Lastani kiusataan koulussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuohtunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuohtunut

Vieras
Minulla on niin paha mieli tuon tytön puolesta :(. Koulu vaihtui muuton myötä ja nyt täällä uudessa koulussa hän on joutunut muutaman vanhemman tytön silmätikuksi. Tyttö on ihan kamalan masentunut tilanteesta, on meille vanhemmille vihainen muutosta ja on hiljainen ja sulkeutunut kotona, kertoo kyllä mitä koululla tapahtuu. Ollaan yritetty jutella vuorotellen, että hänessä ei ole mitään vikaa. Olemme jutelleet opettajille asiasta ja opettajat tuntuvat olevan kovin välinpitämättömiä, asioille ei tehdä juuri mitään.

Olivat kumminkin pitäneet puhuttelun kiusaajille, mutta se ei ollut paljoa auttanut. Nyt tyttöä kiusataan ja haukutaan vasikaksi, mamman tytöksi jne. Aikaisemmin on lehmäksi haukuttu, jopa tönitty käytävällä! Ohi kun kävelee niin kyynerpäällä tönäistään! Kuiskitaan ja nauretaan. Ties miksi ja tuo ei uskalla vaan kertoa!

Tyttö on ihan samanlainen nuori kuin muutkin ja vielä sievä sellainen.

Millä ihmeellä ne kiusaajat saa kuriin!? Onko minun otettava kiusaajat henk.kohtaiseen puhutteluun, otettava yhteyttä heidän vanhempiinsa? Tekisi mieli vedellä pitkin korvia, kiljua vanhemmille mitä heidän kullan murut oikein puuhaavat! Mitä järkeä tuollaisessa oikein on! Millaisia lie ovat vanhempana kun nyt jo on tuollaiset asiat hallussa!!

Kamalan ikävää tuollainen :(. Ehkä pitää ottaa kovemmat otteet käyttöön kerta jo kiinni käydään! Sanoisin että ottaa asiasta yhteyden koulun rehtoriin ja sitä kautta kiusaajien vanhempiin. Pakkohan tuollainen on saada loppumaan!
On näihin aikuisiin kiusaajiin paljonkin törmännyt elämän aikana ja aina on kyse kateudesta ja huonosta itsetunnosta. Millainen ihminen sitä muutoin edes kiusaa? Ei kai kukaan halua ihan huvikseen sitä tehdä? Järjen köyhyyttä sellainen.
Voimaa tähän asiaan, kyllä asiat vielä paremmaksi muuttuu. Teinejä vaan vaikeampi saada tajuamaan käytöstään kun se on jo hankalaa saada asioita perille aikuisillekkin.
:hug:

Pyydä mahdollisuuutta keskustella kiusaajien vanhempien kanssa. Vanhemmilla on se kasvatusvastuu ja velvollisuus ohjata ja ojentaa lasta oikeaan suuntaan. Muista käydä asia läpi asiallisesti. Kerrot millä tavoin lastasi on kiusattu ja millä tavoin tämä kiusaaminen on vaikuttanut häneen. Muista, että vanhemmat eivät välttämättä täysin tiedä, mitä lapset tekee ja kiusaamisen ongelma, se ettei olekaan kyse ihan pienestä näräilystä lasten välillä, voi tulla heille yllätyksenä. Voi olla, että viesti koululta kiusaajien vanhemmille ei ole mennyt perille tai sitä on tulkittu väärin. Vanhemmat saattavat ollakin yhteistyöhaluisia. Lapset osaavat olla julmia, ja jossakin elämän vaiheessa myös oma lapsesi voi syyllistyä vastaavaan. Älä siis ota syyttävää linjaa, vaan rakentava linja. TUo siis ilmi keskustelussa myös se, että kuulut itse niihin vanhempiin joka on valmis ratkomaan ongelmia myös silloin, kun kyse on toisen lapsesta ja omasi syyllisen asemassa. Ei synny sellaista ilmapiiriä, että pidät omaasi parempana, etkä usko että oma kullannuppusi ikinä kykenisi moiseen. Syyttely kun ei auta asiaa ratkaisemaan. On löydettävä hyvä, avoin yhteys ja halukkuutta ratkoa kiusaamisongelma.

pyydä opettajilta tehtävät kotiin ja sano että lapsesi ei tule kouluun ennen kuin kiusaaminen loppuu!jos ei koulu mitään asialle tee,vaihda lapsesi koulua ettei tyttösi masennu kokonaan,mutta koulurauha kuuluu jokaiselle!pistät vaan kovat otteet niin kyllä varmasti opettajat ja rehtori käyvät tekemään asialle jotain,en suosittele että itse käyt soittamaan lasten vanhemmille ainakaan aluksi vaan anna koulun hoitaa,voimia!

