Lasten loma vasta alkoi ja mulla on jo hermo mennyt....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahza
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mahza

Aktiivinen jäsen
19.03.2006
5 120
0
36
Mä en osaa kasvattaa nuita kakaroita. Piste.
Mulla menee hermot tuohon 4vee tyttöön, jonka vastaus joka asiaan on narinaa, ulvontaa ja kiukuttelua. Mikään ei ole hyvä. Nyt pyysin sitä siivoomaan eteisen niin että saadaan sen uus polkupyörä ovesta ulos, niin jo alkoi huuto ja raivoominen. Tätä samaista käytöstä on joka asiasta, mikä ei miellytä häntä.
5vee poika haluais vaan pelata, joka välissä ruinaa ja ruikuttaa, kiukuttelee kun ei saa. Mä en anna pelata ku joka toinen päivä puol tuntia, maks. Joskus harvemminkin. Muutenkin tuo huutaa aina jos ei asia mee niinku haluaa.
Ja sit tuo ienin, kaks vee jolla omaa tahtoa on kanssa ihan tarpeeks. Hänkään ei halua tehdä mitään, vaikka kuika kauniisti sanoisin. Pahimmat tappelut tulee kun pitää mennä pissalle, autoon tai ottaa kädestä kun ylitetään autotie.
Jos jollain fiksulla on neuvoja miten tästä lomasta tulis kiva kaikille meille, niin otetaan ilolla vastaan. Mulla ei enää pää toimi tässä jatkuvassa huudossa (nuo kun kiukuttelee vuorotellen niin hiljasta on vaan silloin kun ne nukkuu...)

Kerro lapsille, että aamuisin pidetään "työvuoroarpajaiset" ja kaikki saavat jonkun homman tehtäväksi ennen päivän muita puuhia. Kehu, kun työt tulevat tehdyksi.

Olen pahoillani... En osaa muuta sanoa kuin että koita kestää. :/

Elämä on valintoja. Kirjoituksessasi yksi syy miksi meille ei tule tuon tytön lisäksi enempää lapsia :) Hyvässä lykyssä sulla on tuota edessä monta vuotta.

Mut olen oikeesti pahoillani. Temppiä.

meillä sama. tytöt2v ja 4,5v ja noi on ihan mahdottomia. isompi vinkuu ja kiukkuu pienestäkin asiasta ja toi pinempi osottaa mieltänsä ihan älyttömästi. kaikki on hankalaa varsinki kauppaan tai autoon meno on ihan kamalaa.Jos ollaan sisällä ni noi vaan tappelee ja ärsyttää toisiaan eikä anna toistensa leikkiä rauhassa. Ja jos mennää ulos ni saa väkisin sit raahata sisälle....huoh. Ei varmaan ollut yhtään apua sulle mut mua helpotti että sai vähän purkautua...heh... eli on meitä muitakin eikä auta ku kestää. Itse kuumeilen vielä kolmatta vaikka nää onkin ihan mahdottomia....hullu minä....hih... yritän ukkoa saada viemää noi muksut jonnekki aina ku tulee töistä jos ei ole väsynyt mutta harvoin saan omaa aikaa....eli 24h/7pvä viikossa oon noiden kanssa tappelemassa ;)

Hei, jos tuntuu tarvetta saada neuvoja tai tukea kasvatusasioihin, niin varaa aika perheneuvolaan. Kun lapset ovat vielä pieniä, niin kannattaa toimia tilanteen korjaamiseksi, etteivät asiat mene pahemmaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kerro lapsille, että aamuisin pidetään "työvuoroarpajaiset" ja kaikki saavat jonkun homman tehtäväksi ennen päivän muita puuhia. Kehu, kun työt tulevat tehdyksi.

Tätä vois kokeilla.
Muutenki omien jälkien korjaaminen on noille jokseenkin hankalaa. Lastenhuonetta ei siivota, ei vaikka mikä ois. Ja kun otin kaikki lelut pois niin sit ne juoksenteli ja riehuili ja tappeli keskenään. Ulos ois kiva mennä jos pääsis ovesta ulos ilman taistelua.

