Lapsivesipuktio ja synnytyksen käynnistäminen n. rv 35-36

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mollie884
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mollie884

Vieras
Onko kokemuksia? Miten on vauvat pärjänneet kohdun ulkopuolella?
Mulla sikiön ison koon vuoksi lapsivesipunktio rv 35+2 ensi viikolla ja jos keuhkot ok niin seur. päivänä käynnistys ja alatiesynnytys. Hirvittää.
Entäs tuo punktio? Onko ihan kamala toimenpide? Miten tehdään ja kauan kestää? Sattuuko?
Joudutaan tekemään varmaan useampaan otteeseen jos keuhkojen kypsyttelyksi menee.. Jännittää myös noilla viikoilla synnytys että miten vauva siitä jaksaa..

Ei mitään punktioita tehty noilla viikoilla. Vedet meni ja seuraavana päivänä käynnistettiin. Pääsi vierihoitoon tutkimusten jälkeen.

Toisella kertaa on tehty lapsivesipunktio aikaisemmassa vaiheessa. Ei juuri pientä nipistystä pahemmalta tunnu, samalta kuin verinäytettä ottaessa tuntuu, kun neula menee ihon läpi. Vähän rupesi supisteluttamaan jälkeenpäin. Älä säikähdä sitä hervottoman jättimäiseltä vaikuttavaa neulaa. Se itse neula on tosi ohut, mikä menee mahan läpi, mutta se on suojaputkessa, mikä taas näyttää lähes ohuen sukkapuikon kokoiselta neulalta :D

Sen ikäinen pärjää jo hyvin :)
Tai yhtä hyvin kuin muutkin :)
Muitakin voi vielä väsyttää liikaa, ja tarvitsee vähän lisäravintoa nenäletkusta kun ei jaksa vielä imeä rintaa tarpeeksi pitkään. Tai saattaa tarvita sinivalohoitoa ihan niin kuin muutki vastasyntyneet. :)

Yleensä noilla viikoilla vauva pärjää jo hyvin ja jos kaikki menee hienosti, sairaalajakso jää lyhyeksi. Minulle tehtiin melkein samoilla viikoilla punktio. Se vie hiukan aikaa, koska lääkäri katsoo ultralla, että neula menee hyvin. Itse punktio on suht nopea, mutta mielestäni tuntui epämiellyttävältä. Punktion jälkeen laitetaan steriili lappu pistoskohdan päälle ja varmuuden vuoksi seurataan sikiön sykkeitä.

Ja unohtui laittaa, että vauvan vointia seurataan synnytyksen aikana. Jos vauvan vointi sallii, alateitse synnytetään monta raskausviikkoa pienempiäkin, joten viikot kohdallasi ovat oikein hyvät.

Omani syntyi spontaanisti alateitse 35+3. Painoa 2500g ja pituutta 47cm. Lääkäri kurkkasi mun olan yli syntymän jälkeen ja totesi, että suoraan osastolle mun kanssa vaan. Oltiin siellä pari päivää pidempään, kun alkoi neljän päivän iässä kellastumaan ja annettiin kahteen otteeseen sinivaloa. Vuodessa kiri kiinni (ja ylitti) kaikki kasvukäyrät eikä mitenkään ennenaikaiseksi aavistaisi. Ainoastaan alkuvaiheessa vaikutti, kun meni 2kk ennen kuin päästiin täysimetykseen. Pieni ei jaksanut vielä olla pitkiä aikoja rinnalla ja parin tunnein välin piti syöttää vuorokauden ympäri, että alkoi paino nousta.

Yhteistyössä