Laskisitteko 4-vuotiaan itsekseen kerrostalon pihaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän poika on tosi kiltti ja tottelevainen. Viime kesänä hän oli 4v ja paljon yksin meidän kerrostalon pihassa. Mä näen kotoa koko pihan. Hän usein leikki vähän vanhempien lasten kanssa ja monesti sanoin, että pihasta ei saa lähteä ja hyvin pysyi sallitulla alueella. Koko kesänä ei tapahtunut mitään tavallisia kaatumisia lukuun ottamatta. Silloinkin joku isommista tytöistä saattoi lapsen kotiin. Kun oltiin meidän tuttavilla, joilla 4v poika ja omakotitalo, vahtimista oli paljon enemmän. Pojat kiipeilivät autotallinkatolle, juoksivat naapuritonteille jne.

Mun lapset on voinut päästää itsekseen pihalle 4-vuotiaina.

Ei ne autotielle tms menneet, eivätkä olleet valvomatta vaikka olivatkin pihassa itsekseen.

Mutta tää ei ole kerrostalo. Tuossa omalla takapihalla tai jossain muualla ikkunoiden alla ne ulkoili kesällä, takaovi auki, ja saivat juosta sisään & ulos miten lystäsivät.

Meillä talon molemmilla puolilla leikkikentät. Toiselle puolelle näkisin.
Poika 5½v. ei halua olla ulkona yksin.
Sen verran kulkee yksin, että kipittää meiltä kotoa viereiseen taloon mummun ja vaarin luokse. Tosin niin että mummu tai vaari katsoo ikkunasta. Heidän ikkunasta näkee meidän talon alaovelle. Meidän ikkunat toiseen suuntaan.
Kotiin hän tulee aina saattajan kanssa. Tulipas selvitys :D

Meidän 6-vuotias on nyt ensimmäistä kevättä kavereiden kanssa keskenään pihalla. On uskonut säännöt tosi hyvin eli ei ole lähtenyt pihalta minnekään eikä kenenkään mukana. Toki tämä on vielä harjoittelua ja mä ravaan noin minuutin välein ikkunassa, mutta näyttää ihan lupaavalta. Hänen paras kaverinsa asuu naapuritalossa ja heillä molemmilla on liikkumisalueena molempien talojen pihat. Mä näen kumpaankin pihaan hyvin ja ollaan myös tämän kaverin äidin kanssa vaihdettu numeroita.

Neljävuotiaana en olisi vielä missään nimessä päästänyt tyttöä yksin ulos, en hetkeksikään. Kaksi vuotta kasvua on saanut ihmeitä aikaan :).

Meillä lapsi 4,7vuotta ja Mummolla kun ollaan kylässä saa neiti itsekseen olla ulkona, ikkunasta 10m niin siinä on kiikut ja hiekkalaatikko. Ikkunasta aina vahditaan, ja hyvin on mennyt. Meidän koti pihassa ei saa olla itsekseen.

Kyl meidän 4vee ulkoilee yksin okt(maalla) pihalla. Nähdään jokapuolelle ja on teroitettu säännöt, mutta silti erittäin usein(lähes joka kerta) mennään mukaan ulos koska tykätään olla kaikki ulkona. 7vee poika ei tykkää olla yksin ulkona. Ap:n tapauksessa en todellakaan päästäisi 4v ulos.

En muista oliko lapsi 4 vai 5-vuotias, kun päästin pihalle yksin. Meillä suojaisa kerrostalon piha ja ikkunasta näen koko pihan. Alkuun vahdin ikkunasta koko ajan ja oli yksikseen lyhyitä aikoja (n. 15-30 min) ja kun huomasin, että ulkoilu onnistuu, sai pikkuhiljaa olla pidempään. Hyvin on aina sujunut, koskaan ei ole tarvinnut pelätä, että lähtisi pihalta pois. Lapseni onkin luonteeltaan hyvin tottelevainen ja tunnollinen. Riippuu siis pihasta JA lapsesta päästäisinkö vai en.

En meinaa uskaltaa päästää 6-vuotiastakaan yksin :( Ihan kiltti ja rauhallinen lapsi, mutta arastelee itsekin yksinään ulkoilua. Lisäksi meidän ulkoilupihan läpi kulkee epävirallinen oikopolku, josta kulkee jos jonkinmoista porukkaa. Ja meillä näkee sekä ikkunasta että parvekkeelta koko pihan mutta en vaan uskalla.

Meillä ok talossa päästän. Lapset on 7 ja 4, eivätkä koskaan ole lähteneet pihasta pois. Asiaa auttaa tietenkin ettei naapurustossa ole kavereita yms muita houkuttelevia kohteita. Ja pihalta kuuluu huuto sisälle (jos esim loukkaa).

Tässäkin voi käyttää maalaisjärkeä. Isossa lapsiporukassa en päästäisi neljä vuotiasta liikkumaan, on liian vietävissä muitten mukana. Rauhallinen piha ilman houkutuksia on eriasia ja jokainen tuntee oman lapsensa parhaiten.

[QUOTE="Paula";23640132]En meinaa uskaltaa päästää 6-vuotiastakaan yksin :( Ihan kiltti ja rauhallinen lapsi, mutta arastelee itsekin yksinään ulkoilua. Lisäksi meidän ulkoilupihan läpi kulkee epävirallinen oikopolku, josta kulkee jos jonkinmoista porukkaa. Ja meillä näkee sekä ikkunasta että parvekkeelta koko pihan mutta en vaan uskalla.[/QUOTE]

Tiedän tunteen :hug:. Mulla kesti kauan, ennen kuin uskalsin laskea lasta yksin ulos. Meidän piha on suht suojaisa (tuija-aita ympärillä), mutta vieressä menee kuitenkin tie ja meilläkin kulkee välillä jos jonkinlaista tallaajaa pihan poikki. Sen vuoksi tykkään enemmän, että tyttö on jonkun kaverin kanssa ulkona kuin ihan yksin. Ja silti juoksen edelleen parin minuutin välein ikkunassa tai parvekkeella eli ei tässä todellakaan minnekään torkuille mennä :).

Me aloitettiin yksinulkoilu niin, että tyttö sai jäädä pihalle yksin kun jompi kumpi meistä vei koiran tarpeilleen näköetäisyydelle. Sitten hän sai olla leikkipuistossa yksin kun koiran kanssa kierrettiin lenkkiä, joka meni taas näköetäisyydellä. Sitten sai jäädä ulos pihalle ensin ihan kymmeneksi minuutiksi, sitten vähän pitemmäksi aikaa... Nyt on iltaisin ulkona tunnin, pari ja yleensä vain silloin, kun siellä on muitakin. Ei hän oikeastaan edes viihdy ulkona ihan yksinään.

En päästäisi. 6v saa olla tossa meidän rivarin sisäpihalla yksin,siinä on leikkipaikka ja mulla suora näköyhteys sinne kun olkkarissa olen! Ja joka kerta ennenkuin lähtee pihalle niin pidän samat lätinät siitä miten pihasta ei saa lähteä,vieraiden mukaan ei saa lähteä jne.

[QUOTE="äiti";23640188]En päästäisi. 6v saa olla tossa meidän rivarin sisäpihalla yksin,siinä on leikkipaikka ja mulla suora näköyhteys sinne kun olkkarissa olen! Ja joka kerta ennenkuin lähtee pihalle niin pidän samat lätinät siitä miten pihasta ei saa lähteä,vieraiden mukaan ei saa lähteä jne.[/QUOTE]

Mä olen välillä miettinyt, että pitäiskö hankkia nauhuri :D Samat varoitukset tulee täälläkin ja jos vastaus on "joojoo", otan uudelleen siihen eteeni ja kysyn, että onko nyt varmana mennyt perille. Ja sitten tämä natsiäiti huutelee vielä parvekkeelta, että "oliko puhetta jalkakäytävästä? eeei ollut, vaan pihasta ja pihasta ei lähdetä!" :D Mut toistoa toistoa vaan, eiköhän se joskus mene perille. Ei saa lähteä minnekään, ei kenenkään mukana, ei saa koskea vieraisiin koiriin eikä saa tehdä tyhmyyksiä.

Mä olen välillä miettinyt, että pitäiskö hankkia nauhuri :D Samat varoitukset tulee täälläkin ja jos vastaus on "joojoo", otan uudelleen siihen eteeni ja kysyn, että onko nyt varmana mennyt perille. Ja sitten tämä natsiäiti huutelee vielä parvekkeelta, että "oliko puhetta jalkakäytävästä? eeei ollut, vaan pihasta ja pihasta ei lähdetä!" :D Mut toistoa toistoa vaan, eiköhän se joskus mene perille. Ei saa lähteä minnekään, ei kenenkään mukana, ei saa koskea vieraisiin koiriin eikä saa tehdä tyhmyyksiä.

