Lasketaanko tällaiset pakkoajatuksiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Esim. jos mieleen tulee päivittäin erilaisia mielikuvia joita ei haluaisi ajatella ja jotka eivät ole todenperäisiä tai edes liity toisiinsa.

Henkilö kävelee vaikka kadulla ja näkee pienen lapsen niin hänen mieleensä tulee ajatus kuinka joku raiskaisi tuon lapsen.

Tai tummaihoisen naisen nähdessään henkilön mieleen tulee sana "neekerihuora!".

Tai kun henkilö lukee kirjasta sanan "impotentti" hän jotenkin yhdistää sanan Saatanaan. (Hän ei siis varsinaisesti ajattele että Saatana olisi impotentti vaan "ajattelee ajattelevansa", eli yhdistää kaksi käsitettä/mielikuvaa toisiinsa ilman sanoja) Sitten hän pelkää koko loppupäivän että "nyt mulle tapahtuu jotain yliluonnollista pahaa kun ajattelin Saatanan olevan impotentti! Olen muuttunut saastaiseksi!"

Kun hän lukee lehdestä että Maija Meikäläinen on ammuttu, hänen päähänsä tulee sana "Oikein sille paskalle!", vaikkei hän oikeasti tarkoittaisi niin eikä haluaisi ajatella tuollaista ajatusta.

Kyllä lasketaan. Jotenkin kyllä epäselvä kuva jäi tekstistä sen suhteen olisiko kyseessä muutakin kuin pakko ajatukset. Itselläni joskus yläasteikäisenä pakko ajatuksia. Esim aina kun näin raskaana olevan päähäni tulee mielikuva siitä että potkin häntä mahaan. Onneksi ovat menneet ohi, koska ovat todella inhottava seuralainen.

Ei varsinaisesti sinällään pakkoajatuksia, vaan tuollaisia ajatuksia voi tulla muutenkin mieleen. Jos selvästi toistuvaa ja niihin liittyy ahdistusta, niin sitten lasketaan häiriöksi. Oireita pahentaa vielä se, jos ajattelee, että ajatukset ovat jotenkin hävettäviä ja "pahoja" (vaikka oikeasti ihmiselle voi tulla mitä vaan mieleen ja voi olla pakko-oireita). Toisilla on taipumusta aivokemian vuoksi pakko-oireiluun ja stressi ja muut henkiset tekijät pahentavat oireita.

Kyllä mun mielestä. Mutta pakkoajatukset on ihan normaaleja. Mulla ainakin tulee ihan selkeästi stressitilanteissa tms.

Kaikista kamalimpia oli kun meidän vauva oli ihan pikkuinen ja huusi ja huusi ja mä vaan ajattelin "Kuole! Kuole!". Onneks ne meni ohi!!!

Noita ap:n kuvailemia pakkoajatuksia mullakin tuli, ennen raskautta, johtui varmaan osittain siitä kun koin lapsena seksuaalista väkivaltaa. Pelkäsin että teen omalle lapselle jotain. Raskausaikana tuli voimakas ajatus että "Jos joku joskus satuttaa mun lasta, mä tapan sen ihmisen omin käsin!" ja koko ajan on tarve suojella mun lasta kaikelta pahalta.