Lasten kevätjuhlista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sääli lapsen puolesta..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sääli lapsen puolesta..

Vieras
Osallistutteko aina lastenne kevät-/ joulujuhliin? Mä en vois ees ajatella miksen osallistuisi. Musta ne on niin ihania ja ainutlaatuisia tilaisuuksia joista jää sit mukava muisto.. Ja lapsikin iloinen kun äiti tulee katsomaan..
Lapseni koulussa on yks perhe jossa äiti ei ole koskaan käynyt lapsensa juhlissa, isä tai isoäiti paikalla yleensä. Kiva tietysti että isä tai isoäiti tulevat paikalle mutta ihmettelen miksei äiti voi tulla.. no joo kaikkia mäkin mietin..

Mä aijon mennä siihen asti, että tappelu tulee jos lähden ;)

Toisaalta jos olisin yläasteella ainut, en ehkä lähde...
Tietty ysillä sitte, mut hmm...
Aika näyttää.

Olen pyrkinyt järjestämään vapaata töistä niin, että pääsen paikalle.

Mutta miksi tässä korostuu taas se käsittämätön äidin erinomaisuus?
Oltiin tänään koko porukka esikoisen kevätjuhlassa. Mutta jos tilanne olisi ollut jotenkin hankala, niin lapselta kysyttäessä sille tod.näk. tärkeintä olisi ollut, että isi on siellä.

Mä en kanssa jotenkin ymmärrä, että miksi juuri sen äidin pitää olla siellä.. mun lapset on kyllä ylen onnellisia isovanhempienkin läsnäolosta, luultavasti heille olis hienompikin asia, etttä isovanhemmat osallistuu kuin että äiti.

Mä olin eilen ekaa kertaa ja se oli pelkkää härdelliä, josta nyt ei mitään erityisempää jäänyt mieleen. Tulipahan käytyä. Ajattelin käydä toisen kerran lakkiaisissa.

Pyrin osallistumaan, vaikka joskus väsyneenä ei jaksaisi, mutta sitten on kyllä ollut iloinen että tuli taas mentyä. Ei ole tainnut jäädä kertaakaan välistä. Todistusten jakoon taisin kerran pari jättää menemättä.

Mä en kanssa jotenkin ymmärrä, että miksi juuri sen äidin pitää olla siellä.. mun lapset on kyllä ylen onnellisia isovanhempienkin läsnäolosta, luultavasti heille olis hienompikin asia, etttä isovanhemmat osallistuu kuin että äiti.

Aivan. Ymmärrän että jos siellä juhlassa ei ole lapsella ketään omaista mukana niin silloin voi tulla paha mieli toisen puolesta. Mutta jos siellä on isä tai isoäiti niin eiköhän se riitä lapsellekin.

Ja tosissaan se että isoäiti vielä erikseen tulee sinne juhlaan voipi olla paljon isompikin juttu kuin että äiti tulisi.

Joo mut ei aina mahdollista. Tiedän perheen jossa isä menee usein tytön juhlia katsomaan ja samaan aikaa sattuu usein pojan juhla jota taas menee äiti katsomaan koska poika on erityislapsi. Äiti siis haluaa olla mahdollisimman paljon tukena pojan vaikealla koulutiellä.

Ei lasten koulujen juhliin ole mikään pakko osallistua. Kaikille lapsillekaan se ei ole edes tärkeää. Usein juhlat ovat vielä keskellä päivää arkena. Tai näin on ainakin mun kahden lapsen kouluissa. Kolmannella ne onkin olleet sitten lauantaina aamulla.

Anteeksi .. ymmärrän toki että on satunnaisia kertoja ettei aina pääse .. Mutta tämä äiti ei ole ollu koko lapsen ala aste aikana missään juhlissa mukana.
Mulle tää asia kuuluu tavallaan äitiyden iloihin että pääsee osallistumaan katsojana lasten juhlia.. Mä pidän sitä itselleni itsestään selvänä että kun tyttäreni juhlat on niin sinne mennään..
Tiedän että kun yläaste ikä tulee, silloin ei varmaan lapsi halua mua sinne mut se on sitten sen ajan murhe..

Oon joka vuos käyny joulu- ja kevätjuhlissa. Hankaluutta täs oli pari vuotta kun oli kahessa koulussa ja samaan aikaan. Piti valita kumman lapsen juhliin menee, onneks on isi ja isovanhemmat että saatiin jakauduttua ihan hyvin. Siis kummankii juhlissa oli läheisiä.
Eilen kävi hyvin että oli vähän eriaikaa nuo lasten juhlat ja esikon juhlista kerettiin vielä keskimmäisen juhliinkii (pappa meni siis keskimmäisen kanssa kun juhlat alkoi ja myö tultii myöhemi).
Kyllä näki luokassa sit kuin keskimmäisellä hymy levis korviin kun huomas et äitikii on paikalla :)

Ens vuonna onkii sit mein kaikki samassa paikassa joten ei tartte enää jakautua :D

Mut tunnen 2 perhettä mis ei oo vanhemmat koskaan käyneet lasten juhlissa koulussa, eivätkä oo ollu vanhempainilloissakaan. Toisen laps on jo viidennellä ja toisen kolmannella.

