Lasta pidetään isompana kuin onkaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja x
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

x

Vieras
Tuttavapariskunta kävi kylässä, ja taas pisti silmään miten he selvästi pitävät 2,5-vuotiasta tyttöään isompana kuin hän oikeasti on. Kyseessä on 40+ -pariskunnan ainokainen, ja ovat mielestäni koko ajan kohdelleet lastaan "isompana" kuin mitä kehitystaso todellisuudessa antaa myöten. Kehuskelevat vielä joka kerralla miten hyvin kehittynyt ja taitava heidän tyttönsä on. (oikeasti aikamoinen riehuja, jolla mm. sosiaaliset taidot olemattomat ja puhe hankalaa) Tiedättekö muita tapauksia joissa lapsi esim. 1-vuotiaana viedään huvipuistoon ja hankitaan hänelle ranneke jotta voidaan käydä kaikki vempeleet läpi, viedään 1,5-vuotiaana harrastamaan ratsastusta ja hankitaan kaikki Tatu&Patu-kirjat ("kun meidän tyttö ei pienempien kirjoista välitä"). 2-vuotiaana esitellään matkoilla museoita ja nähtävyyksiä, kun pikku päivänsäde on niistä niiiiin kiinnostunut. Ja AINA ollaan minuuttiaikataululla liikkeellä.

No toiset lapset ihan oikeasti nauttivat "jo" 1,5 vuotiaana ratsastuksesta ja tykkäävät matkustelusta pari vuotiaina ja toisilla lapsilla on jo ennen vuoden ikää pitkä rivi kirjoja joita selaavat jatkuvasti ja erittäin varovasti. Meillä on 1- vuotias joka tykkää kovasti kirjoista ja lehdistä ja nimen omaan "isompien lasten kirjoista" kun niitä ohuita sivuja on helpompi kääntää kuin paksuja pahvikirjoja.

No suurin osa taitaa pitää lapsia pienempinä kuin oikeasti ovat. Tuttipullot suussa öisin vielä 2-vuotiailla ja osa täysin vaipoissa 3-vuotiaina, koska vanhemmat ei viitsi opettaa

Alkuperäinen kirjoittaja annukka:
Tiedän tämmöisiä tapauksia ja sitten toisaalta niitäkin, jotka pitävät lastaan pienempänä, kuin onkaan.

Kuin myos, mulla on tuttavapiirissa perhe, jonka 4-v tytto nukkuu pinnasangyssa ja kayttaa ruokalappua pikkusiskon tavoin. Pikkusiskokin on "vasta" vajaa kolmevee.

Alkuperäinen kirjoittaja ff:
No toiset lapset ihan oikeasti nauttivat "jo" 1,5 vuotiaana ratsastuksesta ja tykkäävät matkustelusta pari vuotiaina ja toisilla lapsilla on jo ennen vuoden ikää pitkä rivi kirjoja joita selaavat jatkuvasti ja erittäin varovasti. Meillä on 1- vuotias joka tykkää kovasti kirjoista ja lehdistä ja nimen omaan "isompien lasten kirjoista" kun niitä ohuita sivuja on helpompi kääntää kuin paksuja pahvikirjoja.

Tuo on kyllä totta. Tässä tapauksessa mielestäni kyse ei kuitenkaan ole siitä että lapsi itse niin osaisi haluta noita juttuja, vaan että vanhemmat riiputtavat lasta paikasta ja tilanteesta toiseen, ja lapsi seuraa passiivisena mukana. Ja minusta nuo vanhempien lapselleen osoittamat jutut ovat yleensä ainakin 2-3 vuotta vanhemmalle tarkoitettuja. Ihmettelen suuresti saako lapsi niistä mitään irti, ja toivon etteivät olisi ainakaan haitaksi.

Voi kai sitä pahempiakin mokia vanhempana tehdä kuin pitää lastaan liian isona tai pienenä.. ei siis mielestäni mitään vakavaa kunhan lapseen muuten suhtaudutaan kannustavasti ja lempeästi eikä istuteta jäähypenkillä tai jankata anteeksipyyntöä monta päivää (oli tuolla taaperoissa kirjoittamassa semmonenkin isä..).

Jos on yksi lapsi, pitää ottaa kaikki ilo irti. Toista tilaisuutta pienestä lapsesta nauttimiseen ei ehkä tule yli 40-v. Joskus kai sitten näkee asiat kauniimmin kuin ne ovatkaan. Toiset taas takertuvat siihen aikaan, ja lasta pidetään pienempänä kuin onkaan. Mutta sehän on vain elämää.

Munkin tuli esikoista pidettyä aina isona. Selitin hänelle mm. 9 kk iässä, että menee hoitoon tätille , koska äitin pitää mennä töihin ja musta oikeasti tuntui, että tajusi asian. Että näin nyt on piste.
Muutenkin on näyttänyt kasvoista aina vanhemmalta kuin on, ja koko suku pitänyt isona, koska on vanhin. No seuraava (serkku) on alle puoli vuotta nuorempi ja on sitten pieni...

