Lasten ja lasten kaverin kuskaamisesta harrastukseen, hermot menee!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ärsyyntynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"ärsyyntynyt"

Vieras
Eli olen ottanut lapsen kaverin lähes tulkoon joka kerta kyytiin kun oman lapsen olen vienyt harrastukseen, matkaa reilu pari kymmentä kilometriä suuntaan.

Äsken lapsi kysyi taas että pääseekö kaveri kyydissä. Kysyin että jos ei pääse niin millä sitten menee? Lapsi vastasi että isänsä kyydillä. Kysyin että eikä kaverin isä voisi viedä teidät molemmat vuorostaan niin ei, jos kaveri menisi isänsä kyydillä niin minun pitää kuitenkin omaani kuskaamaan...

Tuossa vaiheessa minulta paloi pinna ja sanoin että kertaakaan ei enää kaverille meidän puolesta kyytiä tule olemaan tarjolla!

Ja tässä ei ole parista kolmesta kuskauskerrasta vaan koko syksyn jatkuneesta, 1-2 kertaa viikossa kyyditsemisestä. Ja ei, kaverin vanhemmilta ei ole saatu edes kiitosta tästä, saati rahaa bensoihin!

Alkuperäinen kirjoittaja kissa pöydälle;30571285:
Miks sen lapsen täytyy se asia kuvitella tai hoitaa? Minkä takia et ota suoraan lapsen kaverin vanhempiin yhteyttä? Lapsi voi hyvin olettaa tai tulkita väärin.

Miten lapsen hoitaa? Meidän lapsi aina luvannut että kaveri pääsee kyydissä, koskaan ei vanhemmat ole sitä kysyneet, eikä minulla kyllä heidän numeroitakaan ole kun en tunne heitä sen kummemmin.

[QUOTE="ärsyyntynyt";30571288]Miten lapsen hoitaa? Meidän lapsi aina luvannut että kaveri pääsee kyydissä, koskaan ei vanhemmat ole sitä kysyneet, eikä minulla kyllä heidän numeroitakaan ole kun en tunne heitä sen kummemmin.[/QUOTE]

Minkä ikäinen lapsesi on?

Kun kysyit lapselta että pääsiskö tämä kaverin isän kyydissä, ja lapsesi vastasi niinkuin vastasi, niin mille asialle suutuit? Kenelle? Miksi lapsesi vastasi noin? Mistä hän sen voi tietää pääsisikö hän samassa kyydissä? Jos hän ei kehtaa kysyäkään kaverin vanhemmalta? Jos hän vaikka pelkää kaverin isää?

Oletko jutellut sitten lapsen kaverin kanssa asiasta? Hänet nyt ainakin olet tavannut.

Sinä nyt kumminkin (kaiketi) olet se aikuinen. Lapset on lapsia.

Minkä ikäinen lapsesi on?

Kun kysyit lapselta että pääsiskö tämä kaverin isän kyydissä, ja lapsesi vastasi niinkuin vastasi, niin mille asialle suutuit? Kenelle? Miksi lapsesi vastasi noin? Mistä hän sen voi tietää pääsisikö hän samassa kyydissä? Jos hän ei kehtaa kysyäkään kaverin vanhemmalta? Jos hän vaikka pelkää kaverin isää?

Oletko jutellut sitten lapsen kaverin kanssa asiasta? Hänet nyt ainakin olet tavannut.

Sinä nyt kumminkin (kaiketi) olet se aikuinen. Lapset on lapsia.

Lapsi laittoi viestin kaverilleen ja kysyi että pääsisikö vuorostaan heidän kyydissä, siitä tiedän ja siksi alkoi v*tuttamaan että minä kuskaan heidän lastaan mutta he eivät edes yhtä kertaa voi ottaa meidän lasta kyytiin.

Ja juu, minun puolesta sinä voit kuskata omien lastesi kavereita vaikka ikuisuuden ilmaiseksi mutta meiltä palvelu loppui nyt! Vaikka sama raha menee sekä ilman kaveria että kaverin kanssa matkoihin niin en enää ketään kuskaile...

[QUOTE="ärsyyntynyt";30571308]Lapsi laittoi viestin kaverilleen ja kysyi että pääsisikö vuorostaan heidän kyydissä, siitä tiedän ja siksi alkoi v*tuttamaan että minä kuskaan heidän lastaan mutta he eivät edes yhtä kertaa voi ottaa meidän lasta kyytiin.

Ja juu, minun puolesta sinä voit kuskata omien lastesi kavereita vaikka ikuisuuden ilmaiseksi mutta meiltä palvelu loppui nyt! Vaikka sama raha menee sekä ilman kaveria että kaverin kanssa matkoihin niin en enää ketään kuskaile...[/QUOTE]

Ilmeisesti sinulla on paha päivä ja haluat kiukutella. Itse olen omat lapseni aikanaan kuskannut omalta osaltani. Olen kuskannut myös lasteni kavereita, ja lasten kaverien vanhemmat ovat kuskanneet minun lapsiani. Asioista on sovittu aikuisten kesken.

En edes olisi päästänyt lastani ihmisen kyytiin, jonka kanssa en olisi itse jutellut.

Mutta kaikin mokomin, nauti toki tunteestasi, ehkä olet siinä elämänvaiheessa että sinulla on tarve läyhätä. Äläkä vain missään tapauksessa ota aikuisuutta, vastuuta asioiden järjestelystä omiin käsiisi.

No mistä tiedät, onko asia ihan noinkaan...Voihan se kaveri tykätä kulkea teidän kyydillä ja vain sanoo, ettei omat vanhempansa halua/voi kuskata. Ehkä ootte rennompaa seuraa, siellä jotain kismaa perheessä,...mistäs näistä tietää.

Sanoit, ette tunne kaverin vanhempia. Meillä lapsena oli turha odottaa, että vanhemmat olisivat autolla kuskanneet, olivat pienessä sievässä. Silloin täytyi tarvittaessa pummia kyyti kaverin vanhemmilta. Tässä vain yksi näkökulma.

Ihan oikein toimittu. kun et anna kyytiä, niin silloin heidän on pakko huomata, miten ison palveluksen olet tehnyt. Jos jatkaisit entiseen tapaan, niin tuskin saisit edes kiitosta, silöä he eivät edes huomaisi koko asiaa.

[QUOTE="ärsyyntynyt";30571308]Lapsi laittoi viestin kaverilleen ja kysyi että pääsisikö vuorostaan heidän kyydissä, siitä tiedän ja siksi alkoi v*tuttamaan että minä kuskaan heidän lastaan mutta he eivät edes yhtä kertaa voi ottaa meidän lasta kyytiin.

Ja juu, minun puolesta sinä voit kuskata omien lastesi kavereita vaikka ikuisuuden ilmaiseksi mutta meiltä palvelu loppui nyt! Vaikka sama raha menee sekä ilman kaveria että kaverin kanssa matkoihin niin en enää ketään kuskaile...[/QUOTE]

Kyllähän tällaiset pitäisi sopia vanhempien kesken eikä niin että lapset kyselee toisiltaan. Pyydä sen vanhemman puhelinnumero ja soita ihan asiallisesti ja neuvottele asiasta. Tämä olisi tietysti kannattanut tehdä jo alkusyksystä.

Älä ap oleta että lapset osaavat sanoa oikean syyn asioihin. Et tiedä miten asia menee oikeasti (eli kuskaisivatko kuitenkin teidänkin lasta mutta heidän lapsensa ei ole sitä heiltä koskaan kysynyt kun kulkee mielummin teidän kanssanne tms.) jos et olesuoraan vanhemmilta asiaa kysynyt. Meillä aina noin kimppakyydit hoidettiin alkuu vanhempien toimesta isoillakin lapsille ja sitten kun rullasivat hyvin niin joskus saatettiin lapselle sanoa että ilmoittaa kaverilleen jostain muutoksesta, mutta yleensä muutoksetkin hoidettiin vanhempien kesken.

Kysy joskus vanhemmilta suoraan kun näet esim. silloin kun molemmat olette viemässä lapsianne että onko heillä kiinnostusta kimppakyyteihin. Jos sanovat että ei niin ei sun tarvi enempää sitten hermojasi menettää asian suhteen.

Sanoit, ette tunne kaverin vanhempia. Meillä lapsena oli turha odottaa, että vanhemmat olisivat autolla kuskanneet, olivat pienessä sievässä. Silloin täytyi tarvittaessa pummia kyyti kaverin vanhemmilta. Tässä vain yksi näkökulma.
Tässä tapuksessa isä on ajokunnossa ja autokin on, koska oma lapsi saa tarvittaessa kyydin harrastukseen. Mutta mieluummin käytetään naapurin kyytiä, koska silloin isältä ei mene aikaa eikä bensaa.

[QUOTE="hmm";30571371]niinkin yksinkertainen syy saattaa olla että autoon ei mahdu kaveria.Käytössä pakettiauto ja matkaan pitää ottaa pienempi sisarus mukaan, jolloin kyytiläinen ei autoon mahdu.[/QUOTE]

Ihan tavallinen henkilöauto on, ja mahtuisi autoon koska tuskin sinne koko perheen voimin ovat lähdössä, ja vaikka olisivatkin niin vielä olisi yksi paikka vapaana...

