Lasten kaveri pitäis ottaa aina mukaan... huoh

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Pienet on aapeen murheet, kun ei lapsia siedä.

En kyllä mielestäni kirjoittanut etten siedä lapsia. En vaan aina jaksais sitä että kun ollaan jonnekkin menossa niin kaveri tulee mukaan tai että ollaan kyselemässä koska tullaan.
Olen kyllä vastannutkin kaverin äidille etten osaa sanoa koska ollaan taas kotona tai muuta epämääräistä tuloajasta. Itselle ei kyllä tulis mieleenkään kysyä lasten kavereiden vanhemmilta koska ovat taas kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

En kyllä mielestäni kirjoittanut etten siedä lapsia. En vaan aina jaksais sitä että kun ollaan jonnekkin menossa niin kaveri tulee mukaan tai että ollaan kyselemässä koska tullaan.
Älä ota mukaan! Kerran se kirpaisee kun kiellät ensimmäistä kertaa. Seuraavalla kerralla se on jo helpompaa, siis kieltää lasta tulemasta mukaan.

Minä sanoisin naapurin lapselle suoraan, että me pyydämme sitten kun hän voi tulla mukaan!

Tarkennan vielä että toki en ota aina mukaan ja osaan ja uskallan kyllä sanoa kun kaveri ei voi mukaan tulla. Lähinnä se vaan on alkanut ahdistamaan kun aina kun ollaan suunniteltu jotain niin lapset kysyy voiko XX tulla mukaan. Ja sit tosiaan ollaan tuon naapurin kanssa siinä mielessä erilaisia että hänestä on ihan ok että vieraat lapsetkin on mukana ja itse taas tykkään liikkua omalla porukalla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Olen kyllä vastannutkin kaverin äidille etten osaa sanoa koska ollaan taas kotona tai muuta epämääräistä tuloajasta. Itselle ei kyllä tulis mieleenkään kysyä lasten kavereiden vanhemmilta koska ovat taas kotona.

Ja minusta se on täysin luonnollista että kysellään. Selkeytä omaa käytöstäsi.
Sä annat ihmisille vääriä viestejä ja sitten ihmettelet kun on hankalaa.
Tun kaverin vanhemmille annat kuvan että sopii mutta ei sovikkaan. ARGGGH!

Että mua ärsyttää valittavat nössökät. Onko kaikki yhtä vaikeata?

Sun täytyy ottaa vaan selkeä linja, ettei kavereita nyt oteta mukaa. Kyllähän ne lapset kyselee, jos kaveri yleensä aina mukana on. Mä en ota naapurin lapsia mukaan kun johonkin lasten kanssa lähde, koska mulla itellä on jo neljä pientä niin niissä on ihan tarpeeksi vahtimista. Ja tykkään kyllä liikkua ihan omalla porukalla. Tuossa pihapiirissä saa sit leikkiä ja olla kyllä kavereiden kanssa. Ja ei meiän pihapiiris kyllä kukaan naapuri kysele toisten menojen perään. Kyllä naapurin äiti voi keksiä lapselle jotain tekemistä, eikä soitella toisten perään, koska on tulossa. Sun täytyy ite ottaa tiukempi linja, jos et halu muuta kuin oman porukan.

Kun me muutettiin tähän rivitaloon, oli kaikki naapurin lapset pyytämäs mua antaa vauhtia ym. hommaa tekeen. Me kun asutaan tässä ihan "puiston" vieressä. Pakko oli vetää rajaa ja alkaa sanomaan, että nyt en tule. Meillä oli just vauva syntyny ja kolme muuta. En jaksa siinä sitten olla koko ajan keinuttamassa muitakin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Tarkennan vielä että toki en ota aina mukaan ja osaan ja uskallan kyllä sanoa kun kaveri ei voi mukaan tulla. Lähinnä se vaan on alkanut ahdistamaan kun aina kun ollaan suunniteltu jotain niin lapset kysyy voiko XX tulla mukaan. Ja sit tosiaan ollaan tuon naapurin kanssa siinä mielessä erilaisia että hänestä on ihan ok että vieraat lapsetkin on mukana ja itse taas tykkään liikkua omalla porukalla.

