Laskisitteko 4-vuotiaan itsekseen kerrostalon pihaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Asumme siis kerrostalossa(alakerrassa) ja meillä 4-vuotias muksu.
Kerrostalon pihalla on leikkipaikka, johon ei ole näköyhteyttä mistään asuntomme ikkunasta eikä edes ulko-ovelta.
Naapurin lapset ovat käyneet useamman kerran pyytämässä lasta pihalle, mutta en ole päästänyt.
Muutaman kerran olen mennyt lapsen mukana ulos, kun mukulat ovat tulleet kysymään.
Lapset ovat kuitenkin katsoneet minua ihmeissään ja kysyneet että "aiotko sääkin tulla?" kun olen mukaan mennyt.

Siis MITÄ? Onko tuo kovin yleistäkin että tuon ikäiset ulkoilevat itsekseen?
Minä en todellakaan uskaltaisi päästää omaani ulos itsekseen, kun ei edes parkkipaikalla osaa autoja varoa ja MUUTENKIN, 4-vuotias!
Siis aivan pieni vielä ja kamalassa uhmaiässä, voisi saada päähänsä ihan mitä vaan eikä välttämättä osaisi edes tulla kotiin jos hätääntyisi yhtäkkiä!
Olen alkanut miettiä että olenko jotenkin ylisuojelevainen, vaikka järki kyllä sanoo että ennemminkin naapurin lapset ovat heitteillä..

Kertokaa,päästäisittekö TE tuon ikäisen pihalle yksinään?

EN IKINÄ.

Asumme hiljaisessa kaupungissa, en siltikään. Näkisin ikkunasta lapsen koko ajan, tosin tuossa pihassa on vain kiikut. Leikkikenttä 200m päässä joten en voisi valvoa. Sitten eskarilaisena saa alkaa liikkumaan hieman vapaammin.

en päästäisi. Meillä omassa pihassa (omakotitalo ) on nuo 5v ja 6v keskenään, mutta heitäkin vahdin ikkunasta ja tietävät, että pihasta ei todellakaan lähdetä pois. Tunnen lapseni niin hyvin, että tiedän, että eivät lähde (isompi on vielä tosi arka poika ja pienempi tekee juuri niin kuin isoveli sanoo )

4v ei todellakaan ulkoilisi yksin. ei ainakaan meillä.

En laskisi,varsinkaan kun ei ole edes näköyhteyttä leikkipaikalle.
Mun vanhempi tyttö täyttää 6 loppu kesästä,eikä ulkoile yksin,koska omaa erittäin vilkaan mielikuvituksen ja on erittäin vilkas...ei koskaan tiedä mitä lapsi saa päähänsä.

Meidän pihalla ulkoilee osa 3-vuotiaistakin ilman vanhempia (ainakin viime kesänä huomasin), mutta heillä on näköyhteys pihalle. Mutta näyttää nuo 4-5 -vuotiaat olevan ilman vanhempia ulkona. Osalla 4 -vuotiaista toinen vanhemmista ulkona, mutta ei kaikilla näytä olevan. Itse en vielä 4 -vuotiasta jättäisi yksin pihalle. Oman 3-vuotiaan kanssa ulkoilen aina niin, että olen itse mukana. En jätä hetkeksikään vielä näköpiiristäni.

Meillä on esikko viime kesästä halunu olla yksin pihalla. Täytti sillon just 4v ja tosi hyvin on menny. Kertaakaan ei ole ongelmia ollu. Meillä on ap:n kanssa sama tilanne et sisältä ei mistään nää pihalle.

Hyvä kun ap et laske yksin. Täällä on pihalla yksikseen lapset. Juurihan palomies viimeisessä hukkumisessa sanoi:"vahtikaa vanhemmat lapsianne". Onko kaikki niin uusavuttomia, etteivät tajua vahtia lapsiaan. Sitten itketään kun jotain sattuu.

Ei tässä kt:ssa voi edes tuota 5v päästää pihaan. Talon vierestä 3 sivulla menee tie ja ns. oleskelupihaa ei ole kuin hiekkaloota+2 keinua, ei ruohikkoaluetta lainkaan. Järvi tuossa kiven heiton päässä, että ihan porukalla ulkoillaan aina.

En päästä. Ja kyllä ne 4-vuotiaat, jotka tuossa pihassa yksin ulkoilevat ovat sitten ihan meidän muiden vanhempien peräänkatsottavina. :/ Ei ne muista tai usko ettei autotielle saa mennä, vaikka vanhempansa ovatkin sen kieltäneet. Toisekseen nuo pienet tarvitsevat aika paljon valvontaa siinä miten he kohtelevat toisia lapsia ja miten toiset lapset kohtelevat heitä. Jos siinä ei ole ketään aikuista valvomassa, niin pihalla vallitsee kyllä viidakon lait ja esimerkiksi pienempiä sorretaan armotta. Kun taas aikuisia on vaikka pienen välimatkan päässä katsomassa vähän perään, jää hulluimmat ideat toteuttamatta ja ilkeilystä saa suoraa palautetta. Siinä on hyvä paikka opetella käytöstapoja ja fiksua toimimista muiden ihmisten kanssa, kun aikuisia on paikalla.

Uusimmat

Yhteistyössä