Lasten kevätjuhlista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sääli lapsen puolesta..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alle kouluikäisten juhlissa olen, koulun juhliin osallistumme hyvin harvoin (jos oma lapsi esiintyy). Suuri koulu, kaikki juhlat ovat yleensä kirkossa ja hyvin opettajapainotteista esiintymistä ja vain osalla koulun luokista on ns. "ohjelmaa".

haluaisin kysyà ap:lta ettà tunnetko henkilòkohtaisesti tuon àidin? mikà hànen nimensà on, kuinka paljon olet tekemisissà hànen kanssaan? mikà hànen tyònsà on?

Hmmm. Olen ollut aina juhlissa. Koulu ja harrastus. Nyt sattuivat kolmasluokkalaisen juhlat olemaan yhdeksältä aamulla ja en töiden takia päässyt.
Moni muukaan kyllä ei. Esittivät sitten ohjelmansa vielä todistustenhaun yhteydessä.
Lastani voi ihan vapaasti nyt sääliä. Olen huono äiti.

Minusta lapsen kevätjuhlassa on turha olla silloin, jos lapsi itse ei esiinny. Lapseni on isossa koulussa, jossa lasten luokat esittävät vuorovuosina kevät- tai joulujuhlassa ja joka toinen vuosi toisin päin. Tiloihin ei kuitenkaan mahdu kaikkien lasten vanhemmat, joten olen omalta osaltani ratkaissut tilanteen siten, että menen vain silloin, kun on tyttäreni luokan vuoro esiintyä.

Ihmettelen vaan, miten pieni koulu voi olla, että vanhemmat tuntevat kaikki toisten lasten vanhemmat ja pystyvät seuraamaan, kuka heistä osallistuu ja kuinka usein. On useita syitä, miksi vanhemmat eivät tule koulun juhliin mukaan, mutta kuuluuko niistä yksikään koulun muiden oppilaiden vanhemmille...

voihan siinä olla ihan oikea syykin miksei äiti osallistuu. että ei se aina ole halusta kiinni.

ja joo..osallistun kyllä jos vaan pääsen. sitten kun on 4 lasta eri luokilla ja eri kouluissa niin voi olla vaikeeta ehtiä joakiseen juhlaan. mutta se on sen päivän murhe.

entäs jos isä ei oo paikalla, onko se sitten outoa? vai onko ongelma vaan jos äiti ei tuu? :whistle:

Mitä sä nyt tollasia mietit? Jospa hänen äidillänsä on syy siihen, miksei hän ole paikalla. Lapsi voi olla iloinen myös isovanhemmistaan ja muista tutuista katsomassa. Taas te kaksplussalaiset vatvotte asioita, jotka eivät liity teihin. :D

Mun mies ei ole ollut koskaan tyttärensä koulun juhlissa :'(

Juhlia on tosin ollut vasta kolmet; itsenäisyysjuhla, joulujuhla ja kevätjuhla. Itsenäisyysjuhlassa oli mun lisäksi meidän poika & lapseni isovanhemmat. Joulujuhlassa ei ollut kukaan, koska se ei ollut yleisölle tarkoitettu vaan koululaisten oma. Kevätjuhlassa olin eilen yksin, isovanhempien ja pojan ollessa risteilyllä.

Ja mies on skipannut juhlat siksi, että on ollut joko töissä tai kotona työvuoron jälkeen nukkumassa. Eiliseen kevätjuhlaan oli tulossa mutta komensin petiin: jos tulee töistä kotiin aamulla kello 5 jälkeen, ja menee uudelleen töihin klo 16 maissa ja on taas aamuun asti, niin silloin ei lähdetä samoilla silmillä sekuntiakaan nukkumatta minnekään koulun juhliin aamukasiksi vaan nukutaan.

Saletisti joku kyttää ja säälii tyttöä, mutta lapsi itse ei kyllä ole ollut yhtään suruissaan.

Mikä pyhä lehmä äiti on, miksi juuri äidin on ehdottomasti oltava paikalla? Äiti, isä, kummi, isosisko, isovanhemmat...mitä väliä kuka siellä on, kunhan joku on, jos lapsi sinne jonkun haluaa. Itse äitinä haluan olla paikalla, ja olen ollutkin aina koska se on mulle mahdollista (ei ole estäneet työt eikä esim. sosiaalisten tilanteiden pelot).

Alkuperäinen kirjoittaja äitiyden mittari taas;23916314:
Ihmettelen vaan, miten pieni koulu voi olla, että vanhemmat tuntevat kaikki toisten lasten vanhemmat ja pystyvät seuraamaan, kuka heistä osallistuu ja kuinka usein. On useita syitä, miksi vanhemmat eivät tule koulun juhliin mukaan, mutta kuuluuko niistä yksikään koulun muiden oppilaiden vanhemmille...

On niitä. Ja ainakin sitä vanhempainilloissa tavataan tutustua lasten vanhempiin.

Mutta ei se nyt silti säälin paikka minustakaan ole, ellei vanhemmat siellä ole, syynsä kullakin.

Yhteistyössä