Mä joudun kans välillä ottamaan lapsen eteeni ja "katsoppa nyt mua silmiin ja kuuntele!" kun tulee pelkkää joojoota, sit aina ikkunasta/takaovesta huutelen kommentteja ja kieltoja :D

Meillä on esikko viime kesästä halunu olla yksin pihalla. Täytti sillon just 4v ja tosi hyvin on menny. Kertaakaan ei ole ongelmia ollu. Meillä on ap:n kanssa sama tilanne et sisältä ei mistään nää pihalle.

Tiedätkö sinä mitä siellä pihalla tapahtuu? Kun omat lapseni olivat alle kouluikäisiä, asuimme kerrostalossa, jossa jotkut vanhemmat päästivät pieniä, 3-6-vuotiaita lapsia yksin pihalle. Alla muutamia esimerkkejä siitä mitä näille lapsien elämässä tapahtui silloin, kun he olivat omillaan.

Näitä lapsia tuli vastaan läheiselle ostarilla, jossa baarien vakioasiakkaat mm. pitivät heitä lemmikkeinään (taputtelivat, örisivät, tupakka kädessä heiluivat vieressä).
Isommat lapset sotkivat heidän leikkejään, heittivät hiekkaa päälle ja opettivat mm. kiroilemaan.
Isommat lapset veivät heitä mukanaan esim koteihinsa (ei aina kaikkein turvallisimpiin koteihin).
Lapset juoksivat parkkipaikalle, tielle, kiipesivät katoille - moni liikkui siis hengenvaarallisissa paikoissa.
Kerran löysin yhden 5-vuotiaan kädestä palavan tupakan ja kun kysyin mistä hän on sen saanut, hän kertoi yhden sedän antaneen sen.

Minä menin pihalle aina lasten kanssa yhdessä, jolloin näin mitä siellä tapahtui. Ajoin tietenkin sellaiset isot lapset pois, jotka käyttäytyivät huonosti ja pidin huolta niistä lapsista, joiden vanhemmat olivat jättäneet pienet lapsensa heitteille pihallemme.

Itsenäisen oloinen ja kiltti lapsi voi ajattelemattomuuttaan tai vieraan ihmisen houkuttelemana joutua suureen vaaraan. Lisäksi lapset, jotka jätetään yksin selviämään,oppivat vääränlaista itsenäisyyttä. Ensinnäkin sellainen itsenäisyys perustuu valheelle, koska lapsi ei oikeasti pärjää yksin. Toisekseen sellainen itsenäisyys on helposti "kyynärpäätaktiikkaan" perustuvaa, mikä kasvattaa lapsista helpommin alistajia/kiusaajia ja alistettuja/kiusattuja.

Nyt jos tuollaiseen törmäisin, veisin lapsen kotiinsa. Ja jos tilanne olisi jatkuvasti tuollainen, tekisin lastensuojeluilmoituksen.

En päsästänyt vielä 4v iässä yksin ulos. Asutaan rivarissa. mutta kyllä täällä muut päästää, ne 3-4v ikäiset sitten juoksee muiden mukana, kiipeilee palotikkailla yms mukavaa. ja ämmät makaa sisällä.

[QUOTE="vieras";23639429]Meidän poika on tosi kiltti ja tottelevainen. Viime kesänä hän oli 4v ja paljon yksin meidän kerrostalon pihassa. Mä näen kotoa koko pihan. Hän usein leikki vähän vanhempien lasten kanssa ja monesti sanoin, että pihasta ei saa lähteä ja hyvin pysyi sallitulla alueella. Koko kesänä ei tapahtunut mitään tavallisia kaatumisia lukuun ottamatta. Silloinkin joku isommista tytöistä saattoi lapsen kotiin. Kun oltiin meidän tuttavilla, joilla 4v poika ja omakotitalo, vahtimista oli paljon enemmän. Pojat kiipeilivät autotallinkatolle, juoksivat naapuritonteille jne.[/QUOTE]

No onneksi sun lapsi on vielä elossa vaikka onkin edesvastuuton paskapää äitinä.

Niitä joutuu muut vanhemmat vahtimaan ja ei mulla ainakaan ole halua vahtia toisten lapsia kun on omiakin. Yksikin 4v tyttö on niin säälittävä kun hakee turvaa aikuisista pihalla. Äitinsä on sisällä kun ei jaksa tulla ulos. Kun tulee pipi käteen niin näyttää ekana pihan aikuisille eikä mene äidilleen. On rukka joutunut 3v iästä selviytymään yksin. Äitinsä jossain osa-aikatyössä ja on muka niin väsynyt työpäivän jälkeen että ei jaksa tulla ulos.

Yhteistyössä