Useimmiten olen mennyt, mutta en aina. Ei meidän lapset edes ole huomanneet, olenko ollut juhlissa vai en. Kotona sitten kysyvät, että olinko katsomassa. Todistusten jaossa en ole ollut koskaan, ellei lakkiaisia lasketa sellaisiksi.

Puhutko kenties minusta?? :D mä en pysty vielä käymään isoissa väkijoukoissa, aikasemmin en päässyt edes ruokakauppaan, joten askel kerrallaan mun on elettävä.. eli sinne menee mummo tai isä, mulle on pääasia että joku menee...

[QUOTE="a p";23915927]Anteeksi .. ymmärrän toki että on satunnaisia kertoja ettei aina pääse .. Mutta tämä äiti ei ole ollu koko lapsen ala aste aikana missään juhlissa mukana.
Mulle tää asia kuuluu tavallaan äitiyden iloihin että pääsee osallistumaan katsojana lasten juhlia.. Mä pidän sitä itselleni itsestään selvänä että kun tyttäreni juhlat on niin sinne mennään..
Tiedän että kun yläaste ikä tulee, silloin ei varmaan lapsi halua mua sinne mut se on sitten sen ajan murhe..[/QUOTE]

Entä jos sillä äidillä on vaikka jotain sosiaalisten tilanteiden pelkoa tai muuten tuollaiset juhlat aiheuttavat ahdistusta? Ne juhlat eivät siis edusta hänelle mitään äitiyden iloa mutta hän korvaa niiden poisjäämisen siten jollain muulla saralla ja aina on pidetty huoli että paikanpäällä on joku omainen.

Kaikesta sitä nykyään tehdään numero... :rolleyes:

Mitä sitten vaikkei olekkaan käynyt?

Ei munkaan äiti ollut juhlissa mukana, oli yleensä aina töissä kun juhlat oli..Ja yläasteella ollessa ei enää ollut toivottavaa että 7-9 luokkalaisten vanhemmat paikalle tulis koska kaikki ei mahtuis sisään (ylioppilaiden vanhemmat kun on vähän niinku pakko saada mahtumaan juhlasaliin)..

Kaikesta sitä huono äiti leiman näemmä saa...

Meillä ekaluokkalaisen kevätjuhliin ei saanut mennä, koulusta tuli kieltolappu. :O

Pieni koulu ja pieni juhlasali, ainoastaan 6-luokalaisten vanhemmat sai mennä...

Ei ole ysilläkään tapana vanhempien olla paikalla,johan siinä teini häpeäisi silmänsä päästä. Eikä yläasteella muutenkaan mitään juhlia järjestetä.

Meillä erityisesti juuri ysiluokalta pääsyn tulevat vanhemmat katsomaan, oppilaat kukitetaan ja kuvataan, pojilla on puvut päällä ja tytöillä kauniit mekot, on juhlava tilaisuus.

Mä olen ollut aina.
Joillakin lapsilla tosta koulusta ei ole ikinä mukana ketään.
Mutta meidän tuttavaperheen lapsella on mukana aina vaan mummi. Koska molemmat vanhemmat ovat opettajia eri kouluissa, ja tämä heidän lapsikin sitten eri koulussa :D

Minä menen ainakin, vakaa aikomus vaikka nyt olikin 'vasta' ensimmäiset.

Mutta voi herravarjele, kuinka jotkut vanhemmat lapseni luokalla käyttäytyivät!:O
Enää en ihmettele montaakaan asiaa..........

Yksikin äiti siellä ovensuussa notkui ja huus opettajalle että 'Jaa nyt jo ne todistukset, että päästään pois täältä..... toisetkin luokat tuolla kulkee jäätelöt ja toikkarit käsissään, ei mulla ole aikaa täällä kauempaa notkua, mulla on KIIRE!!'
(juu, tupakille)

Opettaja kun koetti pitää kiinni hyvistä tavoista ja odottaa että kaikki ovat valmiita, ettei arvokkaat todistukset klähmääny jäätelöön ja että todistuksen ojennus, kättely ja halaus sujuisivat paljon fiksummin, oikeammin ja siistimmin ILMAN sitä jäätelöä.
JA että olisi vielä hetki aikaa siinä jäätelönsyönnin ohessa jutustella oppilaitten kanssa, koska opettaja vaihtaa koulua eikä opeta lapsille enää ensi vuonna. Yhdellä lapsella oli myös vielä syntymäpäivä, jolle ei myöskään tämän ovensuusta huutelevan äidin mukaan olisi ehditty laulaa edes onnittelulaulua. : /

Ja yks isä...... hmmm. aika erikoinen persoona ja kovaääninen.

Kauhea, kun huomaa 'vapaamielisen' itsensä olevankin sangen konservatiivinen ja ahdasmielinen! :D:O

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä