Lasten ja vanhempien välinen yhteinen aika?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "leija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"leija"

Vieras
Teettekö asioita perheenä; isä, äiti, lapsi/ lapset? Jos useampi lapsi, teettekö kunkin kanssa erikseen joskus jotain, esim. Elokuviin vain yhden kanssa kerrallaan tai mehulle tms, vai kaikkien lasten kanssa yhtäaikaa? Entä uusperheessä, jossa asuu molempien entisestä liitosta lapsia ja yhteinenkin lapsi, miten ajankäyttö jaetaan, vai tehdäänkö uusperheessäkin asiat KOKO perheenä vai välillä pelkkä iskä ja biologinen lapsi sekä pelkkä äiti ja biologinen lapsi?

Mietin vaan, että minkälaisia käytäntöjä kullakin on?

enimmäkseen ihan arkisia juttuja, laatuaikaa yhden kanssa vietän esim niin että otan yhden lapsen mukaan kauppareissullw ja valitaan yhdessä ostokset, saa auttaa päättämään seuraavan viikon ruoista jne. Toisen lapsen ollessa toisen vahenmman kanssa harrastuksessa luetaan toisen kanssa ja laitetaan yhdessä ruoka valmiiksi. En tiä, lapset on niin pieniä että niille tuntuu olevan laatuaikaa kun pääsevät iskän mukaan viemään roskat tai pyykit ulos kuivumaan.
Lapset siis 3 ja 4.

Yhdessä sitten luetaan, tehdään palapelejä, askarrellaan, tehdään ruokaa, leivotaan, käydään kirjastossa, uimahallissa, muskarissa jne

Meillä muksut 5kk ja 5v, joten pakostakin tulee tehtyä enemmän asioita tuon isomman kanssa. Mutta kyllä me pyritään joka viikko jotain tekemään ihan suunnitellusti koko perheenä, niin, että vauvakin olis hereillä. Eilen pelattiin lautapeliä niin, et vauva oli mukana sylissä.

Tulevaisuudessa mennään varmaan tarpeen mukaan.

Lapset 5, 3 ja vauva ja suurin osa vapaa-ajasta ollaan yhdessä koko perhe. Mutta yritetään ainakin jonkun verran arki-iltaisin ja viikonloppuisinkin tehdä jotain isompien lasten kanssa kahdestaan, esim. vain toinen heistä pääsee isän tai äidin kanssa kauppareissulle tms. Sen nimittäin huomaa ihan selvästi, että lapsi tarvitsee vanhemman kanssa myös sitä kahdenkeskeistä aikaa ja on toisaalta sitten kotiinjäävälle vanhemmallekin helpompi, että toinen isommista lapsista on poissa - varsinkin iltaisin väsymys tahtoo purkautua tappeluna, jos koko ajan ovat toistensa kanssa. Ja tosiaan lapsille on tosi tärkeä juttu, että pääsevät johonkin vain äidin tai vain isän kanssa, eikä sen tarvi olla mitään kummallista vaan vaikka maidonhakureissu lähikauppaan riittää.

2yhteistä ja 2 minun edellisestä suhteesta lapsia.Koko perheen voimin käydään mm.uimassa,kirjastossa,pulkkamäessä.vanhin on teinityttö ja meidän kahden juttu on yhteinen sauna ja shoppailureissut.vanhimman pojan kanssa oon käynyt leffassa ja pyörälenkeillä ja pelataan usein vaikeampia lautapelejä mitä pienet ei osaa.Eskarilainen haluaa aina isän tai äidin kanssa kahdestaan afrikan tähteä pelata.Kuopus on minun kanssa paljon ja nyt tulossa kuopuksen ja miehen eka leffateatteri,eskari pääsee normiteatteriin ja tuo vanhin poika käy kaksin isäpuolensa kanssa kiipeilemässä.Teini taas pelaa pienenpien nukkumaan mentyä isäpuolen kanssa jotain konsolipeliä mikä minua ei kiinnosta=)Leivotaan myös koko perhe.Matkustellaan paljon ja just oltiin laivalla koko sakki.

Yritetään antaa kaikille omaa aikaa.Lapsia perheessä 6 kpl, joista kanssamme asuu 3 kpl. Etälapset miehen edellisestä liitosta, meillä 2 kpl minun entisistä liitoista sekä 1 kpl yhteisiä. Koska nuorin on vasta kolmikuinen, ollaan me aikuiset aika kiinni hänessä luonnollisesti.

Mies oli nyt viikonlopun etälasten luona, ensi kuussa he tulevat viettämään uuttavuotta meille. Olen ajoittain kaksin/kolmisin joidenkin lasten kanssa, nykyään harvemmin kaksin, koska vauva on se kolmas. Viime kuussa oli tarkoitus, että olisin mennyt etälasten kanssa uimaan ja mies jäänyt vauvan kanssa kotiin, mutta sitten osa lapsista sairastui.

Tavoite kai olisi, että jokainen lapsista pääsisi ennen täysi-ikäistymistään yksikseen ulkomaille reissuun vanhemman kanssa.

Olen käytännössä katsoen aina yhdessä molempien lasten kanssa. Nyt toisen aloitettua koulun tulee joskus päiviä kun toinen ei ole vielä päässyt koulusta ja voi olla vaan sen nuoremman kanssa tai kun toinen on päässyt aikaisemmin koulusta ja pienempi haetaan vasta vähän myöhemmin. Aika harvoin kuitenkin ja ne on pieniä hetkiä.

Tavoite kai olisi, että jokainen lapsista pääsisi ennen täysi-ikäistymistään yksikseen ulkomaille reissuun vanhemman kanssa.

Et ole vielä vastannut ja minuakin kiinnostaa, että miksi tällainen tavoite on asetettu?

Meillä on kaksi lasta ja ihan takuulla kaikki ulkomaanreissut tulee olemaan perheen yhteisiä. Tai ainakaan mitään erikseen matkailua (että toinen lapsi jäisikin kotiin) ei ole miksikään tavoitteeksi asetettu.

Kyllä meillä tehdään paljonkin aikaa sekä perheenä kaikki yhdessä, että erilaisilla kokoonpanoilla. Pienempiä asioita tehdään lapsien kans kaksisteen (vanhempi + lapsi), esim joku kaupunkireissu jonnekin uuteen paikkaan ja samalla vaikka syömässä. Isompia matkoja tehdään joko kaikin tai niillä sakeilla kun mukaan haluaa lähteä. Meillä lapset harrastaa urheilua (eri lajeja), jossa on leirityksiä ja kisoja pitkin suomea, välillä reissussa mukana osa porukkaa "lomalla" samalla ja osa taas "laatuaikailee" kotona.

Lapsia 8.

Yhteistyössä