[QUOTE="ärsyyntynyt";30571398]Ihan tavallinen henkilöauto on, ja mahtuisi autoon koska tuskin sinne koko perheen voimin ovat lähdössä, ja vaikka olisivatkin niin vielä olisi yksi paikka vapaana...[/QUOTE]

okei, luulin ettet tunne perhettä, oletin siis ettet tiedä heidän autoaan tai paljon muutakaan perheestä.

• Tykkää
Reactions: Aina Marina
Kannattais tosiaan jutella suoraan vanhempien kanssa. Meilläkin kävi kerran niin, että kun tyttö kysyi kaveriltaan pääsisikö heidän kyydillä niin kaveri sanoi ettei pääse. Sitten kun kysyttiin suoraan vanhemmilta, niin asiahan järjestyi ilman muuta. Tuo kaveri ei siis ollut ollenkaan vanhemmiltaan edes kysynyt, vastasi vain meidän tytölle syystä tai toisesta ettei kyytiin pääse.

[QUOTE="hmm";30571407]okei, luulin ettet tunne perhettä, oletin siis ettet tiedä heidän autoaan tai paljon muutakaan perheestä.[/QUOTE]

En tunne mutta tiedän että heillä on kaksi lasta ja auton olen nähnyt kun on joskus meidän pihasta lapsensa hakeneet...

Ymmärrän täysin ärsyyntymisesi. En minäkään kuskaisi yksipuolisesti pelkästään muiden lapsia. Meillä on kaikki kyyditykset sovittu aikuisten kesken tasapuolisella vuorottelusysteemillä. Yhdessä kuskausringissä on mukana neljä perhettä (lapsen harrastus 3 krt/vk). Toisen lapsen kyyditykset vuorotellaan viikoittain (harrastus 1 krt/vk). Yhteen harrastukseen ei olla vielä löydetty kaveria jakamaan kimppakyytiä ja se rasittaa eniten, kun treenejä on 3 krt viikossa.

Kysy siltä lapseltasi sen kaverin numero ja selvitä sitä kautta vanhempien nimet ja yhteystiedot.
Aika outoa kaiken kaikkiaan, että tuntemattomia lapsia otetaan/annetaan toisten kyyditettäväksi. Mitä jos teille esim. sattuu matkalla jotain? Kenelle ilmoitat?

Kuten muutkin ovat kirjoittaneet, soita ihmeessä kaverin vanhemmille! Jos mitään erityistä syytä ei ole olla ottamatta lastasi kyytiin, niin varmasti aikuisten kesken sovittaessa asia järjestyy.

Tuli kyllä mieleen yksi selitys sille, miksi sinun lastasi ei voitaisi ottaa kyytiin. Jos asutte vähän väärässä suunnassa ja illan aikataulu kaverin vanhemmilla on tosi kireä. Ettei siis ehtisi tekemään mitään lenkkiä lapsesi hakemiseksi. Tosin tällaisessa tapauksessa luulisi, että joskus sentään on vähän enemmän illassa aikaa ja voisivat silloin kuskata molemmat lapset. Eli edelleen olisi tärkeää sopia vuorottelusta ja kimppakyydeistä aikuisten kesken.

Minä veisin joka tapauksessa lapsen kaverin samalla, jos siitä ei olisi erityistä vaivaa tai suurta lisälenkkiä. En olisi bensarahojakaan vailla, mutta aivan hyvin minusta sellaisia voi pyytää, jos tarpeelliseksi kokee.

Mun mielestäni ap toimi ihan oikein!
Vaikka olisikin niin, ettei lapsen kaveri edes kysynyt vanhemmiltaan niin menköön sitten yksin vanhempiensa kanssa. Lapsikin osaa hyväksikäyttää jos sen vanhemmiltaan oppii.... Turha sitä on alkaa heti monimutkaistamaan ja keksimään kaikenmaailman teorioita (jos niillä on ongelmia perheessä, kireä tunnelma jne. jne.).
Lapset ilmeisesti ovat kuitenkin jo sen verran isoja, että mun mielestä tossa ap:n päätöksessä ei ole mitään väärää vaikkei vanhemmilta itseltään asiaa lähtisikään enää kysymään.
Reilusti olis ne kaverin vanhemmatkin voineet välillä ehdottaa että veisivät lapset vastavuoroisesti tai edes antaa puhelinnumeronsa että saa yhteyttä jos vaikka matkalla tulee ongelmia, myöhästyy paljon tai vastaavaa.

