Lapsivesipunktio hematoomasta huolimatta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pipsa 3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pipsa 3

Uusi jäsen
27.04.2010
5
0
1
Onko kenellekään tehty lapsivesipunktiota kohdussa olevasta hematoomasta huolimatta?

Olen 38-vuotias odottaja rv:lla 19+6. Jäin kiinni alkuraskauden yhdistelmäseulasta riskiluvulla 1:250 (nt 1,3, mutta matala S-PAPP-arvo). Vuosin verta rv:lla 11 pari päivää, ja nt-ultrassa näkyi hematooma eri puolella kuin istukka (takaseinässä). Varasin ajan lapsivesipunktioon viikolle 15, mutta hematooma oli kooltaan 7 x 1,5 cm, minkä vuoksi näytettä ei suositeltu otettavan. Päätimme odottaa rakenneultraan, joka oli toissapäivänä keskussairaalassa. Hematooma olikin yllättäen pysynyt samankokoisena. Rakenteet olivat normaalit, ja lääkäri olisi kuulemma ollut valmis tekemään punktion eikä sen olisi pitänyt juuri nostaa 0,5-1 prosentin riskiä saada keskenmeno. Emme uskaltautuneet punktioon sillä hetkellä. Päätös punktiosta tulisi kuitenkin tehdä pian. Olo on todella ristiriitainen. Soittaessani tänään ajanvaraukseen hoitaja painotti suurempaa riskiä keskenmenoon hematoomasta johtuen eikä kuulemma varattua aikaa voi enää perua. En sitten varannut aikaa. Saisinko apua pohdinnoilleni täältä?

Hei!
Minä en osaa tuohon hematooma-asiaan kommentoida, mutta muuten tuohon riskilukuusi.. Sehän on juuri se riskiraja, jolloin tarjotaan mahdollisuutta jatkotutkimukseen. Eli riski siihen, että lapsella olisi kromosomipoikkeavuus, on 0,25%. Punktion riski keskenmenoon on siis suurempi. Itse miettisin vielä, varsinkin kun rakenteet olleet kunnossa. Vaikeita päätöksiähän nämä ovat, ja jokaisen omia. Kerrottiinko sinulle, kuinka matala S-PAPPA arvosi oli?
En kyllä ymmärrä tuota hoitajan kommenttia, ettei varattua aikaa voisi perua?

Toisaalla täällä on ketju sikiöseulonnoissa kiinni jääneille:

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/1279036-toisia-ns-sikioseulonnoissa-kiinni-jaaneita-vol-2-a/

Itse olen ainakin saanut tuolta paljon tukea pohdinnoissani =) Tsemppiä!

Hei,

Itse kärähdin alkuraskauden seulassa riskiluvulla 1:40 eikä istukkanäytettä saatu otettua rakenteellisista syistä. Lv-punktio otettiin rv 15 ja siinä huomattiin että kohdussa oli hematooma istukan vieressä.

lv-näytteen ottivat hematoomasta huolimatta. Eivät edes maininneet, että hematooma voisi nostaa keskenmenon riskiä. Hematooman koko ei kyllä ollut noin suuri kuin sinulla, enkä ollut vuotanut verta missään vaiheessa. Lapsivesi oli tuon hematooman takia hieman kellertävät ruskeaa.

Hematooma aiheutti kylläkin päänvaivaa tuloksien suhteen. Tuon hematooman takia jouduimme odottamaan kromosomitutkimuksen tuloksia melkein kolme viikkoa. Näytteestä ei voitu tehdä pika tuloksia, koska näytteessä oli sikiön solujen lisäksi minun solujani.

Kuten Maanu kirjoittikin niin nämä ovat vaikeita päätöksiä, ja jokaisen on tehtävä omat päätöksensä itse.

Paljon tsemppiä!

Hei, ja kiitos Maanulle ja SaCaLi:lle!

Tiistaina on punktio, ja olen vakaasti menossa siihen. Aikaa varatessani hoitaja oli ihan eri tuulella kuin edellisenä päivänä, eikä nyt kyseenalaistanut toivettani. Luotan siihen, että keskussairaalan lääkäri on pätevä arvioimaan tilanteen loppu viimein.

Olen lukenut lähes kaikki netistä löytämäni hematooma- ja punktioaiheiset ketjut. Hematooma+punktio -kokemuksia oli ehkä yksi tai kaksi, eikä keskenmenosta puhuttu niissä yhteyksissä.

Maanu: S-PAPPA arvoni oli 197 (normaalisti viikolla 9 n. 500...), mutta istukkahormoniarvo oli lähes normaali (49). Matala S-PAPPA on jollakin muullakin on ollut syynä korkeaan riskilukuun, ja joku on saanut yllätys-down -lapsen. Siinä siis suurin syyni punktioon. Jos punktio onnistuu, voisin henkisesti valmistautua tulevaan.

SaCaLi: hematoomani on ollut yli kuukauden samankokoinen eikä ole yhteydessä istukkaan. Pikatulosten saaminen lienee epävarmaa sitten minullakin.

Nyt vain ajatukset toisaalle - asioiden murehtiminen ei auta. Elämä antaa ja elämä ottaa.

Viimeksi muokattu:
Hei! Tiistaiaamun punktion tulokset soitettiin juuri ja helpotukseksi sain kuulla, ettei löytynyt trisomiaa ja sukupuolikromosomit olivat normaalit. Toivon, että raskaus jatkuisi mahdollisimman normaalina eteenpäin...

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä