Lapsipula Suomessa. Mikä on sinun osuutesi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä olen ihmetellyt, että miksi älykkäät eivät ymmärrä lisääntyä. Hyvätuloiset ja korkeasti koulutetut pariskunnat tekevät tilastollisesti vain yhden lapsen.

Ymmärtävät olla lisääntymättä. Näinhän tämä on aina mennyt.

Vai ovat liian mukavuudenhaluisia? Asioilla on monta puolta ja itse tunnen pari akateemista pariskuntaa joista nainen on sanonut suoraan että lapsen halusi koska se vähän niinkuin kuuluu kuvaan, mutta ei halua enempää koska haluaa olla taas mahdollisimman pian vapaa omiin juttuihinsa ja yhden lapsen kanssa meneminen ja oleminen, sekä se kuuluisa hoitoon saaminen, on paljon helpompaa. Mietityttää onko tämä useammallakin jaettu mielipide.

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Liikaa kansaa koko pallolla. Ei pidä ajatella pelkkää omaa napaa.

Mun osuus on kyl hoidettu; 2 lasta pitää tän homman tasapainossa.
Peesi. Pitää ajatella koko maapalloa, eikä pienen Suomen pieniä ongelmia.

niin no, sen vakaan taloudellisen aseman voi hankkia ilman koulutustakin, eli hankkii vakituisen työpaikan ja lisääntyy siinä töitä tehdessä.. :snotty: näin mie oon tehnyt..
ja kyllähän sitä voi opiskella ja hankkia lapsia, niin on mun äitee tehnyt.. samalla kävi töissä kaupan kassalla ja hoiti 4 lasta kotona...
eli ei se tukien määräkään voi olla este..
sitä ei ole pakko tehdä valintaa joko lapset nuorena ja olla ilman työtä/koulutusta tai hankkia koulutus ja työ sekä olla ilman lapsia tai hankkia ne lapset yli 30v

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Minä olen ihmetellyt, että miksi älykkäät eivät ymmärrä lisääntyä. Hyvätuloiset ja korkeasti koulutetut pariskunnat tekevät tilastollisesti vain yhden lapsen.

Vai ovat liian mukavuudenhaluisia? Asioilla on monta puolta ja itse tunnen pari akateemista pariskuntaa joista nainen on sanonut suoraan että lapsen halusi koska se vähän niinkuin kuuluu kuvaan, mutta ei halua enempää koska haluaa olla taas mahdollisimman pian vapaa omiin juttuihinsa ja yhden lapsen kanssa meneminen ja oleminen, sekä se kuuluisa hoitoon saaminen, on paljon helpompaa. Mietityttää onko tämä useammallakin jaettu mielipide.
Ei kellään ole velvollisuutta tehdä lapsia. Ehkä korkeasti koulutetuilla on muutakin elämää kuin lisääntyminen.

Ihmisiä on liikaa.

Ei ole Suomessa ja sama ongelma on Euroopassa yleinen.

Noh, sitä voi sitten ottaa ihmisiä muualta. Ei niitä kannata itse kaikkia tehdä.

Sehän se, Suomeen pitäisi ottaa paljon enemmän maahanmuuttajia ellei syntyvyys nouse. Silti tätäkin vastustetaan. Miksi? Jäädään odottamaan että homma hoituu itsekseen tai suomalaiset kuolee sukupuuttoon?

Ap kysyy "Miten itse teit valintasi? Oliko tärkeämpää perustaa perhe vai saavuttaa vakaa taloudellinen asema kera vakituisen työpaikan?" ja tässäkin ketjussa suurin osa pälleistä vastaa tyyliin "3 lasta."

Itse tein valintani sen mukaan, mikä oli parasta lasten kannalta: odotin, että löydän sopivan miehen ja että meille molemmille tuli fiilis, että halutaan lapsia. Siinä vaiheessa olin toki jo yli tuon hedelmällisimmän iän, mutta saimme kuitenkin kaksi lasta. Uskon, että niillä on huomattavasti parempi elämä, koska niiden on annettu tulla vasta siinä vaiheessa, kun meidän elämässämme on ollut oikea aika.

