Lasten nimet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Miksi odotetaan, että lapsen nimi alkaisi samalla kirjaimella kuin vanhempien (yleensä isän) nimi? Mistä tuollainen perinne juontaa?
Appivanhemmat ja monet muut täysin ulkopuoliset ihmiset olivat pettyneitä kun esikoisen nimi ei alkanutkaan samalla kirjaimella kuin isänsä. No ymmärrän toki sen että miehen suvussa kaikkien nimet alkavat J-kirjaimella, mut musta se on outoa ja todellakin joku muu alkukirjain oli ihan ehtona jo alkuvaiheessa.

Nyt kun toinen lapsemme sai nimen, niin hänen nimensä odotettiin sitten alkavan samalla kirjaimella kuin sisaruksensa. No ei alkanut ja taas kamala pettymys... Miksi pitäisi alkaa samalla?

Itse tykkään siitä kun kaikkien nimi alkaa eri kirjaimella enkä oikein tajua mitä se jollekin ihan ulkopuolisillekin ihmisille tekee, jos ei ala samalla kirjaimella...

Itse pidän vähän outona, että lapsilla on lähes samanlaiset nimet esim. Johanna, Joanna, Jonna ja Janna. Mutta makunsa toki kaikilla :)

No mulle on ihan sama minkälaisia nimiä joku muu lapsilleen antaa, mutta mun lapsilla on samalla alkukirjaimella alkavat, joskin hyvin erilaiset nimet. Ja vieläpä mun oma nimeni sattuu alkamaan samalla kirjaimella. Oikeastaan se on sattumaa, ei mikään suunniteltu pakko, molemmat lapset saivan näköisensä nimet. Molemmille oli myös ehdolla ihan eri kirjaimella alkava nimi, mutta se ei sitten sopinutkaan. Mua ei kaivele sun lapsien nimet jos sua ei kaivele mun lapsien nimet. :)

Onneksi meillä ei ole tuollaisia sukurasitteita. Mun, miehen ja lasten nimet alkaa kaikki eri kirjaimilla eikä kenelläkään ole ollut asiaan valittamista. Ei se kenellekään sukulaiselle kuulu mitä nimiä te lapsille laitatte, kauheaa tuollainen painostus.

Luin joskus jostain lapsilehdestä artikkeliä jossa äidillä oli 4 tai 5 lasta, 3 tyttöä nimeltään Anna, Anne ja Anni ja pojalla/pojilla oli kanssa samaan kastiin sopivaa A-alkuista nimeä. Oikeesti.. Anteeksi jos nyt loukkaan tällä jotakuta, mutta kyllä mun mielestä lapsella pitäisi saada vähän jotain persoonaa nimenkin puolesta olla, ettei sisarukset vain häviä samaan kasaan :(

Jos perheessä on vaikka sari, mari, jari ja kari ja sitte tulee kuopus jolle annetaan nimeksi Anniina.
Miltäs mahtais Anniinasta tuntua, kun muut on "samaa sarjaa" ja hän ihan erilainen ?
Meillä ei ole mietitty kirjaimia kun lapsille on keksitty nimiä, ja hyvinkin erilaisia ovat , niin nimet kuin lapsetkin.

Yhteistyössä