Tämä ketju ei muuten olisi mahdollinen missään muualla maailmassa kuin Suomessa.
Miten voivat aikuiset ihmiset olla noin umpimielisisä ja sosiaalisesti kykenemättömiä normaaleihin vuorovaikutustilanteisiin. Opetelkaa avaamaan se suunne ja kysymään ihmisiltä suoraan.

meillä on myös vastaavan lainen tilanne. Sillä erotuksella ettei me kyllä kuskailla tuota naapurin lasta harkkoihin vaan kuskaamme omaamme ja he omaansa :D
Lapset pelaa samassa joukkueessa joten luonnollisesti samaan aikaan aina harkat.
Kun joukkue saatiin kasaan ja vanhempien yhteystietolistat jaettiin kaikille huomasin naapuritalon muksun pelaavan samassa joukkueessa,
ennen olin kyllä sivusilmällä katsellut myös mutta en ollut varma.
Laitoin molemmille vanhemmille viestiä ja tuolle lapsellekin koska tiesin heidän olevan Venäläisiä
mutta esim tiesin että heidän lapsi puhuu hyvin Suomea, vanhemmista en tässä vaiheessa ollut varma osaako he Suomea.
Koetin seuraavissa harkoissa jutella tuon perheen aikuisten kanssa mutta sujuvalla Suomella teki selväksi ettei heillä ole aikaa jutella laita viestiä.
Minä laitoin lyhyesti viestiä että voisimmeko harkita näin naapureina ja lapsien pelatessa samassa joukkueessakin , kimppakyytiä?
Harkkoja kuitenkin 4-5kertaa viikossa.
Koskaan he ei vietiini vastanneet :O
Minusta itsestä tuntuu enemmän kuin naurettavalta tämä touhu että he asuu tien toisella puolen naapuritalossa kun me taas toisellapuolen ja aina ajamme peräkanaa harjoituksiin ja pois :D
Kerran vapaa-ajalla näimme kyseisen perheen sitten HopLopissa ja (venäläinen) lapsi tuli tervehtimään joukkuekaveriaan (eli meidän muksua)
ja heti vanhempansa tuli tiukkaan äänensävyyn molottamaan Venäjää,
äänenpainosta päätellen kietivät tervehtimisen ja yhdessä olon siellä lopissa,heidän oma lapsi veti naaman vakavaksi ja poistui nopeasti paikalta .
Tosin kyseinen perhe oli toisen venäläisen perheen kanssa siellä yhdessä mutta sen että lapset vaan 1min jutteli niin heti tuli vanhemmiltaan sanomista :( :O
Ihmettelen miten nuo Venäläiset edes kannustaa lapsiaan täällä Suomessa joukkuelajeihin kun kuitenkaan eivät vapaa-ajallaan saa toisiaan tavata/tervehtiä :O
Mutta jokainen tavallaan.
Jatkamme tätä naurettavaa leikkiä edelleen ja ajamme peräkanaa harjoituksiin ja pois sieltä :D :D

[QUOTE="...";30571536]Tämä ketju ei muuten olisi mahdollinen missään muualla maailmassa kuin Suomessa.
Miten voivat aikuiset ihmiset olla noin umpimielisisä ja sosiaalisesti kykenemättömiä normaaleihin vuorovaikutustilanteisiin. Opetelkaa avaamaan se suunne ja kysymään ihmisiltä suoraan.[/QUOTE]

Just niin! Voi hyvänen aika, jos lapset on noin tuttuja että käyvät samassa harrastuksessa ja sä kuskaat sitä, niin kyllä vissiin sulla pitäisi olla tiedossa edes vanhemman nimi ja puhelinnumero! Pyydä nyt hyvä ihminen itselles vaikka sen kaverin puhelinnumero, soita ja kysy sen äidin/isän nimi ja numero, ja soita sille itse! EI oo lasten asia toimia välittäjänä vanhempien riidoissa!

Just niin! Voi hyvänen aika, jos lapset on noin tuttuja että käyvät samassa harrastuksessa ja sä kuskaat sitä, niin kyllä vissiin sulla pitäisi olla tiedossa edes vanhemman nimi ja puhelinnumero! Pyydä nyt hyvä ihminen itselles vaikka sen kaverin puhelinnumero, soita ja kysy sen äidin/isän nimi ja numero, ja soita sille itse! EI oo lasten asia toimia välittäjänä vanhempien riidoissa!
Eihän tuossa mitään riitaa ole. Ap vain alkoi toimia samaan tapaan kuin kaverin vanhemmat toimivat. Miksi ap ei saa toimia siten kuin haluaa, vaan pitäisi jatkuvasti palvella muita. Toki ap voi puhua kaverin vanhempien kanssa, mutta yhtälailla puhumisen luulisi onnistuvan kaverinkin vanhemmilta.

Onhan niitä, jotka ovat aina valmiit vastaanottamaan palveluita yms. Monet vielä valittavat saamastaan avusta, jos se ei mene juuri heidän haluamallaan tavalla, mutta vastavuoroisesti ei olla valmiita tekemään mitään.

Yhteistyössä