Lapsuudenkotinne ruoat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maewest
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä syötiin kotiruokaa.
Joka pv lämmin ateria neljältä.
Riistaa löytyi pakkasesta. Sitä laitettiin monessa muodossa.
Perunaa oli joka aterialla. Keittoja ja makaroonilaatikkoa myös tarjottiin.
Pakkasesta löytyi myös kaikki marjat. Jälkkäreitä syötiin paljon.
Meillä leivottiin kaikkia hyviä. Niitä sai myös lapset syödä.
Limsaa oli tosi harvoin.
Joskus saimme kolmio tripin.

Salaatti puuttui pöydästä. Kaupassa ei silloin vielä myyty sitä nykyisessä mittakaavassa. Kesäisin kasvatettuin itse.

Ruuan suhteen oli todella hyvä lapsuus.

Vm. 82.

-Makarooniloota
-Kanankoivet + riisi
-Lihakeitto, makkarakeitto, jauhelihakeitto
-Possusuikalekastike + perunat
-Jauhelihakastike + perunat
-Kaalilaatikko

Salaattia ei ollut koskaan, leipä oli ruislimppu päälle voita ja joskus harvoin punaposki eedamia (se punainen pallo juusto) tai lauantaimakkaraa, jugurtteja oli ehkä kerran kuukaudessa, hedelmiä en muista että ois koskaan ollut tai edes kurkkua? En tiiä olenko vain unohtanut vai oliko tosiaan niin, ettei kasviksia tai hedelmiä ollut tarjolla. Äiti keitti aamuisin suklaamanna puuroa, jota inhosin, mutta pikkuveli sitä aina aamulla toivoi, itse oisin tahtonut tavallista kaurapuuroa. Karkkipäivää ei ollut ja joskus harvoin kun saatiin limukkaa, niin sekin lantrattiin vedellä, että riitti pidempään. Joskus herkuteltiin suklaapähkinävoilevitteellä ja voileipäkekseillä. Teepussiakin käytettiin useampaan kertaan. Marjoja kerättiin ja äiti leipo ihanat korvapuustit, se tuoksu kun astuu sisään ulkoa, nams, kylmä maito ja uunilämmin pulla.

42 v olen.

Peruskotiruokaa tehtiin. Äitini ei ollut mikään erityisen hyvä kokki. Perunaa ja ruskeaa kastiketta. Lihapullia, kuivia kyljyksiä, kokonainen broileri uunissa valmistettuna, kaalilaatikko, perunalaatikko, makkara- ja jauhelihakeitto, makaroonilaatikko, pakastesei mikrossa valmistettuna, verilettuja, jauhelihakastiketta, Italian pataa. Nämä muistan hyvin. Mikään äidin tekemä ruoka ei ollut erityistä herkkuani.

Sen sijaa kouluruokailuista muistan aina ihanat kaalilaatikon ja lindströmin pihvit. Parempia en ole missään muualla koskaan sen jälkeen saanut.

Vm 81:
Yleisimmin perunaa, jonka kanssa jauhelihakastiketta, kalapuikkoja, broileripyöryköitä. Nakkikeittoa, kalakeittoa, lihakeittoa. Joskus kesäisin hampurilaisia, jotka oli siis niitä kaupan esim. HK:n valmishampurilaisia ja itse lisättiin täytteet. Harvemmin sitten broileria ja riisiä tai jotain paistia. 90-luvulla tuli sitten pastat joita syötiin kyllästymiseen asti, "makaroonimössöä" eli makaronia, jauhelihaa, ketsuppia ja pakastevihanneksia -_- Vihanneksia oli aina, salaattia, kurkkua, tomattia, paprikaa. Omasta maasta oli kesällä perunaa, porkkanaa, tilliä, persiljaa, salaattiä, herneitä ja marjoja ja omenia.
Äitini vihasi ruuanlaittoa :D Isä ei laittanut ruokaa ollenkaan.

edit. Muita ruokalajeja mitä tulee mieleen oli makaronilaatikko, kaalikääryleet, nakit, ruispuolukkapuuro. Leipänä pääosin ruisleipää, joskus kauraleipää, v. - 93 lähtien myös leipäkoneella tehtyä täysjyvävehnäleipää. Jälkiruokia ei ollut ruuan yhteydessä, mutta erikseen äiti teki lettuja, maustekakkua, syksyllä omenapiirakkaa ja vappuna rahkapiirakkaa. Ja "pullaa" sillä leipäkoneella, mitä inhosin.

Limppaa oli ja jäätelöäkin pakastimessa melkein aina. Ja jotain jugurttia. Olen kuvitellut että mä söin terveellisesti lapsena, mutta en kyllä näitä syöttäisi omalle jälkikasvulle...

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä