkilöt ovat siis työntekijöitä, joilla on sellaista erityisosaamista, mitä on hyvin vaikea korvata ja jonka puuttumisen vuoksi yritys tulisi kärsimään merkittäviä taloudellisia tappioita.

No heitä on lopulta aika vähän ja eihän kukaan ole korvaamaton.

[QUOTE="vieras";28928361]No heitä on lopulta aika vähän ja eihän kukaan ole korvaamaton.[/QUOTE]
Heitä on tosiaan vähän ja yritykselle on aika riskialtista jättää yhtään mitään erityisosaamista yhden ihmisen varaan. Koska kuka tahansa voi jäädä vaikka auton alle. Kukaan ei ole tosiaan korvaamaton, mutta varsinkin pienissä yrityksissä koko firma voi mennä konkurssiin, jos avainhenkilö ei olekaan enää käytettävissä.

• Tykkää
[QUOTE="vieras";28928352]Sitten teidän on vaan pärjättävä ilman kht. Toisaalta jos olisit työttömänä ilman työttömyystukea, miten se eroaa, että hoitaisit lastasi ilman kht? Erona on vain se, että hoitaessasi lastasi säästyisi tarhamaksu[/QUOTE]

niinhän siinä kävisi. mutta pointti oli se että ainakin pienyrittäjällä on mahottomuus jäädä kotiin tai hoitaa kotoonta käsin firmaansa.(ellei ole sellanen kotoonta käsin vedettävä firma) kyllähän se kun ylitetään tuloraja esim 100€ niin kyllä siinä pisteessä se 300e olis tervetullot. kai se on nyt hyvä alkaa totuttelemaan siihen että kaikkea ei saa ja joskus on vaan pakko vaikka kuinka pahalta tuntuis.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28928373:
Heitä on tosiaan vähän ja yritykselle on aika riskialtista jättää yhtään mitään erityisosaamista yhden ihmisen varaan. Koska kuka tahansa voi jäädä vaikka auton alle. Kukaan ei ole tosiaan korvaamaton, mutta varsinkin pienissä yrityksissä koko firma voi mennä konkurssiin, jos avainhenkilö ei olekaan enää käytettävissä.

Toi on taivahan totta.

Mut ton kht- päätöksen ymmärtäis, mikäli olis töitä tekijöitä vailla. Näin kun ei ole, niin toi on pelkkää rahansiirtelyä momentilta toiselle, joka ei auta mihinkään mitään.

Monet kunnat ovat jopa maksaneet koohooteehen kuntalisää, ihan sillä, että ei tarttis ylläpitää niin monia päivähoitopaikkoja. Mites nyt?

[QUOTE="vieras";28928303]Omassa lähipiirissäni nimenomaan nämä korkeasti koulutetut naiset ajattelevat lapsensa parasta ja osaavat tehdä ratkaisuja sen mukaan, mukaan lukien minä itse. Hyvä asema työelämässä ja korkea koulutus ei tarkoita tyhmyyttä ;)[/QUOTE]

Ah, taas päästiin siihen, että vain kolme vuotta kotona olevat ajattelevat lapsensa parasta ja kukaan muu sitten ei. Ja ovat näemmä vielä tyhmiäkin nämä ajattelemattomat.
Miten ihanaa itsensä ylentämistä :)

niinhän siinä kävisi. mutta pointti oli se että ainakin pienyrittäjällä on mahottomuus jäädä kotiin tai hoitaa kotoonta käsin firmaansa.(ellei ole sellanen kotoonta käsin vedettävä firma) kyllähän se kun ylitetään tuloraja esim 100€ niin kyllä siinä pisteessä se 300e olis tervetullot. kai se on nyt hyvä alkaa totuttelemaan siihen että kaikkea ei saa ja joskus on vaan pakko vaikka kuinka pahalta tuntuis.
Juuri näin. Systeri oli pienyrittäjä jo saadessaan lapsensa. Siskonpoika meni vieraalle hoitoon ollessaan 8 kk, tytär oli ensin 9 kk iässä 3 kk äitinä mukana töissä ja sitten meni 1 v iässä päiväkotiin.

Toi on taivahan totta.

Mut ton kht- päätöksen ymmärtäis, mikäli olis töitä tekijöitä vailla. Näin kun ei ole, niin toi on pelkkää rahansiirtelyä momentilta toiselle, joka ei auta mihinkään mitään.

Monet kunnat ovat jopa maksaneet koohooteehen kuntalisää, ihan sillä, että ei tarttis ylläpitää niin monia päivähoitopaikkoja. Mites nyt?
No mä luulen, että osa porukasta hoitaa lapsensa itse oli kotihoidontukea tahi ei. Osa taas haluaa palata töihin, mutta ei halua pientä lastaan ylisuuriin päiväkoteihin. Ja sitten tulee niitä naapurin Minnoja, jotka voidakseen olla kotona hoitamassa omaa Nooraansa ottavat yhden Nooran ikäisen hoitolapsen. Mikä taas sopii oikein hyvin niille, jotka menevät töihin, mutta eivät halua lastaan isoihin, häliseviin päiväkotiryhmiin. Eli tässä ei vastuuteta kansalaisia pelkästään kustannusten osalta vaan myös tarvittavan palvelun järjestämisen osalta, mikäli kunnan tarjoama palvelu ei kelpaa. Ihmiset ovat halutessaan yllättävän kekseliäitä :)

• Tykkää

Yhteistyössä