Lasten hampaiden pesusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hp

Vieras
Tuli tuossa naapurin äidin kanssa keskustelua lasten hampaiden pesusta ja nyt kysynkin täällä minkä ikäisenä teillä on lapset itse alkaneet pesemään hampaansa niin ettei aikuinen tartu siihen harjaan ollenkaan, vaan sivusta katsoo että tulee pestyä?

Meillä on nyt vajaa 6v. välillä saanu pestä yksin hampaansa, mutta yleensä jompi kumpi meistä vanhemmista pesee hänenkin hampaansa ja kuopuksen hampaat (joka täyttää just 3v.) aikuinen pesee vielä täysin.

meillä on alle 3v tytölle sanottu, että kun on koulussa niin sit saa pestä itse. Siihen asti me pestään ja lopuksi saa sits utia sen harjan kanssa itsekin jos haluaa :)

Meillä vanhin 4v jav ielä pesee aikuinen illalla. Aamulla saa pestä itse. Tää oli hammaslääkärinkin mielestä hyvä systeemi, koska aamulla se harjaus ei ole nin tarkkaa, riittää että suu saa "annoksen" fluoria.

Sitten kun käden motoriikka on niin kehittynyt (n. 7-8 -vuotiaana) niin sitten voi pestä yksin.:) Sanotaan, että sitten kun lapsi osaa kaunokirjotuksen niin sitten voi pestä itse. Eli ainakin kouluikäseksi asti pitäis vanhempien vielä auttaa.

meil ekaluokkalaiselle pestään iltaisin me ja aamulla itsenäisesti..nuoremmille minä itte ihmisille on hyvä tapa opettaa että ensin aikuinen pesee ja sitten saa lapsi itse..tosin meillä tyttö harjaa ensin itse ja sit vast me

http://www.lapsenhampaat.fi/index.php?mode=alasivu&id=2783&ryhma=631

LASTEN HAMPAIDEN PUHDISTUS

HYVÄT TOTTUMUKSET SÄILYVÄT LÄPI ELÄMÄN

Lasten hampaiden puhdistus aloitetaan heti, kun ensimmäinen maitohammas puhkeaa. Hampaat harjataan aamuin illoin ienrajaa myöden pehmeällä ja pienellä hammasharjalla pienin nykyttävin liikkein. Lasten fluorihammastahnan käyttö aloitetaan viimeistään maitoposkihampaiden puhjettua.

Vanhempien tulisi avustaa lasta hampaiden harjauksessa aina 10-vuotiaaksi asti.

Ok, no sitten olen ihan oikeassa, kun oon pessy molempien hampaat.

Mutta eihän koulussa enää opeteta kaunokirjoitusta...pitää varmaan keksiä jotain muuta tilalle...olisko "sitten kun osaat virkata patalapun" hyvä??

Yhteistyössä