Minä en koskaan antaisi tuollaisen tapahtua. Se voi viedä pohjan ja itseluottamuksen koko loppuelämältä. Menisin niin äärimmäisyyksiin asiassa, että ottaisin tytön pois koulusta jos opettajien asenne ei muutu. Opettajat saavat kyllä kiusaamisen loppumaan jos haluavat. Ei muuta kuin soitto kouluun ja uutta aikaa varaamaan keskusteluun ja mies mukaan ja uhkailette ottaa tytön pois koulusta.

Älä enää yritä ymmärtää ja kuunnella vaan taistele!

minua kiusattiin aikoinaan 3 vuotta,eli koko yläaste. kiusaajina oli pojat.olin liian laiha,eli lauta. kuitenkin varmaan tytöistä yksi sievimmistä. Ja en tiiä miksi mua kiusattiin,koska harvalla ne tissit niin suuret oli...vei kyllä itsetunnon. Lukiossa en katsellutkaan oman ikäisiäni ja viihdyin muussa seurassa.

Menisin itse henkilökohtaisesti yhdeksi päiväksi kouluun mukaan jos ei loppuisi.En takuulla jättäisi lastani yksin tollaseen paikkaan jos kerta opetkaan ei paljoa välitä.Tosi kurjaa lapselle et kiusataan, toivottavasti loppuu pian.Voimia!

Kauaskantoista ratkaisua pelkän koulun välityksellä tuskin syntyy. En ymmärrä miksi niin moni vanhempi jättää kasvatusvastuun koululle, jolle se ei kuitenkaan kuulu. Tottakai opettajien tulee pyrkiä huolehtimaan koulurauhasta, mutta eivät he kykene tekemään kaikkea sitä yksin, mikä osaltaan kuuluisi oikeasti vanhemmille. Ota opettaja välittäjäksi ja esität hänen kauttansa pyynnön voida keskustella koulukiusaamisesta vanhempien kanssa. Ilmoitat myös, että jos ratkaisua ei tapahdu, joudut ottamaan lapsesi pois kyseisestä koulusta. Tuot siis ilmi, että tilanne on niin paha, että se on lapsesi kannalta kestämätön.

ilman muuta otat yhteyttä vanhempiin!

muutenkin asiaan on otettava nyt maailmanlopun kanta. teet kaikkesi, että kiusaaminen loppuu, muuten se vaan pahenee ja tyttösi kärsii lopun elämäänsä.

soitat vanhemmille, soitat opettajalle ja puit nyrkkiä pöytään. ala LEIJONA äidiksi, joka on valmis tekemään kaikkensa lapsensa puolesta!

Alkuperäinen kirjoittaja Siiri-Jenska:
Menisin itse henkilökohtaisesti yhdeksi päiväksi kouluun mukaan jos ei loppuisi.En takuulla jättäisi lastani yksin tollaseen paikkaan jos kerta opetkaan ei paljoa välitä.Tosi kurjaa lapselle et kiusataan, toivottavasti loppuu pian.Voimia!

Olikos se nyt Lahdessa missä vanhempi oli menny kouluun ja vetäissyt turpaan lapsensa kiusaajaa...niin, näinhän ei tule toimia...mutta epäilen että tätä lasta ei enää kiusattu sen koommin. Ja tässä siis ei ollut pienistä lapsista kyse.
Vanhempi toki sai tuomion ja sakot, mutta jotenkin ajattelen että se on sen arvoista että oman lapsen luottamus siihen että maailmassa on oikeudenmukaisuutta säilyy.

Itse olen sellainen äiti johon poikani voivat luottaa.