Niin siis kyse onkin enemmän omista lapsistasi? Eli he kysyvät aina voiko XX tulla mukaan? Totta kai XX lähtee mukaan jos häntä kysytään ja tykkää lapsistasi ja oma äitikin päästää. Eihän sun tartte kun vastata omien lastes kyselyihin että EI TÄLLÄ KERTAA.

Eli siis se naapuri kuitenkin ottaa sun lapsia mukaan? No, sitten vois olettaa, että säkin ottaisit joskus hänen lapsensa mukaan. Mutta ei tämä edellytä, että ottaisitte hänet aina kehiin. Minusta voi sanoa, että nyt ei sovi, joskus toiste.

Itselläni on jo teini-ikäinen tyttö, joka hengailee paljon kavereidensa kotona. Samoin meillä hengailee tytön kavereita. Siinä ei ole mitään ongelmaa. Tuntuu ihan kivalta, kun teinit valtaa olohuoneen tv-soffan. Mukava, että viihtyvät! Silloin tällöin joku kavereista on ollut mukana mökkireissulla, ja vastaavasti tyttö on ollut muiden mökeillä. Mutta olen toki sanonut silloin tällöin, että nyt ei sovi. Yleensä en ole kokenut muiden lapsia ongelmaksi, enkä edes vaivaannu heistä. Mutta jos pidempi mökkireissu on ollut kyseessä, niin ei ole otettu niitä kavereita mukaan. Silloin se vastuukin kasvaa, ja voipi tulla ongelmaksi, että kaverille iskee koti-ikävä.

Kummajainen taidan olla...

Alkuperäinen kirjoittaja teinin äiti:

Eli siis se naapuri kuitenkin ottaa sun lapsia mukaan? No, sitten vois olettaa, että säkin ottaisit joskus hänen lapsensa mukaan. Mutta ei tämä edellytä, että ottaisitte hänet aina kehiin. Minusta voi sanoa, että nyt ei sovi, joskus toiste.

Itselläni on jo teini-ikäinen tyttö, joka hengailee paljon kavereidensa kotona. Samoin meillä hengailee tytön kavereita. Siinä ei ole mitään ongelmaa. Tuntuu ihan kivalta, kun teinit valtaa olohuoneen tv-soffan. Mukava, että viihtyvät! Silloin tällöin joku kavereista on ollut mukana mökkireissulla, ja vastaavasti tyttö on ollut muiden mökeillä. Mutta olen toki sanonut silloin tällöin, että nyt ei sovi. Yleensä en ole kokenut muiden lapsia ongelmaksi, enkä edes vaivaannu heistä. Mutta jos pidempi mökkireissu on ollut kyseessä, niin ei ole otettu niitä kavereita mukaan. Silloin se vastuukin kasvaa, ja voipi tulla ongelmaksi, että kaverille iskee koti-ikävä.

Kummajainen taidan olla...

Mäkin voisin kuvitella, että sillon kun tytöt on isompia ja teini-iässä, voisi kavereita lähteä mukaan mökkeilee ja tykkäisin myös jos ne viettäs meillä aikaa. Mutta kun omat lapset on pieniä ja niissäkin on "työtä" ja vastuuta niin en ota enää vieraiden lapsia siihenkin lisäksi. Meillä kyllä saa tulla kaverit sisälle leikkimään ja muutenkin pihassa pyöriä. Riippuu paljon varmasti myös elämäntilanteesta ja lasten määrästä ja iästä, et millain toimii. Eikä tosiaan kaikki ole niin lapsirakkaita, että jaksaisi enää naapurin lapsia viedä mukana, eikä tarvikkaa.

Yhteistyössä