Johan niitä lapsia tekis, mutta kun niitä ei tule nussimalla, vaikka itkua vääntäis ja kuinka Jumalalta armoa pyytää. :headwall:

Itse olisin ollut parhaassa mahdollisessa lisääntymisiässä, mutta kun niitä vaan ei tullut ilman hoitoja. Ja hoitoihin ollaan taas menossa, jos vain perse kestää.

Aivan. Tämä vain johtaa siihen, että tässä maassa älykkäiden määrä vähenee tällä menolla. Ja mihin kaikkeen se sitten johtaakaan.

myös kulttuurin ja kielen säilyminen jälkipolville on tärkeää, joten mielestäni suomalaisia on turha syyllistää maailman väkiluvusta. suurin syntyvyys ja väestökasvu löytyy ihan muualta, ja siellä sitä pitäisi rajoittaa.

meillä 3 lasta, lisää saisi tulla mutta eipä taida olla meidän sänkypuuhista kiinni.. :|

Ihmisiä on liikaa.

Noh, sitä voi sitten ottaa ihmisiä muualta. Ei niitä kannata itse kaikkia tehdä.

Sehän se, Suomeen pitäisi ottaa paljon enemmän maahanmuuttajia ellei syntyvyys nouse. Silti tätäkin vastustetaan. Miksi? Jäädään odottamaan että homma hoituu itsekseen tai suomalaiset kuolee sukupuuttoon?

Jos täällä vain maahanmuuttajat lisääntyvät, niin SUOMALAISET kuolevat äkkiä sukupuuttoon. Ei ne mamut ole suomalaisia.

Ihmisiä on liikaa.

No joku zimba zamba -heimon luku- ja kirjoitustaidoton jäsen tuskin korvaa eurooppalaisen koulutetun ja sivistyksen parissa varttuneen ihmisen!
Ei niitä ihmisiä noin vaan kannata roudata tänne, ellei halua alkeellista uskontoa, heimosotia ym. eläimellistä menoa mukanaan... Toinen asia sitten on, missä vaiheessa se valtava populaation vaan vyöryy tänne, kun elinolosuhteet käyvät muualla mahdottomiksi...

Ei kellään ole velvollisuutta tehdä lapsia. Ehkä korkeasti koulutetuilla on muutakin elämää kuin lisääntyminen.

Kuka puhuu velvollisuudesta? Ja miksei matalammin koulutetulla voi olla muuta elämää kuin lisääntyminen? Ei jaon aina tarvitse olla mustavalkoinen.

Yksi lapsi on ja toivottavasti tulee edes yksi lisää. Voisin adoptoida jos se olisi mahdollista.

Muoksi. unohdin vastata yhteen kysymykseen eli lapsen saaminen oli tärkeämpää kuin koulutus ja vakaa talous.

Alkuperäinen kirjoittaja Mie vain:
Jos täällä vain maahanmuuttajat lisääntyvät, niin SUOMALAISET kuolevat äkkiä sukupuuttoon. Ei ne mamut ole suomalaisia.

Kantaväestö ja maahanmuuttajat usein pariutuvat keskenään ja sitä kautta kyllä myös suomalaiset lisääntyvät, mutta joka tapauksessa ihmetyttää maahanmuuton vastustus ja samaan hengenvetoon ongelman vähättely ja nuorten äitien, saati sitten suurperheellisten parjaus.

Olen 24 v., mutta musta olen vielä ihan liian nuori hankkimaan lapsia. Joskus 30 v. tai rapiat tuntuu vähän oleellisemmalta. Noin siis mun kohdallani, etten ole mitenkään yleistämässä mitään :)

Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Musta Suomen, tai minkään muunkaan maan, väkilukua ei ole mitään järkeä yrittää väen väkisin kasvattaa tai edes pitää ennallaan.

Koko maailmaa ajatellen ei varmastikaan, mutta mitä tapahtuu Suomen taloudelle jos lasten määrä jatkaa laskuaan? Jaetaanko suomalaiset alkuun muualle Eurooppaan ja lakkautetaan koko maa, koska tulee hieman liian kalliiksi maksattaa miljoonan eläkkeet sadallatuhannella veronmaksajalla. Noin suhteessa, en tiedä lukuja.. Vai lakkautetaanko eläkkeet ja koko sosiaalijärjestelmä ja siirrytään Amerikan malliin?

Yhteistyössä