Kylläpä oli kirjoitus kuin omasta suustani. Lapseni on nyt yläkoulussa. Olemme muuttaneet uudelle paikkakunnalle muutama vuosi sitten. Tyttöni ei koskaan ole ollut ns. suosittu. Muuton jälkeen, uudessa koulussa, häntä on jopa kiusattu. Tytär on kaikinpuolin normaalin näköinen ja tasapainoinen. Otin yhteyttä viime vuonna tytön opettajaan ja opettaja sanoi, että tyttö on hieman arka ja hiljainen ja tämä houkuttelee kiusaajia. Uudessa koulussa tämä arkuus ja hiljaisuus vielä alussa korostuu. Olin ihan masentunut viime keväänä tästä asiasta. Tytöllä ei kerta kaikkiaan ollut kavereita. Nyt olen riemuissani, kun tytön yläaste näyttää alkaneen hyvin.

Onko sinun tyttösi hiljainen ja arka? Itse en omasta tytöstäni olisi sitä edes tajunnut (kotioloissa normaali), jos ei ope olisi sanonut. Jos on, niin auta tyttöä ymmärtämään tämä ja kerro kiusatuksi tulemisen logiikasta. Eli kiusaajat näkevät tilaisuutensa tulleen, jos joku näyttää vähänkin hiljaiselta ja aralta. Hänen epävarmuuttaan käytetään hyväksi. Hiljaisuus ja arkuus ei ole paha asia eikä se oikeuta ketään kuitenkaan kiusaamaan. Kerro lapsellesi, että tämä on vain välivaihe ja kavereita ilmaantuu myöhemmin. Minullakin on nykyään todella paljon ystäviä, vaikka olin aikoinani koulukiusattu.

Kaikki välitunnit pois ja enemmän läksyjä niin ei jää aikaa millekkään turhalle kiusaamiselle. Tuskin lapsesi koulun ainut kiusattu on. Tutustukoot muihin syrjittyihin. Jos kiusaajat eivät halua porukkaan niin haistattakoot pitkät ja kääntäköön selän. ''Ei saa jäädä maahan makaamaan jos potkitaan päähän.'' Kun ei anna periksi ja taistelee vastaan niin ei ne kiusaajatkaan kauaa jaksa härnätä, huudot toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Toisaalta helppohan se tässä ruudun edessä on sanoa, (Itsekkin itketty monet kerrat äidille kun ei oteta porukoihin, mutta aina niitä kavereita silti löytyy kun jaksaa etsiä) mutta kokemuksella voin sanoa, että ei se kiusaaminen lopu ellei itse pysty vastaan pistämään. Harvemmin vanhemmat koulun henk.kunta tai muut pystyvät asialle mitään tekemään.

mua monesti kiusataan koulus saan raivarin niin että vetelen kaikkia turpaan se mulla auttaa ehotan että vetelee vaa turpaan oon nyt 4lk aion huomennakin vetää yhtä turpaan paitsi että
riski on se että jos vetelet joka päivä turpaan niin voit joutua erikoisluokalle

mua monesti kiusataan koulus saan raivarin niin että vetelen kaikkia turpaan se mulla auttaa ehotan että vetelee vaa turpaan oon nyt 4lk aion huomennakin vetää yhtä turpaan paitsi että
riski on se että jos vetelet joka päivä turpaan niin voit joutua erikoisluokalle

Kyllä se kiusaaminen johtuu siitä, että mukula on vaan jotenkin outo tai vanhemmat ovat.

Tuo kommentti oli selvästi kiusaajahäirikön ajatus. Sinun vanhempasi eivät ole muistaneet/jaksaneet/halunneet opettaa sinulle käytöstapoja ja olet saanut elää kuin pellossa. Sinulla on huono itsetunto ja saat sairasta nautintoa toisten kiusaamisesta. Sinä olet outo, sen huomasi jo yhdestä lauseesta. Juuri sinunkaltaiset ihmiset kiusaavat hyväkäytöksisiä, kilttejä lapsia. Sinunkaltaisesi pilaavat koulumaailman. Hakeudu terapiaan ja puhu jollekin ongelmistasi.

Yhteistyössä