Ja itse pidän kuopusta paljon pienempänä ja vaadin paljon vähemmän. Nämä jutut tiedostan mutta ... nyt myös esikoisen yritän nähdä lapsena mikä hän on, ihan sama miten muu suku ajattelee.

Alkuperäinen kirjoittaja Milla Makia:
Alkuperäinen kirjoittaja annukka:
Tiedän tämmöisiä tapauksia ja sitten toisaalta niitäkin, jotka pitävät lastaan pienempänä, kuin onkaan.

Kuin myos, mulla on tuttavapiirissa perhe, jonka 4-v tytto nukkuu pinnasangyssa ja kayttaa ruokalappua pikkusiskon tavoin. Pikkusiskokin on "vasta" vajaa kolmevee.

Hö, meidän kohta 4v tyttö kyllä haluaa ruokalapun vielä, ei sentään enää pinnasängyssä nuku. Ja pikkusiskollakin on ruokalappu käytössä.

Meillä tuli ikävä kyllä pidettyä jo alle vuoden ikäistä "isona tyttönä" kun sai pikkusiskon 10-kuisena.. :(

Meillä tuo viimekesänä 2v oli huvipuistossa tuolloin reilu 3v isoveikkansa kanssa ja käytiin laitteissakin. Muutamasta nautti tosissaan eikä olisi halunnut pois lähteä. Tässä tapauksessa kyllä pääsivät rannekkeen omaavien aikuisten siivellä ilmaiseksi.

Kirjoja meillä on kaikenlaisia ja luetaan paljon. Tatua&Patua en tunne, mutta meillä luettavat kirjat saattavat olla hyvin eritasoisia. Joskus kuunetelvat isompienkin kirjoja ja toisinaan katsellaan ihan pienille suunnattuja.

Käydään myös toisinaan museoissa ym, lapset siis kulkevat aikuisten mukana mutta tietty mennään lapsentahtisesti. Erilaisissa lastenhuvituksissa ollaan myös kierrelty, joskus käydään uimassa ja jumpparyhmässä oltiin, harmi että se loppui tytön täyttäessä sen 2v.

Minä tiedän yhden tapauksen. Tyttö on 1,5v. ja äitinsä vertailee häntä meidän 3v. poikaan koska tyttö on isompi kuin poikani. Säälittää kun toinen ei saa rauhassa olla pieni, äiti vaatii kauheasti, puheen, syömisen ja pissa/kakkajuttujen pitäisi olla 3v. tasolla.
Mulle tekee niin pahaa tämän lapsen puolesta :'(
Lisäksi äiti huutaa sille eikä lapsella ole oikein mitään kuria. Viimeisen päälle hienot vaatteet ja sitten ei saa mitään tehdä/ mihinkään koskea ettei ne sotkeudu. Onneksi lapsella on ihana hoitotäti ja nyt kun oli joulunpyhät kotona niin oli pyydellyt päästä jo hoitoon! En ihmettele...
Isä ei välitä lapsesta ollenkaan.
Mä en vaan tajua miksi tuollaiset ihmiset tekee lapsia!

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Voi kai sitä pahempiakin mokia vanhempana tehdä kuin pitää lastaan liian isona tai pienenä.. ei siis mielestäni mitään vakavaa kunhan lapseen muuten suhtaudutaan kannustavasti ja lempeästi eikä istuteta jäähypenkillä tai jankata anteeksipyyntöä monta päivää (oli tuolla taaperoissa kirjoittamassa semmonenkin isä..).

ihan samaa mieltä. niin kauan kuin lapsikin nauttii, niin minun mielestä ei ole paha asia =)

Meillä on enemmänkin se että ulkopuoliset pitävät poikaa vanhempana kun onkaan. Se taas on helppo uskoa kun kokoa riittää ja kaveri on aina vaikuttanut ikäistään isommalta. Aina saa olla selittämässä ettei se osaa vielä sitä ja tätä eikä iän puolesta tarvikaan.
Siskon esikoisesta huomaa että on vaadittu enemmän mitä ikä ja kehitys ovat olleet. Alle 1v tiukka siisteysvaade ruokailun, vaatteiden ja ulkoilun suhteen. Edes vahingossa ei saanut ruokaa joutua lattialle/päälle kun opetteli itse syömään jne...Nyt on ylisiisti 6v jolle kaikenlainen sotku on kauhistus.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Meillä on enemmänkin se että ulkopuoliset pitävät poikaa vanhempana kun onkaan. Se taas on helppo uskoa kun kokoa riittää ja kaveri on aina vaikuttanut ikäistään isommalta. Aina saa olla selittämässä ettei se osaa vielä sitä ja tätä eikä iän puolesta tarvikaan.
Siskon esikoisesta huomaa että on vaadittu enemmän mitä ikä ja kehitys ovat olleet. Alle 1v tiukka siisteysvaade ruokailun, vaatteiden ja ulkoilun suhteen. Edes vahingossa ei saanut ruokaa joutua lattialle/päälle kun opetteli itse syömään jne...Nyt on ylisiisti 6v jolle kaikenlainen sotku on kauhistus.

