Lasta pidetään isompana kuin onkaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja x
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Se että lapsi lukee Tatua ja Patua aikaisemmin tuskin on nyt lapsen kohtelua väärin. Jotkut ostaa pahvikirjoja 2veelle, mutta meillä kyllä on sellaiset kirjat jääneet säännönmukaisesti lukematta ja niitä Tatu&Patu-kirjoja on luettu senkin edestä. Mä mieluiten ostan sellaisia kirjoja, joita tiedän lapseni selaavan mielelläni. Ikävä heittää rahoja hukkaan...

Lapsen itsetunnolle tekee ihan hyvää pieni kehuminen, vaikka kaikki ei mene täysin putkeen. Luuletteko te että mä sanon 2v8kk ikäiselle että sä oot ihan surkee, kun et ole vielä täysin kuiva vaikka naapurin Malla on ollut jo kuiva 1.5v. Kummasti se kehuminen auttaa suoritusta parempaan suuntaan.

Suomalaiset ovat ankeata sakkia, mistään ei saa olla ylpeä eikä mitään ei saa kehua. Ainoastaan kadehtia.

Paikallaan oleva kehuminen onkin eriasia kun se että vaaditaan liikaa ikään nähden. Esim tilanteessa jossa 2v pelaa muistipeliä noin 4v vastaan ja on saanut kaksi paria. Aikuinen tulee ja sanoo "miten olet noin huonosti pelannut?" Onkohan vähän eri kuuloista sanoa että hyvä, kaksi paria jo...
Tai kun mun 1v itse haluaa lusikkaa käyttää ja toki tulee huteja kuten 1v tapahtuu. Olen ylpeä siitä että hän oppii ja yrittää, kehun ja siivoan. Enkä motkota ja moiti miten isopoika sottaa kun pikkulapsi. Ole kokoajan pyyhkimässä käsiä jne.
Eihän tässä ketjussa olla kielletty olemasta ylpeä, vaan puhuttu siitä miten vanhempien halut ja toiveet voivat mennä yli lapsen kykyjen.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Eihän tässä ketjussa olla kielletty olemasta ylpeä, vaan puhuttu siitä miten vanhempien halut ja toiveet voivat mennä yli lapsen kykyjen.

Mä valitettavasti en kyllä pysty sanomaan pelkästään lapsen iän perusteella, mitä jonkun toisen lapsen pitäisi osata. Ainoastaan oman muksuni osalta. Jos muksu on aloittanut syömään itse jo 1v, niin 1.5v voi hyvin vähän komentaa kun ruokailu menee sottaamiseksi. Joku toinen lapsi vielä syötetään siinä vaiheessa, niin ehkä siitä vanhemmasta tuntuu oudolta että minä odotan siistihköä syömistä sman ikäiseltä mukulalta.

Miten ulkopuolinen voi varmasti sanoa, että lapselta vaaditaan liikaa? Monesti tuntuu että lapsen kykyjä myös aliarvioidaan... Vaikkapa ei mennä ravintolaan pienten lasten kanssa.

Mä en vielä nähnyt ap:n kirjoituksessa mitään outoa käyttäytymistä, ei noi esimerkit olleet mitenkään erityisiä: museo tai kirjat.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Mä en vielä nähnyt ap:n kirjoituksessa mitään outoa käyttäytymistä, ei noi esimerkit olleet mitenkään erityisiä: museo tai kirjat.

Pointti olikin se (jonka jotkut täällä ovat hienosti huomanneet) että lapselta vaaditaan tässä tapauksessa ihan liikaa, ja ne virikkeet ja tekemiset joita vanhemmat tytölleen tarjoilevat ovat ihan liian kaukana hänen kehitystasostaan. Jokainen lapsi kehittyy omaa tahtiaan ja toiselta voi vaatia enemmän jo pienempänä, jokaisen vanhemman pitäisi kuitenkin itse osata arvioida millä tasolla hänen oma lapsensa on. Ap:n tapauksessa näin ei selkeästi ole, ulkopuolinenkin sen huomaa.

Yhteistyössä