Lasta ei saisi palkita ruualla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hämmästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hämmästynyt

Vieras
Sanoo koulumme oppikirja.

Näkkileipää tai jälkiruokaa ei saisi käyttää palkintona tai rangaistuksena. Lapsi osaa itse määritellä, kuinka paljon jaksaa syödä.
Kuinka tämä muka käytännössä toimii??

Jos annan lapselleni esim. ruokalautasen ja näkkärin, menee näkkäri aivan varmasti ensin ja sen jälkeen ei enää ruoka maistu. Jos annan jälkiruoan, vaikka pääruokaa ei ole syöty, oppii lapsi nirsoilemaan ruuan kanssa ja odottamaan herkkuja.

Toiminko siis aivan väärin kun annan lapselleni monipuolista kotiruokaa ja jälkkäriksi esim. sitä näkkileipää JOS ruoka on syöty reippaasti. Kaiken huipuksi saatan usein jopa sanoa lapselleni, että jälkkäriä ei tipu, jos ruokaa ei syödä.

Paskamutsi?

Helppo nakki, meillä ei syödä leipää ruoalla ja jos jälkiruokaa on ajateltuna, sen lapset tietää vasta siinä vaiheessa kun ovat hionosti syöneet ruoan ensin.

Jokaisella on oma tyylinsä toimia, sä teet niinkuin sulle sopii eikä niin ku kirjassa sanotaan.

Meillä on ruuan kanssa leipää tarjolla eikä sen syömistä rajoiteta. Jälkkäristä oon sitä mieltä että vaikka olisi ihan ähkytäynnä suolaisesta niin makeaa menee silti, ainakin mulla.

Meillä ei ruualla lahjota/kiristetä, lapset ja aikuiset syö sen minkä syö ja siinä se.

Ehkä toi ruualla palkitseminen tarkoittaa jotain muita juttuja, että siivoaa huoneen ja saa ruokaa/herkkuja palkaksi, tms.

Meillä kyllä annetaan jälkkäri (silloin harvoin kun sitä on) vasta sitten, jos/kun pääruoka on syöty. En usko, että se voi olla kamalan väärin.

niin, minusta voi tarjoilla puolikkaan näkkärinpalan jos on pakko leipää ruoan kanssa tarjoilla, silloin se ei riitä täyttämään vatsaa. salaatin voi tarjoilla eri lautaselta ennen ruokaa ja sitten kun ei sitä enää syö niin ruoka pöytään. minusta myöskään joka aterialla ei tarvitse olla jälkiruokaa ja jos on niin se voi olla hedelmä. minusta jälkiruoan voi evätä esim sillä perusteella että on tahallaan viskonut ruokaa, mutta ei sillä perusteela että ei ole ruokaansa syönyt.
jos lupaat lapselle jotain palkkioksi ruoan syömisestä niin lapsi ajattelee että siinä ruoassa on jotain vikaa koska sen syömisestä saa palkkion. lapsen pitäisi oppia että ruoan syömisestä saa sen palkkion että tulee kylläiseksi.
ei meillä ole ollut mitään ongelmaa tuon periaatteen kanssa. 'minä pätän mitä on ruoaksi ja lapsi päättää kuinka paljon hän syö'

Meillä syödään jälkkäriä niin harvoin, ettei sillä ole mitään terveydellishaitallisia vaikutuksia vaikka lapsi sitten jättäisi pääruuan syömättä ja söisi pelkkää jälkkäriä. Eivätkä ne aina ole niin epäterveellisiä ne jälkiruoatkaan, esim hedelmäsalaattia ja lusikallinen kermavaahtoa.

Meillä kaikki ruoka jota tarjotaan on terveellistä ja sitä saa syödä just niin paljon kun on tarjolla. Eikä mitään ole pakko syödä.

Mielestäni sinä teet väärin; opetat, että pääruoka on ällöä pakkopullaa, joka pitää hoitaa nopeasti pois alta jotta saisi namiruokaa. En tahtoisi oman lapseni ajattelevan noin.

Alkuperäinen kirjoittaja Hämmästynyt;23640540:
Eli on opeteltava kokkaamaan jälkkärit salaa.. Autotallissako?

Minkälaisia jälkkäreitä sinä sitten teet? Meillä on jälkkärinä kiisseliä, jäätelöä yms. kiisselin tekee siinä samassa kun pottuja keittelee, ei siität arvi numeroa tehdä ja nopeat teen vasta ruoan jälkeen.

[QUOTE="hilma";23640570]
Mielestäni sinä teet väärin; opetat, että pääruoka on ällöä pakkopullaa, joka pitää hoitaa nopeasti pois alta jotta saisi namiruokaa. En tahtoisi oman lapseni ajattelevan noin.[/QUOTE]

Ei se mun mielestä väärin ole. "Kunnon ruoka" syödään ensin ja herkut vasta sitten. Ei mun mielestä lapsen pidä oppia, että jos ei ruoka maita ja tekee mieli herkkuja, niin sen ruuan voi jättää syömättä ja vaatia herkkua.

Jos tenava syö massunsa täyteen pelkkää leipää tai lipittää ainoastaan maitoa, niin sitten pääruuilla ei tarjota kyseistä juttua vaan on "vain" ruokaa ilman leipää tai ruokajuomana vain maitoa.

Ei pidä tehdä yksinkertaisista asioista liian vaikeita. :)

Yhteistyössä