Onko nuo vaan harvinaisen kovapäisiä vai oonko mä niin huono kasvattaja?

5 veen kanssa tekisin niin, että peliaika on aina tiettyyn aikaan päivästä esim. heti aamulla. Silloin siitä ei tarvitse erikseen neuvotella joka päivä. Jos kiukuttelee ja ruinaa, peliaika lähtee pois.

Onko 4- ja 5-vuotiailla kavereita tai muuten tekemistä? Luulisi kavereiden kanssa olemisen ja ulkoilun vievän pahinta terää kiukusta ja pelien ruinaamisesta pois.

Eipä tule muuta mieleen kuin koko porukka ulos ja liikenteeseen. Edellistä myötäillen, että tässä syy miksei meille tullut lapsia lyhyellä ikäerolla. Tsemppiä...

Hei, jos tuntuu tarvetta saada neuvoja tai tukea kasvatusasioihin, niin varaa aika perheneuvolaan. Kun lapset ovat vielä pieniä, niin kannattaa toimia tilanteen korjaamiseksi, etteivät asiat mene pahemmaksi.

Me ollaan menossa tuon vanhimman takia perheneuvolaan, mutta se on vasta syksyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mahza:

Tätä vois kokeilla.
Muutenki omien jälkien korjaaminen on noille jokseenkin hankalaa. Lastenhuonetta ei siivota, ei vaikka mikä ois. Ja kun otin kaikki lelut pois niin sit ne juoksenteli ja riehuili ja tappeli keskenään. Ulos ois kiva mennä jos pääsis ovesta ulos ilman taistelua.

Onko nuo vaan harvinaisen kovapäisiä vai oonko mä niin huono kasvattaja?

"Syyllisten" etsiminen on turhaa energian hukkaa. = ) Keskitä voimasi pohdintaan miten toivoisit asioiden olevan ja miten siihen päästäisiin. Tässä olisi hyvä olla koko perheen mukana.

Me ollaan menossa tuon vanhimman takia perheneuvolaan, mutta se on vasta syksyllä.

No mutta hyvä, että olet toiminut asioiden paranemisen puolesta.

Mä en osaa kasvattaa nuita kakaroita. Piste.
Mulla menee hermot tuohon 4vee tyttöön, jonka vastaus joka asiaan on narinaa, ulvontaa ja kiukuttelua. Mikään ei ole hyvä. Nyt pyysin sitä siivoomaan eteisen niin että saadaan sen uus polkupyörä ovesta ulos, niin jo alkoi huuto ja raivoominen. Tätä samaista käytöstä on joka asiasta, mikä ei miellytä häntä.
5vee poika haluais vaan pelata, joka välissä ruinaa ja ruikuttaa, kiukuttelee kun ei saa. Mä en anna pelata ku joka toinen päivä puol tuntia, maks. Joskus harvemminkin. Muutenkin tuo huutaa aina jos ei asia mee niinku haluaa.
Ja sit tuo ienin, kaks vee jolla omaa tahtoa on kanssa ihan tarpeeks. Hänkään ei halua tehdä mitään, vaikka kuika kauniisti sanoisin. Pahimmat tappelut tulee kun pitää mennä pissalle, autoon tai ottaa kädestä kun ylitetään autotie.
Jos jollain fiksulla on neuvoja miten tästä lomasta tulis kiva kaikille meille, niin otetaan ilolla vastaan. Mulla ei enää pää toimi tässä jatkuvassa huudossa (nuo kun kiukuttelee vuorotellen niin hiljasta on vaan silloin kun ne nukkuu...)

Sen onkin t6äällä palstalla huomannut että loma koettelee monen hermoja.

5 veen kanssa tekisin niin, että peliaika on aina tiettyyn aikaan päivästä esim. heti aamulla. Silloin siitä ei tarvitse erikseen neuvotella joka päivä. Jos kiukuttelee ja ruinaa, peliaika lähtee pois.

Onko 4- ja 5-vuotiailla kavereita tai muuten tekemistä? Luulisi kavereiden kanssa olemisen ja ulkoilun vievän pahinta terää kiukusta ja pelien ruinaamisesta pois.

Eipä tule muuta mieleen kuin koko porukka ulos ja liikenteeseen. Edellistä myötäillen, että tässä syy miksei meille tullut lapsia lyhyellä ikäerolla. Tsemppiä...

Toi peliaika juttu otetaan kokeiluun, kiitos :)

Ei noilla kavereita ole, tarhassa on ollut mutta en tunne täältä oikein ketään... Mielellään lähtisin ulos puistoon tjtn, vaan se lähtö on niin jumalaton show, kun jokainen vuorollaan kiukuttelee jostain asiasta.

On lyhyessä ikäerossa hyvätkin puolensa, esim se että noista on seuraa toisilleen, kaikki on jo vaipattomia/pullottomia/omatoimisia. Mä en ois isoilla ikäeroilla tahtonut lapsia, koska en jaksais vuoskausia yöheräilyjä, vaippoja, tuttia, pulloa... Mutta jokainen tavallaan :)

Lomat on vähän tätä. Musta meillä toimii muksujen kanssa aina paremmin koulu-aikana,kun on säännöllinen rytmi päivässä. Nyt ne on toistensa kimpussa ärsyttämässä koko ajan ja jatkuvasti saan komentaa isojakin poikia (10 ja 13v)

Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja Petite:
Lomat on vähän tätä. Musta meillä toimii muksujen kanssa aina paremmin koulu-aikana,kun on säännöllinen rytmi päivässä. Nyt ne on toistensa kimpussa ärsyttämässä koko ajan ja jatkuvasti saan komentaa isojakin poikia (10 ja 13v)

Tsemppiä!

Nää kyllä kiukuttelee arkenakin, mutta nyt se tuntuu enemmän, kun eivät ole hoidossa. Kun sitä kiukuttelua on 24/7...
Kai se tästä jossain vaiheessa helpottaa :)

Toi peliaika juttu otetaan kokeiluun, kiitos :)

Ei noilla kavereita ole, tarhassa on ollut mutta en tunne täältä oikein ketään... Mielellään lähtisin ulos puistoon tjtn, vaan se lähtö on niin jumalaton show, kun jokainen vuorollaan kiukuttelee jostain asiasta.

On lyhyessä ikäerossa hyvätkin puolensa, esim se että noista on seuraa toisilleen, kaikki on jo vaipattomia/pullottomia/omatoimisia. Mä en ois isoilla ikäeroilla tahtonut lapsia, koska en jaksais vuoskausia yöheräilyjä, vaippoja, tuttia, pulloa... Mutta jokainen tavallaan :)

Peliakaan voi muuten kokeilla myös munakelloa jos ongelmana on se, että nurina alkaa myös peliajan päätyttyä tai lasta on vaikea saada koneelta pois. Toimii paljon paremmin kuin komento :)

Hei tuli vielä mieleen että mikä on asumismuotonne? Meillä kun oli pihassa iso sellanen muovinen uima-allas niin muksuja ei sisällä nähty kuukauteen :D Söivät välipalat ja kaikki pihalla, siis tyttömme kavereineen. Onhan siitä altaasta putsaamisen vaiva mut mielummin sitä teki kun aina kuunteli sitä "mulleioomitäätekemistä" kiukuttelua :D Yleensä ottaenhan melkein kaikki lapset on luonnostaan äärimmäisen kiinnostunu vedestä.
Ja kyllä mäkin vannon tuon raitisilma-myrkytyksen nimeen:D Sisällä kun on niin varmaan tappeleevat. Anna niille piknikkori käteen voileipineen ja mehuineen ja heitä ovesta ulos :D

Alkuperäinen kirjoittaja se sama voih:
Hei tuli vielä mieleen että mikä on asumismuotonne? Meillä kun oli pihassa iso sellanen muovinen uima-allas niin muksuja ei sisällä nähty kuukauteen :D Söivät välipalat ja kaikki pihalla, siis tyttömme kavereineen. Onhan siitä altaasta putsaamisen vaiva mut mielummin sitä teki kun aina kuunteli sitä "mulleioomitäätekemistä" kiukuttelua :D Yleensä ottaenhan melkein kaikki lapset on luonnostaan äärimmäisen kiinnostunu vedestä.
Ja kyllä mäkin vannon tuon raitisilma-myrkytyksen nimeen:D Sisällä kun on niin varmaan tappeleevat. Anna niille piknikkori käteen voileipineen ja mehuineen ja heitä ovesta ulos :D

Kerrostalossa asutaan. En uskalla tyttöjä päästää ulos, poika nyt jo vois mennä mut ei toki yksin halua.
Taidan pakata eväät koriin ja lähteä ulos, en jaksa sisälläkän olla. Kiitos kaikille vinkeistä, ja lisääkin voi laittaa, lueskelen niitä sit ku tullaan sisään :)

kuulostaa ihan tavalliselta lapsperheen arjelta. en ole ikinä nähnyt perhettä missä lapset vaan istuu kiltisti, puhuu nätisti ja leikin jälkeen omatoimisesti korjaa lelut pois kaappiin asti.- se on lehtien luoma illuusio.

Ja voithan virittää kylppäriinne lapsille pienen "uima-altaan". Anna pärskiä menemään, vesi kuivuu pois ilman sotkuja. Tai parvekkeelle. Suosiosi on taattu :D Ja aina noi eväshommat on ainaski meillä ollu lasten mieleen, eväät voi myös nauttia olkkarin/parvekkeen lattialle levitetyn viltin päällä. Syökää välillä lämmin ruokakin parvekkeella, sillai vähän hienommin kun ollaan "ulkona" syömässä :D Anna lasten kattaa pöytä hienosti (vaikka kertseillä) ja laita poikasi poimimaan kukkia ruokailuhetkeenne. Opetelkaa samalla kauniita pöytätapoja yhdessä.
Voisitko järjestää lettukestit lapsillesi taloyhtiönne pihalla? Useimmista taloyhtiöistä löytyy jonkinlainen grilli asukaskäyttöön. Jos ei löydy, ehdota sellaisen hankkimista tai osta oma muutaman kympin hintanen halpis tai lainaa joltain kaveriltasi.

Nää mun ideat nyt pyörii ruuan, ulkonaolon ja veden ympärillä mutta kun ne olen käytännössä hyviksi testannut ja havainnut. :)

Ja ei kai kerrostalon "omalla pihallakaan" ole kiellettyä puhaltaa lapsille pihalle pientä uima-allasta, jonka käytön jälkeen korjaa pois?

meillä kaksi tyttöä ja loman alku oli yhtä vinkumista, kun sovittelivat leikkejä yhteen. nyt, kun lomalla ollaan oltu melkein kuukausi, niin hiukan vähentynyt se kiukkuaminen. ja se auttaa, että puuhaan yhdessä lasten kanssa jotain. täytetään tiskikone yhdessä, laitetaan pyykkikone yhdessä pyörimään. isompi (6-v) jo kovasti kyselee miksi näin, miksei niin... ym. mutta siinähän sitä opitaan. Meilläkin pieni lastenallas on aika ehdoton. Nyt pinaattilettujen paistoon. (isompi hämmentää taikinan aineet mielellään)

Ottakaa rennosti, se on se ykkösasia kesäaikaan. Isommille uima-allas ulos, ei varmasti kuulu narinaan hetkeen! Itte meet valvomaan viereen vaikka sidukan kanssa. Kyllä ne kotityöt oottaa teitä vielä syksylläkin :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja voih:

Elämä on valintoja. Kirjoituksessasi yksi syy miksi meille ei tule tuon tytön lisäksi enempää lapsia :) Hyvässä lykyssä sulla on tuota edessä monta vuotta.