voi itku. Meillä myös esikoista pidetty isona ja on samanlainen nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Minä tiedän yhden tapauksen. Tyttö on 1,5v. ja äitinsä vertailee häntä meidän 3v. poikaan koska tyttö on isompi kuin poikani. Säälittää kun toinen ei saa rauhassa olla pieni, äiti vaatii kauheasti, puheen, syömisen ja pissa/kakkajuttujen pitäisi olla 3v. tasolla.
Mulle tekee niin pahaa tämän lapsen puolesta :'(
Lisäksi äiti huutaa sille eikä lapsella ole oikein mitään kuria. Viimeisen päälle hienot vaatteet ja sitten ei saa mitään tehdä/ mihinkään koskea ettei ne sotkeudu. Onneksi lapsella on ihana hoitotäti ja nyt kun oli joulunpyhät kotona niin oli pyydellyt päästä jo hoitoon! En ihmettele...
Isä ei välitä lapsesta ollenkaan.
Mä en vaan tajua miksi tuollaiset ihmiset tekee lapsia!

Kuulostaa hyvin samalta kuin tämän meidän tuttavaperheen touhut, paitsi että tässä tapauksessa isä on kyllä mukana lapsen hoidossa.

miehen siskon poika oli 6 vuotias eikä saanut mennä yksin parvekkeelle vaikka aikuiset istui ikkunan takana olkkarissa... itse taisin juosta uimarannalle kesäisin kavereiden kanssa tuon ikäisenä.

Kyllä meidän pian 3-vuotias on otettu kotimaan matkoille mukaan ja on käytetty museoissa. Museoissa ja taidenäyttelyissä on lapsillekin paljon katsottavaa ja ihmeteltävää. Saapahan aikuisetkin uutta perspektiiviä asioihin, kun lapsen kanssa katsotaan asioita. Tytär jopa pyytää veistoksille (museo, jossa kuvanveistoa esillä).

Hmmh. Mä taidan olla sit tollanen liian isona pitävä... Mutta kai lapsetkin voi kehittyä aika eri tavalla? Ja by the way, eihän 1 v. oo vielä sen kokonen että sille edes tarttis ranneketta ;) vaan pääsee vanhemman mukana ilmaiseksi. Oltiin mekin viime kesänä huvipuistossa 1 v. kanssa kun sattuu oleen luontaisetu työn puolesta. Miten se lapsi siitä kärsii? Innoissaan katseli kaikkea.

Kirjoja meidän 1,5 v selailee tosi innoissaan, isompien ja pienempien kirjoja. Enpä oo tajunnut vahtia että onko ne just "suositusiältään" olleet sopivia mitä on hyllystä valinnut, tuskin ainakaan sellaiset lukemaan opettelukirjat ja tietokirjat.. Museoissakin on käyty, kun mennään mielellään koko perhe katsomaan näyttelyitä.

Niin ja on tuo meidänkin poika jo ratsastanut, mummolassa kun sattuu olemaan hevosia. Ollanko me nyt pahasti kasvatettu pieleen ja "väärän ikäiseksi" meidän lasta? Itsekin olen kyllä ollut hevosen selässä heti kun istumaan kykenee ja kaikkee on tehty vanhempien kanssa ikään katsomatta kotonani ja samoin aiotaan tehdä meilläkin. Katsoisit varmaan pahalla sitä että meidän 1,5 v saa mm. imuroida jos haluaa ja lajitella mun kaa pyykkejä koneeseen ja narulle ;)

Se että lapsi lukee Tatua ja Patua aikaisemmin tuskin on nyt lapsen kohtelua väärin. Jotkut ostaa pahvikirjoja 2veelle, mutta meillä kyllä on sellaiset kirjat jääneet säännönmukaisesti lukematta ja niitä Tatu&Patu-kirjoja on luettu senkin edestä. Mä mieluiten ostan sellaisia kirjoja, joita tiedän lapseni selaavan mielelläni. Ikävä heittää rahoja hukkaan...

Lapsen itsetunnolle tekee ihan hyvää pieni kehuminen, vaikka kaikki ei mene täysin putkeen. Luuletteko te että mä sanon 2v8kk ikäiselle että sä oot ihan surkee, kun et ole vielä täysin kuiva vaikka naapurin Malla on ollut jo kuiva 1.5v. Kummasti se kehuminen auttaa suoritusta parempaan suuntaan.

Suomalaiset ovat ankeata sakkia, mistään ei saa olla ylpeä eikä mitään ei saa kehua. Ainoastaan kadehtia.

Yhteistyössä