Lasten nimistä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja _---_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

_---_

Vieras
Kertokaahan minulle, että miksi ihmiset haluavat antaa lapsilleen nykyään niin mahdottoman erikoisia nimiä?

Olen tätä palstaa ja lehtien kastettuja-osastoa lukenut ihan huuli pyöreänä, harvat nimet nykyään ovat edes yhtään suomalaisen kuuloisia.
Ja sitten on näitä ihan hatusta vedettyjä nimiä joissa on vain yritetty tavoitella äärimmäistä erikoisuutta...

Ei käy minun järkeeni. Ymmärrän toki sen etteivät kaikki voi olla Matteja ja Liisoja mutta minusta tuo nimillä taiteilu on mennyt ihan liiallisuuksiin.
Ensin erikoisten nimien rumban aloittivat julkkikset ja nyt sitä tekevät kaikki.

Kaikista hauskinta on se, että vanhemmat ovat Ritva ja Reijo ja sitten lapset ovat jotain Erzebeth Chrystalia Mahabeth ja Christiamus Matthew William. Näin kärjistetysti sanottuna. Ja sukunimi sitten vielä perisuomalainen Virtanen tai Möttönen.

Kaikella kunnioituksella kaikkia kohtaan, ihmettelen vain :wave:

Meillä on lapsella kolmantena nimenä hyvin harvinainen nimi. Ei kuitenkaan väkisin väännetty vaan ainakin vuosisatoja vanha, ei kylläkään suomalainen, mutta suomen kielen kirjoitusasun mukainen.

Meillä siksi, että lapsen syntymään liittyi asia, johon tuo nimi liittyi. Hieman mutkan kautta, mutta kuitenkin.

Kaipa se on vaan sitä, että haluaa lapsen erottuvan muusta massasta. Tai sitten se on sitä, ettei tavisnimistä löydy yhtään kivaa. Mun mielestäni järkevin syy on se, että toinen vanhemmista on ulkomaalainen.

Mun mielestä melkein nimi kuin nimi on ok, jos lapsi osaa sen itse sanoa ja kirjoittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on lapsella kolmantena nimenä hyvin harvinainen nimi. Ei kuitenkaan väkisin väännetty vaan ainakin vuosisatoja vanha, ei kylläkään suomalainen, mutta suomen kielen kirjoitusasun mukainen.

Meillä siksi, että lapsen syntymään liittyi asia, johon tuo nimi liittyi. Hieman mutkan kautta, mutta kuitenkin.

Mua niin kutkuttais tietää se nimi :whistle: . Eikä todellakaan sen vuoksi, että haluaisin sitä haukkua, vaan ihan puhtaasta uteliaisuudesta. Itse tykkään vanhoista nimistä, vaikka omalla lapsellani onkin aika tavisnimet (kiitos miehen, jolle mikään ei kelvannut :D ).

Mun vanhin poika on Nico, ei silloin ollut viä niin suosittu.
Ja ceellä siksi, koska mallas isänsä sukunimen kanssa paremmin. Isänsä on kyllä täysin suomalainen, vaikkei sukunimi niinkään.

Nimimuoti kulkee aalloittain ja nyt tämä on muotia. 10 vuoden päästä voi olla jo aivan toisin (vaikka en kyllä usko että nimien anto kalenterista ottamalla kattaisi yhtä suuria prosentteja 10 vuoden päästä kuin vaikka 80-luvulla)

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme:
Meillä siksi että syntyi hetkellä, johon nimi sopii ja on sopivan ruotsinkielinen/ muinais-skandinaavinen ruotsinkieliselle vekaralle.
Suomenkieliset on kyllä välillä ihmeissään.

Saako heittää arvauksen? Thor?

Alkuperäinen kirjoittaja EiNicoTicoilleilleJaAlexandroille:
Samaa ihmettelen. Eri asia on jos toinen vanhemmista on ulkomaalainen tai sukunimi ei-suomalainen.

Mitäs jos on ihan suomenkielinen mutta erikoinen? Tyyliin Metsäkeiju? Ilves? Yö?

Ilves on kissaeläin! Ei nimi. *murh* Eikä noi toisetkaa kyl nimiä oo mun mielestä.

Samaa ihmettelen. Eri asia on jos toinen vanhemmista on ulkomaalainen tai sukunimi ei-suomalainen.

Mitäs jos on ihan suomenkielinen mutta erikoinen? Tyyliin Metsäkeiju? Ilves? Yö?

Hmm no en henk. koh. ymmärrä mitään edellisistä. Mutta joku vanhahtava tai muuten erikoinen ja kauniisti sointuva suomalainen nimi on mielestäni ihan jees. Esim. Lumi, vaikkei se ehkä enää niin erikoinen olekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja huhu:

Ilves on kissaeläin! Ei nimi. *murh* Eikä noi toisetkaa kyl nimiä oo mun mielestä.

Mutta Aamu, Ilta ja Päivä on? Okei. No Karhu ei ehkä oo.
Toisaalta, eikös Aikamieskin ollu listalla? Et oikeastaan mielummin vaikka sitten se Ilves :D

Toisaalta, eikös Aikamieskin ollu listalla? Et oikeastaan mielummin vaikka sitten se Ilves :D

Ei aamu, ilta ja päiväkään ole mun mielestäni nimiä, vaan vuorokauden aikoja. Eikä aikamieskään kyl nimi ole..

Ei aamu, ilta ja päiväkään ole mun mielestäni nimiä, vaan vuorokauden aikoja. Eikä aikamieskään kyl nimi ole..

Mitkä on?

Mitkä on?

No jos lähetään selaan vaikkapa nimipäiväkalenteria, niin siellä on nimiä. Tollaset "teen tästä nimen kun tämä on kiva sana muuten vaan ja tarkotus on tosi kiva"- nimet saa karvat pystyyn ja ärsytyksen pintaan.

Mitkä on?

No jos lähetään selaan vaikkapa nimipäiväkalenteria, niin siellä on nimiä. Tollaset "teen tästä nimen kun tämä on kiva sana muuten vaan ja tarkotus on tosi kiva"- nimet saa karvat pystyyn ja ärsytyksen pintaan.

Ilta, löytyy almanakasta 9.7
Aamu, löytyy almanakasta 2.2
Päivä, löytyy almanakasta päivältä 16.6

Entäs Valo, Veli, Veikka, Alli, Lumi, Laina, Talvikki, Sulo, Sulho, Voitto, Kaino, Tuuli, Onni, Aura, Tarmo, Usko, Raita, Suometar, Tuomi, Jalo, Pilvi, Terttu, Vuokko, Ruusu, Helmi, Kastehelmi, Lilja, Oiva, Satu, Taru, Orvokki, Kielo, Into, Lahja, Ilma, Ilmatar, Taimi, Aatos, Tenho, Meri, Rauha... Kuka päätti, että näistä on tullut nimiä. Koska jos nimiä löytyy almanakasta, niin nimihänän nämä silloin ovat.

Ja mistä lähtee oletus, että almanakkaa pitää lukea kuin raamattua. Että nimi on nimi vain jos se löytyy almanakasta, jonka ulkopuolelle jää suurin osa suomalaisten kantamista nimistä. Almanakkaan mahtuu vain murto-osa ja sinne otetaan jatkuvasti uusia nimiä, ja vastaavasti poistetaan osa.

Nimestä tulee nimi, kun se saa itselleen kantajan joka sitä kantaa. Se on tärkeä osa kantajansa identiteettiä. Jos siis mielestäsi Sade ei ole oikea nimi, niin eihän se ole Sateelta itseltään mistään pois, koska hänen nimensä on osa häntä, ei sinua.

Tuli vain mieleen et Suomes on jo kauan aikaa sitten annettu nimiä joilla on ollut joku merkitys, joten siinä valossa kuulostaa oudolta ettei merkityksellisiä nimiä voisi antaa koska ne on muka keksittyjä.

Esim. suomalaisista muinaisnimistä. Aikamieli, Aikio, Ano, Arijoutsi, Arpia, Auvo, Himottu, Hirvi, Hyvätty, Ihalempi, Ihamuoto, Ikitiera, Ikopäivä, Ikäheimo, Ikävalko, Ilakka, Ilma, Leino, Lemmäs, Lempiä, Lempo, Maanavilja, Meripäivä, Mielikki, Mielitty, Mielo, Montaja, Nousia, Osma (=ahma), Osmo (=nuori mies), Otava, Päivälapsi, Päiviä, Rautia (=seppä), Sarijoutsi, Sotijalo, Talvikki

Ilves on kissaeläin, Ilves on nimi.
Otso on karhu, Otso on nimi.
Kuutti on hylkeenpoika, Kuutti on nimi.

Kari on kivi veden alla, Kari on nimi.
Toivo on positiivista odotusta, Toivo on nimi.
Onni on jotain mitä kaikki kaipaavat, Onni on nimi.

Kenenkään mielipiteet eivät vaikuta siihen mitkä nimet on nimiä.

Sittenkö nimi taipuu paremmin ugrilaisen metsäsuomalaisen suuhun?

Eiköhän jokainen vanhempi ole halunnut antaa lapselleen juuri sen nimen, jota pitää kaikkein kauneimpana ja sopivimpana. :)

itellä on harvinainen nimi ja se on ollu musta kiva, persoonallinen asia elämässä ku muuten oonki sellai harmailia ettei kukaan muistais. Meillä kulkee suvussa paljon harvinaisia naisten nimiä muutenkin kun suvusta halutaan antaa eli jos tyttö tulee niin vanha ja harvinainen nimi tulee. Pojallekin annettiin suvusta mutta tavallinen..

mites sitten, jos vanhemmat ovat naimisissa, vaimolla miehen tavallinen suomalainen sukunimi mutta vaimon etunimi ulkomainen. onkos silloin "ok" että lapsienkin nimet ovat ulkomaisia tms? (tällöin siis tietty lasten sukunimi on suomalainen.) tätä olen vaan miettinyt kun täällä aina mollataan jos on ulkomainen etunimi ja suomalainen sukunimi.
oliko tarpeeks vaikeesti kysytty?? :)

Yhteistyössä