kylläpä kirjotukses kuulosti jotenki surulliselle..
kyllä se voi kuule vaikeeta tulla sullakin oleen välillä vaikka on "vaan" se yks lapsi :)
että tsemppiä vaan :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Ottakaa rennosti, se on se ykkösasia kesäaikaan. Isommille uima-allas ulos, ei varmasti kuulu narinaan hetkeen! Itte meet valvomaan viereen vaikka sidukan kanssa. Kyllä ne kotityöt oottaa teitä vielä syksylläkin :wave:

mites luulet et toi onnistuis kerrostalossa?

ite asutaan 6. kerroksessa ja ei pesutupaa... mistä vedet? ja mihin kaataa ne vedet sitten myöhemmin?

rivari ja omakotitalossa ei ongelmaa..

Minähän nyt oikein innostuin tästä aiheesta ja tungen ketjuusi urakalla ap :) Anteeksi. Muistelen tässä samalla omaa lapsuuttani ja mietin mitä kaikkea mä keksisin tuolle tytölleni. Siis ilmaista ja kotona. En viitsi linnanmäkiä ja puuhamaita sulle ehdotella koska oletan ettet sellaisia vinkkejä ole vailla.

Tyttö serkkuineen oli ihastunut kun sai keittiöstä "äidin" tavaroita uima-altaaseensa. Muovisia kippoja ja kuppeja ja kapustoja. Leikkivät monena päivänä "tehdasta," toinen kaatoi korkealta vettä ja toinen otti vastaan alta toiseen lettukulhooni :D sitten porukalla hämmenettiin. Heidän tehtaassaan valmistettiin milloin mitäkin; vaahtokarkkeja, villasukkia yms yms. Märkää oli mut mä keräsin matot pois ja lasten riemu korvasi kaiken luuttuamisen vaivan.
Myös kaikista "tylsistä" lautapeleistä, palapeleistä yms. tulikin hetkeksi taas mielenkiintoisia kun ne kerättiin reppuun ja ulos viltin päälle mentiin niitä tekemään yhdessä äitin ja isän kanssa. Muovailuvahatkin otettiin ja muovailtiin ulkona asioita mitä siellä näimme.
Ostin tytölle myös suurennuslasin (2e) Ja metsään olemme tehneet monta mielenkiintoista ötökkäretkeä. Viime kesänä tyttö otti metsästä "lemmikiksi" hämähäkin (YÄK!!!) jota suurella hartaudella hoiti kotona astiassa jonka sisusti hiekalla, kasveilla ja kivillä. Ruokki ja jutteli sille, ja Hämiksellä oli myös oma uima-allas :D Sitten eräänä Suurena Päivänä kun tyttö oli "kasvattanut" Hämiksen "aikuiseksi" veimme sen juhlallisesti pihalle ja päästimme luontoon (minä vaadin tämän jo kun Hämis muutti meille).
Sadepäivinä leipominen on ollut meillä lempipuuhaa. Kerran tyttö "keitti" yhdessä tekemällemme piirakalle "kahvit", kattoi oman lelukahviastastonsa hienosti huoneeseensa ja joimme oikeaa kaakaota hänen punaisista muovikupeistaan, tyttö oli tarjoilija ja minä asiakas. :D
Tulipas pitkä sepustus. Minäkin haluisin kuulla muiltakin mitä kaikkea kivaa keksitte kesälomalla lasten kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja kolme pientä porsasta:
Alkuperäinen kirjoittaja voih:

kylläpä kirjotukses kuulosti jotenki surulliselle..
kyllä se voi kuule vaikeeta tulla sullakin oleen välillä vaikka on "vaan" se yks lapsi :)
että tsemppiä vaan :wave:

Elä oo lainkaan surullinen :) Tää on vaan meidän perhesuunnittelua. Kaikki saa tehdä puolestani kuten haluaa, ja me halutaan näin. :)

Yhteistyössä