Lasta yrittävät ja raskaana olevat!!! (Vitamiiniasiaa...)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Meillä yritys on alkamassa piakkoin ja olen tässä noita vitamiiniasioita katsellut...
Foolihapon tärkeydestä puhutaan paljon ja siitä ettei saisi sitä a-vitamiinia olla noissa valmisteissa mitä käyttää...

Onko tuossa ihan tavallisessa multivita monivitamiinivalmisteessa tarpeeksi tuota foolihappoa? A-vitamiiniahan kyseinen valmiste ei sisällä joten se soveltuu raskaana olevallekkin...

http://www.multivita.fi/vertaa.html

Multitabsin raskausmonivitamiiniakin katsoin mutta hinta eron multivitaan oli huima... :O

Mitä valmisteita olette itse käyttäneet?

Foliren-foolihappopillereitä 3 kk (noin) ennen raskautumista. En muuta. Noita lääkäri suositteli km:n jälkeen, muita ei kuulemma silloin vielä tarttennu. =)

Raskausaikana syön ihan tavallista Multivitaa, en raskausversiota, sillä siinä on rautaa, jota en tarvitse.

itse otan multivitaa ja beroccaa tms. aina kun alan vauvayrityksen ja ekat 3kk raskaudesta. siis vaihdan tietty siihen "raskausmultivitaan" plussattuani.

pelkkä multivita ei mulla riitä, b-vitsku auttaa myös pahoinvointiin aika hyvin...

Minä kokeilin kaikkia mahdollisia vitskuja. Viimeisin kokeilu oli jättihelokkiöljykapselit ja ei mennyt aikaakaan kun hoidot tuotti tuloksen ja uskon, että noilla oli myös vaikutusta. =)

Mä söin edellisessä raskaudessa just tuota Multitabsin raskausvitamiinia. Nyt tässä raskaudessa söin ennen raskautta edelleen noita Multitabseja (tosin vain 1/pvä). Viikkoa ennen plussatestiä aloitin Berocan syömisen ja söin niitä (tai siis join poretabletista tehtyä juomaa) sen 12 ensimmäistä viikkoa. Nyt kun viikkoja on enemmän olen syönyt vain d-vitamiinia, rautavalmistetta (obsidan) ja c-vitamiinia (että rauta imeytyisi paremmin).

Mä olen ite syöny nyt ihan tavallista monivitamiinia ja c-vitamiinia... Joskus vaan tuppaa unohtumaan nuo :whistle:

Onko tuossa mun linkittämässä multivitassa tarpeeks tuota foolihappoo?

Alkuperäinen kirjoittaja muppe-78:
En ole koskaan syönyt mitään vitamiineja vauvaa "yrittäessä", en ole ymmärtänyt miksi pitäisi, auttaako oikeasti, onko tutkittu juttu vai vaan luuloa että auttaa?

Miksi foolihapon saanti on tärkeää?
Foolihappo on vesiliukoinen vitamiini, joka lasketaan kuuluvaksi B-vitamiineihin. Elimistömme tarvitsee sitä mm. verenmuodostukseen. Raskauden aikana foolihapon tarve kaksinkertaistuu. Tämä johtuu siitä, että alkion ja sikiön kehityksessä tapahtuu nopeaa solunjakautumista, johon foolihappoa tarvitaan. Foolihappo vähentää sikiövaurioita, kuten esim. selkärankahalkiota (spina bifida ) ja se estää myös syntymävikoja, kuten vastasyntyneen aivojen puuttumisen (anenkefalia ). Tämän lisäksi foolihapon riittävä saanti raskauden aikana (suositus 0,4 mg vuorokaudessa) auttaa ehkäisemään liian aikaista synnytystä.

Foolihappo auttaa suojaamaan hermokanavaa, kunnes se sulkeutuu 25-30 päivän kuluttua raskauden alkamisesta, jolloin selkärangan ja aivojen kehitys voi jatkua. Riittävä foolihapon saanti olisi hyvä varmistaa jo ennen raskautta. Raskaana olevien ja imettävien äitien lisäksi foolihappoa suositellaan muillekin hedelmällisessä iässä oleville naisille.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en syönyt mitään, paitsi sitten loppuvaiheessa rautaa. Jos syö tarpeeksi monipuolisesti, niin ruoasta saa kaiken tarvitsemansa.

Ruuasta toki saa ku syö monipuolisesti mutta itse ajattelin pelata varman päälle... Ihan vaan varalta.
Sen verran saanu tätä odottaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en syönyt mitään, paitsi sitten loppuvaiheessa rautaa. Jos syö tarpeeksi monipuolisesti, niin ruoasta saa kaiken tarvitsemansa.

Näinhän se on. Mun oli pakko aloittaa tuo Obsidanin syöminen (rauta), koska hemppa oli pudonnut hurjasti alaspäin viimeksi neuvolassa. Nyt sitten maha jumittaa ja pitää juoda Levolac'ia ettei vessassa menisi puolta päivää isomman hädän kanssa... Yak.

Alkuperäinen kirjoittaja Faktaa foolihaposta:
Alkuperäinen kirjoittaja muppe-78:
En ole koskaan syönyt mitään vitamiineja vauvaa "yrittäessä", en ole ymmärtänyt miksi pitäisi, auttaako oikeasti, onko tutkittu juttu vai vaan luuloa että auttaa?

Miksi foolihapon saanti on tärkeää?
Foolihappo on vesiliukoinen vitamiini, joka lasketaan kuuluvaksi B-vitamiineihin. Elimistömme tarvitsee sitä mm. verenmuodostukseen. Raskauden aikana foolihapon tarve kaksinkertaistuu. Tämä johtuu siitä, että alkion ja sikiön kehityksessä tapahtuu nopeaa solunjakautumista, johon foolihappoa tarvitaan. Foolihappo vähentää sikiövaurioita, kuten esim. selkärankahalkiota (spina bifida ) ja se estää myös syntymävikoja, kuten vastasyntyneen aivojen puuttumisen (anenkefalia ). Tämän lisäksi foolihapon riittävä saanti raskauden aikana (suositus 0,4 mg vuorokaudessa) auttaa ehkäisemään liian aikaista synnytystä.

Foolihappo auttaa suojaamaan hermokanavaa, kunnes se sulkeutuu 25-30 päivän kuluttua raskauden alkamisesta, jolloin selkärangan ja aivojen kehitys voi jatkua. Riittävä foolihapon saanti olisi hyvä varmistaa jo ennen raskautta. Raskaana olevien ja imettävien äitien lisäksi foolihappoa suositellaan muillekin hedelmällisessä iässä oleville naisille.

Kiitos tästä. Miltä sivulta tämä on?

Yhteistyössä