laskettelu rv.22

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alppimamma(ko)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alppimamma(ko)

Vieras
Onko kokemuksia ja mielipiteitä laskettelun "järkevyydestä" rv 22-23. Ollaan lähdössä pienelle hiihtolomalle parin päivän päästä ja mietin menenkö mäkeen vai en...? Toki haluaisin, mutta toisaalta en haluasi ottaa mitään riskiä - kaatumisen tai törmäämisen yms. riskiä.

Tällä hetkellä tuntuu, että murtsikat riittävät minulle, ja pian pitäis jo päättää että pakkaanko itelle ollenkaan mukaan lasketteluvehkeitä. Esikoisen kanssa mun aika menee pitkälti kuitenkin, mutta pieni halu olisi pari laskua tulla alas jossain välissä :).

Vatsa ei ole kovin iso, eli se ei ole esteenä, ja kunto muutenkin ihan hyvä. Neuvolassa kysyin asiasta ja hän vain totesi, että mene vain, kunhan et loukkaa....

..eikös laskettelu yleensä oo kiellettyjen lajien listalla heti alusta alkaen? Toki itse tiedät mitä teet ja ihan yhtä hyvin sitä voi kaatua kävellessä tai vaikka unissaan tippuu sängystä, jos liian varovaiseksi ryhtyy ;)

Itse asiassa ei ole kiellettyjen listalla...

Itselläni lumilautailu, ja vielä offari-sellainen, on kovin lähellä sydäntä, ja kevään alppireissu oli suunniteltu jo kauan sitten. Olen kysynyt asiaan monelta taholta, ja nykysuositus on että laskemista voi jatkaa samaan malliin kuin ennenkin "niin kauan kun housut mahtuu jalkaan", tietysti oman jaksamisen ja olon mukaan. Tai siis liikuntaa ylipäätänsä, mutta laskemista erityisesti kysyin. Ja tämä siis tietysti niin kauan kun raskaus etenee normaalisti, mutta ei kai nyt kukaan mäkeen lähdekään jos on jotain ongelmia.

Täss vielä suora lainaus Espoon terveyspalveluiden sivuilta;

Liikuntaa voi jatkaa rajoituksitta yli normaalisti sujuvan raskauden puoliväliin, noin 24. viikolle. Raskauden puolivälin jälkeen on syytä jättää tauolle ”rajut” lajit, tapaturma-alttiit ja kohtua voimakkaasti heiluttavat lajit sekä liikuntalajit, joissa kohtu voi joutua puristuksiin (esim. ratsastus, laskettelu, kamppailulajit). Liikkuessa voi käyttää vatsan tukena vatsaliiviä.

Sanoisin siis että mäkeen vaan jos siltä tuntuu, mutta ole varovainen. Ja sehän nyt on itsestään selvää =)

Itse plussasin pari päivää sitten, ja olen lähdössä kolmeksi viikoksi laskemaan hyvillä mielin. Katotaan nyt sitten miten sitä jaksaa ja mikä on olo muuten, mutta innolla odotan ainakin maisemanvaihdosta ja auringonpaistetta =)

Hyvää lomaa teille, alppimamma!

Alkuperäinen kirjoittaja *Helmi:
. Raskauden puolivälin jälkeen on syytä jättää tauolle ”rajut” lajit, tapaturma-alttiit ja kohtua voimakkaasti heiluttavat lajit

On tietenkin vähän omistakin laskutaidoistasi kiinni, kuin "tapaturma-alttiina" lajina laskettelua pitää. Pitää kuitenkin muistaa, että vaikka itse laskisi kuinka varovasti ja taiten, niin mäessä on voi olla muita "kohloja" eli tapaturma ei ole aina itse vältettävissä. Ja fakta on, että kasvavan vatsan myötä omakin tasapaino huononee. Itse laskisin kyllä laskettelun tapaturma-alttiiksi. Ainakin riskiä on enemmän kuin kävelyssä (viitaten tuohon "kävellessäkin voi kaatua").

Mutta ratkaisu jää itsellesi. Todennäköisestihän kaikki menee mäessäkin hyvin, mutta jos ei menekään, niin jälkikäteen voi tulla huolta ja harmia.

Hyvää hiihtolomaa murtsikoilla tai mäkisuksilla (=

terve,

Kyllä sitten uskaltauduin yhdeksi aamupäiväksi rinteeseen, mieheni lipulla menin ja oli KIVAA. Olin tietty varovainen eli pikkasen "harmitti" kun ei voinut laskea kovemmin, mutta näin ja koin ainakin mahtavia rinteitä.

Lisäksi sain pikkasen omaa aikaa esikoisen hoidolta, joka tietty lomallakin on pääasiassa äidin heiniä... kerran ehdin murtsikoitakin kokeilemaan ja ulkoilemaan PALJON! - joten kannatti lähteä!

hyvää hiihtolomaa kaikille,joilla se on vielä edessä!

Mä laskettelin pari viikkoa sitten alpeilla ja viikkoja oli silloin 23 ja hyvin meni. Kerran pyllähdinkin siellä mutta niin hiljaisesta vauhdista ettei tullut mitään vahinkoa. Laskin kylläkin normaalia rauhallisemmin ja hitaammin mutta kivaa oli silti!

Yhteistyössä